Meerdere routers als switch/AP, internet valt regelmatig weg

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vetrol
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Vetrol op 18-02-2025 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Vetrol Je moet weten wat er verandert op het moment dat het netwerk wegvalt: Hoe is je IP-configuratie voor en na het wegvallen?

En wat valt er precies weg: Kun je onderling nog pingen? Gateway?

En hoe ziet je netwerk er precies uit qua bekabeling? Wat is waarop aangesloten?

Heb je je Ziggo box al eens een factory reset gegeven?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vetrol schreef op zondag 8 september 2019 @ 12:26:
Internet valt regelmatig weg terwijl we met huisgenoten aan dagelijkse dingen bezig zijn (browsen, streamen, gamen, etc.).
Als het internet weg is gevallen ben ik nog wel verbonden met het netwerk, maar ik kan via LAN en draadloos niet meer bij de routerinstellingen van alle drie de routers.
Het herstarten van de hoofdrouter is dan de fix op korte termijn.

Weet iemand wat er hier fout gaat? Want ik dit gaat mijn kennis over netwerken te boven.
Samengevat
- je had een probleem met de internet bereikbaarheid.
- je hebt dat geduid als een probleem met dubbel-NAT en daar single-NAT van gemaakt
- het probleem bestaat nog steeds

Vragen
1. Klopt de samenvatting of is het huidge probleem wezenlijk anders dan het oorspronkelijke probleem?
2. Is er een reden waarom je verschillende SSIDs gebruikt?
3. Was er in de oorspronkelijke situatie een noodzaak tot netwerksegmentatie, bijvoorbeeld uit het oogpunt van veiligheid?
4. Kun je het huidige probleem concretiseren (wat is “wegvallen”? hoe vaak “valt het weg”?)

Voorstel
Ik zou beginnen met het vaststellen van de functionaliteit van de Connectbox. Bij voorkeur bedraad. Als daar het probleem zit, heeft alles downstream daar meteen last van.

Als je huisgenoten het kunnen dulden zou ik daarna de andere apparaten even uitschakelen en 1-voor-1 weer inschakelen, met genoeg tussentijd om een probleem op te sporen. Het blijft wat koffiedik kijken, maar omdat nu alles op 1 subnet zit kunnen er ook weer heel ander problemen ontstaan zoals
- een broadcast/multicast storm door IoT devices
- een network “loop” als je alle drie de switches met elkaar hebt verbonden (zal wel niet)

Sommige mensen rapporteren een probleem met de Connectbox i.v.m. hairpin NAT (het aanroepen van een interne webserver met publieke IP-adres), waardoor sommige Connectboxen schijnen te reseten.

En zo kun je nog wel even verder gaan. Het is dus belangrijk om de oorzaak proberen vast te stellen aan de hand van concrete data.

Ter info
In het huidige systeem is elk apparaat (waarschijnlijk) met elkaar verbonden. Dubbel-NAT biedt enige scheiding (hoewel het vekeer bij de Connectbox weer bij elkaar komt uiteraard). Netwerkveiligheid draait niet alleen om vertrouwen in elkaar, maar ook om het risico dat je huisgenoten onbewust malware hebben draaien waarvan jij weer het slachtoffer kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vetrol
  • Niet online
Room42 schreef op zondag 8 september 2019 @ 12:56:
@Vetrol Je moet weten wat er verandert op het moment dat het netwerk wegvalt: Hoe is je IP-configuratie voor en na het wegvallen?

En wat valt er precies weg: Kun je onderling nog pingen? Gateway?
Het lijkt erop dat er geen IP-configuratie meer aanwezig is. Ipconfig in cmd geeft een blanco default gateway, en een subnet van 255.255.0.0. IP-adres is iets van 169.254.x.x. Volgens dit artikel heeft je client dan geen IP-adres gekregen?
Onderling pingen lukt niet.
En hoe ziet je netwerk er precies uit qua bekabeling? Wat is waarop aangesloten?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xavhPx1.jpg
Heb je je Ziggo box al eens een factory reset gegeven?
Bij het opzetten van de huidige situatie wel.
Verwijderd schreef op zondag 8 september 2019 @ 13:37:
Vragen
1. Klopt de samenvatting of is het huidge probleem wezenlijk anders dan het oorspronkelijke probleem?
2. Is er een reden waarom je verschillende SSIDs gebruikt?
3. Was er in de oorspronkelijke situatie een noodzaak tot netwerksegmentatie, bijvoorbeeld uit het oogpunt van veiligheid?
4. Kun je het huidige probleem concretiseren (wat is “wegvallen”? hoe vaak “valt het weg”?)
1. Huidige probleem is anders. Het was eerst nog mogelijk om te verbinden met internet na een aantal keer opnieuw verbinden. Het lijkt er nu op alsof de hoofdrouter (1) de ip-configuratie stop zet.

