Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gaming PC 1440p

Pagina: 1
Acties:

• 321Duke
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 24-10 23:30
Beste Tweakers,

Ben zelf helemaal niet handig met computers maar heb dankzij de hele handige BestBuy Desktop adviezen een systeem samengesteld waarvan ik denk dat ik goed mee kan gamen met een soepele 60fps op 1440p.

De samenstelling is als volgt:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 195,-€ 195,-
1MoederbordenMSI X470 Gaming Plus Max€ 135,-€ 135,-
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 8G GDDR6€ 358,99€ 358,99
1BehuizingenFractal Design Define R5 Zwart€ 99,-€ 99,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 60,87€ 60,87
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 84,99€ 84,99
1VoedingenFractal Design ION+ 560W Platinum€ 97,50€ 97,50
1Solid state drivesIntel 660p 2TB€ 201,75€ 201,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.233,10

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen met soepele +60fps, favorieten zijn Total War Warhammer2/Three Kingdoms, Company of Heroes2, Battlefield 5 en hopelijk binnenkort Red Dead Redemption op 60fps. En ga zo maar door.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb goed gekeken naar de BestBuy setups en dan vooral naar de High End omdat ik wel wat wil uitgeven voor goede onderdelen maar niet perse €1500,- uit hoeft te geven. Ik zag dat er veel werd gericht op streamers en daardoor heb ik de prijs een stuk laten zakken. De videokaarten vond ik wat aan de dure kant voor de geleverde prestaties, volgens mij kan ik met de RX5700 Sapphire prima spelen op 1440p 60fps en bespaart mij dit in vergelijking met de 5700XT Sapphire Pulse, €130,- voor maar 8fps(een van de vergelijkingen, denk bij TW:W2). Nvidia raytracing ziet er leuk uit maar is de €200,- extra(2070super) niet waard denk ik.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk dat de lijst mij wel voorziet van een fatsoenlijke computer. Het moederbord is niet goed leverbaar en heeft 12+ dagen levertijd. Er is geen haast maar misschien is de ASRock B450M Pro4 uit de BBD mainstream setup een goed alternatief? Heb verder ook de suggestie gekregen om één SSD voor het systeem en één SSD voor de rest te nemen, graag uw mening daarover.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Gewoon de beste kwaliteit om kuurtjes te voorkomen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zo koel en veilig mogelijk is wel het allebelangrijkste en hoe stiller hoe beter natuurlijk. Op youtube gezien dat de Noctua een klein beetje beter koelt dan de Dark Rock maar dat de Dark Rock merkbaar minder decibel genereert. De kast van Fractal Design R5 heb ik nu ook in gebruik en vind dat een hele nette kast en ik wil graag 4 usb poorts ter beschikking houden. Geen RGB wensen. Een 4K kaart upgrade zodra deze beschikbaar zijn voor meer gangbare prijzen.

Ga je overklokken?
Geen overklok plannen voor zover, gewoon een goede basis om mee te gamen is voldoende.

Wat verwacht je van ons?
Ik zou jullie ervaren feedback en alternatieve opties voor een goed gaming systeem voor +60fps 1440p, op prijs stellen.

Bedankt voor de moeite.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pricewatch: Corsair RM550x (2018) Zwart voldoet prima voor €92,- ipv 112,-

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:06
Ik zou geen reference model nemen, maar een met een betere koeler.

• 321Duke
@Santee
Santee schreef op zondag 8 september 2019 @ 19:24:
Dat snap ik niet helemaal is een Sapphire Radeon dan een reference kaart? En welke kaart zou je mij dan aanraden?

• 321Duke
@Hackus
Oke dat zal ik meenemen en hij is ook meer leverbaar. Maar een platinum voeding is dus geen 20 euro verschil waard op een gold voeding? Het prijsverschil lig ik niet wakker van in ieder geval.

• mb28
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 31-01 14:10
Ik zou voor de Kingston A2000 1TB SSD gaan. Deze komt zeer goed uit de test en is relatief goedkoop.

Alleen ik weet niet helemaal zeker hoeveel van die m2 SSD's je op je moederbord kwijt kan. Misschien dat iemand anders daar meer over kan vertellen?

Anders zou ik 2x Kingston A2000 1TB SSD nemen ipv van die Intel 660p 2TB SSD.

