Kabels en toebehoren voor netwerk nieuwbouwhuis (KPN glas)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMBUS
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-03 13:43
Over een paar weken verhuis ik naar een nieuwbouwwoning. Na verhuizing stap ik over van ziggo naar glasvezel via KPN (compleet).

Nu de verhuizing dichterbij komt en het KPN abonnement is aangevraagd moet ik een en ander aanschaffen om de boel straks te kunnen installeren. Ik loop daarbij tegen een aantal vragen aan waar ik niet uitkom en zou dit graag aan jullie voorleggen. Ik hoop alles in 1 keer goed en op de toekomst voorbereid aan te sluiten, maar zie door alle mogelijke opties even niet meer wat de beste keus is. Zie de bijlage voor een schets van de opzet van het netwerk. Onderstaande vragen zijn ook van toepassing op de draden die ik naar zolder en de 1e verdieping wil aanleggen door de loze leidingen.

1. Ik heb een loze leiding en een bedrade leiding (utp) van meterkast naar woonkamer (tvmeubel). De reeds bedrade leiding wil ik gebruiken voor de telefoon omdat ik niet zeker weet hoe hoog de kwaliteit van deze kabel en wandcontactdoos zijn (door aannemer aangelegd). Klopt het dat de tel uitgang op de experiabox een kleine stekker (rj11) is? De utp draad die er nu ligt heeft aan beide kanten een rj45 stekker. Wat is een handige manier om dit aan te sluiten? Ik vond online deze opties, maar dan wordt het wel een hele keten aan draden verbonden aan elkaar: https://www.allekabels.nl...elefoonkabel-2-meter.html en https://www.sandervunderink.nl/utp-koppel.html

2. Door de loze leiding wil ik vanaf de meterkast 2 utp kabels trekken. 1 vanaf de experiabox (voor tv decoder) en 1 vanaf m’n eigen router (voor data) naar een switch in het tvmeubel. Nu twijfel ik tussen cat6 en cat6a (voor de toekomst). Ik wil utp kabel kopen met 100% koperen draden. Hebben jullie een goed merk hiervoor of tips? Voor cat6 vond ik Belden https://www.sandervunderi...7965e-doos-100-meter.html, maar qua cat6a (waar m’n voorkeur ligt) heb ik tot nu toe niets kunnen vinden met 100% koperen kern wat een goede kabel lijkt. Daarnaast las ik dat je utp hebt met een vaste kern of een kern met dunne losse draadjes. Aan de kant van mijn router en experiabox moeten er connectors opgezet worden, maar in de woonkamer komt het uit op een wandcontactdoos met 2 utp ingangen. Voor connectie in een wandcontactdoos wordt een harde kern geadviseerd maar voor het plaatsen van connectoren wordt een kabel met losse draadjes aangeraden. Wat is nu handig om te kiezen?

3. Wat is een kwalitatief goede wandcontactdoos met 2 utp ingangen? Ik vond deze, maar dit is cat6 en niet cat6a: https://www.sandervunderi...el-cat-6-afgeschermd.html Is dat überhaupt een goed merk?

4. Wat zijn goede utp rj45 connectoren om door een installateur te laten aansluiten? Moeten deze dan ook weer cat6a gecertificeerd zijn?

5. Ik vond deze switch: https://m.routershop.nl/c...it-switch/pid=1740Volgens mij een goed merk en een aardige throughput snelheid (ook als er meer apparaten tegelijk data gebruiken). Nog tips wat dat betreft?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/RZ1myCky/787-F540-C-2451-4067-846-F-ACF33-D50-E7-EF.jpg

Een hoop vragen, ik hoop dat jullie me verder op weg kunnen helpen!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

NIMBUS schreef op zondag 8 september 2019 @ 13:23:
Ik vond deze switch: https://m.routershop.nl/c...it-switch/pid=1740Volgens mij een goed merk en een aardige throughput snelheid (ook als er meer apparaten tegelijk data gebruiken). Nog tips wat dat betreft?
Volgens de Cisco website is deze switch uit support eind 2020.Dat was dus de oude versie

Ik zie in de datasheet 123 ook niet dat deze VLAN (802.11Q) ondersteund. Heb je nu misschien niet nodig, maar voor de toekomst wel handig.

