Windows recovery (.din) -> de-encrypt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:53
Mijn vraag
Is het mogelijk om een image (.din / Active Partition Recovery) van mijn Windows 7 installatie te herstellen middels partitie recovery?

Enige tijd geleden ben ik overgegaan van Windows 7 naar Windows 10 op een nieuwe SSD. De vorige SSD wilde ik gebruiken voor games en heb ik, toen Windows 10 eenmaal goed draaide, geformatteerd.

Ik kom er nu achter dat er om één of andere reden enkele mappen encrypted zijn, vanuit Windows. Die kan ik uiteraard niet meer openen met Windows 10 vanwege het gebrek aan rechten.

De oude Windows partitie heb ik middels Active Partition Recoevery in de vorm van een .din bestand hersteld (health: excelent). Ik kan de partitie echter niet terug zetten, dan overschrijft hij de gehele (oude) SSD.

Of is er een andere manier om mijn encrypt key (die ik kennelijk ooit eens heb aangemaakt) te recoveren?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Heb geprobeerd om:
- Partitie te herstellen -> EFI/Recovery partities van Windows verdwijnen hierdoor en niet meer bootable
- Windows opnieuw installeren en dan bestanden kopiëren -> pakt de oude user account niet.
- image terugzetten en Windows boot recovery -> geen resultaat
- Back-up is helaas niet actueel voor deze bestanden

Is er een programma waarmee ik alleen de partitie kan overschrijven? Active Partition Recovery geeft mij deze optie niet (enkel: overschrijven van gehele schrijf).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Heeft het programma geen mogelijkheid de image te mounten zodat je in Windows 10 al bij de bestanden kunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:35

TommieW

Numa numa.

Grote kans dat het nog wel via een Linux distro (of Windows subsystem for Linux) te extracten is. Ik raad je wel aan om even een kopie van die back-up veilig te stellen.

Om te beginnen kan je het "file" commando er op doen. Hopelijk geeft dat een goede richting. Als het bijvoorbeeld aangeeft dat het een compressed file is, kan je 'm uitpakken en dan verder zoeken. Als het aangeeft dat het een disk image is, zou je een partitie daarvan moeten kunnen mounten.

Als "file" alleen aangeeft dat het "data" is, dan zou ik het even niet meer weten.

Edit:
Kan je de image niet herstellen naar een andere HDD?

[ Voor 5% gewijzigd door TommieW op 08-09-2019 17:20 ]

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:53
Kleine aanvulling:

Windows 7 stond op een Samsung 840 Pro
Windows 10 staat op een Samsung 970 Pro NVME

De encrypted data staat op een Western Digital Black 4TB

De data op de WD is ten allen tijden toegankelijk, ook in Windows 10. Het probleem is dat ik de bestanden niet mag openen vanwege encryptie vanuit Windows 7.

Ik heb het encryptie bestand al vanuit users/Local/Microsoft gehaald, echter is dit niet de master key en uiteraard niet voldoende om mij in Windows 10 toegang te krijgen.

Samengevat:
-Ik heb een .din recovery bestand/image vanuit Active Partition Recovery.
- de bestanden staan op een andere schrijf en zijn toegankelijk alleen niet leesbaar vanwege encryptie
- ik wil de drive (Western Digital Black) decrypten via Windows 7, of de master key uit Windows 7 halen.

Is dit op enige manier mogelijk nu ik enkel een image van Windows heb, in /.din bestand?

De image op de Samsung 840 uitpakken/recoveren zorgt er voor dat alle andere partities worden verwijderd.
Ik heb hierdoor de schrijf nog niet bootable gekregen.

Behaalde resultaat tot nu toe:
- Active Partition Recovering -> DIN bestand recoveren naar Samsung 840Pro
- Windows 7 installatie gedraaid -> Repair -> cmd
# bootrec /rebuildbcd
# bootrec /fixmbr
# bootrec /fixboot
# bootsect /nt60 SYS /mbr

Resulteerde in een knipperende cursor na POST

------------

Is er een programma dat een (mogelijk uitgepakte) windows installatie kan clonen op een bootable andere schijf? Ik kan in Windows 10 uiteraard bij de Windows 7 schrijf na recoveren, echter boot hij niet.
Als ik die partitie kan clonen op een schijf die wel kan booten lijkt mij dat de oplossing

[ Voor 30% gewijzigd door Source90 op 08-09-2019 18:12 ]