Toon posts:

Mooi kastje, nog niet aan de praat => 2 PicoPSU vraagjes

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Onlangs kreeg ik dit mooie kastje binnen: pricewatch: Inter-Tech ITX A60

Er zit een PicoPSU bij, een 20pins connector met aan de andere kant een kabeltje dat je door de behuizing vast kan draaien waar de 12v pin van de meegeleverde adapter in kan. Erg mooi allemaal en helemaal stil (want op mijn moederbord zit een geintegreerde passief gekoelde J5005 Pentium processor).

Nu heb ik 2 vragen hierover:

1. Aan de 12v powerkabel zit naast de 20 pins PicoPSU nog een groen draadje met aan het eind een zilveren oogje (foto volgt nog). Dit lijkt erop dat een een grond-draadje is dat ergens moet worden opgeschroefd om te aarden. Maar waar? Of is het niet nodig? (Hij zou passen onder de schroef waar mijn moederbord mee vast zit in de hoek bij de ATX connector.)

2. De PicoPSU connector heeft maar 20 pins. De ATX-aansluiting op het moederbord heeft 24 pins. Hij past alleen in de linkerkant, dus dan zijn er rechts 2x2=4 pinnetjes vrij, klopt dit? Er zit aan de draad nog wel een 2x2 pins connector, maar die past niet rechts erbij, die is volgens mij voor een losse connector op het moederbord (die niet op het J5005 moederbord zit).

Ik zal foto's uploaden als ik mijn telefoon weer terug heb van Samsung. (Die startte afgelopen donderdagochtend niet meer op na een Samsung update en is nu terug naar Samsung gegaan voor de garantie.) :(

Er zit ook totaal geen handleiding bij. Eén A4-tje had misschien toch wel gekund ofzo. :)

Beste antwoord (via Verwijderd op 08-09-2019 14:27)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zondag 8 september 2019 @ 14:10:

Er zit een PicoPSU bij, een 20pins connector met aan de andere kant een kabeltje dat je door de behuizing vast kan draaien waar de 12v pin van de meegeleverde adapter in kan. Erg mooi allemaal en helemaal stil (want op mijn moederbord zit een geintegreerde passief gekoelde J5005 Pentium processor).

1. Aan de 12v powerkabel zit naast de 20 pins PicoPSU nog een groen draadje met aan het eind een zilveren oogje (foto volgt nog). Dit lijkt erop dat een een grond-draadje is dat ergens moet worden opgeschroefd om te aarden. Maar waar? Of is het niet nodig? (Hij zou passen onder de schroef waar mijn moederbord mee vast zit in de hoek bij de ATX connector.)
Dat is inderdaad een GND aarde verbinding. Ergens onder een schroef op je PC-behuizing schroeven. Niet direct aan moederbord maar aan de metaal van behuizing zelf.
2. De PicoPSU connector heeft maar 20 pins. De ATX-aansluiting op het moederbord heeft 24 pins. Hij past alleen in de linkerkant, dus dan zijn er rechts 2x2=4 pinnetjes vrij, klopt dit? Er zit aan de draad nog wel een 2x2 pins connector, maar die past niet rechts erbij, die is volgens mij voor een losse connector op het moederbord (die niet op het J5005 moederbord zit).
In beginsel werkt een 20p stekker in een 24p plug met de laatste vier gaatjes vrij. Daar moet je vooral geen 2x2 ATX12V stekker in steken, die is inderdaad voor losse CPU power toevoer - als je moederbord dat nodig heeft. Overigens is die stekker wel verplicht als moederbord de socket heeft. Maar de laatste vier op de 24p zijn puur voor meer vermogen over lijnen die ook op de 20p aanwezig zijn. Die zijn hier niet nodig.
Er zit ook totaal geen handleiding bij. Eén A4-tje had misschien toch wel gekund ofzo. :)
Was inderdaad zo handig geweest, wil je RTFM doen, kan dat alsnog niet :P

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Als je gewoon ff googled dan vind je toch manuals en zelfs youtube vids over diverse pico's.

Acties:
  • Beste antwoord

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zondag 8 september 2019 @ 14:10:

Dat is inderdaad een GND aarde verbinding. Ergens onder een schroef op je PC-behuizing schroeven. Niet direct aan moederbord maar aan de metaal van behuizing zelf.
In beginsel werkt een 20p stekker in een 24p plug met de laatste vier gaatjes vrij. Daar moet je vooral geen 2x2 ATX12V stekker in steken, die is inderdaad voor losse CPU power toevoer - als je moederbord dat nodig heeft. Overigens is die stekker wel verplicht als moederbord de socket heeft. Maar de laatste vier op de 24p zijn puur voor meer vermogen over lijnen die ook op de 20p aanwezig zijn. Die zijn hier niet nodig.
Was inderdaad zo handig geweest, wil je RTFM doen, kan dat alsnog niet :P

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
@KillerAce_NL Ik ga natuurlijk niet voor mijn lol hier een vraag stellen als ik het antwoord makkelijk op Google kan vinden. Na vanaf 10:00 uur geGooglet te hebben, vond ik het na een halve dag wel welletjes. Nergens zag ik een pico-psu in de ATX stekker zitten met de laatste 4 pinnetjes over, en het enige plaatje dat ik vond met het groene draadje, dat zat ergens vastgeschroefd op het moederbord (niet goed dus). Dus ik ben blij dat ik het hier gevraagd heb.

Het was trouwens ook lastig testen hier, want mijn J5005 moederbord bleek in de tussentijd overleden te zijn en is nu terug in de garantie. ;)

@dion_b Nog bedankt voor de duidelijke uitleg!