Voor vrijwel hetzelfde bedrag heb je een EdgerouterX die je eenvoudig kunt omzetten naar een 5p managed switch met q-tagging en hardware offloading. Volgens jouw schema hou je dan nog 1 poort over. De X is overigens ook al een oud beestje, dus misschien stopt de support daar ook eind 2020.
https://tweakers.net/pric...iti-edgerouter-x/reviews/

Welke “eigen router” gebruik je nu? Ondersteunt die VLANs? Het leuke aan de EdgerouterX is dat je m ook achter de Experia kan gooien en je hele netwerk via de Edgerouter beheert. Het schijnt overigens dat IPTV via de X veel onderhoud vergt, dus dat is waarschijnlijk makkelijker via de Epxeria (zoals je nu ook tekent).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMBUS
Bedankt voor het meedenken Palo Alto. Ik dacht een jaar geleden (toen ik me in routers verdiept heb) aan de ASUS RT-AC86U AC2900 zodat ik op routerniveau een VPN kan draaien.

Goed om te weten van die Cisco switch. Hebben ze geen nieuwe versie dan? Zit namelijk meer te denken aan een snelle maar no nonsense unmanaged switch om gedoe te voorkomen. 8 aansluitingen vind ik met het oog op de toekomst wel zo veilig i.p.v. 5 aansluitingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

NIMBUS schreef op zondag 8 september 2019 @ 17:01:
Goed om te weten van die Cisco switch. Hebben ze geen nieuwe versie dan? Zit namelijk meer te denken aan een snelle maar no nonsense unmanaged switch om gedoe te voorkomen. 8 aansluitingen vind ik met het oog op de toekomst wel zo veilig i.p.v. 5 aansluitingen.
Lekker handig, ik link naar de oude versie (100) ipv de 110. My bad 8)7

Blijft mijn punt dat ik zelf zou investeren in een managed switch met VLAN support. Dat vind ik persoonlijk meer toekomstgericht dan 3 switchpoorten meer of minder, maar dat is uiteraard een afweging die je zelf het beste kan maken. En ook al gemaakt had, totdat ik per abuis begon over de oude versie :$

Mocht je toch nog zin hebben in een nadere zoektocht, dan kun je uiteraard de pricewatch langslopen. Of was je zo ook al op dit model gekomen?
https://tweakers.net/cate...twerk-switches/producten/

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2019 17:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-10 14:13
Mooi project!

1. Ik kwam er bij toeval achter dat een RJ11 stekker gewoon in een RJ45 wand contact doos past. Zo heb ik het bij m'n moeder aangesloten die in een senioren woning woont die al helemaal voorzien was van UTP kabels maar wel vaste telefoon wilde hebben perse.

Dat brengt me bij 2:

De oplossing hiervoor is een patch panel. Hierop sluit je kabels aan met een vaste kern die uitkomen in een wandcontactdoos zodat je dus in de leiding kabel trekt met een vaste kern. Het is dan wel te hopen dat de aannemer de juiste kabel heeft gebruikt. Maar als je 100m aanschaft kan je evt nog overwegen om de kabel te vervangen.
patch panels zijn er over het algemeen in 10 en 19 inch dus het hoeft niet enorm veel ruimte in te nemen. Het is echt de netste oplossing als je het meteen goed en in 1 keer wilt aanpakken.

Koop dus x meter aan vaste kern en daarnaast evt nog x meter aan losse kern voor het zelf op maat knijpen van patch kabels. Dat zijn korte kabeltjes die je tussen een wand contactdoos/switch en een eind apparaat plaatst.
Of je moet gaan voor cat6/a/7/a etc kan ik je niet adviseren. Volgens mij heeft dat ook te maken met de maximale kabel lengte en de demping etc. Maar dat is voor mij teveel klepel en klok er zijn vast mensen op dit forum die daar veel meer verstand van hebben.

3/4. Over kwaliteit van dit soort spullen kan ik weinig zeggen. Alleen dat ik persoonlijk liever wat meer uit geef met het "gevoel" het ik dan jaren lang geen gezeik heb. Zeker met stakeholders in huis die gaan piepen bij het eerste de beste moment dat Grey's Anatomy een keer buffert op Netflix moet je er op aan kunnen dat je goede spullen aanschaft. De winkel die je linkt ken ik niet. Zelf haal ik veel bij https://www.netwerkproducten.com/ (excuses als dit linken niet mag) goede ervaring mee, een keer gebeld waarna ze toch nog dezelfde dag verstuurde zodat ik verder kon met m'n project de volgende dag.

5. Ik sluit me aan bij @Verwijderd met een switch die VLANS ondersteunt ben je klaar voor de toekomst. Ik heb zelf goede ervaringen met de Edge Switches maar de unifi switches zie je ook veel over hier op het forum. Edge switches zijn super makkelijk in te stellen en middels UNMS centraal te beheren, al is dat misschien overkill voor een huis tuin en keuken opstelling.

Als eigen router zou ik ook een Edgerouter adviseren. Je kan voor de Edgerouter 4 gaan die is rack mountable net als de Edge switches en dan heb je een mooie racked opstelling. De Edgerouters doen geen wifi. Hiervoor kan je kijken naar de unifi accesspoints of evt de Amplifi routers, maar dan wel de routers bekabeld aansluiten door het huis en niet als mesh netwerk gebruiken.

Tot slot hoef je volgens mij niet een aparte kabel te reserveren voor TV. Je kan 1 kabel op een switch aansluiten en de tv decoder rechtstreeks op die switch zonder gebruik van vlans etc. Mits je de Experiabox blijft gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan de experiabox voor het grootste gedeelte met een Edgerouter Lite of X weg laten, gebruik je hem alleen voor telefonie, met deze scripts.

Werkte voor mij erg eenvoudig, moet soms de IGMP proxy herstarten als de tv hapert maar dat is tot nu toe 2x gebeurt. Kwestie van een simpel commando en klaar. Mijn 200/200 verbinding en netwerk trekt de Edgerouter X met gemak. Als je een stuk meer VLAN’s oid wil dan kun je naar iets zwaarders kijken, maar heb niet het idee dat dit voor jou relevant is.

Als je je telefonie overzet naar iets can cheap Connect kun je die experiabox helemaal terug de box in stoppen.

Los hiervan, je kan naar je tv meubel alles over 1 kabel laten lopen, je moet dan wel een switch met IGMP snooping hebben, het is niet nodig 2 netwerkkabels te trekken

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2019 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:16
NIMBUS schreef op zondag 8 september 2019 @ 13:23:
1. Ik heb een loze leiding en een bedrade leiding (utp) van meterkast naar woonkamer (tvmeubel). De reeds bedrade leiding wil ik gebruiken voor de telefoon omdat ik niet zeker weet hoe hoog de kwaliteit van deze kabel en wandcontactdoos zijn (door aannemer aangelegd). Klopt het dat de tel uitgang op de experiabox een kleine stekker (rj11) is? De utp draad die er nu ligt heeft aan beide kanten een rj45 stekker. Wat is een handige manier om dit aan te sluiten?
Ik zou gewoon de rj45 stekker eraf knippen en er een nieuwe rj11 connector aan knijpen (en aan de andere kant ook, dan weet je ook zeker dat je aan beide kanten dezelfde aders gebruikt).
2. ... Daarnaast las ik dat je utp hebt met een vaste kern of een kern met dunne losse draadjes. Aan de kant van mijn router en experiabox moeten er connectors opgezet worden, maar in de woonkamer komt het uit op een wandcontactdoos met 2 utp ingangen. Voor connectie in een wandcontactdoos wordt een harde kern geadviseerd maar voor het plaatsen van connectoren wordt een kabel met losse draadjes aangeraden. Wat is nu handig om te kiezen?
Er bestaan ook RJ45-connectoren die bedoeld zijn op harde kern aders te knijpen. Bij ons heeft de kpn-monteur dat meteen even geregeld, ook voor de kabels die helemaal niets met zijn werkzaamheden te maken hadden. Was geen probleem en die connectoren had hij toch bij zich.

Verder heb ik over je kwaliteitsvragen niet echt een mening of wat nuttigs te zeggen, dat laat ik aan mijn mede-tweakers over ;)
Kasper1985 schreef op maandag 9 september 2019 @ 12:59:
Mooi project!

1. Ik kwam er bij toeval achter dat een RJ11 stekker gewoon in een RJ45 wand contact doos past. Zo heb ik het bij m'n moeder aangesloten die in een senioren woning woont die al helemaal voorzien was van UTP kabels maar wel vaste telefoon wilde hebben perse.
Ja, het past, maar ik hoop niet dat je daarna ooit nog een RJ45 stekker erin wilt steken :o
De RJ11 stekker heeft namelijk zeer waarschijnlijk wel de ongebruikte aansluitingen omgebogen/opzij gedrukt... Slecht plan!

