Toon posts:

PV-Installatie advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sven2912
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 22-11 06:50
Beste allemaal,

Na veel topics gelezen te hebben in dit deel van het forum stel ik toch mijn vraag. We willen namelijk een grote investering doen voor een PV systeem. Maar zijn over enkele dingen nog wel onzeker.

Voor ons huis zijn wij op zoek naar een systeem wat ons stroomverbruik grotendeels kan compenseren. Momenteel verbruiken we +/- 2800 kWh/jaar. Op de rol staat het verplaatsen van de (onzuinige) tweede koelkast in de garage naar de kelder omdat het daar in de zomer een graad of 20 koeler is. Daarnaast zijn er enkele apparaten toe aan vervanging. Deze zullen vervangen worden door energiezuinige apparatuur.
Vanwege bovenstaande hebben we besloten dat we tenminste 2400wp aan panelen willen leggen om te zorgen dat we een groot deel zelf gaan opwekken.

Situatieschets:

In het groen onze aanbouw. Gelegen op ZZO, 3,3 meter hoog en volledig schaduwvrij. Het huis achter ons staat met een blinde muur op ongeveer 15 meter afstand. De afmetingen zijn 6,10m x 3,30m. Het rode stuk geeft een klein balkon met deur aan. Dit is een stuk van 2,00m x 0,90m. Dit is niet bruikbaar in verband met openen van de deur.

Verder in het oranje een dakkapel van 4,00m x 1,80m. De voorkeur heeft het om zo veel mogelijk panelen op de aanbouw te zetten en de dakkapel niet te gebruiken (mogelijk onvermijdelijk?).

De aanbouw vanuit huis gezien:

Links onder in beeld zie je de verhoging van het balkon. Dit is een opstaande rand van ongeveer 8cm. Het dak is 4 jaar oud dus dat zal geen probleem zijn. Belasting van 6 volwassen personen. 4 volwassen personen hebben met gemak op het dak gestaan.

Achteraanzicht huis:

De garage links op de foto zal binnen 10 jaar vervangen worden en is momenteel niet geschikt voor panelen. Daarnaast levert het schuine dak denk ik te weinig ruimte voor panelen. Als het al past lijkt het me niet rendabel vanwege de dakkapel.

Wat zouden we graag willen?

Bij voorkeur willen we 8 panelen op de uitbouw plaatsen van 300wp of meer (afhankelijk van kosten/baten). Ik heb qua ruimte even zitten puzzelen en volgens mij moet het onder een hoek van 20 graden net lukken. Ik twijfel hier echter enorm over. Is er iemand die het vanaf de foto's/tekening kan zien?
Daarnaast is terugverdienen voor ons een belangrijk component. We willen zolang salderen nog mag zo veel mogelijk terugverdiend hebben.

Enkele installateurs zijn langs geweest om een offerte op te maken. Daarvan heb ik er nu een terug. Hij heeft helaas niet geluisterd naar mijn vraag of er 8 op de aanbouw konden en heeft voor het gemak ze op de dakkapel begroot. Wat me bij allen opvalt is dat ze proberen te sturen op een solaredge systeem. Dit zou 6% meer opleveren. Even rekenen leerde me bij de eerste offerte die ik heb ontvangen dat ik pas na 15 jaar een break/even zou halen met gewone stringomvormer vs solaredge. Daarnaast lijkt het me onnodig vanwege geen schaduw ed. Kan iemand me vertellen of ik met mijn gedachte inderdaad goed zit?

Offerte 1:
€3250,- excl. btw

2.400 Wp:
8 stuks panelen
Phono Solar 300 Wp. full black op platdak uitbouw 6 en op het dakkapel 2
Growatt 2500S omvormer (+wifi)
Prijs inclusief montage, kabels, schakelautomaat 16A e.o. materialen.