2. Verschillende SSID's zodat mensen hun clients (laptops, chromecasts, smartphones) niet opnieuw hoefden in te stellen. Ik dacht dat dit geen problemen op zou leveren.

3. Netwerksegmentatie begrijp ik niet helemaal: bedoel je hiermee verschillende routers met elk een eigen DHCP en SSID? Zo ja, even wat context. Ik ben omgedoopt tot "IT GURU" omdat ik de instellingen van de routers kon veranderen en DHCP's uit kon zetten. Ik denk niet dat mijn huisgenoten hebben nagedacht over iets van veiligheid en meer hebben geprobeerd totdat het ongeveer werkte.

4. Wegvallen is: wel verbonden met het netwerk, geen internet, geen gateway en geen standaard IP (192.168.178.x maar 169.254.x.x). Ik zeg regelmatig omdat het dagelijks gebeurd, maar gedurende de dag op random momenten. Wat me wel opvalt is dat die eruit knalt zodra ik grote dingen ga downloaden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Vetrol schreef op maandag 9 september 2019 @ 15:51:
Het lijkt erop dat er geen IP-configuratie meer aanwezig is.
Dit lijkt het hoofdprobleem
1. Het lijkt er nu op alsof de hoofdrouter (1) de ip-configuratie stop zet.
Als het goed is heb je nu 1 router. De SMC en Linksys zijn access points (voorheen routers)
2. Verschillende SSID's zodat mensen hun clients (laptops, chromecasts, smartphones) niet opnieuw hoefden in te stellen. Ik dacht dat dit geen problemen op zou leveren.
Dat denk ik ook niet, maar soms denken mensen dat het een bepaalde veiligheid biedt.
3. Netwerksegmentatie begrijp ik niet helemaal: bedoel je hiermee verschillende routers met elk een eigen DHCP en SSID?
Daar hebben DHCP en SSID niet zoveel mee te maken. Als je de Connectbox, SMC en Linksys allemaal in factory default zet zijn het NAT routers met een firewall. De bedoeling is dat ze verkeer vanuit het internet blokkeren en alleen verkeer van buiten toelaten als er eerst een verbinding was opgezet vanuit je eigen netwerk. De Connectbox moet dus beslist als NAT/firewall router blijven functioneren, want daarmee hou je de rest van de wereld buiten de deur. De SMC en Linksys in je nieuwe opstelling juist niet (meer).

Daarnaast hebben dergelijke kastjes een DHCP server, waarmee er IP adressen in het netwerk worden uitgedeeld. Je kunt de uitgedeelde adressen zien in de beheeromgeving van de Connectbox.

Een SSID is niks anders dan de naam van je WiFi. Functioneel doet dat voor dit probleem niet zoveel.

In een thuisnetwerk wil je in principe 1 router en 1 DHCP server hebben. Meer routers kan wel, maar dan krijg je effectief meerdere netwerken (en juist weer een behoefte aan meerdere DHCP servers). Soms doen mensen dat uit veiligheidsoverwegingen. Als de SMC en Linksys In je schema als router werken, “denken” ze beiden dat de Connectbox het hele internet is. Ze schermen dan dus ongevraagd verkeer af alsof de SMC en Linksys werkelijk waren verbonden met het internet. Apparaten achter de SMC als router “zien” wel de Connectbox (en het werkelijke internet daarachter), maar geen apparaten achter de Linksys en andersom. Dit heet dubbel-NAT (want je hebt twee NAT routers achter elkaar) en gaat vaak goed. In jouw geval lijkt het problemen te hebben gegeven.
4. Wegvallen is: wel verbonden met het netwerk, geen internet, geen gateway en geen standaard IP (192.168.178.x maar 169.254.x.x). Ik zeg regelmatig omdat het dagelijks gebeurd, maar gedurende de dag op random momenten. Wat me wel opvalt is dat die eruit knalt zodra ik grote dingen ga downloaden.
Elk nadeel heb z’n voordeel: dan weet je binnen een dag of een eventuele oplossing werkt :)

1. Check SMC en Linksys blokkades
Zou je kunnen checken of de SMC en Linksys pings normaal doorlaten? Voor je begint: kan je eerst nog eens nagaan of de SMC en Linksys werkelijk als access point staan ingesteld?

1a. Neem twee apparaten, waarvan je met een kan pingen (apparaat 1) en waarvan de ander (apparaat 2) een ping respons geeft
1b. Koppel de 2 apparaten (bij voorkeur bedraad) aan de Connectbox, check of ze een 192.168 adres krijgen
1c. Ping met apparaat 1 het adres van apparaat 2, check respons (moet werken)
1d. Koppel apparaat 2 aan de SMC, laat apparaat 1 aan de Connectbox
1e. Check of apparaat 2 een IP adres krijgt dat begint met 192.168
1f. Ping met apparaat 1 het adres van apparaat 2, check respons (moet werken zonder packet loss)
1g. Koppel apparaat 2 aan de Linksys, laat apparaat 1 aan de Connectbox
1h. Check of apparaat 2 een IP adres krijgt dat begint met 192.168
1i. Ping met apparaat 1 het adres van apparaat 2, check respons (moet werken zonder packet loss)

2. Tijdelijke work-around indien DHCP probleem Connectbox
Een IP adres bestaat uit een netwerkdeel (bijvoorbeeld 192.168.178) en een hostdeel (bijvoorbeeld 192.168.178.100, waarbij 100 dus het hostgedeelte is). Je zou als work-around apparaten handmatig een IP te kunnen geven dat valt in de netwerkrange van het IP adres van stap 1b, en elk apparaat een apart hostnummer te geven oplopend van bijvoorbeeld 100 t/m 199. Gebruik bij elk apparaat het masker 255.255.255.0 en de gateway die je zag staan bij stap 1b.

Hou je dan wel een stabiele verbinding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vetrol
  • Niet online
Goed, onderhand weer een tijdje verder, excuus voor de stilte.

Bij Ziggo op het forum aangeklopt, die beweren dat het zou liggen aan het AOP.

Onderhand weten we ook wat meer over het probleem:
  • Na "uitval" ben je nog verbonden met het netwerk, er is dan nog te pingen tussen clients en de switches.
  • Opnieuw verbinden na "uitval" lukt, maar dan heb je geen internetconfiguratie meer.
  • Het probleem lijkt zicht vooral voor te doen als er nieuwe clients verbinden, of als er veel verkeer is(grote downloads/uploads)
Zou het misschien aan de configuratie van de router/connectbox kunnen liggen? Of zou het kunnen dat de connectbox op gegeven moment verkeerde signalen krijgt vanuit het AOP en daardoor in de war raakt?

Tot nu toe is herstarten van de connectbox de oplossing, hoewel we dit soms een aantal keer per dag moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik zou Ziggo laten komen om het AOP netter te maken als ze dat graag gratis willen doen. Waarschijnlijk lost dat niks op, maar kan je vervolgens wel je punt maken om het modem te laten vervangen. Misschien dat je dat al met de monteur kan bespreken die langskomt voor het AOP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:56
Die foto op de Ziggo community laat een wel erg dramatische aansluiting van je coax kabels zien.Dat een modem daar überhaupt op kan werken.....
Ik neem aan dat je daar iets aan hebt gedaan in die drie maanden.

[ Voor 13% gewijzigd door valkenier op 09-12-2019 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-10 16:06
Zijn de vaste IP adressen voor de (2) SMC router, 192.168.178.2, en (3) Linksys router 192.168.178.3, gereserveerd in de DHCP tabel van de (1) Ziggo ConnectBox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vetrol
  • Niet online
Helemaal vergeten dat ik dit topic had gemaakt, dus voor de correctheid even de fix delen.

Begin 2020 hebben we een Ziggo monteur laten komen om het AOP op te knappen. Altijd een goed teken als hij eerst een foto maakt en dat deelt met zijn collega's om vervolgens te melden dat hij dit niet vaak tegen komt. 8)7

Het AOP en alle coax aansluitingen zijn uiteindelijk gefixt en een half uur nadat de monteur weg was klapte het internet er weer uit. De monteur gaf wel het dringende advies om alles wat niet de hoofdrouter was te vervangen voor acces points.

Uiteindelijk was de boosdoener de oude SMC router (3) als acces point (AP). Nadat we deze hadden vervangen voor een nieuwe router in bridge-modus was het probleem verholpen.

Het gekke hieraan is dat mijn huisgenoot beweerde het netwerk getest te hebben zonder alle AP's verbonden en dat het probleem zich dan ook voordeed. Misschien was het een combinatie van het AOP opknappen en oude AP vervangen?

Hoe dan ook, we hebben nu weer stabiel internet. Allen bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1