[ Voor 15% gewijzigd door Vloris op 10-09-2019 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
@Vloris Ah dat wist ik niet. Ik zal eens kijken of dat nog steeds werkt als ik er weer ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMBUS
Verwijderd schreef op zondag 8 september 2019 @ 17:35:
[...]

Lekker handig, ik link naar de oude versie (100) ipv de 110. My bad 8)7

Blijft mijn punt dat ik zelf zou investeren in een managed switch met VLAN support. Dat vind ik persoonlijk meer toekomstgericht dan 3 switchpoorten meer of minder, maar dat is uiteraard een afweging die je zelf het beste kan maken. En ook al gemaakt had, totdat ik per abuis begon over de oude versie :$

Mocht je toch nog zin hebben in een nadere zoektocht, dan kun je uiteraard de pricewatch langslopen. Of was je zo ook al op dit model gekomen?
https://tweakers.net/cate...twerk-switches/producten/
Bedankt voor het meedenken. Ik vond inmiddels deze switch:

pricewatch: Cisco SG110D-08HP

Geloof dat die nog niet uit service zal gaan aangezien deze nog maar kort op de markt is. Wel PoE, wat ik niet ga gebruiken en een hogere adviesprijs. Wat is het grote voordeel van VLan? Heb nu apparatuur die ik niet op m’n netwerk wil ingelogd op gastennetwerk via WiFi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMBUS
Kasper1985 schreef op maandag 9 september 2019 @ 12:59:
Mooi project!

Dat brengt me bij 2:

De oplossing hiervoor is een patch panel. Hierop sluit je kabels aan met een vaste kern die uitkomen in een wandcontactdoos zodat je dus in de leiding kabel trekt met een vaste kern. Het is dan wel te hopen dat de aannemer de juiste kabel heeft gebruikt. Maar als je 100m aanschaft kan je evt nog overwegen om de kabel te vervangen.
patch panels zijn er over het algemeen in 10 en 19 inch dus het hoeft niet enorm veel ruimte in te nemen. Het is echt de netste oplossing als je het meteen goed en in 1 keer wilt aanpakken.

Koop dus x meter aan vaste kern en daarnaast evt nog x meter aan losse kern voor het zelf op maat knijpen van patch kabels. Dat zijn korte kabeltjes die je tussen een wand contactdoos/switch en een eind apparaat plaatst.
Of je moet gaan voor cat6/a/7/a etc kan ik je niet adviseren. Volgens mij heeft dat ook te maken met de maximale kabel lengte en de demping etc. Maar dat is voor mij teveel klepel en klok er zijn vast mensen op dit forum die daar veel meer verstand van hebben.

3/4. Over kwaliteit van dit soort spullen kan ik weinig zeggen. Alleen dat ik persoonlijk liever wat meer uit geef met het "gevoel" het ik dan jaren lang geen gezeik heb. Zeker met stakeholders in huis die gaan piepen bij het eerste de beste moment dat Grey's Anatomy een keer buffert op Netflix moet je er op aan kunnen dat je goede spullen aanschaft. De winkel die je linkt ken ik niet. Zelf haal ik veel bij https://www.netwerkproducten.com/ (excuses als dit linken niet mag) goede ervaring mee, een keer gebeld waarna ze toch nog dezelfde dag verstuurde zodat ik verder kon met m'n project de volgende dag.

5. Ik sluit me aan bij @Verwijderd met een switch die VLANS ondersteunt ben je klaar voor de toekomst. Ik heb zelf goede ervaringen met de Edge Switches maar de unifi switches zie je ook veel over hier op het forum. Edge switches zijn super makkelijk in te stellen en middels UNMS centraal te beheren, al is dat misschien overkill voor een huis tuin en keuken opstelling.

Als eigen router zou ik ook een Edgerouter adviseren. Je kan voor de Edgerouter 4 gaan die is rack mountable net als de Edge switches en dan heb je een mooie racked opstelling. De Edgerouters doen geen wifi. Hiervoor kan je kijken naar de unifi accesspoints of evt de Amplifi routers, maar dan wel de routers bekabeld aansluiten door het huis en niet als mesh netwerk gebruiken.