Deze installateur was nogal weg van solaredge en heeft de vrijheid genomen om hier ook een offerte van te maken. Dit zou incl. omvormer neerkomen op €4100,- excl.btw. Dit prijsverschil is voor mij (nauwelijks) te rechtvaardigen. Per paneel uitlezen is leuk maar voor mij een gimmick. Ik wil vooral weten wat ik in totaal opwek. daarvoor voldoet de growatt volgens mij prima. Zijn hier andere gedachten over? betere opties?

Offerte 2:

€3425,- excl. btw

2.680 Wp:
8 stuks panelen
TRINA 335 Wp. full black op platdak uitbouw 6 en op het dakkapel 2
Growatt 3000S omvormer (+wifi)
Prijs inclusief montage, kabels, schakelautomaat 16A e.o. materialen.

Als ik dit als solaredge wil kost het 4100 incl. p404 optimizers.

Offerte 3:

Volgt op kort termijn

Wie kan me vertellen of offerte 1 en 2 redelijk zijn en of het me een richting geeft in waar ik qua bedrag op moet rekenen?

Alvast bedankt voor jullie kostbare tijd.

[Voor 3% gewijzigd door Sven2912 op 09-09-2019 21:47]

11x Jinko cheetah 325wp/SE3000HD op zzo

Beste antwoord (via Sven2912 op 10-09-2019 22:28)

• Pat Rick
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 03-11 12:10
Tja... van 19.00 tot 21.00 voor 5 (zomer)maanden op 8 panelen mis je toch opwekking vind ik. Of dat te verwaarlozen is vind ik heel lastig te zeggen. Ben het wel met je eens dat het een investering van SE lastiger maakt. Maar dan gaan we nog steeds uit van de 8 panelen op 1 vlak. Als de panelen op meerdere vlakken/andere richtingen/hellingshoek komen dan is SE wel aan te raden lijkt mij...

Alle reacties

• Pat Rick
Prijzen (zonder de SolarEdge) zijn niet overdreven meen ik. Duurder lijkt mij niet nodig.

Wel vind ik het prijsverschil bij offerte 1 groot. De Growatt kost nabij de 500.- (incl. BTW) en bijvoorbeeld een Solaredge 2000M zou ergens om de 850.- kosten (incl BTW). Die laatste is een voor kleine systemen van 4 t/m 8 panelen. Dus waarom je aanbieder bijna 1100.- (ook in de BTW) meer rekent snap ik even niet..

Maar als alle 8 panelen gelijk kunnen liggen en er is geen schaduw, waarom dan Solaredge??? (...hoewel ik bij 6 om 2 panelen wel snap, maar dat was niet je uitgangspunt geloof ik).

Als je kijkt naar kosten per WP dan kom je bij offerte 2 (€1.27) iets voordeliger uit dan bij offerte 1 (€1.35) (...beide zonder de Solaredge).

[Voor 68% gewijzigd door Pat Rick op 10-09-2019 16:09]

• Geert h
  • Laatst online: 25-11 06:21
Is zelf de panelen leggen een optie? En eventueel iemand de elektra zijde laten aansluiten? Je zou namelijk een schans kunnen gebruiken met 8 panelen van 72 cellen. Deze zijn 2*1 m, passen er drie in landscape naast elkaar en drie boven elkaar. Met 8 x 72 cellen zit je ook mooi qua effecientie van de omvormer.

Pv: 3kWp, ozo, 5°

• Sven2912
Bedankt voor je reactie! Leuk idee van de schans @Geert h

Ik wil het plaatsen juist uitbesteden vanwege de expertise. Elektra aansluiten is daarbij niet het grootste bezwaar. Ook de garantie vind ik belangrijk. (bijvoorbeeld micro cracks na plaatsing ed).

Ik heb wel voorbeelden van schansen gezien (van der valk?) . Hoe hoog wordt dit? Het bepaald namelijk bij grotere hoogten wel het uitzicht vanuit de slaapkamer.

