Hi allemaal,
Omdat ik behoefte heb gekregen aan een NAS ben ik opzoek gegaan naar een geschikt model. Op dit moment denk ik dat Synology mij het meeste aanspreekt (kwa mogelijkheden in de software). Echter loop ik nu vast op de keuze van een model.
Omdat ik thuis een lackrack heb was ik in eerste instantie opzoek naar een rackmodel. Al snel kwam ik op de pricewatch: Synology RackStation RS819 ( € 630 ).
- vind ik betaalbaar.
- past in mijn ikea lackrack.
- heeft 4 slots
Helaas lees ik op internet dat de kleine fans een vervelend geluid maken. Dit is al gelijk een punt, aangezien het lackrack naast mijn bureau staat. Ook is hij volgens deze lijst niet geschikt is voor het streamen van video binnen het thuisnetwerk. Verder zit er een beperking aan het geheugen: dit is niet uit te breiden.
Na verder gezocht te hebben ben ik terecht gekomen op de pricewatch: Synology RS1219+ (€ 1.119 ). Omdat dit een 2U model betreft maken de fans minder lawaai. Ook is het geheugen uit te breiden en is volgens deze lijst de NAS geschikt om te streamen.
Toch lees ik in deze review het volgende:
Ik ben niet perse van plan om 4K media te gaan rondstreamen, maar films op 1080p gaan er zeker wel gestreamt worden in het netwerk. Wat zegt jullie gevoel? Houd ik me misschien te erg gefocussed op de rackmodellen misschien?
Tevens vind ik de RS1219+ op de grens van 'betaalbaar'. Misschien kan iemand met meer kennis en ervaring mij direct vertellen dat er bijvoorbeeld iets veel beters is voor hetzelfde bedrag (of minder).
Wat ben ik van plan met de NAS?
- films opslaan en rondstreamen in het netwerk.
- familie foto's opslaan (12 jaar aan vakantiefoto's bvb al)
- backups vanuit mijn esxi server opslaan (geen complete vm's maar puur databases en files)
- documenten / backups van andere huisgenoten (laptop, mobiel)
- bedrijfsbackups opslaan (kopie thuis is altijd fijn).
- webdev / gamedev projecten opslaan.
- natuurlijk lekker spelen met iSCSI e.d
Omdat ik behoefte heb gekregen aan een NAS ben ik opzoek gegaan naar een geschikt model. Op dit moment denk ik dat Synology mij het meeste aanspreekt (kwa mogelijkheden in de software). Echter loop ik nu vast op de keuze van een model.
Omdat ik thuis een lackrack heb was ik in eerste instantie opzoek naar een rackmodel. Al snel kwam ik op de pricewatch: Synology RackStation RS819 ( € 630 ).
- vind ik betaalbaar.
- past in mijn ikea lackrack.
- heeft 4 slots
Helaas lees ik op internet dat de kleine fans een vervelend geluid maken. Dit is al gelijk een punt, aangezien het lackrack naast mijn bureau staat. Ook is hij volgens deze lijst niet geschikt is voor het streamen van video binnen het thuisnetwerk. Verder zit er een beperking aan het geheugen: dit is niet uit te breiden.
Na verder gezocht te hebben ben ik terecht gekomen op de pricewatch: Synology RS1219+ (€ 1.119 ). Omdat dit een 2U model betreft maken de fans minder lawaai. Ook is het geheugen uit te breiden en is volgens deze lijst de NAS geschikt om te streamen.
Toch lees ik in deze review het volgende:
RS2418+ valt niet meer onder de categorie 'betaalbaar' met een prijs van 1.800 €4K transcoding is not supported and playback of 4K, in general, will push this CPU pretty hard, so if you are considering using the RS1219+ largely for media, then you would be recommended to look at the Synology DS918+ Desktop NAS or RS2418+ full depth rackmount.
Ik ben niet perse van plan om 4K media te gaan rondstreamen, maar films op 1080p gaan er zeker wel gestreamt worden in het netwerk. Wat zegt jullie gevoel? Houd ik me misschien te erg gefocussed op de rackmodellen misschien?
Wat ben ik van plan met de NAS?
- films opslaan en rondstreamen in het netwerk.
- familie foto's opslaan (12 jaar aan vakantiefoto's bvb al)
- backups vanuit mijn esxi server opslaan (geen complete vm's maar puur databases en files)
- documenten / backups van andere huisgenoten (laptop, mobiel)
- bedrijfsbackups opslaan (kopie thuis is altijd fijn).
- webdev / gamedev projecten opslaan.
- natuurlijk lekker spelen met iSCSI e.d
[ Voor 4% gewijzigd door Knorretje- op 08-09-2019 20:07 ]