Tot slot hoef je volgens mij niet een aparte kabel te reserveren voor TV. Je kan 1 kabel op een switch aansluiten en de tv decoder rechtstreeks op die switch zonder gebruik van vlans etc. Mits je de Experiabox blijft gebruiken.
Bedankt voor je uitgebreide antwoorden Kasper!

Heb net zo’n patchpanel opgezocht, maar schrok van het solderen en dergelijke :$ Ben daar op z’n zachtst gezegd niet bedreven in en kom er met 2 kleine kids niet aan toe me daar echt in te verdiepen ben ik bang. Zou het in mijn situatie ook niet een veredeld kroonsteentje zijn omdat het 1 kabel met 1 kabel verbindt?

Ik ga die onlineshop even verder bekijken d:)b

Wat betreft de tv-kabel: ik zou m’n wirednetwerk loever via m’n eigen router laten lopen en ik had begrepen dat het tv signaal perse uit de experiabox moet wegkomen om het te laten werken.

Bedankt voor de stof tot nadenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMBUS
Verwijderd schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 11:10:
Je kan de experiabox voor het grootste gedeelte met een Edgerouter Lite of X weg laten, gebruik je hem alleen voor telefonie, met deze scripts.

Werkte voor mij erg eenvoudig, moet soms de IGMP proxy herstarten als de tv hapert maar dat is tot nu toe 2x gebeurt. Kwestie van een simpel commando en klaar. Mijn 200/200 verbinding en netwerk trekt de Edgerouter X met gemak. Als je een stuk meer VLAN’s oid wil dan kun je naar iets zwaarders kijken, maar heb niet het idee dat dit voor jou relevant is.

Als je je telefonie overzet naar iets can cheap Connect kun je die experiabox helemaal terug de box in stoppen.

Los hiervan, je kan naar je tv meubel alles over 1 kabel laten lopen, je moet dan wel een switch met IGMP snooping hebben, het is niet nodig 2 netwerkkabels te trekken
Klinkt inderdaad als een nette oplossing. Ik zal de opties verder bekijken. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMBUS
Vloris schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 11:25:
[...]

Ik zou gewoon de rj45 stekker eraf knippen en er een nieuwe rj11 connector aan knijpen (en aan de andere kant ook, dan weet je ook zeker dat je aan beide kanten dezelfde aders gebruikt).

[...]

Er bestaan ook RJ45-connectoren die bedoeld zijn op harde kern aders te knijpen. Bij ons heeft de kpn-monteur dat meteen even geregeld, ook voor de kabels die helemaal niets met zijn werkzaamheden te maken hadden. Was geen probleem en die connectoren had hij toch bij zich.

Verder heb ik over je kwaliteitsvragen niet echt een mening of wat nuttigs te zeggen, dat laat ik aan mijn mede-tweakers over ;)

[...]

Ja, het past, maar ik hoop niet dat je daarna ooit nog een RJ45 stekker erin wilt steken :o
De RJ11 stekker heeft namelijk zeer waarschijnlijk wel de ongebruikte aansluitingen omgebogen/opzij gedrukt... Slecht plan!
Dat is inderdaad wel zo handig om de monteur te vragen om dat te doen. Dat scheelt mij een hoop uitzoeken/aanschaf tang/geklooi :)

Ook goed om te weten van rj11 in rj45 en de gevolgen van het gebruiken van de een in de andere aansluiting. Leek zo praktisch |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

NIMBUS schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 07:56:
Bedankt voor het meedenken. Ik vond inmiddels deze switch:
Als die beter bij je behoefte aansluit dan die uit je OP lijkt me dat prima. De eerste was toch ook relatief nieuw?

Mijn eerdere opmerking over einde support klopte dus niet, ik had per ongeluk de oude versie (100) gepakt.
Geloof dat die nog niet uit service zal gaan aangezien deze nog maar kort op de markt is. Wel PoE, wat ik niet ga gebruiken en een hogere adviesprijs.
Evenals VLANs is dat een keuze die je zelf moet maken. Het kan handig zijn om nu te investeren in PoE mogelijkheid om daar later gebruik van te maken. Het relatieve nadeel van PoE is dat je goed moet opletten dat je deze niet per ongeluk aanzet op het verkeerde moment. Apparatuur die niet geschikt is voor PoE kan je er namelijk mee in de vernieling helpen.
Wat is het grote voordeel van VLan? Heb nu apparatuur die ik niet op m’n netwerk wil ingelogd op gastennetwerk via WiFi.
Maar je krijgt waarschijnlijk een probleem als je apparatuur via een kabel wilt aansluiten. Of je moet verschillende switches met bijbehorende kabels naar je router gaan aanleggen. En om dat te voorkomen kun je VLANs gebruiken. Met VLANs kun je het verkeer op een (VLAN aware) switch van elkaar scheiden. Het wordt in de thuissituatie met name gebruikt voor het scheiden van IoT (thermostaat etc.) van de overige apparaten, maar je gasten netwerk maakt er wellicht ook al gebruik van (zonder dat je het doorhebt).

