Vraag

• Yannis82
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 13-10-2019
Goedendag!

ik ben mijn financiën aan het doorrekenen en heb de volgende vraag over de inkomstenbelasting:

wordt arbeidskorting berekend over het brutosalaris vóór of na inhouding van de werknemers-pensioenpremie door de werkgever?

Ondanks flink googelen heb ik er nog niks over kunnen vinden. Iemand die kan zeggen of dat klopt?

Bedank alvast! Yannis

Alle reacties

• Vulchare
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 03-12 16:34
Arbeidskorting wordt berekend op basis van het belastbaar loon (ook wel loon voor loonheffing genoemd). Dat wil zeggen dat de berekening plaatsvindt ná inhouding van pensioenpremie.

Over het algemeen kun je het volgende stellen.

Bruto salaris - pensioen = belastbaar loon

Belastbaar loon + netto vergoedingen (bijvoorbeeld reiskosten) - belastingen = netto te ontvangen salaris

• cryptapix
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 07:38
Dat staat toch gewoon op site van Belastingdienst?

https://www.belastingdien...idskorting/arbeidskorting
De arbeidskorting is de heffingskorting die u krijgt als u werkt. De arbeidskorting wordt berekend over het arbeidsinkomen.
Dan klik je op arbeidsinkomen en dan kom je hier:
https://www.belastingdien...skorting/inkomen_uit_werk

En daar staat dan:
De volgende inkomsten vallen onder arbeidsinkomen:

loon, ziektewetuitkering en andere inkomsten die u krijgt doordat u in loondienst bent en waarop uw werkgever loonheffing moet inhouden
Dus loon waarop loonheffing wordt ingehouden. Op de pensioenpremie wordt geen loonheffing ingehouden (zoals je kunt zien op je loonstrookje).

Edit:
Nog aanvullend, je kunt ook even paragraaf 7.1 van het handboek loonheffing van de site van de Belastingdienst downloaden.
https://download.belastin...19-lh0221t92fd.pdf#page74

Staat mooi schema in.

[Voor 11% gewijzigd door cryptapix op 08-09-2019 19:01]

• Yannis82
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 13-10-2019
Dag Vulchare en cryptapix,

Ik heb het een tijd helemaal laten liggen moet ik bekennen maar dank nog voor jullie reactie! Yannis

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee