Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _PloppeR_
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:30
Beste Tweakers,

Ik ben opzoek naar een travel camera:

Wat is je budget?
~800 euro.

Wat wil je voor apparatuur kopen?
Sony RX100VA of Fujifilm X-E3 met XF 18-55 F/2.8-4.0 kitlens.

Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
Ik ben opzoek naar een camera zodat ik mijn foto en video kwaliteit kan upgraden t.o.v. van mijn iPhone XR, voor tijdens mijn reizen (fotoboeken). Daarnaast wil ik graag wat kunnen spelen met scherptediepte en perspectief, dit is natuurlijk beperkt met mijn huidige smartphone.

Wil je foto's maken of filmen?
Of zelfs allebei? Welke is het belangrijkst en hoe vaak wil je beide opties gebruiken? Heb je nog specifieke eisen als het gaat om foto's of filmen?

Allebei. Vandaar dat ik heb gekozen voor twee camera's die beide 4k video kunnen opnemen. Echter moet ik wel opmerken dat ik de video kwaliteit van de iPhone al erg goed vind, en in principe voldoende (beter is wel altijd meegenomen).

Heb je nu al relevante apparatuur in bezit?
Nee.

Heb je verder nog specifieke eisen?
Ik ben opzoek naar een compacte camera. Nou is de Sony natuurlijk erg geschikt, maar ik vraag me af of de X-E3 een serieuze upgrade geeft in beeldkwaliteit. De prijs is momenteel nagenoeg gelijk. Beide camera's passen niet in mijn broekzakken (die zitten namelijk al vol). Waarschijnlijk hang ik de camera gewoon in zo'n soort case om mijn nek. Qua gewicht en afmetingen denk ik dat de Fuji hiermee dus prima door kan. Ik heb deze helaas nog niet vast kunnen houden.

Het formaat van de Sony vond ik zowel top als minder fijn. (Top voor wanneer je hem niet gebruikt, lekker klein; minder fijn tijdens gebruik, juist omdat hij zo klein is (ik heb redelijk grote handen).

Ik ben niet het persoon dat met een hele set lenzen rond gaat reizen, dus het blijft in principe bij 1 lens die mee gaat. De kitlens lijkt me prima en is qua zoombereik redelijk gelijk aan de Sony lens, klopt dit?

Wie kan mij hier een goed advies over geven? Overigens, als de beeldkwaliteit niet of nauwelijks verschilt, dan gaat mijn voorkeur naar de Sony. Het gewicht moet de upgrade dan namelijk wel waard zijn.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:06
Ik ben zelf in het bezit van de RX100-IV, die vrij vergelijkbaar is aan de RX100 VA. Het bereik is erg fijn, en de lens is inderdaad aardig lichtsterk. Maar verwacht geen wonderen van de scherptediepte, op een portret zie je het nog wel terug,

Over het formaat: ik heb behoorlijk grote (lange) handen, en ik ervaar geen enkel probleem bij het formaat qua bediening. Ik plaats meestal mijn pink onder de body. Formaat maakt het ideaal om altijd bij te hebben tijdens een reis. De zoeker is erg fijn, evenals het kantelbare scherm. ik mis wel een extra draaiwiel voor bijvoorbeeld ISO.

Geen ervaring met de fuji, maar lijkt me dat je daar wint op lichtsterkte, maar verliest op compactheid.

Ik heb zelf een iPhone X, en die is af en toe ook fijn voor bepaalde usecases (Panorama's, Selfies, Macro fotos, HDR), maar die verliest het wel duidelijk op kwaliteit als je de foto's in het groot bekijkt.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 12:45
Voor dezelfde keuze gestaan vorig jaar en zelfs met twee keer zoveel budget heb ik uiteindelijk voor de RX100 V gekozen. Gewoon te veel bang for your buck als je niet van plan bent om te beginnen aan een objectief/lens collectie. Wat ik persoonlijk prettig vind aan de RX100 is dat die wel echt overal mee kan waar je een groter model toch snel achter laat (attracties, concerten, sports).

Uiteindelijk zal de telefoon ook dit type camera gaan vervangen maar voor mijn doel is de telefoon er nog steeds niet.

DOF control is te vergelijken met een APSC 16-46mm F3.5 - 5.6 kitlens.

[ Voor 6% gewijzigd door Furfoot op 09-09-2019 08:21 ]

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Ik zou de nieuwe Canon G5X II aanraden.
Deze heeft een minder zoombereik dan de Sony RX100 VI of VII maar wel een lichtsterkere lens.
Wat mij betreft een beter compromis. Zeker als je betere resultaten wilt bij weinig licht als je telefoon.

toevoeging: De G5X II heeft wel meer zoombereik dan de RX100 V!

[ Voor 17% gewijzigd door leendertv op 09-09-2019 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _PloppeR_
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:30
De Canon G5X ii kwam ik vandaag ook toevallig tegen. Zeker interessant, gezien dezelfde lichtsterkte als de rx100va, alleen met groter zoombereik. Echter mist deze de goede autofocus van de rx100. Heb jij toevallig de Canon en kun je me meer vertellen hoe goed deze werkt t.o.v. de Sony?

Op youtube niet echt vergelijkingen gezien tussen de rx100va en de g5x ii, m.b.t. de AF. Verder vind ik het lastig in te schatten of ik de verbeterde autofocus van Sony echt nodig heb, of beter kan kiezen voor de extra zoom (en waarschijnlijk betere ergonomie van de Canon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 12:45
Ik ben erg te spreken over de AF op de RX100 V. Twee dingen waar ik tegen aanloop zijn; vereist een dedicated button voor eye-af en het gebrek aan touch screen.

AF in video voor de canon's 1 inch sensor camera's is wel echt een stap terug t.o.v. de PDAF focus op de RX100 V en nieuwer.

Instagram

Pagina: 1