Internet radio via analoge tuner

Pagina: 1
Acties:
  • 7.891 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baxic
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 19:10
Hallo. Ik heb een vrij simpele vraag.
Mijn schoonvader houd van radio luisteren en heeft gewoon een analoge tuner. Maar ziggo gaat dat signaal niet meer uitzenden. En alleen nog maar via internet. Dus wat is de beste oplossing.
Hij zat zelf te denken aan een fm antenne met versterker.

Kan dat of is er een manier om digitaal internet signaal om te zetten in analoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:48

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Een DAB+ radio? Dan ben je al iets beter op de toekomst voorbereid. Over een paar jaar gaan ze FM ook uitfaseren, dus zou ik nu eigenlijk geen nieuwe FM radio meer kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom niet gewoon die analoge tuner vervangen? Dat lijkt mij een stuk simpeler. Je hebt sowieso een stuk hardware nodig om het signaal van digitaal naar analoog om te gaan zetten dat die tuner dan op kan pakken. Is het dan niet praktischer om een apparaat te gebruiken (bijv een telefoon) om die tuner te vervangen. Meer stappen in de schakel maken dingen alleen maar complexer lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GemengdeDrop
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

baxic schreef op zondag 8 september 2019 @ 12:09:
Maar ziggo gaat dat signaal niet meer uitzenden.
Weet je dat zeker? Ik had begrepen dat de analoge tv van de kabel af ging. Maar analoge radio zou nog even blijven staan? Misschien duurt het nog jaren ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@baxic Na 10 jaar weet je toch wel dat eigen inzet gewenst is? :?

Hier (https://www.ziggo.nl/klan...ie-radio/alles-over-radio, onder het hoofdstuk "Analoge radio: dit heb je nodig") schrijven ze dat je nog gewoon je Coax-kabel kan aansluiten op de radio. Niks over dat deze gaat verdwijnen.

[ Voor 9% gewijzigd door Room42 op 08-09-2019 12:20 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Een internet radio of DAB+ (mits die zender daar wordt uitgezonden) i.p.v. de analoge tuner is de snelste oplossing

Maar een meer Tweaker waardige oplossing zou ook een Raspberry Pi met een FM transmitter bordje en wat knutsel tijd zijn :

https://makezine.com/proj...ernet-radio-raspberry-pi/

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baxic
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 19:10
Dankjewel voor alle reacties ik weet genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:25
gwystyl schreef op zondag 8 september 2019 @ 12:17:
Een DAB+ radio? Dan ben je al iets beter op de toekomst voorbereid. Over een paar jaar gaan ze FM ook uitfaseren, dus zou ik nu eigenlijk geen nieuwe FM radio meer kopen.
Internet radio is veel stabieler dan DAB+. Gewoon een audio streamer nemen en je hebt ook toegang tot de meeste radiostations van de wereld. DAB+ is misschien meer iets voor in de auto, maar voor thuis zou ik echt gaan netwerk streamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:20

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Beetje moeilijk doen allemaal. Iedere Ziggo ontvanger kan ook de radiozenders die digitaal doorgegeven worden uitspugen. Kwestie van een verstker aan de decoder hngen, juiste kanaal selecteren en gaan. Meer is niet nodig. Hooguit even de TV aan om de juiste zender te selecteren.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GemengdeDrop schreef op zondag 8 september 2019 @ 12:18:
[...]

Weet je dat zeker? Ik had begrepen dat de analoge tv van de kabel af ging. Maar analoge radio zou nog even blijven staan? Misschien duurt het nog jaren ....
Vrij zeker:
https://www.totaaltv.nl/n...met-analoge-fmkabelradio/

Die frequenties zijn gewoon hoognodig voor andere dingen en analoge radio kan niet zomaar op andere frequentie gezet worden, dus dan is het einde verhaal. Het kan misschien nog jaren duren, maar dat het eraf gaat is zeker. Geen gek idee om nu alvast voor te bereiden, zeker bij een wat oudere digibete gebruiker (geen idee of dat echt zo is, maar als schoonzoon het mag uitzoeken lijkt het daar wel op).
Mijn schoonvader houd van radio luisteren en heeft gewoon een analoge tuner. Maar ziggo gaat dat signaal niet meer uitzenden. En alleen nog maar via internet. Dus wat is de beste oplossing.
Hij zat zelf te denken aan een fm antenne met versterker.
Geen goed idee. FM in de lucht is ook geen eeuwige leven beschoren. Bovendien is er een reden dat radio destijds al op de kabel gezet is: kwaliteit borgen vanaf een antenne is lastig.
Kan dat of is er een manier om digitaal internet signaal om te zetten in analoog.
Iedere DAC kan dat. Uitdaging is om dat ding op gebruiksvriendelijke manier aan te sturen :z

Waar ik aan zou denken is een Raspberry Pi die je in z'n huidige tuner kunt bouwen en dan aansluiten op de knoppen ervan.

