FM Radio's geschikt voor in ruimtes met explosiegevaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:43
Enige tijd geleden heb ik nieuw werk geaccepteerd, alleen is daar door bepaalde normeringen e.d. het e.e.a. niet toegestaan. Daar er met oplossingen gewerkt wordt waar een bepaalde damp af kan komen (die met een kleine vonk, kan exploderen), is men nogal heel erg kritisch naar bepaalde elektronica.

Nu zijn er bijv. hermetisch afgesloten radio's, maar is dat er ook voor, tja, damp? Denk aan bijv. thinner.

Verbazingwekkend lastig te vinden, maar nu hoop ik dat er wat tweakers zijn die daar toevallig een oplossing voor hebben?

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clements
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 23:26
Mag je je telefoon wel gebruiken? Ik denk dat als je atex spullen gaat kopen je best je buidel kunt trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
De telefoon mag niet gebruikt worden. Ik hoef het zelf niet te kopen :) Als ik met een bruikbaar idee aankom, en het bevalt dan wordt die investering gewoon gedaan. Het is inmiddels een veel gehoorde klacht, daarom hoop ik ook op andere ervaren mensen :)

[ Voor 10% gewijzigd door SkyStreaker op 08-09-2019 15:52 ]

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 13:10

MsD

gewoon de radio in een andere ruimte zetten, en een losse speaker in de werkruimte ?

Lijkt me het makkelijkste, zovaak wissel je niet van zender op het werk, en als niemand er met zijn tengels aan kan zitten gaat het ook niet te hard :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 08:43
Naja, dat is een beetje een tweeledige vraagstelling.

Je hebt het over hermetisch gesloten radio's, dan neem ik aan dat je de IP67-gecertificeerde radio's bedoeld, die zijn ook gesloten voor andere stoffen zoals oplosmiddelen. IP6x betekent dat er geen stroom van lucht mogelijk moet zijn (de test hiervoor is een 8 uur lange vacuumtest), en de IPx7 (of hoger) betekent dat er geen instroom van water mogelijk moet zijn (de test hiervoor is een 1 uur lange onderdompeling). Certificeringen lager dan IP67 voorkomen niet per se de instroom van lucht of water, maar stellen enkel dat instroom daarvan geen problemen hoeven te vormen voor de werking van het apparaat (onder de in de certificering gestelde omstandigheden). IP67 en hoger zijn daadwerkelijk volledig lucht- en waterdicht (binnen de grenzen van de certificering). Oplosmiddelen zijn over het algemeen groter qua moleculaire opbouw, dus wanneer iets luchtdicht is, kan je er over het algemeen vanuit gaan dat ook oplosmiddelen daarmee worden tegengehouden. Uiteraard moet wel rekening worden gehouden met welk effect (de dampen van) deze oplosmiddelen hebben op het materiaal dat het apparaat daadwerkelijk lucht- en waterdicht maakt. Acetondampen en kunststoffen seals gaan bijvoorbeeld niet heel goed samen.

En dat is waar ik dan ook graag zeg dat dit absoluut niet mijn expertisegebied is en dat de IP-certificering eigenlijk niet voldoende is voor jouw gebruiksdoeleinden. Waarschijnlijk zul je moeten zoeken naar apparatuur met een ATEX-certificering. Ook denk ik dat, als in die werkomgeving telefoons al geweerd worden, het zomaar wel eens heel lastig gaat worden om uberhaupt een speaker te vinden die voldoet aan de door het bedrijf vereiste vonkbescherming. Ik denk dat je daarom moet beginnen bij het bedrijf om te vragen of zij een standaard hebben waaraan de apparatuur die in de werkruimte wordt toegelaten moet voldoen. Zodra je die hebt kan je eenvoudiger zoeken op geschikte apparatuur, en weten wij ook beter waar we naar moeten zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:53
Een paar jaar geleden moest ik eens wat foto's nemen in een ATEX omgeving.

Eigen toestel mocht ik natuurlijk niet gebruiken, maar de klant had wel een geschikt toestel.

Dat bleek een metalen 'kistje' formaat baksteen met een heel klein display met 1cm dik glas er voor.
En een resolutie van 1 megapixel of zo.

Je betaalt een hoge prijs voor de certificering van zo'n toestel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkyStreaker
MsD schreef op zondag 8 september 2019 @ 15:59:
gewoon de radio in een andere ruimte zetten, en een losse speaker in de werkruimte ?

Lijkt me het makkelijkste, zovaak wissel je niet van zender op het werk, en als niemand er met zijn tengels aan kan zitten gaat het ook niet te hard :)
Speaker is elektrisch. Spoel. No go. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
Ik vraag mij af of het dan wel zo gezond is om daar te werken. Om een explosie te veroorzaken, moet de concentratie van de damp al behoorlijk hoog zijn.

[ Voor 42% gewijzigd door JukeboxBill op 08-09-2019 17:13 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
JukeboxBill schreef op zondag 8 september 2019 @ 17:11:
Ik vraag mij af of het dan wel zo gezond is om daar te werken. Om een explosie te veroorzaken, moet de concentratie van de damp al behoorlijk hoog zijn.
Veel afzuiging. Maar dat maakt het niet dat radio's e.d. daar zomaar toegestaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsD
  • Registratie: Maart 2004

MsD

SkyStreaker schreef op zondag 8 september 2019 @ 16:40:
[...]

Ik moet de eerste normale speaker nog tegen komen die een explosie kan veroorzaken. Of je moet het gruwelijk hard zetten.

Maar goed, pak de hele speaker in in een plastic zak. Of een dichte kist. Geluid kan daar echt wel door hoor...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:18

Sharky

Skamn Dippy!

JukeboxBill schreef op zondag 8 september 2019 @ 17:11:
Er is gewoon strenge regelgeving mbt gassen en stof. Een tankstation is ook een ATEX-zone. Die zones zijn opgedeeld in hoe gevaarlijk ze zijn, je hebt zone 1 t/m 3 geloof ik. Dat betekent niet dat het meteen gevaarlijke omgevingen zijn, men wil gewoon geen apparatuur in zo'n omgeving die een vonk of hoge temperatuur kan verzoorzaken. Voor het geval dat.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 12:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

MsD schreef op zondag 8 september 2019 @ 19:07:
[...]

Ik moet de eerste normale speaker nog tegen komen die een explosie kan veroorzaken. Of je moet het gruwelijk hard zetten.

Maar goed, pak de hele speaker in in een plastic zak. Of een dichte kist. Geluid kan daar echt wel door hoor...
Ik denk dat je het principe explosiegevaar niet helemaal goed inschat. Een plastic zak kan dat al veroorzaken door een statische vonk bijvoorbeeld en zou zomaar verboden kunnen zijn. Op luidsprekerklemmen staat rustig 1- 10V en dat kan prima vonkjes opleveren.

Dat gezegd hebbende, zo'n ruimte heeft volgens mij meestal zones (door de afzuiging) waarbinnen niets mag of alles volledig geaard moet zijn en zones erbuiten. @SkyStreaker kan je niet gewoon een luidspreker buiten de meest strenge zones neerzetten?

Als dat niet kan, zit je gewoon vast aan de regelgeving en moet je een explosievrije radio kopen. Dat zal niet goedkoop zijn...

[ Voor 10% gewijzigd door JvS op 08-09-2019 19:21 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik ga er vanuit dat iemand met een hoorapparaat wel toegestan is in die ruimtes? Zo ja, dan zou je eens naar hoofdtelefoons met beengeleiding kunnen kijken. Ander principe, ook audio. Als dat te combineren is met een zender / ontvanger ben je er wellicht.
Zag dat coolblue die dingen tegenwoordig ook heeft btw,

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
Mensen, bedenk ook even dat je te maken hebt met het "kantoor"-gehalte. De collega's die zich bezig moeten houden met veiligheid moeten ook dingen verzinnen he?

Ik zat ook al te denken aan conductie: https://www.reichelt.nl/L...CTION=2&LA=2&GROUPID=4594

[ Voor 1% gewijzigd door SkyStreaker op 09-09-2019 20:04 . Reden: Edit: kantoor-gedeelte maar even [b]genuanceerd[/b] aangezien dit een beetje verkeerd gebruikt wordt. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:40
Je werkt in een ruimte met zeer vluchtige vloeistoffen. Iets elektronisch naar binnen brengen is gevaarlijk. Waarom? Omdat je stof zo snel verdampt dat er een explosieve concentratie ontstaat. Je hebt een hoeveelheid zeer vluchtige brandbare stof. Er is genoeg zuurstof in de ruimte, wat ontbreekt in de gevarendriehoek waarom je geen explosie krijgt... Een vonk. Ja de statische elektriciteit die kan ontstaan door kleding is voldoende om de ruimte en jezelf in as te leggen. Je kan gewoon geen zelf meegebrachte elektronica naar binnen brengen. Veel te gevaarlijk.

Explosief mengsel + Zuurstof + vonkje is boem.

[ Voor 4% gewijzigd door aljooge op 08-09-2019 20:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:18

Sharky

Skamn Dippy!

SkyStreaker schreef op zondag 8 september 2019 @ 19:59:
Mensen, bedenk ook even dat je te maken hebt met het "kantoor-bobo" gehalte. De collega's die zich bezig moeten houden met veiligheid moeten ook dingen verzinnen he?
Wow, echt?

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
Ik kan niks met dit antwoord.
aljooge schreef op zondag 8 september 2019 @ 20:07:
Je werkt in een ruimte met zeer vluchtige vloeistoffen.

Explosief mengsel + Zuurstof + vonkje is boem.
Dat weet ik, ik probeer dus aan ATEX spullen te denken e.d. Ik heb bijv. een peperdure portofoon bij mij (lees: ~1000 €) in de elektrisch aangedreven vorkheftruck (die tevens bepaalde certificatie heeft) die ik daar naar binnen rijdt. Je verteld mij niks nieuws en niks wat ik niet al begrijp. Daarbij, je reactie ervaar ik als betuttelend.

Ik zie in dit topic verschillende niveau's van inzicht. Had gehoopt op iets constructiefs.

[ Voor 11% gewijzigd door SkyStreaker op 08-09-2019 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:41
Ik denk niet dat zoiets bestaat. Want je kunt ook stellen dat het in dergelijk gevaarlijke omgevingen wellicht niet veilig is om afleidende muziek te hebben.

Er bestaan wel omroepluidsprekers, maar een FM radio is totaal niet essentieel en draagt ook niet bij aan de veiligheid, dus waarom?

Je zou een portofoonkanaal kunnen opofferen voor je muziek :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

Een beetje luidspreker is ATEX-proof al 600 ballen...

En ik heb nog nooit een ATEX-proof FM radio gezien. Ook omdat de meeste ATEX ruimtes, ook gehoorbescherming verplicht is IVM 80+db omgevingslawaai.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clements
  • Laatst online: 11-09 23:26
Blikje met draad
Holle buis welke aan 1 of 2 zijden is afgesloten met een membraan.
Moet toch ook wel geluid kunnen transporteren.

Of een speaker unit tegen bv een raam of ander paneel monteren. Een beetje zoals in deze video
YouTube: Fantastic DIY Speakers for less than $30!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-09 10:32
Het gaat om een atex zone neem ik aan?
Een radio in een atex zone gaat gewoon niet lukken. Volgens mij bestaan er geen atex radios.

Pas op met het naar binnen halen van "vreemde" elektrische apparatuur!

Alle apparatuur waar ex op staat is vreselijk duur.

Als je wat zou willen dan zou ik adviseren om alleen een speaker in de ruimte te hangen.
De radio of versterker plaats je buiten de zone.
Maar een atex speaker is ook vreselijk duur. Begint ergens bij 500 euro denk ik.

Is de hele ruimte atex? Soms heb je bepaalde zones waar dit niet zo is. Daar kun je wel een normale radio neer zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
Een ATEX-mobiel op speaker zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
ronnie vd schreef op maandag 9 september 2019 @ 09:35:
Het gaat om een atex zone neem ik aan?
Een radio in een atex zone gaat gewoon niet lukken. Volgens mij bestaan er geen atex radios.

Pas op met het naar binnen halen van "vreemde" elektrische apparatuur!

Alle apparatuur waar ex op staat is vreselijk duur.

Als je wat zou willen dan zou ik adviseren om alleen een speaker in de ruimte te hangen.
De radio of versterker plaats je buiten de zone.
Maar een atex speaker is ook vreselijk duur. Begint ergens bij 500 euro denk ik.

Is de hele ruimte atex? Soms heb je bepaalde zones waar dit niet zo is. Daar kun je wel een normale radio neer zetten.
€500 voor een 'domme' speaker is natuurlijk een hoop geld. Maar uiteindelijk is het voor een bedrijf een schijntje als je daarmee je werknemers blijer maakt, en moet dat echt geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Laatst online: 12-09 13:09

M14

De radio of luidspreker hoeft helemaal niet in dezelfde ruimte zijn om daar geluid te krijgen. Een mooi voorbeeld van een dergelijke toepassing is een koptelefoon in een MRI-scanner. De koptelefoon bevat geen luidsprekers, er wordt een slang gebruikt om de geluidsgolven van een externe bron ver buiten de scanner in de koptelefoon te krijgen. Ik kan me voorstellen dat een dergelijk concept een oplossing kan zijn.

Dat gezegd hebbende: Dit vraagt om een specifieke oplossing met bijbehorende veiligheidskeurmerken. Die ga je niet op GoT vinden :).
Mensen, bedenk ook even dat je te maken hebt met het "kantoor-bobo" gehalte. De collega's die zich bezig moeten houden met veiligheid moeten ook dingen verzinnen he?
Dit is natuurlijk totale onzin. Die 'bobo's' zijn verantwoordelijk om jouw veiligheid te waarborgen en proberen risico's uit te sluiten. Als je dat overdreven vindt raad ik je aan eens in wat andere landen te gaan kijken hoe bepaalde zaken er aan toe gaan.

[ Voor 33% gewijzigd door M14 op 09-09-2019 14:24 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
M14 schreef op maandag 9 september 2019 @ 14:20:

[...]

Dit is natuurlijk totale onzin. Die 'bobo's' zijn verantwoordelijk om jouw veiligheid te waarborgen en proberen risico's uit te sluiten. Als je dat overdreven vindt raad ik je aan eens in wat andere landen te gaan kijken hoe bepaalde zaken er aan toe gaan.
Dat weet ik natuurlijk en uiteindelijk sta ik vierkant achter waarborging van veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:15

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Je zou eens bij Electromach kunnen informeren.
Maar ik denk dat het een hele dure overdruk oplossing wordt.

Beste oplossing lijkt mij om het zoneringsplan er bij te pakken en je radio buiten de EX zone te zetten.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:39
Sharky schreef op zondag 8 september 2019 @ 19:19:
[...]

Er is gewoon strenge regelgeving mbt gassen en stof. Een tankstation is ook een ATEX-zone. Die zones zijn opgedeeld in hoe gevaarlijk ze zijn, je hebt zone 1 t/m 3 geloof ik. Dat betekent niet dat het meteen gevaarlijke omgevingen zijn, men wil gewoon geen apparatuur in zo'n omgeving die een vonk of hoge temperatuur kan verzoorzaken. Voor het geval dat.
Je hebt 0 1 en 2 voor gas.
Dan heb je 20 21 en 22 voor stof zones.
En dan heb je hybridegebied een combinatie van een gas en stof zone.

Je moet dan atex apparaat hebben wat voor jouw zone geschikt daarnaast moet er een max toegestane oppervlakte temperatuur voor de apparatuur bekend zijn. Bijvoorbeeld T4 of T6.
Met name voor stof explosies zijn oppervlakte temperaturen belangrijk. Daarnaast voor gassen is het voorkomen van vonken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
The Eagle schreef op zondag 8 september 2019 @ 19:49:
Ik ga er vanuit dat iemand met een hoorapparaat wel toegestan is in die ruimtes? Zo ja, dan zou je eens naar hoofdtelefoons met beengeleiding kunnen kijken. Ander principe, ook audio. Als dat te combineren is met een zender / ontvanger ben je er wellicht.
Zag dat coolblue die dingen tegenwoordig ook heeft btw,
Ligt eraan ik ken ATEX ruimtes waarin een horloge maar ook hoorapparaat niet zijn toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong

Ik zat ook al te denken aan conductie: https://www.reichelt.nl/L...CTION=2&LA=2&GROUPID=4594
Ik heb in mijn vorige baan jaren met explosieveiligheid moeten bemoeien als procesengineer.
Juist de "kantoor bobo's" vinden het onzin omdat zei alleen de rekening van de spullen zien die zeer hoog kan zijn.
Ik heb bijvoorbeeld in het verleden ATEX zaklampen gekocht die de lichtopbrengst van een waxine lichtje hadden maar wel 900€ per stuk waren.
Helaas ook één keer explosie moeten mee maken spontaan vond iedereen het minder onzin.

Edit
Hierbij een leuk documentje voor de aanschaf van spullen.
https://mibex.nl/e2/mibex...te/pdf/ATEX_Markering.pdf

[ Voor 7% gewijzigd door leonbong op 09-09-2019 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 12:42
Hoe ziet de ruimte eruit? Kun je een situatieschets maken?
Er zijn namelijk speakers die gebruik maken van het oppervlak waar de speaker op ligt.
http://www.vsoundbox.com/nl/

Als je een raam hebt in die ruimte, dan zou je m misschien aan de buitenkant kunnen plakken op het raam, zodat je aan de binnenkant muziek hebt. Zonder dus apparatuur naar binnen te dragen. Kwaliteit zal niet fantastisch zijn, maar beter iets dan niets :)

Outside the box denken zeg maar :P

[ Voor 4% gewijzigd door Ossi op 09-09-2019 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjsiemer
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10-09 17:51
Het is de kunst om de ATEX zone bij de radio omlaag te krijgen tot Zone II (verwaarloosbaar).

Wat wel eens wordt gedaan is de radio in een z.g. purge box te plaatsen: Een net niet helemaal gesloten volume (kieren bij de speaker b.v.. :-) die wordt gespoeld met perslucht of stikstof. Doordat je een (heel) lichte drukverhoging krijgt in je purge box kan er nooit medium in je box komen en kan er nooit een risico op brand / ontsteking / explosie / deflagatie ontstaan.

Het zou me niets verbazen als je die dingen gecertificeerd kunt kopen, maar vaak worden ze zelf gebouwd en gevalideerd.
Het boxje moet je voorzien van een drukopnemer of een flowmeter om te detecteren dat de veronderstelde overdruk inderdaad aanwezig is. Valt deze weg, dan moet de voeding naar de radio ook automatisch wegvallen.

Zo iets bijvoorbeeld: https://www.google.com/se...t=5#imgrc=yEPH5mPs_6KS6M:

Vervolgens moet je in je explosie veiligheidsdocument laten opnemen en valideren dat je deze dingen gebruikt in de productie en dat het 'veilig' is bevonden. Zonder documentatie is het allemaal niks waard in het voorkomende geval dat er iets (heel anders meestal) mis gaat...

Succes!