@Pat Rick

Ik verbaas me ook over het grote prijsverschil. De andere aanbieders zijn daarin veel voordeliger. Wat ik merk is dat de achterste rij panelen later op de dag (na 19:00) deels in de schaduw valt bij de onderstaande zon. Op het dakkapel blijft de zon veel langer zichtbaar. Dat pleit wel voor solaredge.

De installateur die vandaag de offerte uit heeft gebracht deed een ander voorstel:

€3600 excl. Btw
11x310wp jinko solar waarbij 5 op platdak, 2 op dakkapel en 4 op de dakhelling, alles met solaredge. Dit klinkt nog veel aantrekkelijker en zou neerkomen op 1,05/wp. Wel liggen hierbij enkele panelen achter het dakkapel tot halverwege de dag.

Verwachtte opbrengst van bovenstaande zou 2800kwh/jr zijn. Op termijn, als de garage is verbouwd zouden de panelen dan nog naar de garage kunnen en daarmee nog meer opbrengen. Wellicht is dit de beste optie?

• Pat Rick
...tja...meer panelen en dan ook nog met SolarEdge en dat voor een zeer scherpe prijs (...verdacht laag dan weer wellicht, of mist er iets zoals de installatie bijvoorbeeld?)

Mbt die schaduw na 19.00... is dat ook in de afgelopen zomermaanden zo geweest? Maar los daarvan, het verklaard wel waarom SolarEdge in beeld komt, want anders valt je hele systeem weg, vanwege schaduw op slechts een paar panelen.

• CodeIT
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 15:47

CodeIT

Code IT

Pat Rick schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 21:31:
Mbt die schaduw na 19.00... is dat ook in de afgelopen zomermaanden zo geweest? Maar los daarvan, het verklaard wel waarom SolarEdge in beeld komt, want anders valt je hele systeem weg, vanwege schaduw op slechts een paar panelen.
Schaduw na 19:00 maakt niet heel veel uit toch. Tuurlijk het kost wat opbrengst, maar ik denk dat je de meerprijs van SE er niet mee gaat terugverdienen in de levensduur van de SE+zonnepanelen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Pat Rick
Tja... van 19.00 tot 21.00 voor 5 (zomer)maanden op 8 panelen mis je toch opwekking vind ik. Of dat te verwaarlozen is vind ik heel lastig te zeggen. Ben het wel met je eens dat het een investering van SE lastiger maakt. Maar dan gaan we nog steeds uit van de 8 panelen op 1 vlak. Als de panelen op meerdere vlakken/andere richtingen/hellingshoek komen dan is SE wel aan te raden lijkt mij...

• Sven2912
Ik heb degene die de offerte heeft opgesteld gemaild met de vraag of alles aan de offerte klopt, met name optimizers, omvormer en panelen. De omvormer betreft de Solaredge SE3000H Wifi, de panelen de Jinko solar cheetah 310WP. Optimizers hoor ik morgen meer over te horen. Als dit allemaal in orde is denk ik dat ik niet om deze scherpte offerte heen kan.

Daarnaast kwam de installateur zeer betrouwbaar over, was vriendelijk en was de eerste die vroeg of hij even op de dakkapel mocht klimmen om te bekijken wat daar de opties zijn. Daarnaast heeft hij een uitgebreid rapport opgemaakt met o.a. hoogtebeelden en een schaduwrapport. Monitoring van de panelen door een extern bedrijf en eventueel uitbreiding van garantie op zijn werk was tegen meerprijs (400 euro ex, btw) ook af te nemen.

Een aanbetaling is niet nodig en hij kan in oktober de boel plaatsen.

• Pat Rick
@Sven2912
...ikzelf ben nogal van zekerheden bij dit soort firma's zoals garantiefondsen, certificaten en keurmerken. Heeft dat bedrijf hier ook iets van? En wil je wellicht melden welke firma het is ter info?

[Voor 10% gewijzigd door Pat Rick op 10-09-2019 22:36]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee