.
[ Voor 99% gewijzigd door Vetrol op 18-02-2025 21:59 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Vetrol op 18-02-2025 21:59 ]
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Verwijderd
SamengevatVetrol schreef op zondag 8 september 2019 @ 12:26:
Internet valt regelmatig weg terwijl we met huisgenoten aan dagelijkse dingen bezig zijn (browsen, streamen, gamen, etc.).
Als het internet weg is gevallen ben ik nog wel verbonden met het netwerk, maar ik kan via LAN en draadloos niet meer bij de routerinstellingen van alle drie de routers.
Het herstarten van de hoofdrouter is dan de fix op korte termijn.
Weet iemand wat er hier fout gaat? Want ik dit gaat mijn kennis over netwerken te boven.
Het lijkt erop dat er geen IP-configuratie meer aanwezig is. Ipconfig in cmd geeft een blanco default gateway, en een subnet van 255.255.0.0. IP-adres is iets van 169.254.x.x. Volgens dit artikel heeft je client dan geen IP-adres gekregen?Room42 schreef op zondag 8 september 2019 @ 12:56:
@Vetrol Je moet weten wat er verandert op het moment dat het netwerk wegvalt: Hoe is je IP-configuratie voor en na het wegvallen?
En wat valt er precies weg: Kun je onderling nog pingen? Gateway?
Room42 schreef op zondag 8 september 2019 @ 12:56:
En hoe ziet je netwerk er precies uit qua bekabeling? Wat is waarop aangesloten?
Bij het opzetten van de huidige situatie wel.Room42 schreef op zondag 8 september 2019 @ 12:56:
Heb je je Ziggo box al eens een factory reset gegeven?
1. Huidige probleem is anders. Het was eerst nog mogelijk om te verbinden met internet na een aantal keer opnieuw verbinden. Het lijkt er nu op alsof de hoofdrouter (1) de ip-configuratie stop zet.Verwijderd schreef op zondag 8 september 2019 @ 13:37:
Vragen
1. Klopt de samenvatting of is het huidge probleem wezenlijk anders dan het oorspronkelijke probleem?
2. Is er een reden waarom je verschillende SSIDs gebruikt?
3. Was er in de oorspronkelijke situatie een noodzaak tot netwerksegmentatie, bijvoorbeeld uit het oogpunt van veiligheid?
4. Kun je het huidige probleem concretiseren (wat is “wegvallen”? hoe vaak “valt het weg”?)
Verwijderd
Dit lijkt het hoofdprobleemVetrol schreef op maandag 9 september 2019 @ 15:51:
Het lijkt erop dat er geen IP-configuratie meer aanwezig is.
Als het goed is heb je nu 1 router. De SMC en Linksys zijn access points (voorheen routers)1. Het lijkt er nu op alsof de hoofdrouter (1) de ip-configuratie stop zet.
Dat denk ik ook niet, maar soms denken mensen dat het een bepaalde veiligheid biedt.2. Verschillende SSID's zodat mensen hun clients (laptops, chromecasts, smartphones) niet opnieuw hoefden in te stellen. Ik dacht dat dit geen problemen op zou leveren.
Daar hebben DHCP en SSID niet zoveel mee te maken. Als je de Connectbox, SMC en Linksys allemaal in factory default zet zijn het NAT routers met een firewall. De bedoeling is dat ze verkeer vanuit het internet blokkeren en alleen verkeer van buiten toelaten als er eerst een verbinding was opgezet vanuit je eigen netwerk. De Connectbox moet dus beslist als NAT/firewall router blijven functioneren, want daarmee hou je de rest van de wereld buiten de deur. De SMC en Linksys in je nieuwe opstelling juist niet (meer).3. Netwerksegmentatie begrijp ik niet helemaal: bedoel je hiermee verschillende routers met elk een eigen DHCP en SSID?
Elk nadeel heb z’n voordeel: dan weet je binnen een dag of een eventuele oplossing werkt4. Wegvallen is: wel verbonden met het netwerk, geen internet, geen gateway en geen standaard IP (192.168.178.x maar 169.254.x.x). Ik zeg regelmatig omdat het dagelijks gebeurd, maar gedurende de dag op random momenten. Wat me wel opvalt is dat die eruit knalt zodra ik grote dingen ga downloaden.
[ Voor 13% gewijzigd door valkenier op 09-12-2019 19:58 ]
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq