Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Legplan: 12x PV panelen vlak op platdak montage

Pagina: 1
Acties:

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:40
Na heel veel lezen hier op het forum ook besloten om een aantal panelen op het dak te plaatsen.
Graag had ik jullie mening gehad om verassingen te voorkomen.

Situatie:
Platdak 1ste verdieping op ongeveer 3 meter hoogte.
Oppervlakte 6,25m x 4,80m, dit van en tot tegen het dakrand. Dakrand hoogte ongeveer 30cm.
12 x PV panelen a 165 x 100cm.
Locatie, Zuid limburg

De panelen in de juiste hoek betekent dat ik dus maximaal 6 panelen kwijt kan (3x2).
Nu wil ik dus de panelen vlak monteren, dan kan ik er 12 kwijt met nog een mooie afstand tussen panelen en dakrand.
Opsluitband met daarop Clickfit Evo voor shuindak montagerails.

Aantal zaken waar ik dus graag jullie mening hoor:
- Welk soort dak is dit en kan hier überhaupt PV panelen op? Dak is 7 jaar oud.
- Hoeveel ballast kan hier op? Onderzijde is een betonnen plafond, onderkant "checken" is dus wat lastig.
- Heb voor opsluitbanden gekozen vanwege het formaat (100x15x5cm) zodat de panelen onderling met elkaar zijn verbonden.
Stoeptegels was eerst mijn idee echter heb je dan 3 rijen naast elkaar die niet met elkaar verbonden zijn.
- Is de hoeveelheid ballast voldoende?
- Om inductie te voorkomen heb ik een schema gemaakt van hoe ik het wil aansluiten, klopt deze?

...

[ Voor 15% gewijzigd door Jazsie op 07-10-2019 06:42 ]

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Op het hogere vlak kun je geen panelen ook kwijt? Dan heb je 2 richtingen en gespreid opwek

Ik zou kijken of je niet iets van een helling kan maken met betonvoeten
https://www.sun-solar.nl/...en-hellingshoek-sunsolar/
Anders worden de panelen erg snel vuil en blijft er water op liggen.

Er bestaan panelen met een afwatering gootje. Maar die zijn weer wat breder.

Je hebt 80 cm tussenruimte en de panelen liggen al iets hoger vanwege de voet.
Dus 12 panelen zoals je wilt hebben, kan volgens mij gewoon op de dual betonvoeten.

(ps er is ook 4,5 cm hellingshoek. Ook te plat voor vuil af te spoelen dus niet doen)

[ Voor 113% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-09-2019 17:37 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Plat is nooit ideaal, spoelt het vuil ook niet weg. Kan je niet schuin een oost-west opstelling realiseren?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Jazsie
AUijtdehaag schreef op zondag 8 september 2019 @ 17:18:
Op het hogere vlak kun je geen panelen ook kwijt? Dan heb je 2 richtingen en gespreid opwek
Helaas niet, dat was natuurlijk de beste locatie.
AUijtdehaag schreef op zondag 8 september 2019 @ 17:18:
Ik zou kijken of je niet iets van een helling kan maken met betonvoeten
https://www.sun-solar.nl/...en-hellingshoek-sunsolar/
Anders worden de panelen erg snel vuil en blijft er water op liggen.

Er bestaan panelen met een afwatering gootje. Maar die zijn weer wat breder.

Je hebt 80 cm tussenruimte en de panelen liggen al iets hoger vanwege de voet.
Dus 12 panelen zoals je wilt hebben, kan volgens mij gewoon op de dual betonvoeten.

(ps er is ook 4,5 cm hellingshoek. Ook te plat voor vuil af te spoelen dus niet doen)
Deze panelen en betonvoeten ben ik ook tegen gekomen. Wordt vaak genoemd hier op het forum.
Dak zelf heeft ook een afschot voor het water (er blijft geen water liggen), dus helemaal vlak zullen ze niet liggen.
Maar of dat genoeg is weet ik niet.
Tsurany schreef op zondag 8 september 2019 @ 17:23:
Plat is nooit ideaal, spoelt het vuil ook niet weg. Kan je niet schuin een oost-west opstelling realiseren?
Klopt, deze opmerking ben ik aantal keren voorbij zien komen echter neem ik dat voor lief.
Liever door het jaar heen schoonmaken dan 6 panelen minder...

Oost-west opstelling kom ik uit op 8 panelen, is deze opstelling dan op zijn minst net zo goed als 12x vlak?

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je hebt ruim zes meter breed. Daar kan je mooi drie rijen van twee leggen. Elk rijtje twee lang is 12 panelen. Misschien wel drie lang met de juiste panelen?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik vrees, met grote vrezen, dat je er niet echt vrolijk van gaat worden als je je huidige 'legplan' door gaat zetten.

Een gemiddelde regenbui in Nederland bevat tegenwoordig behoorlijk wat 'vervuiling' (en dan heb ik 't niet eens over buien met 'sahara zand') zodat vlak liggende zonnepanelen eigenlijk na iedere bui al weer een wasbeurt kunnen gebruiken om optimaal te kunnen gaan presteren.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• knarf_st
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-11 19:41
Er passen toch makkelijk 12 panelen in een Oost-West opstelling op je dak. Heb even jou situatie in de Esdec calculator gestopt (bevestigingsmateriaal is Flatfix Fusion):
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/5l17ohrn.png

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hoe zoen jullie dat oost/wesr voor je op een stringomvormer?
2x 6? Beetje weinig spanning.
Of naar duurdere micronimvormers?

Ik zou lekker alle 12 ruchting zuidoost houden. Niet plat en op betonvoeten.

• Pat Rick
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 28-05-2024
Oost-West (wat met afbouwen salderingsregeling per 2023 gaat gebeuren) verdient echt de voorkeur boven Zuid.
Dan doe je dat (bij geen schaduw) met 2 strings en er zijn genoeg omvormers die dat kunnen aanbieden (heb ik hier ook... 1x5 panelen en 1x6 panelen op 1 omvormer). En anders 2 losse omvormers per string. Beide opossingen zijn betaalbaarder (zeker een omvormer met 2 strings) en goedkoper dan 12 micro-omvormers etc.

Plat is écht af te raden. En dat afschot van je dak gaat dat niet veranderen mbt afwateren en schoonspoelen. En schoonmaken ga je in de praktijk verwaarlozen of minder vaak doen dan nodig is bij plat liggen.
En afhankelijk van je exacte Z ligging kan dat bijna 10% meer opbrengen als je naar de 35graden helling gaat.

Er zijn mooi schansen voor 6 panelen (2 rijen van 3). 2 van deze schansen rug aan rug (O-W dus) en je bent van al het geknoei verlost lijkt mij.
En als je toch alles graag 1 richting op wil hebben, hier een schans voor 12 stuks. Kost nog geen 70.-
http://www.aluminiumshop..../zonneschans#.XXXhoB5cI0M

En stel je vraag ook eens op het forum van Fritts https://community.fritts.nl/

[ Voor 21% gewijzigd door Pat Rick op 09-09-2019 08:42 ]

• machinist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-04 16:57
Je hebt speciale kunstof bakken waarop je onder bepaalde hoek de panelen kan monteren. Die bakken kun je volstouwen met grind of stenen. Ik geloof gegarandeerd tot wind 10?? Ik zou geen panelen plat leggen, i.v.m. opbrengst x aanschaf.

• Pat Rick
Jazsie schreef op zondag 8 september 2019 @ 18:25:
[...]
Oost-west opstelling kom ik uit op 8 panelen, is deze opstelling dan op zijn minst net zo goed als 12x vlak?
Het hele grote voordeel van O-W opstelling is het feit dat je verspreid over praktisch de gehele dag stroom opwekt. Dat is m.n vanaf 2023 bijzonder interessant als de salderingsregeling afgebouwd wordt. Want dan is het voor jezelf financieel aantrekkelijk om zoveel mogelijk gedurende de dag je eigen directe stroomverbruik af te dekken (met O-W dus), omdat je het dan niet meer verrekend wordt met je totale jaarproductie bij je jaarafrekening zoals nu het geval (met Z) is.

Met Z opstelling na 2023 krijg je dus minder of uiteindelijk wellicht zelfs niks terug voor je overschot. Dus kan je dat 'overschot' beter zelf gebruiken voor je eigen directe verbruik dmv O-W.

Dus... vooruit kijkend zou ikzelf voor O-W kiezen. Daarom ga ik nu ook op W zelf panelen bijleggen, terwijl mijn verbruik nu reeds compleet wordt afgedekt door panelen op O. Maar dat is straks (na 2023) dus minder handig.

• iTmen79
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:31
Pat Rick schreef op maandag 9 september 2019 @ 09:00:
[...]
Dus... vooruit kijkend zou ikzelf voor O-W kiezen. Daarom ga ik nu ook op W zelf panelen bijleggen, terwijl mijn verbruik nu reeds compleet wordt afgedekt door panelen op O. Maar dat is straks (na 2023) dus minder handig.
Hi,

Met een O-W opstelling is het ook verstandig om twee verschillende strings te doen; één voor Oost en één voor west. Dan wordt het toch ook gelijk een stuk duurder?
Dan moet er namelijk een duurdere omvormer of twee aparte omvormers aan te schaffen?

Groet, T

• Pat Rick
@iTmen79
Die omvormer voor 2 string is niet veel duurder dan die voor 1 string hoor. Hier scheelde het 40 euro geloof ik ;-) Totaal rond de 500.- (Goodwe)
Uiteraard heb ik het over omvormers met 2 MPPT's.

