Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Acemath
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-08-2024
Hallo allen,

Hebben gisteren een Sony XG85 televisie en een STR-DN1080 A/V receiver gekocht. Settopbox Telenet is aangesloten via HDMI aan de 1080 en deze is dan weer verbonden via HDMI Arc verbinding aan de XG85.

Tot nu toe alles oké. Doch als ik via afstandsbediening van de TV netflix oproep, en begin met afspelen, hoor ik nog steeds het geluid van het tv-programma dat op dat moment bezig is, maar helemaal geen netflix.

Is er een manier om het netflix geluid ook via de receiver te verkrijgen? Zonder stunt -en vliegwerk? Ben maar een echte leek op dat vlak.

Alle reacties

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Acemath schreef op zondag 8 september 2019 @ 20:19:
Hallo allen,

Hebben gisteren een Sony XG85 televisie en een STR-DN1080 A/V receiver gekocht.
Nou, daar was ik niet bij.
Settopbox Telenet is aangesloten via HDMI aan de 1080 en deze is dan weer verbonden via HDMI Arc verbinding aan de XG85.

Tot nu toe alles oké. Doch als ik via afstandsbediening van de TV netflix oproep, en begin met afspelen, hoor ik nog steeds het geluid van het tv-programma dat op dat moment bezig is, maar helemaal geen netflix.

Is er een manier om het netflix geluid ook via de receiver te verkrijgen? Zonder stunt kunst en vliegwerk? Ben maar een echte leek op dat vlak.
Waarmee speel je Netflix dan? (Blijkbaar de app van de TV :) ) En komt dat geluid uit de receiver of uit de TV?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:42
Je moet de eARC plug gebruiken met een HDMI kabel naar je receiver.
HDMI 3 volgens de handleiding.

Anders toch maar gewoon een optisch kabeltje aansluiten, dat werkt altijd.

[ Voor 26% gewijzigd door jeroen3 op 08-09-2019 21:30 ]

• Acemath
Room42 schreef op zondag 8 september 2019 @ 21:06:
[...]
Nou, daar was ik niet bij.

[...]

Waarmee speel je Netflix dan? (Blijkbaar de app van de TV :) ) En komt dat geluid uit de receiver of uit de TV?
Receiver, maar zoals gezegd is dit geluid van het programma dat op dat moment via kabel tv wordt uitgezonden.

@jeroen3 ik denk niet de tv een optische ingang heeft? Ook worden de juiste in - en uitgangen gebruikt.

[ Voor 5% gewijzigd door Acemath op 08-09-2019 21:39 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:42
De TV heeft een optische uitgang. Dat wil je toch? Geluid van de netflix app op de tv naar de receiver?
Dus moet je een audio return channel ARC van de tv gebruiken, of de optische uitgang.

De receiver trekt nu het geluid uit de hdmi kabel vanaf de settop box. Omdat je de boel doorlust.
Dat moet je dus juist niet doen. (en niet alleen omdat je apps dan niet werken, maar ook omdat je beeld dan achter loopt)

[ Voor 12% gewijzigd door jeroen3 op 08-09-2019 21:42 ]

• edebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-11 16:22
Heb je de receiver dan ook wel op bv TV audio ingang gezet ? Denk dat de receiver het geluid van de settopbox pakt omdat hij nog op die HDMI ingang staat

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Acemath schreef op zondag 8 september 2019 @ 20:19:
Is er een manier om het netflix geluid ook via de receiver te verkrijgen?
De Netflix app op je Telenet-settopbox gebruiken. Niet de app van je tv.

Of zoals Telenet het zelf zegt: "Netflix? YouTube? Dat vind je voortaan gewoon in je tv-menu."

• Acemath
JaDatIsPeter schreef op zondag 8 september 2019 @ 22:41:
[...]

De Netflix app op je Telenet-settopbox gebruiken. Niet de app van je tv.

Of zoals Telenet het zelf zegt: "Netflix? YouTube? Dat vind je voortaan gewoon in je tv-menu."
Enkel op de nieuwe boxen. Nog niet op degene die wij hebben. En de nieuwe zijn nog in een test stadium; dus niet iedereen heeft er al recht op.

EDIT: blijkbaar dus wel. Zijn dus test stadium voorbij. Jammer dat de communicatie van Telenet zo geweldig is, wij zijn al 20 jaar klant en wij wisten hier dus niks van...

[ Voor 14% gewijzigd door Acemath op 08-09-2019 22:55 ]

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-11 12:49
Als je receiver op de arc aansluiting van je tv is aangesloten is dat voldoende. Je moet dat alleen nog even de "source" van je reveicer op TV zetten ipv de settopbox.