Ik weet niet in hoeverre je bekend bent de functie van een router en firewall. Bij het scheiden van VLANs gaan mensen namelijk nog wel eens de mist in als het op de router aankomt.

De router in je netwerk kan je zien als een verkeersregelaar (X) op een kruispunt. Soms is dat kruispunt simpel:

A —- X — B

en soms complexer:

A —\ /— B
C —X— - - - - - - Z
D —/ \— E

De verkeersregelaar (router) kijkt in principe niet of het verkeer C naar een van de andere letters mag reizen. Het faciliteert de route ernaar toe vooral. Stel dat C bestaat uit twee soorten verkeer C10 (VLAN10) en C20 (VLAN20). Voor ze bij het kruispunt zijn kunnen ze niet bij elkaar komen, hoewel ze wel over dezelfde weg rijden. Maar zodra ze bij de verkeersregelaar zijn, dan wordt het verkeer C20 (indien daarom gevraagd) meestal zonder problemen via een U-bocht over het kruispunt dezelfde fysieke weg terug naar de bron van C10 gestuurd.

Om dat te voorkomen gebruik je een firewall. Vergelijk het maar met verkeerslichten op het kruispunt. Met een firewall houdt je niet alleen verkeer vanaf het internet Z tegen, maar kan je ook het inter-(V)LAN verkeer tegenhouden. Dat doe je het meest efficient door het verkeer C20 direct bij het voorsorteren tegen te houden (verkeerslicht op rood bij INkomend verkeer). Je kunt ook de verkeerslichten aan de overkant van het kruispunt gebruiken (licht staat op rood voor UITgaand verkeer dat het kruispunt al is overgestoken), maar dan heb je dus onnodige drukte op het kruispunt,

Een firewall kan verder ook slim worden ingericht, en bijvoorbeeld C10 naar C20 wel toelaten, maar andersom niet. Met een LOKALE firewall regel kun je er (niet onbelangrijk) ook voor zorgen dat de verkeersregelaar veilig blijft voor opgefokte automobilisten, hoewel DHCP en (m)DNS verkeer lokaal meestal wel moet worden toegelaten.

Je WiFi gastennetwerk (D) gebruik waarschijnlijk een eigen VLAN of afwijkend subnet. Meestal zorgt de routerfabrikant er voor dat de router het gastennetwerk niet routeert naar je reguliere LAN. Maar vaak is een apparaat in het gastennetwerk niet meer bereikbaar vanuit je reguliere netwerk C. Dat is niet per se erg als de apparaten in D door C10 worden bediend via het internet Z, maar niet alle apparaten werken handig op die manier (ik noem bijvoorbeeld een printer) en bij uitval van het internet sta je stil.

Conclusie: ik zeg niet dat je nu een (VLAN aware) managed switch moet kopen. Het kan alleen handig zijn om voor te sorteren op het kruispunt van de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10-10 19:35
Ik zie geen ap's in je schema. Als je niet van plan was ap's te gebruiken zou ik dat heroverwegen of in ieder geval in de toekomst mogelijk maken met extra utp. Bij nieuwbouw denk ik aan een hoop gewapend beton en isolatie, kan irritaties opleveren als je betere helft op bed wil netflixen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasper1985
@NIMBUS Solderen? De aders in een patch panel zet je vast met een punch tool. Bedoeling is dan dat álle aansluitingen in huis daarop komen. Volgens mij had je het over een monteur die je inschakelt. Als je een patch panel aanschaft kan ik me niet voorstellen dat zo’n monteur/installateur geen punch tool in z’n koffer heeft zitten en even die aders vast prikt.

Als het geen dagelijkse kost is is het een behoorlijk gepriegel. Maar het resultaat des te mooier (zoals wel vaker met gepriegel ;-)
Pagina: 1