Edit: Hier kun je ook wel wat mee bouwen, samen met je purge box:
https://www.zenitel.com/product/ba-56eexent

[ Voor 3% gewijzigd door hjsiemer op 09-09-2019 16:27 ]

If you always do what you always did, you always get what you always got....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkyStreaker
Ossi schreef op maandag 9 september 2019 @ 16:09:
Hoe ziet de ruimte eruit? Kun je een situatieschets maken?
Er zijn namelijk speakers die gebruik maken van het oppervlak waar de speaker op ligt.
http://www.vsoundbox.com/nl/

Als je een raam hebt in die ruimte, dan zou je m misschien aan de buitenkant kunnen plakken op het raam, zodat je aan de binnenkant muziek hebt. Zonder dus apparatuur naar binnen te dragen. Kwaliteit zal niet fantastisch zijn, maar beter iets dan niets :)

Outside the box denken zeg maar :P
Deed ik al, om mijzelf even te verquoten:

https://www.reichelt.nl/L...CTION=2&LA=2&GROUPID=4594

Ik heb echter al begrepen dat er nieuwe heftrucks komen met een verhoogde certificering voor ATEX-ruimtes (en klein gerucht is dat daar ook een radiootje in zit <3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
SkyStreaker schreef op maandag 9 september 2019 @ 16:37:
[...]

Deed ik al, om mijzelf even te verquoten:

https://www.reichelt.nl/L...CTION=2&LA=2&GROUPID=4594

Ik heb echter al begrepen dat er nieuwe heftrucks komen met een verhoogde certificering voor ATEX-ruimtes (en klein gerucht is dat daar ook een radiootje in zit <3)
Ah dat bericht van je had ik gemist, dacht ik het eureka-idee te hebben voor je ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als het niet te dikke deuren / ramen zijn kun je ook het volume flink hard zetten in de ruimte ernaast ;)

Maar zelfs als je alleen de speakers in de ruimte zit, er zal altijd een batterij of een snoertje aan zitten toch?

[edit]ah, die heftruck met radio had ik ook gemist. Appart dat ze dat dan wel kunnen maken zonder dat het vonkt ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Marzman op 09-09-2019 16:41 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
Marzman schreef op maandag 9 september 2019 @ 16:40:
Als het niet te dikke deuren / ramen zijn kun je ook het volume flink hard zetten in de ruimte ernaast ;)

Maar zelfs als je alleen de speakers in de ruimte zit, er zal altijd een batterij of een snoertje aan zitten toch?

[edit]ah, die heftruck met radio had ik ook gemist. Appart dat ze dat dan wel kunnen maken zonder dat het vonkt ;)
Ja, mja... Er zit een verwarmingselement in, bijv. Dus, zeg het maar... Het gebrek aan inzicht van mijn kant en ervaring maken mij verward.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 08:58
M2M schreef op zondag 8 september 2019 @ 21:12:
Een beetje luidspreker is ATEX-proof al 600 ballen...

En ik heb nog nooit een ATEX-proof FM radio gezien. Ook omdat de meeste ATEX ruimtes, ook gehoorbescherming verplicht is IVM 80+db omgevingslawaai.
En die ATEX-proof luidsprekers werken op 100V, dus dan zou je prima de versterker in een andere ruimte kunnen plaatsen. De afstand tussen speaker en versterker kan wel 100en meters zijn, afhankelijk van het vermogen en de draaddikte.

Dan is nog wel de vraag of men zin heeft om kabels te leggen van binnen de ATEX-zone naar buiten, daar zullen vast wel wat haken en ogen aan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
hjsiemer schreef op maandag 9 september 2019 @ 16:22:
Het is de kunst om de ATEX zone bij de radio omlaag te krijgen tot Zone II (verwaarloosbaar).

Wat wel eens wordt gedaan is de radio in een z.g. purge box te plaatsen: Een net niet helemaal gesloten volume (kieren bij de speaker b.v.. :-) die wordt gespoeld met perslucht of stikstof. Doordat je een (heel) lichte drukverhoging krijgt in je purge box kan er nooit medium in je box komen en kan er nooit een risico op brand / ontsteking / explosie / deflagatie ontstaan.

Het zou me niets verbazen als je die dingen gecertificeerd kunt kopen, maar vaak worden ze zelf gebouwd en gevalideerd.
Het boxje moet je voorzien van een drukopnemer of een flowmeter om te detecteren dat de veronderstelde overdruk inderdaad aanwezig is. Valt deze weg, dan moet de voeding naar de radio ook automatisch wegvallen.

Vervolgens moet je in je explosie veiligheidsdocument laten opnemen en valideren dat je deze dingen gebruikt in de productie en dat het 'veilig' is bevonden. Zonder documentatie is het allemaal niks waard in het voorkomende geval dat er iets (heel anders meestal) mis gaat...

Succes!

Spoelen met perslucht of stikstof is toch ook heel erg duur?

Zie: http://www.persluchtbespa...ie-besparen/lekverliezen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjsiemer
Valt wel mee, als je weinig lekken hebt, heb je aan een heel laag persluchtverbruik voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Ik heb pas de perfectpro audisse shokunin gekocht voor de bouw, ie kan ook op de wifi met internetradio ook wel handig in een loods zonder ontvangst.
Weet niet of die is toegestaan in jou ruimte water en stofdicht is hij wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kELAL
  • Laatst online: 23-12-2023

kELAL

Jeri is my middle name

Kantoorbobo's verzinnen juist niets, maar zijn daarentegen wel bekend met het concept van aansprakelijkheid.
Dat verzekeraars geen cent betalen als ze een niet-gecertificeerd apparaat de schuld kunnen geven wanneer de boel de lucht in vliegt. En bedrijven om minder failliet zijn gegaan.

Geen certificaat = no go, ook als het in theorie voldoet aan de normen. En dat sluit DHZ-geknutsel bij voorbaat uit.
Slotje!

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkyStreaker
kELAL schreef op maandag 9 september 2019 @ 19:48:
[...]

Kantoorbobo's verzinnen juist niets, maar zijn daarentegen wel bekend met het concept van aansprakelijkheid.
Dat verzekeraars geen cent betalen als ze een niet-gecertificeerd apparaat de schuld kunnen geven wanneer de boel de lucht in vliegt. En bedrijven om minder failliet zijn gegaan.

Geen certificaat = no go, ook als het in theorie voldoet aan de normen. En dat sluit DHZ-geknutsel bij voorbaat uit.
Slotje!
Ten eerste vraag ik niet om "geknutsel" en worden hier daadwerkelijk ook mogelijke oplossingen gegeven die ze op het kantoor wel zeer zeker kunnen gaan onderzoeken of dat passend kan zijn. Voor de goede orde, mijn collega's op het kantoor neem ik wel degelijk serieus.

Als laatste, wie ben jij om "slotje" lukraak te gaan lopen roepen? Beetje jammer. :/

[ Voor 4% gewijzigd door SkyStreaker op 09-09-2019 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kELAL
  • Laatst online: 23-12-2023

kELAL

Jeri is my middle name

De enige mogelijke oplossing is iets wat kant-en-klaar geleverd kan worden met certificaat, dat is het hele punt. En helaas ziet het er naar uit dat geen enkel bedrijf zo'n groot financieel risico wil nemen voor zo'n niche-toepassing. C'est la vie.

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
kELAL schreef op maandag 9 september 2019 @ 20:12:
De enige mogelijke oplossing is iets wat kant-en-klaar geleverd kan worden met certificaat, dat is het hele punt. En helaas ziet het er naar uit dat geen enkel bedrijf zo'n groot financieel risico wil nemen voor zo'n niche-toepassing. C'est la vie.
Dat ervaar ik als een behoorlijk stuk genuanceerder. Maar zoals jij zelf stelt: "ziet het er naar uit", en maken wij allemaal aannames. Dat neemt niet weg dat suggesties gegeven kunnen worden voor onderzoek. Het bedrijf waar ik nu voor werk heeft er financiën voor over om ook haar medewerkers tevreden te houden. Zo zwart-wit is "la vie" niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjsiemer
Onzin, want je kunt zelfbouwfrutsels (?) natuurlijk ook gewoon laten certificeren.
Gasdicht of purge lucht.
Gezien ik ook zo 1,2,3 geen Atex radio kon vinden: misschien is het wel handel !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 22:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nee, dat is het niet, want FM verdwijnt en DAB is binnenshuis een drama. Alleen in een setup met wifi zou je een eind komen. Moet je wel wifi AP's hebben die ook ATEX certified zijn = nog veel duurder.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
The Eagle schreef op maandag 9 september 2019 @ 20:36:
Nee, dat is het niet, want FM verdwijnt en DAB is binnenshuis een drama. Alleen in een setup met wifi zou je een eind komen. Moet je wel wifi AP's hebben die ook ATEX certified zijn = nog veel duurder.
Op zich een goed punt, maar als je van buiten de ruimte een fm-transmitter op kan stellen is dat probleem ook getackeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:18

Reptile209

- gers -

Er zijn ook ATEX gecertificeerde laptops en tablets, wellicht kan je er daar eentje van als muziekspeler neerzetten. Moet je het alleen wel doen met het ingebouwde geluid, want een losse speaker gaat hem niet worden. En het zijn loodzware dingen en rete-duur... ;)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkevilapie
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 27-08 00:05
misschien een gek idee maar als je een raam heb of een kale muur kan je aan de andere kant een sound exciter (transducer) hangen en zo geluid door de muur of glas trillen. dan heb je geen elektrische apparaten in je ruimte en bypass je de certificering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
hjsiemer schreef op maandag 9 september 2019 @ 16:22:
Verwaarloosbaar is niet zone II, maar een gebied waar geen zone van toepassing is.