• Acemath
Randleman schreef op zondag 8 september 2019 @ 23:02:
Als je receiver op de arc aansluiting van je tv is aangesloten is dat voldoende. Je moet dat alleen nog even de "source" van je reveicer op TV zetten ipv de settopbox.
En nu ko+t dus de leek in me ,naar boven : Heb ik dan geen aparte HDMI kabel nodig om de receiver via TV ( ingang of uitgang whatever ) te connecten met een andere HDMI ( zie vorige tussen haakjes ) op de tv ?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:51

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Acemath schreef op zondag 8 september 2019 @ 23:10:
[...]

En nu ko+t dus de leek in me ,naar boven : Heb ik dan geen aparte HDMI kabel nodig om de receiver via TV ( ingang of uitgang whatever ) te connecten met een andere HDMI ( zie vorige tussen haakjes ) op de tv ?
Nee hoor. HDMI in receiver naar Arc aansluiting in de tv. Op de receiver kan je switchen van input en selecteer je dus de tv ipv settopbox. Zo doe ik dat hier ook.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
tv instellen op 'audio systeem' bij geluidinstellingen, zodat het signaal naar hdmi gaat ipv tv speakers.

• Acemath
cool, morgen eens uitproberen, alvast allen hartelijk bedankt voor de antwoorden en de vriendelijke hulp!!

@Outerspace Vandaar dus dat er bij instellingen op de receiver alle HDMI poorten greyed out zijn behalve ARC en TV?

[ Voor 36% gewijzigd door Acemath op 08-09-2019 23:23 ]

• Randleman
Acemath schreef op zondag 8 september 2019 @ 23:21:
cool, morgen eens uitproberen, alvast allen hartelijk bedankt voor de antwoorden en de vriendelijke hulp!!

@Outerspace Vandaar dus dat er bij instellingen op de receiver alle HDMI poorten greyed out zijn behalve ARC en TV?
Waarschijnlijk is TV in dit geval je settopbox en ARC de TV. Gewoon even alle inputs proberen :)

• Acemath
Manke schreef op zondag 8 september 2019 @ 23:16:
tv instellen op 'audio systeem' bij geluidinstellingen, zodat het signaal naar hdmi gaat ipv tv speakers.
lukt dus iook niet.

@Outerspace Jouw idee lukt dus ook niet. Heb gewoon ipv Sat/CAtv te gebruiken TV als input te gebruiken, maar ook dat werkte niet. Denk dat de enige oplossing is om effectief van surround geluid te genietendie nieuwe telenet boxen aan te schaffen.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:51

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik heb het thuis zo ingesteld.

TV met ARC > HDMI > Receiver (op de aangegeven HDMI monitor 1)
Op de TV ingesteld dat geluid over de receiver moet verlopen ipv stereo over mijn tv.
Receiver ingesteld op kanaal dat afgespeeld moet worden (ps4, settopbox, tv audio).

Als dat niet werkt, dan zou ik eens kijken of Netflix wel werkt op de settopbox en je dan geluid kan krijgen. Houd er wel rekening mee dat ik natuurlijk ander apparatuur heb staan (Samsung TV, Denon Receiver, Ziggo Next als settopbox), dus de instellingen kunnen dus anders staan.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Acemath
mijn opstelling is zo:

TV met arc via HDMI aangesloten op arc receiver. Settopbox aangesloten via HDMI op de HDMI ingang op receiver .

Als ik op de tv instel dat het geluid vai de receiver( audiosysteem ) moet gaan, dan valt het geluid van netflix helemaal weg. Of ik nu via de receiver overschakel naar tv of niet.

• edebee
mijn opstelling is: Tv met Arc aangesloten op de tv out van Denon en settopbox op HDMI met label CBL/SAT.
Als ik tv kijk dan denon source CBL/SAT en komt het geluid en beeld via de settopbox.
Kijk ik netflix via de TV App, dan denon op source TV Audio voor de audio en beeld komt meteen van de TV.

Staat je ARC optie wel aan op de reciever en je TV ?
Voor de Tv moet je de functie :Controle voor HDMI (bediening voor HDMI) (BRAVIA Sync) van de tv op ON zetten

• Acemath
alle instellingen staan zover ik weet juist ingesteld? Ik heb vandaag alle stappen die hier als raad is gegeven nog eens doorlopen, maar geen succes. Het enige wat ik nog niet heb gedaan s een optische kabel gebruiken, want ik heb geen in huis die zo lang is.

• Manke
  • Niet online
Acemath schreef op maandag 9 september 2019 @ 12:58:
mijn opstelling is zo:

TV met arc via HDMI aangesloten op arc receiver. Settopbox aangesloten via HDMI op de HDMI ingang op receiver .

Als ik op de tv instel dat het geluid vai de receiver( audiosysteem ) moet gaan, dan valt het geluid van netflix helemaal weg. Of ik nu via de receiver overschakel naar tv of niet.
Nu moet je de receiver op de juiste input zetten. :)

• Acemath
Manke schreef op maandag 9 september 2019 @ 16:21:
[...]

Nu moet je de receiver op de juiste input zetten. :)
Staat op TV :?

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-11 20:39
Misschien is het slim om de set-top box op de TV aan te sluiten in plaats van de receiver.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• Acemath
coptician schreef op maandag 9 september 2019 @ 16:54:
Misschien is het slim om de set-top box op de TV aan te sluiten in plaats van de receiver.
Maar dat lost het netflix probleem niet op? Ik moet toch de arc functie gebruiken?

• Manke
  • Niet online
Zet eens iets van netflix aan en ga dan alle inputs langs met de ab van de receiver. Arc werkt automatisch als het goed is.

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-11 20:39
Acemath schreef op maandag 9 september 2019 @ 16:56:
[...]

Maar dat lost het netflix probleem niet op? Ik moet toch de arc functie gebruiken?
De audio en video worden dan naar de TV gestuurd, en de TV stuurt de audio door via ARC naar de receiver. Zo krijg je dus je audio via de receiver, en hoeft de receiver niet te wisselen tussen de set top box en je TV qua geluid.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• Randleman
Ik zou toch nog even alles nalopen want zoals jij het beschrijft is het spul goed aangesloten.

ARC staat niet altijd standaard aan op je TV. Al vaker meegemaakt. En als je dan het Netflix geluid niet meer via de TV hoort moet je even alle inputs van je receiver nalopen.

• edebee
Misschien een overbodige vraag ,maar je hebt wel een high speed HDMI kabel ? Als je geen goede kabel hebt dan kan ARC ook problemen geven

• Acemath
edebee schreef op maandag 9 september 2019 @ 17:17:
Misschien een overbodige vraag ,maar je hebt wel een high speed HDMI kabel ? Als je geen goede kabel hebt dan kan ARC ook problemen geven
Ik dacht van wel. Aangezien Set-top box naar behoren werkt, veronderstel ik dat de kabels oké zijn.

• ikbentochniegek
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23-09 09:54
Dit topic is alweken oud zie ik.
Ben benieuwd of het ondertussen gelukt is via ARC.
Op veel receivers kun je de toewijzing van de verschillende bronnen aan de diverse inputs ook nog wijzigen.
In een menu kun je dus zien of de HDMI ARC is toegewezen aan de knop TV-audio.
Optisch gaat niet werken. Netflix gebruikt DD+. De bitrate hiervan is te hoog en wordt niet ondersteund door toslink.

• Acemath
nog niet opgelost, wegens verbouwingen nog geen kans gehad om andere kabels aan te schaffen, of verder te experimenteren.

Zoals eerder al gezegd heb je bij instellingen bij de tv de mogelijkheid om bij iedere app aan te vinken via welke bron het geluid moet komen, tv speakers of audiospeakers. Als ik dit bij Netflix, ( of iedere andere app ) doe, dan valt het geluid via de receiver weg.

• Acemath
Oké, heb nog eens liggen prullen met instellingen en verwisselen van kabels. Blijkbaar werkt netflix nu wel naar behoren, ergo geluid via receiver. Probleem is dat ik niet meer weet welke instellingen ik aangepast heb :D

Aan allen die me hebben willen helpen. Dikke merci.Draadje mag op slot.

• Acemath
Dus mijn huidige oplossing was: digibox rechtstreeks aansluiten op de tv, en receiver via tv uitgang alles laten afspelen. Dus toen had ik geen probleem om surround op YouTube en netflix te krijgen. Nu heeft mijn schoonvader dus alle kabels via een goot weggewerkt in de muur.

Probleem : Hij heeft die kabel digicorder-tv weggedaan, omdat je hebt toch maar 1 HDMI kabel nodig, naar de tv, omdat alles via de receiver wordt gestuurd? Via Arc?

Misschien waar, maar het gevolg is nu weer dat ik zonder surround geluid zit op genoemde apps.

Ook konden we tot gisteren dus zowel de tv als de receiver aanzetten met de aan/uit button op afstandsbediening tv. Dat werkt dus ook niet meer?