Wat is je huidige jaarverbruik trouwens?

[ Voor 8% gewijzigd door Pat Rick op 09-09-2019 12:09 ]

• roundlet
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-11 14:25
Ik heb twee panelen onder een hoek van 4.5 graden. Dat is voldoende om te zorgen dat je water er af te laten lopen. Dus dat is wat je minimaal wilt.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Pat Rick
Heb je met de oost/west advies rekening gehouden dat er in de middag schaduw komt van het gebouw/opbouw erachter?
De omvormer gaat vroeg uit, met zo weinig panelen.

• Pat Rick
AUijtdehaag schreef op maandag 9 september 2019 @ 10:41:
@Pat Rick
Heb je met de oost/west advies rekening gehouden dat er in de middag schaduw komt van het gebouw/opbouw erachter?
Ik heb de topicstarter nog niet over schaduw of nabij gelegen gebouwen gehoord dus daar (logischerwijs) niet naar gekeken eerlijk gezegd ;-)

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Pat Rick
In de openingpost staan wat plaatjes.
Hoewel van boven, is er duidelijk een opbouw te zien.

Waarom het niet mogelijk is daar ook panelen op te leggen is me nog niet duidelijk.

• Pat Rick
@AUijtdehaag
Shaduw van die witte constructie komt dan eventueel toch ook op de plat liggende panelen?
En misschien is de schaduw wel minimaal bij zon vanuit W? Misschien kan de @Jazsie dat beantwoorden?

Maar die andere opbouw is inderdaad een prima dakje voor ook wat panelen lijkt mij.

Zou trouwens erg verhelderend zijn als @Jazsie op zijn foto de windrichtingen goed erbij zet voor de complete duidelijkheid.

[ Voor 193% gewijzigd door Pat Rick op 09-09-2019 12:11 ]

• Jazsie
Bedankt allen voor de reacties!
Tsurany schreef op zondag 8 september 2019 @ 18:54:
Je hebt ruim zes meter breed. Daar kan je mooi drie rijen van twee leggen. Elk rijtje twee lang is 12 panelen. Misschien wel drie lang met de juiste panelen?
Klopt helemaal, heb opnieuw ernaar gekeken en er zouden inderdaad op die manier 12 panelen passen.
wimmel_1 schreef op zondag 8 september 2019 @ 19:13:
Ik vrees, met grote vrezen, dat je er niet echt vrolijk van gaat worden als je je huidige 'legplan' door gaat zetten.

Een gemiddelde regenbui in Nederland bevat tegenwoordig behoorlijk wat 'vervuiling' (en dan heb ik 't niet eens over buien met 'sahara zand') zodat vlak liggende zonnepanelen eigenlijk na iedere bui al weer een wasbeurt kunnen gebruiken om optimaal te kunnen gaan presteren.
Dat lees ik ook echter de personen die het wel hebben zeggen dat het reuze mee valt, tenminste dat is wat ik hier op het forum lees.
knarf_st schreef op zondag 8 september 2019 @ 23:24:
Er passen toch makkelijk 12 panelen in een Oost-West opstelling op je dak. Heb even jou situatie in de Esdec calculator gestopt (bevestigingsmateriaal is Flatfix Fusion):
[Afbeelding]
Dat is een bijna n-z opstelling en niet o-w? Of kijk ik nu verkeerd...
AUijtdehaag schreef op maandag 9 september 2019 @ 05:15:
Hoe zoen jullie dat oost/wesr voor je op een stringomvormer?
2x 6? Beetje weinig spanning.
Of naar duurdere micronimvormers?

Ik zou lekker alle 12 ruchting zuidoost houden. Niet plat en op betonvoeten.
Goede vraag, weet ik dus ook niet.
Ik kom momenteel op ~350V uit. Perfect voor mijn Omvormer (Omniksol-2k-TL3-S). Doel is dus eigenlijk ook gewoon 1 string.
Pat Rick schreef op maandag 9 september 2019 @ 07:19:
Oost-West (wat met afbouwen salderingsregeling per 2023 gaat gebeuren) verdient echt de voorkeur boven Zuid.
Dan doe je dat (bij geen schaduw) met 2 strings en er zijn genoeg omvormers die dat kunnen aanbieden (heb ik hier ook... 1x5 panelen en 1x6 panelen op 1 omvormer). En anders 2 losse omvormers per string. Beide opossingen zijn betaalbaarder (zeker een omvormer met 2 strings) en goedkoper dan 12 micro-omvormers etc.

Plat is écht af te raden. En dat afschot van je dak gaat dat niet veranderen mbt afwateren en schoonspoelen. En schoonmaken ga je in de praktijk verwaarlozen of minder vaak doen dan nodig is bij plat liggen.
En afhankelijk van je exacte Z ligging kan dat bijna 10% meer opbrengen als je naar de 35graden helling gaat.

Er zijn mooi schansen voor 6 panelen (2 rijen van 3). 2 van deze schansen rug aan rug (O-W dus) en je bent van al het geknoei verlost lijkt mij.
En als je toch alles graag 1 richting op wil hebben, hier een schans voor 12 stuks. Kost nog geen 70.-
http://www.aluminiumshop..../zonneschans#.XXXhoB5cI0M

En stel je vraag ook eens op het forum van Fritts https://community.fritts.nl/
Salderen is niet echt een punt voor mij omdat verhuizing over een aantal jaar op de planning staat.
Ik lees veel over dat plat niet aan te raden is echter de personen die het wel hebben zeggen dat het allemaal reuze mee valt, dat is wat ik tenminste hier op het forum lees...

Bedankt voor je link naar de schans, alleen is ~800,-- naar mijn mening wel prijzig. Dat is nog duurder dan de panelen + omvormer die ik wil gaan plaatsen...
machinist schreef op maandag 9 september 2019 @ 08:22:
Je hebt speciale kunstof bakken waarop je onder bepaalde hoek de panelen kan monteren. Die bakken kun je volstouwen met grind of stenen. Ik geloof gegarandeerd tot wind 10?? Ik zou geen panelen plat leggen, i.v.m. opbrengst x aanschaf.
Die heb ik hier liggen maar wil ik dus niet gebruiken, 35 graden en dus kan ik maximaal 6 panelen kwijt en niet 12.
Daarnaast heb je onnodig veel ballast nodig omdat de panelen los van elkaar zitten.
Pat Rick schreef op maandag 9 september 2019 @ 09:00:
[...]

Het hele grote voordeel van O-W opstelling is het feit dat je verspreid over praktisch de gehele dag stroom opwekt. Dat is m.n vanaf 2023 bijzonder interessant als de salderingsregeling afgebouwd wordt. Want dan is het voor jezelf financieel aantrekkelijk om zoveel mogelijk gedurende de dag je eigen directe stroomverbruik af te dekken (met O-W dus), omdat je het dan niet meer verrekend wordt met je totale jaarproductie bij je jaarafrekening zoals nu het geval (met Z) is.

Met Z opstelling na 2023 krijg je dus minder of uiteindelijk wellicht zelfs niks terug voor je overschot. Dus kan je dat 'overschot' beter zelf gebruiken voor je eigen directe verbruik dmv O-W.

Mee eens, daarom ook het idee om het plat neer te zetten zodat ook de kosten wat lager zijn maar wel meer verspreid opwekking.
iTmen79 schreef op maandag 9 september 2019 @ 09:21:
[...]

Hi,

Met een O-W opstelling is het ook verstandig om twee verschillende strings te doen; één voor Oost en één voor west. Dan wordt het toch ook gelijk een stuk duurder?
Dan moet er namelijk een duurdere omvormer of twee aparte omvormers aan te schaffen?

Groet, T
Omvormer heeft helaas maar 1 ingang. Beetje zonde om nu een nieuwe met 2 ingangen aan te schaffen.
Pat Rick schreef op maandag 9 september 2019 @ 09:40:
@iTmen79
Die omvormer voor 2 string is niet veel duurder dan die voor 1 string hoor. Hier scheelde het 40 euro geloof ik ;-) Totaal rond de 500.- (Goodwe)
Uiteraard heb ik het over omvormers met 2 MPPT's.

Wat is je huidige jaarverbruik trouwens?
Huidig verbruik is +4000 kwh per jaar ongeveer.
roundlet schreef op maandag 9 september 2019 @ 10:02:
Ik heb twee panelen onder een hoek van 4.5 graden. Dat is voldoende om te zorgen dat je water er af te laten lopen. Dus dat is wat je minimaal wilt.
4.5 graden dus. Eens berekenen hoeveel dat in hoogte is aan de achterzijde.
AUijtdehaag schreef op maandag 9 september 2019 @ 10:41:
@Pat Rick
Ik heb geen last van schaduw enkel om 17:30 gaat de zon richting het w-n? en dan hebben de laatste 3 panelen door de 2de verdieping last van schaduw.
Rond 18-19u zitten deze panelen volledig in het schaduw dus dan is het volgens mij wel gedaan met de opwekking?

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/jg09cjzda.30u.jpg
Foto begin september om 17:30u.
Pat Rick schreef op maandag 9 september 2019 @ 11:12:
[...]
Ik heb de topicstarter nog niet over schaduw of nabij gelegen gebouwen gehoord dus daar (logischerwijs) niet naar gekeken eerlijk gezegd ;-)
Ook geen last van enkel wanneer de zon richting w-n? gaat eind op de dag. Zie foto hier boven.
AUijtdehaag schreef op maandag 9 september 2019 @ 11:14:
@Pat Rick
In de openingpost staan wat plaatjes.
Hoewel van boven, is er duidelijk een opbouw te zien.

Waarom het niet mogelijk is daar ook panelen op te leggen is me nog niet duidelijk.
Klopt er zit een opbouw, helaas niet mogelijk daar.
Pat Rick schreef op maandag 9 september 2019 @ 11:15:
Zou trouwens erg verhelderend zijn als @Jazsie op zijn foto de windrichtingen goed erbij zet voor de complete duidelijkheid.
Waar kan ik deze data vandaan halen? Dan zet ik het met plezier erbij :)

[ Voor 11% gewijzigd door Jazsie op 09-09-2019 12:46 ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Jazsie Ik denk dat @Pat Rick een 'Noordpijl' bedoeld. Twéé verschillende benamingen voor exact 't zelfde 'ding' ;)

In de éérste foto staat keurig zo'n pijl getekend en gezien de schaduwen welke je op je die luchtfoto ziet lijkt deze ook 'redelijk' te kloppen met de werkelijkheid (foto is ergens in de middag genomen). Die pijl is met wat fantasie wel weer te extrapoleren naar de overige plaatjes :9

[ Voor 8% gewijzigd door Will_M op 09-09-2019 12:57 ]

• Pat Rick
wimmel_1 schreef op maandag 9 september 2019 @ 12:52:
@Jazsie Ik denk dat @Pat Rick een 'Noord-Pijl' bedoeld. Twéé benamingen voor exact 't zelfde 'ding' ;)

In de éérste foto staat keurig zo'n pijl getekend en gezien de schaduwen welke je op je die luchtfoto ziet lijkt deze ook 'redelijk' te kloppen met de werkelijkheid (foto is ergens in de middag genomen). Die pijl is met wat fantasie wel weer te extrapoleren naar de overige plaatjes :9
Ha! Inderdaad @wimmel_1 Had die Noordpijl totaal gemist ;-)
Maar de ligging is dus meer ZO dan Z blijkt dus @Jazsie. Snap verder je overige argumenten mbt dat je zelf gaat verhuizen, maar waarom dan nog deze investering doen?

Als je trouwens al om 18.30 schaduw gaat krijgen op je panelen (in 1 string is elke vlek schaduw een beperking voor de rest, laat staan als er al 3 panelen in de schaduw komen. Dan valt alles weg), is het wel erg zonde van de zomeravonden hoor. Dan worden je zonuren op je panelen wel beperkt eerlijk gezegd. En winterdag hoef je dan echt niet meer veel te verwachten (....en dat is normaal gesproken al weinig).

Moet je het wel doen dus is mijn vraag? Zeker als je die opbouw niet wilt benuten, want dan wordt het wel gunstiger. Ook mbt verkoop voor de volgende. Want nu is dat niet superaantrekkelijk voor een koper op deze manier.

Wat is trouwens de wp per paneel?

[ Voor 31% gewijzigd door Pat Rick op 09-09-2019 13:14 ]

• Jazsie
wimmel_1 schreef op maandag 9 september 2019 @ 12:52:
@Jazsie Ik denk dat @Pat Rick een 'Noordpijl' bedoeld. Twéé verschillende benamingen voor exact 't zelfde 'ding' ;)

Ahh, duidelijk!
Pat Rick schreef op maandag 9 september 2019 @ 12:58:
[...]

Ha! Inderdaad @wimmel_1 Had die Noordpijl totaal gemist ;-)
Maar de ligging is dus meer ZO dan Z blijkt dus @Jazsie. Snap verder je overige argumenten mbt dat je zelf gaat verhuizen, maar waarom dan nog deze investering doen?

Als je trouwens al om 18.30 schaduw gaat krijgen op je panelen (in 1 string is elke vlek schaduw een beperking voor de rest, laat staan als er al 3 panelen in de schaduw komen. Dan vlat alles weg), is het wel erg zonde van de zomeravonden hoor. Dan worden je zonuren op je panelen wel beperkt eerlijk gezegd. En winterdag hoef je dan echt niet meer veel te verwachten (....en dat is normaal gesproken al weining).

Moet je het wel doen dus is mijn vraag? Zeker als je die opbouw niet wilt benuten, want dan wordt het wel gunstiger. Ook mbt verkoop voor de volgende. Want nu is dat niet superaantrekkelijk voor een koper op deze manier.

Wat is trouwens de wp per paneel?
Deze panelen/omvormer heb ik voor een vriendenprijs kunenn overnemen.
Alleen niet de juiste montage materialen erbij.
En aangezien mijn vebruik +4000 kwh is leek het mij wel handig om daar op te besparen dan wat ik nu per jaar betaal aan stroom...

Ik zou naar 9 panelen kunnen gaan, dan komt de schaduw een uur later maar is wel gelijk 600wp minder.
Of de 3 panelen in de "achterste" rij op een aparte omvormer zetten. Maar of dit allemaal het waard is voor die 1 misschien 2 uur extra?

Totaal 12 panelen, totaal 2400wp, 200wp per paneel.

Doel is eigenlijk zo "goedkoop" mogelijk de panelen plaatsen, 800,-- voor een schans en/of o-w opstelling kost meer dan de panelen+omvormer zelf. Wellicht dat ik iets beter mijn huiswerk had moeten doen mbt de kosten van de materialen (niet gedacht dat die krengen zo duur zijn).

• Pat Rick
Jazsie schreef op maandag 9 september 2019 @ 13:29:
[...]
Totaal 12 panelen, totaal 2400wp, 200wp per paneel.

Doel is eigenlijk zo "goedkoop" mogelijk de panelen plaatsen, 800,-- voor een schans en/of o-w opstelling kost meer dan de panelen+omvormer zelf. Wellicht dat ik iets beter mijn huiswerk had moeten doen mbt de kosten van de materialen (niet gedacht dat die krengen zo duur zijn).
@Jazsie ...juist. Kijk dan wordt het verhaal achter het plan voor de lezers hier ook wat inzichtelijker en daarmee je keuzes /beperkingen duidelijker ;-) :-)

Je panelen komen ZZO, en nauwlijks helling. Dan wordt je correctie op je totaal WP zo'n 13% (zie tabel). Dus 2400 minus 13% = 2100kwh wat je theoretisch zou kunnen opwekken. Verder zijn je panelen al wat ouder (10 jaar?) en zal er daar ook nog eens laten we zeggen 10% vanaf gaan (1% per jaar)?
Dan hou je 1900kwh over wat eventueel op te wekken is per jaar.

Maar nu valt daar de winter (nov, dec, jan, feb) zo goed als af (geeft al weinig opwekking en met je schaduw helemaal weinig vermoed ik), en de zomer wordt vanaf 18.30 ook naar nul getrokken door 3 panelen in de schaduw. Terwijl je netjes gezegd tot 21.00 zon/opwekking kan hebben. dus je mist toch echt wel meer dan 2 uurtjes die jij noemt. Ik denk dat je met 1500kwh per jaar blij mag zijn wellicht? Grofweg effe vlot berekend. Misschien dat iemand daar een ander beeld bij heeft hoor?

Is uiteraard beter dan niks, want bij 0,22ct per kwh bespaar je dan toch zo'n 320.- euro p/j. Verhuizen in 4 a 5 jaar levert 1300 a 1500 op.
Dus... ben wel benieuwd wat je betaald heb voor je 2e hands set? En wat er wellicht nog aan kosten bijkomt.

Afbeeldingslocatie: https://www.solar-nu.nl/images/Zonnepanelen-Orientatie.en.Rendementkopie-Solar-nu.nl-PRINT.jpg

• Jazsie
Dat is zeer goede informatie @Pat Rick .

500,--. voor de 12 panelen + 2 omvormers (Omniksol-2k-TL3-S + Soladin 600).
Het is dan ook een beetje mix van panelen, maar dat is verder niet echt relevant aangezien de specs het zelfde zijn.

320,-- p/j is een mooie besparing, maar als de montage niet nog eens 800,-- kost.
Doel is om over een jaar of 5 te verhuizen.

Ik moet niet perse mijn hele "investering" eruit hebben, zie dit ook als een hobby project.
Bij mijn volgende huis wil ik het goed doen.

Tuurlijk is het mooi als ik zoveel mogelijk eruit kan krijgen met een zo laag mogelijke investering :)
Daarom dat ook de gedachten gang is om gewoon vlak te plaatsen, dan ben ik voor nog geen 250,-- eur klaar aan materialen. Alleen hier trek ik toch mijn twijfels omdat de mening enorm verschillen hierover...

Ik weet niet wat ik moet verwachten, je berekening maakt het allemaal wel een stuk duidelijker!

• Pat Rick
Jazsie schreef op maandag 9 september 2019 @ 14:00:
Dat is zeer goede informatie @Pat Rick .

500,--. voor de 12 panelen + 2 omvormers (Omniksol-2k-TL3-S + Soladin 600).
Het is dan ook een beetje mix van panelen, maar dat is verder niet echt relevant aangezien de specs het zelfde zijn.
[...]
Daarom dat ook de gedachten gang is om gewoon vlak te plaatsen, dan ben ik voor nog geen 250,-- eur klaar aan materialen. Alleen hier trek ik toch mijn twijfels omdat de mening enorm verschillen hierover...
Dan is denk ik de hobby gedachte de juiste insteek. Want met je kosten (500+250) en je opbrengst (1500) heb je na 5 jaar mogelijk 750.- bespaart. Of je verkoopt nu de hele handel weer door, ben je ook klaar ;-)

Zijn je panelen trouwens 10 jaar oud?