Succes!

Klopt vroeger zag je redelijk veel purge systemen met stikstof op schakelkasten enzo zitten echter tegenwoordig wordt dit niet als echt goede oplossing beschouwd.
Want op het moment dat je purge systeem uitvalt of in storing gaat zal je de bron van de zonering moeten wegnemen of de ontstekingsbron. In praktijk is dat dus het proces stil zetten of iets anders waardoor er geen gas of stof meer aanwezig kan zijn.
Dat gaat niemand doen voor een radio.
Je moet dus op je purge systeem een alarmering hebben zitten met een schakeling naar het proces.
hjsiemer schreef op maandag 9 september 2019 @ 20:19:
Onzin, want je kunt zelfbouwfrutsels (?) natuurlijk ook gewoon laten certificeren.
Gasdicht of purge lucht.
Gezien ik ook zo 1,2,3 geen Atex radio kon vinden: misschien is het wel handel !
Tuurlijk kan je een zelfbouwfrutsel certificeren echter dat zal heel snel de kosten van kant en klaar aanschaffen overstijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door leonbong op 10-09-2019 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:15

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Je zou je speakers in een Ex d junction box kunnen plaatsen, maar of je hem dan nog hoort. :P

Een eigen samenbouw laten certificeren is geen sinecure.
Mocht er genoeg geld beschikbaar zijn zou ik contact opnemen met Electromach.

Purgen hoeft natuurlijk niet perse met perslucht of stikstof. Dat kan natuurlijk ook gewoon met "schone" lucht van buiten je zone.

[ Voor 22% gewijzigd door blitzkrieg op 10-09-2019 09:59 ]

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Maar als TS nou eens aangeeft welke zone we mee te maken hebben dat maakt veel makkelijker.
Omdat de laatste jaren zijn steeds meer explosiedeskundige van mening dat we voor stof zijn doorgeslagen omdat de risicobeheersing daar voornamelijk het beperken van dikte van de stoflagen op spullen behelst. Behalve direct in de apparatuur.
Daardoor zijn steeds meer experts van mening dat een hoge IP daar kan volstaan mits het oppervlak koel genoeg blijft en ver genoeg van het zone 20/21/22 gebied is.

Als dan in het opstelgebied van radio voldoende schoonmaakt om stoflagen te voorkomen dan kan het goed genoeg zijn. Je veiligheidskundige op je werk kan duidelijkheid verschaffen wat de visie is bij jouw werkgever. Het explosieveiligheidsdocument (EVD) kan hier ook duidelijkheid over verschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:18

Reptile209

- gers -

leonbong schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:26:
Maar als TS nou eens aangeeft welke zone we mee te maken hebben dat maakt veel makkelijker.
[...]
SkyStreaker schreef op zondag 8 september 2019 @ 15:39:
[...] Daar er met oplossingen gewerkt wordt waar een bepaalde damp af kan komen [...]
Het gaat om dampen, dus Zone 0/1/2 (en ik neem aan 2, anders is het wel een heftige werkplaats).
Het explosieveiligheidsdocument (EVD) kan hier ook duidelijkheid over verschaffen.
Het EvD is inderdaad de juiste bron om je op te baseren.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkevilapie
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 27-08 00:05
blitzkrieg schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 09:55:
Je zou je speakers in een Ex d junction box kunnen plaatsen, maar of je hem dan nog hoort. :P
als je transducers gebruik hoor je hem zeker nog. dan kan je de doos luchtdicht houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Marzman schreef op maandag 9 september 2019 @ 16:40:

Dat is niet zo raar atex-elektromotoren bestaan al heel lang. Daarnaast is de temperatuurklasse (oppervlakte temperatuur object) is bij elektromotor redelijk makkelijk te halen want je kan hele grote koelribben gebruiken om deze temperatuur laag te houden.
Daarnaast zullen de lagers van de wielen enzo met temperatuurbewaking zijn uitgevoerd.
De elektrisch-schakelingen zullen in speciale schakelkasten plaats vinden, verder zal de gehele heftruck geleidend zijn uitgevoerd (bekleding / banden) zodat statisch oplading via de geleidende vloer wordt afgevoerd.

ATEX heftruck bestaan zelfs in gas/diesel uitvoeringen.

[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 10-09-2019 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjsiemer
leonbong schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 09:42:
[...]

Verwaarloosbaar is niet zone II, maar een gebied waar geen zone van toepassing is.

[...]

Klopt vroeger zag je redelijk veel purge systemen met stikstof op schakelkasten enzo zitten echter tegenwoordig wordt dit niet als echt goede oplossing beschouwd.
Want op het moment dat je purge systeem uitvalt of in storing gaat zal je de bron van de zonering moeten wegnemen of de ontstekingsbron. In praktijk is dat dus het proces stil zetten of iets anders waardoor er geen gas of stof meer aanwezig kan zijn.
Dat gaat niemand doen voor een radio.
Je moet dus op je purge systeem een alarmering hebben zitten met een schakeling naar het proces.

[...]

Tuurlijk kan je een zelfbouwfrutsel certificeren echter dat zal heel snel de kosten van kant en klaar aanschaffen overstijgen.
Uit de ATEX Tabel: 'Zone 2 NE', waar NE staat voor 'negligible' (verwaarloosbaar) Of hadden we het niet over hetzelfde dan?

Je omschrijft exact wat ik al omschreef qua flow / drukbewaking van de purge voorziening. Hiermee bepaal je de 'beschikbaarheid' van de ventilatie, die onderdeel is van de klassificatie van de betr. ATEX zone.

En de werkgever wil meedenken, dus beter duur en toch mogelijk als niet verkrijgbaar :-)
De purge boxen zelf zijn dus gecertificeerd en wel verkrijgbaar, met druk of flow bewaking op de purge voorziening en een geschakeld contact. De toevoeging van een ATEX speaker vereist m.i. geen lang certificeringstraject, maar is een 'add on' op een bestaand ding. Ik stel mij zo voor dat alleen de gasdichtheid van het bestaande boxje moet worden aangetoond met een druktest. Ik schat 1 tot 1,5 k aan certificeringskosten, maar ik geef toe: Helemaal mijn vakgebied is dat niet.

Ik hoop dat TS wat verder kan en de oplossing deelt!

anyway, my 2 cents... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Zone 2 is minder dan 0,1% van de bedrijfsduur. Dat is niet hetzelfde als verwaarloosbaar de apparatuur moet nog steeds geen ontstekingsbron zijn.
De certificeringskosten heb ik geen idee van maar ik ga er van uit dat je dit veel te laag inschat.

Ter indicatie:
Ik heb namelijk wel kennis van wat CE-brandtesten kosten voor bouwmaterialen en voor een enkel monster zonder certificaat betaal je al snel 1000€, met rapport gaat dat richting 4000€.
En een CE-brandtest is echt een jip en janneke test bij testinstituten.

KIWA-website:
Omdat Kiwa ExVision de doorlooptijd van uw project volledig in eigen hand wil houden, beschikken wij op onze locatie in Apeldoorn
over een volledig uitgerust ATEX/IECEx testlaboratorium. Hier kunnen wij vrijwel alle noodzakelijke testen zelf uitvoeren. Onze
belangrijkste testopstellingen zijn:
Twee proefopstellingen waarmee met behulp van gasmengsels de explosieveiligheid van behuizingen vastgesteld kan worden;
Vonkbeproevingsopstelling voor de beoordeling van intrinsiek veilige stroomkringen;
IP testfaciliteiten (water en stof);
Opstelling voor impactproeven
Diverse klimaatkamers, ovens en vriezers voor duurproeven, temperatuurmetingen en thermische schoktesten;
Diverse apparatuur voor analyse van de elektronica en/of de mechanica van uw producten.

Nee dat ga je niet redden onder de 5000€.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjsiemer
Ik heb het niet over Zone II, maar Zone II NE
Ik denk dat je verder gelijk hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Zou eens gaan kijken/info vragen bij Red Star Electronics.
http://www.redstarelectronics.nl/

Denk dat hun jou wel verder kunnen helpen met de luidspreker in Ex/Atex uitvoering en dan de bijbehorende apparatuur.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

SkyStreaker schreef op zondag 8 september 2019 @ 16:40:
[...]

Gek idee misschien, Wat als je een resonator gebruikt? dan kun je zonder dat de speaker in die ruimte staat, wel trillingen doorgeven op een plaat. Deze zal misschien niet het beste klinken, maar het is ... iets? :)
http://www.vsoundbox.com/en/ <-- een beetje het idee. Ik heb geen aanbeveling voor een specifieke oplossing/merk/product. Sorry.

Een electrostaat heeft geen spoel, maar denk niet dat ik die durf aan te raden :+

edit: darkevilapie was me voor :-)

[ Voor 15% gewijzigd door gitaarwerk op 11-09-2019 13:21 ]

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Neerio
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-08 13:13

Neerio

bezorgt ook bij regen

https://www.atexshop.com/...rn-speaker/category/1376/

https://www.e2s.com/products/hazardous-area/type/audible

Zoiets zou je kunnen koppelen aan een versterker + radio buiten de ruimte ? De geluidskwaliteit zal niet geniaal zijn maar meer dan voldoende om tijdens het werk radio te luisteren.

[ Voor 29% gewijzigd door Neerio op 11-09-2019 19:53 ]

HDD 6320 is LIeeev

• SkyStreaker
Cherry picked replies heb ik inmiddels doorgestuurd naar kantoor, wil iedereen bedanken voor de interesse en suggesties! 👍👍😉

Pagina: 1