Het is toch effectief zo dat je van je receiver maar 1 kabel naar de tv nodig hebt, en dat de rest wordt aangesloten op de versterker? Of mis ik hier iets?

Mijn excuses voor het opnieuw in het leven roepen van deze draad |:(

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-11 14:59

FeaR

In GoT we trust

Acemath schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 14:43:
Ook konden we tot gisteren dus zowel de tv als de receiver aanzetten met de aan/uit button op afstandsbediening tv. Dat werkt dus ook niet meer?
Dan gaat het al mis met HDMI CEC, niet ARC.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Acemath
FeaR schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 14:55:
[...]

Dan gaat het al mis met HDMI CEC, niet ARC.
En hoe los ik dat op?

• Acemath
Oké, probleem met de surround bij netflix etc,is ((voorlopig ) opgelost, ook de one-touch bediening werkt. Probleem nu is dat beeld en geluid soms gedurende enkele seconden wegvalt, en dan weer verder loopt?

[ Voor 3% gewijzigd door Acemath op 27-10-2019 21:09 ]

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:47
Acemath schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 21:09:
Oké, probleem met de surround bij netflix etc,is ((voorlopig ) opgelost, ook de one-touch bediening werkt. Probleem nu is dat beeld en geluid soms gedurende enkele seconden wegvalt, en dan weer verder loopt?
Ik heb exact dezelfde setup als jou. Een XG85 en een STR-DN1080. Deze heb ik via 1 HDMI op elkaar aangesloten (eARC aangezet en in de juiste poorten). Geluid van de TV loopt ook prima via de receiver, dus dat gaat allemaal goed.

Soms staat echter het beeld stil wanneer ik Netflix gebruik, bij mij loopt het geluid dan wel door, maar frustrerend is het wel. Ook krijg ik Atmos via Netflix ook niet fatsoenlijk aan het werk, maar schijnbaar komt daar (ooit) een firmware update voor de XG85 voor. Sony heeft echter geen haast lijkt het.

Ik denk dat ik binnenkort de apps van mijn TV maar weer even laat voor wat het is, en de nieuwe Nvidia Shield (die morgen uit komt) maar ga halen voor het afspelen van content.

• Acemath
Het is in mijn geval echter niet enkel bij netflix, het is ook bij gewoon bij tv kijken via settopbox van telenet.

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:47
Acemath schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 22:13:
Het is in mijn geval echter niet enkel bij netflix, het is ook bij gewoon bij tv kijken via settopbox van telenet.
Ok, ik gebruik alleen de 'interne' apps en daar heb ik het bij elke app (Disney+, Netflix, NLZiet, etc). Verder gebruik ik mijn Xbox One (welke rechtstreeks op mijn TV aangesloten is, niet via de receiver), deze heeft het probleem echter niet.

Ik heb er al over nagedacht om Sony eens te mailen, want het probleem lijkt bij mij in de TV te zitten en ik heb nu nog garantie :).

• Acemath
vandaag gemerkt dat spotify geluid wegvalt om de zoveel seconden, als ik de app gebruik van de tv. Eens checken of dat probleem zich voordoet als ik app op mijn PS 4 gebruik.

Oke, geluid valt niet weg via PS4. Wel 2x dat het beeld wegvalt, en ook dat ik geen geluid uit alle speakers heb

Sony aan de lijn gehad. Alle zaken die ze me lieten doen, hielp niets met het spotify probleem. Ze zouden morgen terug contact met me opnemen.

[ Voor 45% gewijzigd door Acemath op 28-10-2019 14:45 ]

• Acemath
Oké, dus na 5 maanden eindelijk de oplossing gevonden. Blijkbaar was het vorige model settop-box van Telenet de boosdoener. Vraag me niet hoe of wat.

Maar om de snelheidsverhoging van internet aan te kunnen, moesten we een nieuwe modem laten installeren. Telenet raadde ons ook aan, om tegelijkertijd om onze oudere modellen digiboxen en -recorder te laten vervangen door een TV-box, aangezien dat maar een eenmalig bedrag was van 35 euro. Of je nu 1tje of 7 liet vervangen. Installatie was ook gratis.

Technieker komt, installeert nieuwe modem, nieuwe tv-boxen, en sindsdien geen enkel probleem meer. Enkel dat bij opstarten dat de receiver niet onmiddellijk zijn juiste uitgang selecteert, maar dit is niet onoverkomelijk.

Eindelijk kunnen we genieten van ons systeem zoals het hoort... Ook het andere topic over het probleem met de tv mag op slot.

Mag slotje op.

[ Voor 3% gewijzigd door Acemath op 06-01-2020 15:03 ]

Pagina: 1