Bedankt allen voor de reacties!
Klopt helemaal, heb opnieuw ernaar gekeken en er zouden inderdaad op die manier 12 panelen passen.
wimmel_1 schreef op zondag 8 september 2019 @ 19:13:
Ik vrees, met grote vrezen, dat je er niet echt vrolijk van gaat worden als je je huidige 'legplan' door gaat zetten.
Een gemiddelde regenbui in Nederland bevat tegenwoordig behoorlijk wat 'vervuiling' (en dan heb ik 't niet eens over buien met 'sahara zand') zodat vlak liggende zonnepanelen eigenlijk na iedere bui al weer een wasbeurt kunnen gebruiken om optimaal te kunnen gaan presteren.
Dat lees ik ook echter de personen die het wel hebben zeggen dat het reuze mee valt, tenminste dat is wat ik hier op het forum lees.
Dat is een bijna n-z opstelling en niet o-w? Of kijk ik nu verkeerd...
Goede vraag, weet ik dus ook niet.
Ik kom momenteel op ~350V uit. Perfect voor mijn Omvormer (Omniksol-2k-TL3-S). Doel is dus eigenlijk ook gewoon 1 string.
Pat Rick schreef op maandag 9 september 2019 @ 07:19:
Oost-West (wat met afbouwen salderingsregeling per 2023 gaat gebeuren) verdient echt de voorkeur boven Zuid.
Dan doe je dat (bij geen schaduw) met 2 strings en er zijn genoeg omvormers die dat kunnen aanbieden (heb ik hier ook... 1x5 panelen en 1x6 panelen op 1 omvormer). En anders 2 losse omvormers per string. Beide opossingen zijn betaalbaarder (zeker een omvormer met 2 strings) en goedkoper dan 12 micro-omvormers etc.
Plat is écht af te raden. En dat afschot van je dak gaat dat niet veranderen mbt afwateren en schoonspoelen. En schoonmaken ga je in de praktijk verwaarlozen of minder vaak doen dan nodig is bij plat liggen.
En afhankelijk van je exacte Z ligging kan dat bijna 10% meer opbrengen als je naar de 35graden helling gaat.
Er zijn mooi schansen voor 6 panelen (2 rijen van 3). 2 van deze schansen rug aan rug (O-W dus) en je bent van al het geknoei verlost lijkt mij.
En als je toch alles graag 1 richting op wil hebben, hier een schans voor 12 stuks. Kost nog geen 70.-
http://www.aluminiumshop..../zonneschans#.XXXhoB5cI0M
En stel je vraag ook eens op het forum van Fritts
https://community.fritts.nl/
Salderen is niet echt een punt voor mij omdat verhuizing over een aantal jaar op de planning staat.
Ik lees veel over dat plat niet aan te raden is echter de personen die het wel hebben zeggen dat het allemaal reuze mee valt, dat is wat ik tenminste hier op het forum lees...
Bedankt voor je link naar de schans, alleen is ~800,-- naar mijn mening wel prijzig. Dat is nog duurder dan de panelen + omvormer die ik wil gaan plaatsen...
machinist schreef op maandag 9 september 2019 @ 08:22:
Je hebt speciale kunstof bakken waarop je onder bepaalde hoek de panelen kan monteren. Die bakken kun je volstouwen met grind of stenen. Ik geloof gegarandeerd tot wind 10?? Ik zou geen panelen plat leggen, i.v.m. opbrengst x aanschaf.
Die heb ik hier liggen maar wil ik dus niet gebruiken, 35 graden en dus kan ik maximaal 6 panelen kwijt en niet 12.
Daarnaast heb je onnodig veel ballast nodig omdat de panelen los van elkaar zitten.
Pat Rick schreef op maandag 9 september 2019 @ 09:00:
[...]
Het hele grote voordeel van O-W opstelling is het feit dat je verspreid over praktisch de gehele dag stroom opwekt. Dat is m.n vanaf 2023 bijzonder interessant als de salderingsregeling afgebouwd wordt. Want dan is het voor jezelf financieel aantrekkelijk om zoveel mogelijk gedurende de dag je eigen directe stroomverbruik af te dekken (met O-W dus), omdat je het dan niet meer verrekend wordt met je totale jaarproductie bij je jaarafrekening zoals nu het geval (met Z) is.
Met Z opstelling na 2023 krijg je dus minder of uiteindelijk wellicht zelfs niks terug voor je overschot. Dus kan je dat 'overschot' beter zelf gebruiken voor je eigen directe verbruik dmv O-W.
Dus... vooruit kijkend zou ikzelf voor O-W kiezen. Daarom ga ik nu ook op W zelf panelen bijleggen, terwijl mijn verbruik nu reeds compleet wordt afgedekt door panelen op O. Maar dat is straks (na 2023) dus minder handig.
Mee eens, daarom ook het idee om het plat neer te zetten zodat ook de kosten wat lager zijn maar wel meer verspreid opwekking.
iTmen79 schreef op maandag 9 september 2019 @ 09:21:
[...]
Hi,
Met een O-W opstelling is het ook verstandig om twee verschillende strings te doen; één voor Oost en één voor west. Dan wordt het toch ook gelijk een stuk duurder?
Dan moet er namelijk een duurdere omvormer of twee aparte omvormers aan te schaffen?
Groet, T
Omvormer heeft helaas maar 1 ingang. Beetje zonde om nu een nieuwe met 2 ingangen aan te schaffen.
Pat Rick schreef op maandag 9 september 2019 @ 09:40:
@
iTmen79
Die omvormer voor 2 string is niet veel duurder dan die voor 1 string hoor. Hier scheelde het 40 euro geloof ik ;-) Totaal rond de 500.- (Goodwe)
Uiteraard heb ik het over omvormers met 2 MPPT's.
Wat is je huidige jaarverbruik trouwens?
Huidig verbruik is +4000 kwh per jaar ongeveer.
4.5 graden dus. Eens berekenen hoeveel dat in hoogte is aan de achterzijde.
Ik heb geen last van schaduw enkel om 17:30 gaat de zon richting het w-n? en dan hebben de laatste 3 panelen door de 2de verdieping last van schaduw.
Rond 18-19u zitten deze panelen volledig in het schaduw dus dan is het volgens mij wel gedaan met de opwekking?
Foto begin september om 17:30u.Ook geen last van enkel wanneer de zon richting w-n? gaat eind op de dag. Zie foto hier boven.
Klopt er zit een opbouw, helaas niet mogelijk daar.
Waar kan ik deze data vandaan halen? Dan zet ik het met plezier erbij
[
Voor 11% gewijzigd door
Jazsie op 09-09-2019 12:46
]