• Jazsie
Pat Rick schreef op maandag 9 september 2019 @ 14:17:
[...]

Dan is denk ik de hobby gedachte de juiste insteek. Want met je kosten (500+250) en je opbrengst (1500) heb je na 5 jaar mogelijk 750.- bespaart. Of je verkoopt de hele handel weer door, ben je ook klaar ;-)

Zijn je panelen trouwens 10 jaar oud?
Panelen zijn inderdaad ongeveer 10 jaar oud.

Heb ook de optie gekeken naar optimizers voor de 3 panelen die na 18-19u in de schaduw zitten maar die zijn in verhouding aan de prijs en dat ik ook hier niet weet wat ik ervan moet verwachten of het echt een verschil maakt. Ook omdat een uur later de volgende 3 panelen in de schaduw komen te zitten...

• Pat Rick
Nee... die investering lijkt het mij in ieder geval niet waard. Zeker niet als de volgende rij dan weer schaduw heeft. Het is gewoon een feit dat het een schaduwhoek is en daar heb je dus na 18.30 niets mee aan.

Dus.. gewoon lekker hobby'en met die dingen en toch best wellicht wat besparen p/j (waarbij ik hoop dat mijn berekening aan de onderkant van de verwachtingen zit. De winter zou misschien iets meer kunnen opleveren (vanwege ZZO ligging) dan ik ingeschat heb...).
Of dus weer van de hand doen...

Hou je ons op de hoogte van beslissing en/of vorderingen @Jazsie :) ?

• knarf_st
Jazsie schreef op maandag 9 september 2019 @ 12:40:

Dat is een bijna n-z opstelling en niet o-w? Of kijk ik nu verkeerd...
Dat klopt denk ik, Had niet zo snel gezien in welke richting jou dak staat. Was uit gegaan van de richting van de panelen zoals jij getekend had. De totale jaaropbrengst zal niet veel schelen tussen N-Z of O-W, wel de spreiding over de dag (denk ik).

Voor wat betreft het montage materiaal, was ik minder dan €30,- per paneel kwijt voor een Oost-West opstelling (zie hier mijn opstelling https://gathering.tweaker...message/59161702#59161702)

• Pat Rick
Enige kan nog zijn dat je omvormers ook wat minder draaien of ermee ophouden na 10 jaar. Garantie is dan ook helaas op bij Omnik...

• Jazsie
knarf_st schreef op maandag 9 september 2019 @ 14:52:
[...]
Dat klopt denk ik, Had niet zo snel gezien in welke richting jou dak staat. Was uit gegaan van de richting van de panelen zoals jij getekend had. De totale jaaropbrengst zal niet veel schelen tussen N-Z of O-W, wel de spreiding over de dag (denk ik).

Voor wat betreft het montage materiaal, was ik minder dan €30,- per paneel kwijt voor een Oost-West opstelling (zie hier mijn opstelling https://gathering.tweaker...message/59161702#59161702)
Met wel een verschil dat bij mij pal erachter nog een verdieping is en dus na 18-19u meerdere panelen in de schaduw zit.

Waar heb jij dat systeem gehaald? Ziet er goed uit en 30,-- per paneel is een stuk goedkoper dan wat ik tot heden gevonden heb.
Pat Rick schreef op maandag 9 september 2019 @ 14:32:
Nee... die investering lijkt het mij in ieder geval niet waard. Zeker niet als de volgende rij dan weer schaduw heeft. Het is gewoon een feit dat het een schaduwhoek is en daar heb je dus na 18.30 niets mee aan.

Dus.. gewoon lekker hobby'en met die dingen en toch best wellicht wat besparen p/j (waarbij ik hoop dat mijn berekening aan de onderkant van de verwachtingen zit. De winter zou misschien iets meer kunnen opleveren (vanwege ZZO ligging) dan ik ingeschat heb...).
Of dus weer van de hand doen...

Hou je ons op de hoogte van beslissing en/of vorderingen @Jazsie :) ?
Daarom, gewoon weer van de hand doen ben ik ook aan het bedenken maar het zonnepaneel virus is groter vrees ik :).

Uiteraard houd ik iedereen op de hoogte.
Pat Rick schreef op maandag 9 september 2019 @ 14:56:
Enige kan nog zijn dat je omvormers ook wat minder draaien of ermee ophouden na 10 jaar. Garantie is dan ook helaas op bij Omnik...
De Omnik omvormer is een jaar oud en heeft 1700kwh erop zitten. Dus die kan nog wel een tijd mee.
De Soladin is wel echt een jaar of 10 oud en geen idee hoeveel die erop heeft zitten.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Jazsie schreef op maandag 9 september 2019 @ 15:02:

>>knip<<

Daarom, gewoon weer van de hand doen ben ik ook aan het bedenken maar het zonnepaneel virus is groter vrees ik :).

Uiteraard houd ik iedereen op de hoogte.

>>knip<<

De Omnik omvormer is een jaar oud en heeft 1700kwh erop zitten. Dus die kan nog wel een tijd mee.
De Soladin is wel echt een jaar of 10 oud en geen idee hoeveel die erop heeft zitten.
Ik zit hier een beetje in dezelfde 'spagaat', ook al heb ik (nog) geen verhuisplannen. Heb op m'n garagedak nog een slordige 24M2 over om wat extra panelen op te leggen voordat 't salderen er (ooit?) af gaat. Die dingen moeten dan waarschijnlijk ook op "Oost" komen te liggen vanwege een boom welke in de weg staat....

Huidige installatie is hier een 11-tal 300wp panelen (in 2 MPPT strings) met een Fronius Primo 3.0.6 op een 100% Zuid / 60o dak. (Bewust in twee strings vanwege schaduwwal in het najaar door die zelfde boom, de onderste string krijgt pas later licht en de Fronius kan daar 'goed' mee omgaan).

• knarf_st
Jazsie schreef op maandag 9 september 2019 @ 15:02:

Waar heb jij dat systeem gehaald? Ziet er goed uit en 30,-- per paneel is een stuk goedkoper dan wat ik tot heden gevonden heb.
Heb mijn spullen aangeschaft bij Zonnekompas (http://www.zonnekompas.nl/). Je kunt het beste even bellen met Patrick (werkt het snelste), zijn contactgegevens staan op de website. Hij denkt graag met je mee.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Nou als het niks mag kosten, dan maar zelf knutselen?
Geert h in "zelf zonnepanelen plaatsen"

• Jazsie
wimmel_1 schreef op maandag 9 september 2019 @ 15:35:
[...]
Ik zit hier een beetje in dezelfde 'spagaat', ook al heb ik (nog) geen verhuisplannen. Heb op m'n garagedak nog een slordige 24M2 over om wat extra panelen op te leggen voordat 't salderen er (ooit?) af gaat. Die dingen moeten dan waarschijnlijk ook op "Oost" komen te liggen vanwege een boom welke in de weg staat....

Huidige installatie is hier een 11-tal 300wp panelen (in 2 MPPT strings) met een Fronius Primo 3.0.6 op een 100% Zuid / 60o dak. (Bewust in twee strings vanwege schaduwwal in het najaar door die zelfde boom, de onderste string krijgt pas later licht en de Fronius kan daar 'goed' mee omgaan).
Omvormer met twee ingangen zou hier inderdaad beter zijn echter heb ik al een met helaas maar een enkele ingang.
knarf_st schreef op maandag 9 september 2019 @ 15:47:
[...]
Heb mijn spullen aangeschaft bij Zonnekompas (http://www.zonnekompas.nl/). Je kunt het beste even bellen met Patrick (werkt het snelste), zijn contactgegevens staan op de website. Hij denkt graag met je mee.
Bedankt, daar eens informeren.
Het mag wat kosten maar hoe minder hoe beter natuurlijk :)
Bedankt voor de link, ziet er goed uit alleen zijn dat nu gewoon houten "palen"?.
Met hout zou het nog goedkoper kunnen, alleen of dat net zo stevig is?

• Pietjuh
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-11 05:57
Ik heb dezelfde configuratie, zelf geplaatsts en het flatfix fusion systeem werkt erg mooi. Zit snel en stevig in elkaar, aarding is per rij geregeld. Zou het iedereen aanraden. Mocht je het zelf willen installeren dan loont het zich om te googlen voor de beste prijs.

• Jazsie
Iemand enig idee of deze panelen nog veilig kan gebruiken?
Er zit geen gaten en/of barsten in het paneel zelf.

Ik heb ze getest en werken verder prima, alleen lijkt het op brandplekken of iets dergelijks?

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/nr5ykde.47.53.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/nr2fcs20yxar1.48.00.jpg

• Jazsie
Ze liggen op het dak, alleen 6 stuks ipv 12 aangezien aantal dus "brandplekken" (zie hierboven) of dergelijke hebben.

Gisteren productie gehad van 3.8876 kWh/kWp :)

Vraag mij alleen af in hoeverre nauwkeurig Omnik omvormers zijn. Heb ook een kWh meter ertussen hangen en die geeft een hoger teruglevering aan dan de Omnik omvormer.

Pagina: 1