Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L1NO_
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-09 21:32
Ik heb op basis van een Sparkfun Pro Micro een eigen PCB gemaakt met zover ik weer alle benodigdheden.
Ik gebruik een USBasp om een bootloader te branden vanuit de Arduino IDE en dat lukt prima. Ook het daarna uploaden van een 'programma' via de USBasp gaat prima.

Daarna gebeurt er alleen niks. Ik kan zelf een simpele blink niet 'starten'.

Er is me op een ander forum verzekerd dat ik deze stappen al niet kan maken met een niet meewerkend crystal. Ik heb een crystal met 22pf condensators gebruikt maar ook een all-in-one oscillator zoals die is te vinden is op een UNO.

Wat ik heb geprobeerd;

- Ik heb de een pull-up op reset, niks.
- Simpele Sketches, niks.
- PE2 / HBW pin met/zonder GND contact, niks.
- Program upload met bootloader, niks.

Stel ik heb de 32u4 gefrituurd heb met solderen, kan je dan nog programmeren?
Heb ik een denkfout of stap overgeslagen, missende componenten? Do's en Dont's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:22
Ik ben bang dat je het probleem toch moet zoeken in het reset circuit. Alhoewel AVR's er tegen zouden moeten kunnen, is het 'bad practise' om de reset-pin te laten floaten. Je zegt dat je een pull-up op de reset al hebt geprobeerd. Van hoeveel KOhm? Probeer er eens 1 van 5K, doet ie het dan nog steeds niet?
En anders kan het toch zijn dat je crystal niet start. Speel eens met je fuses en zet de uC eens op zijn interne oscillator, kijken of ie dan wel start.

Kijk hier eens voor het zetten en resetten van fuses met AVR-DUDE. Hij heeft het hier over de 328P met Debian, maar Arduino gebruikt op Windows ook AVR-DUDE en voor de 32U4 is het min of meer hetzelfde. Maar je moet wel de juiste settings erbij zoeken. Google of de data sheet kan je hierbij helpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Moet je pin 15 niet aan GND hangen? Werkt de interne 8MHz klok wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:41
Je hebt 4 power pairs op je chip. Elke power pair moet een 100nF condensator, er is er nu maar 1.
Pin: 14-15, 34-35, 24-23, 44-45. AREF is 42-43.
Pin 15 moet aan ground, dat zit hij nu niet hard genoeg, je oscillator zweeft nu, dus deze gaat nooit goed werken.
Check ook je clock source, hoofdstuk 6 in de manual.

Op interne klok zal hij wel werken, daarom kun je hem wel programmeren.

Overigens gaat hij nu ook altijd in bootloader, totdat je de HWBE fuse weghaalt. Zie pin 33

[ Voor 32% gewijzigd door jeroen3 op 08-09-2019 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:22
jeroen3 schreef op zondag 8 september 2019 @ 17:14:
Je hebt 4 power pairs op je chip. Elke power pair moet een 100nF condensator, er is er nu maar 1.
Pin: 14-15, 34-35, 24-23, 44-45. AREF is 42-43.
Pin 15 moet aan ground, dat zit hij nu niet hard genoeg, je oscillator zweeft nu, dus deze gaat nooit goed werken.
Check ook je clock source, hoofdstuk 6 in de manual.

Op interne klok zal hij wel werken, daarom kun je hem wel programmeren.

Overigens gaat hij nu ook altijd in bootloader, totdat je de HWBE fuse weghaalt. Zie pin 33
@jeroen3, je hebt helemaal gelijk, pin 15 zweeft. De crystal/oscillator gaat zo nooit werken. @L1NO_ Hang pin 15 eens aan gnd en kijk eens of ie dan wel gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:58

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een oscilloscoop is wel zo handig om te meten wat de reset en clock doen.....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• L1NO_
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-09 21:32
Iedereen bedankt voor de oplossingen,

De reset pin word extern ook voorzien van een voltage, maar heb ik alsnog per pcb een eigen weerstand meegegeven van 10K.

De Crystal oscillator bleek goed te werken maar heb het ook geprobeerd om deze aan de ground-plane te verbinden in laatste rev, dit werkte ook. Op aanraden zo gelaten want het is niet bij iedere Atmel dat iedere GND intern is verbonden.

Als laatste de term/concept power-pairs beetje doorzocht en bij alle een 'decoupling condensator' van 0.1uF geplaatst.

En success! Uiteindelijk bleek de setup met de 32u4 wat te -duur -groot dus overgestapt naar een 328P-AU met dezelfde oplossingen en dat is gelukt!
Pagina: 1