Alleen dan komt je besturingsprogramma wel op dezelfde schijf als je games te staan en ik weet niet precies of dat nadelig is qua performance of duurzaamheid? Hopelijk kunnen anderen je daar wat tips over geven..

Voor de rest alvast veel gameplezier gewenst.

• Santee
321Duke schreef op zondag 8 september 2019 @ 22:55:
@Santee

[...]

Dat snap ik niet helemaal is een Sapphire Radeon dan een reference kaart? En welke kaart zou je mij dan aanraden?
Amd verkoopt zelf volgens mij ook de reference kaart. Deze die jij hebt selecteert is dezelfde kaart met een Sapphire sticker. Er zijn ook kaarten met betere koelers zoals de Sapphire Pulse en andere. Je moet wel even goed reviews bekijken, zo zou ik de msi mech/Evoke links laten liggen (matige koelers) en zijn er van de XFX kaarten nog geen reviews.

• 321Duke
@mb28
mb28 schreef op maandag 9 september 2019 @ 02:58:
Ik zou voor de Kingston A2000 1TB SSD gaan. Deze komt zeer goed uit de test en is relatief goedkoop.

Alleen ik weet niet helemaal zeker hoeveel van die m2 SSD's je op je moederbord kwijt kan. Misschien dat iemand anders daar meer over kan vertellen?

Anders zou ik 2x Kingston A2000 1TB SSD nemen ipv van die Intel 660p 2TB SSD.

Alleen dan komt je besturingsprogramma wel op dezelfde schijf als je games te staan en ik weet niet precies of dat nadelig is qua performance of duurzaamheid? Hopelijk kunnen anderen je daar wat tips over geven..

Voor de rest alvast veel gameplezier gewenst.
Hartstikke bedankt, daar ga ik vanmiddag beter naar kijken.

• 321Duke
@Santee
Santee schreef op maandag 9 september 2019 @ 07:28:
[...]

Amd verkoopt zelf volgens mij ook de reference kaart. Deze die jij hebt selecteert is dezelfde kaart met een Sapphire sticker. Er zijn ook kaarten met betere koelers zoals de Sapphire Pulse en andere. Je moet wel even goed reviews bekijken, zo zou ik de msi mech/Evoke links laten liggen (matige koelers) en zijn er van de XFX kaarten nog geen reviews.
Oke dankjewel, voor nu dan de Sapphire Pulse geselecteerd en ik zal er meer over uitzoeken.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Santee schreef op zondag 8 september 2019 @ 19:24:
Waarom zou je €40,- of meer daar aan uitgeven ?
verder zijn ze ook moeilijk verkrijgbaar en we hebben het hier over RX5700, geen 5700XT. verder is de Pulse de instapversie, en kun je dan beter op de Nitro(plus) wachten, maar dan praat je al snel over + €100,-

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Santee
Hackus schreef op maandag 9 september 2019 @ 12:46:
[...]

Waarom zou je €40,- of meer daar aan uitgeven ?
verder zijn ze ook moeilijk verkrijgbaar en we hebben het hier over RX5700, geen 5700XT. verder is de Pulse de instapversie, en kun je dan beter op de Nitro(plus) wachten, maar dan praat je al snel over + €100,-
Zelfs de 5700 wordt vrij luid met een stock koeler. Ook "hoort" een betere koeler niet zoveel extra te kosten, de Mech en het Asrock model zijn nog steeds beter en horen eigenlijk vrijwel dezelfde MSRP te hebben of €10-20 extra te kosten. Helaas zijn er tekorten wat de prijzen omhoog drijft. Dan moet je toch voor een reference gaan of nog even wachten.
321Duke schreef op maandag 9 september 2019 @ 12:09:
@Santee

[...]

Oke dankjewel, voor nu dan de Sapphire Pulse geselecteerd en ik zal er meer over uitzoeken.
Je moet even kijken wat de prijzen doen, 5700 verbruikt een stuk minder dan een 5700XT wat de reference koeler nog enigszins houdbaar maakt qua geluid (?).

[ Voor 20% gewijzigd door Santee op 09-09-2019 15:03 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Santee Dat zeg ik, je hebt er weinig aan om zoveel uit te geven nu. en het valt best mee met het geluid, ook is de kast van TS geen koekblik

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-11 19:41
Ik heb momenteel een Sapphire pulse 5700 xt en erg tevreden over het geluid: geen bij standaard gebruik, weinig tijdens gaming. Enkel veel lawaai als de gpu tot de limieten wordt gepushed tijdens de system stress test van Aida64, maar dat kan je wel verwachten natuurlijk.

M.i. momenteel de beste 5700 XT versie op de markt, of toch iig best value.

Verder vraag ik me af hoeveel je budget nog mag stijgen, om bv ipv de hexacore 3600 de octacore 3700x aan te schaffen. Lijkt me meer future proof.

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Mortov Molotov schreef op maandag 9 september 2019 @ 18:54:
Ik heb momenteel een Sapphire pulse 5700 xt en erg tevreden over het geluid: geen bij standaard gebruik, weinig tijdens gaming. Enkel veel lawaai als de gpu tot de limieten wordt gepushed tijdens de system stress test van Aida64, maar dat kan je wel verwachten natuurlijk.

M.i. momenteel de beste 5700 XT versie op de markt, of toch iig best value.

Verder vraag ik me af hoeveel je budget nog mag stijgen, om bv ipv de hexacore 3600 de octacore 3700x aan te schaffen. Lijkt me meer future proof.
pricewatch: Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G
Is goedkoper, presteert goed en heeft stock 3j garantie

als de Sapphire Nitro uitkomt kijken we verder.maar die zal stuk duurder zijn, want Pulse is een instapversie

[ Voor 6% gewijzigd door Hackus op 09-09-2019 19:42 ]

• 321Duke
@Hackus @Santee @Mortov Molotov
Wat maakt de XT het waard over de "normale" 5700 dan, want ik zie bijvoorbeeld maar 7 tot 10 FPS meer in de grafieken? Het is verder geen probleem om deze aan de lijst toe te voegen. Maar dit "beetje" beter in mijn ogen is dan met bijvoorbeeld de Sapphire Pulse een prijsverhoging van bijna €100,-.

Verder had ik graag op 4k zitten gamen maar aangezien de 2080ti de enige kaart is die op deze resolutie een soepele +60fps ervaring geeft, ben ik hier maar vanaf geweken. Wel zou ik een toekomst gerichtte desktop willen hebben met de mogelijkheid later alsnog een 4k gpu te plaatsen, dus een ryzen 7 3700 is dan denk ik wel logisch om aan mijn lijst toe te voegen. Echter zit ik dan misschien ook met de rest van mijn gekozen onderdelen onder het niveau. Heb namelijk gelezen dat je voor een flinke gpu ook een flinke cpu wilt hebben. En die zullen dan weer een flinke koeling en voeding moeten hebben neem ik aan. Tot hoevere is het wijs een desktop 4k gericht te maken?

Bedankt.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@321Duke 'normale' 5700 is nog niet veel uit in custom coolers, ligt geheel aan je budget verder. prijs van beschikbare ligt ook best hoog.

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-11 19:41
Ik denk dat je daarin gelijk hebt, althans in grote trekken.

Maar dit is de redenering die ik destijds heb opgebouwd:

https://www.gpucheck.com/en-usd/compare/amd-radeon-rx-5700-vs-amd-radeon-rx-5700-xt/amd-ryzen-7-3700x-vs-amd-ryzen-7-3700x/ultra/ultra/-vs-

Je kan ook andere vergelijkende benchmarks gebruiken, zoals deze van anandtech, maar globaal komen deze overeen met deze in de link hierboven.

Als je deze grafieken bekijkt, is er niet zoveel verschil idd. Maar anderzijds was mijn criterium zoveel mogelijk games speelbaar op FPS > 60, in het bijzonder op 1440p. En dit is natuurlijk vooral het geval voor de 5700 xt. Meer dan dat was het niet voor mij. Dus als je iets minder streng bent dan ik hierin, is de 5700 natuurlijk een goede optie. Maar zoals gezegd hierboven : heden iets te weinig custom coolers.

Dan nog even een denkoefening mbt 4k gamen : kan het menselijk oog fysiologisch een verschil merken tussen 4k en quad HD, denk je ?

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

Pagina: 1