Algemene idee:
https://bobrathbone.com/raspberrypi/pi_internet_radio.html

Zie z'n Vintage Radio .pdf voor voorbeeld van hoe je dit in een bestaande behuizing doet.

Wat simpeler (Nederlandstalig) voorbeeld van het idee:
https://raspberrytips.nl/...o-luisteren-raspberry-pi/

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:55
Als je het niet erg vindt er geld tegenaan te gooien kun je ook een DVB-C radio nemen. Op het ogenblik is het ongecodeerde radio-aanbod van Ziggo wat beperkter dan analoog, maar mogelijk verandert dat nog.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Vergeet analoog, vergeet DAB+ (binnenshuis beroerde ontvangst), vergeet complexe oplossingen als Ziggo, DVB-C.

Koop een nette internetradio met een duidelijke interface om zenders te kiezen en programmeren (het zwakke punt van veel internetradio's juist door de enorme keuze aan zenders).

Ik heb al jaren internetradio's in huis. Eerst een Revo Blik in de badkamer welke later vervangen is door een Squeezebox. In de woonkamer staat een Dabman i200 (ondersteunt ook DAB+) en op de kamer van jr. een Google Home Mini met bluetooth speaker.

Met een internetradio (ook wel wifi radio genoemd) ben je redelijk op de toekomst voorbereid (enig risico dat de achterliggende dienst ooit stopt) met oneindig veel keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-09 17:09

-36-

Trust me. I'm an amateur

Wat Rukapul zegt. Koop een simpel te bedienen internet radio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Tot vorige maand ( komst Google Mini ) had ik een Raspberry Pi aan de aux-in gekoppeld
Met de PC de radiostations kiezen, en een voorkeurszender automatisch laten opstarten ( de meeste mensen luisteren naar één zender )
Volumio is een eenvoudige frontend, die op telefoon/pc eenvoudig te bereiken is.

Nu is de Google mini via BT gekoppeld, en roep je om de stationsnaam.
Geruchten zijn, dat de aankomende GH een audio-uit krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
En als je zoiets met spraak bediening kant en klaar in een apparaat wilt dan kun je nog denken aan een Sonos One ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Mijn schoonvader houd van radio luisteren en heeft gewoon een analoge tuner. Maar ziggo gaat dat signaal niet meer uitzenden.
Dat laatste is nieuw voor me. Is dat wel waar?
De analoge tv-kanalen verdwijnen inderdaad geleidelijk. Over niet al te lange tijd is de laatste regio afgeschakeld. Maar de analoge radio blijft voorlopig naar Ziggo zelf heeft gezegd nog wel een aantal jaren. Ik vermoed daarom dat een en ander verkeerd begrepen is. Volgens mij heeft het dan ook geen enkele zin om daar nu al op vooruit te lopen. Dat kun je best uitstellen tot het ooit zover is, en dan heb je het nieuwste van het nieuwste. Tenzij je dit nu als hobby leuk vindt natuurlijk. Dan zijn er zoals al is geantwoord mogelijkheden genoeg.

[ Voor 8% gewijzigd door Techneut op 09-09-2019 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Techneut schreef op maandag 9 september 2019 @ 11:59:
[...]
Dat laatste is nieuw voor me. Is dat wel waar?
De analoge tv-kanalen verdwijnen inderdaad geleidelijk. Over niet al te lange tijd is de laatste regio afgeschakeld. Maar de analoge radio blijft voorlopig naar Ziggo zelf heeft gezegd nog wel een aantal jaren. Ik vermoed daarom dat een en ander verkeerd begrepen is.
Wederom:
https://www.totaaltv.nl/n...met-analoge-fmkabelradio/
Aanleiding hiervoor is de zogenaamde roadmap voor indeling van de infrastructuur dat door Liberty Global op het Cable Next Gen Europe-evenement in London werd gepresenteerd. Liberty Global is voor de helft eigenaar van VodafoneZiggo, het bedrijf waaronder Ziggo valt. Ook bronnen rond het kabelbedrijf noemen het niet onrealistisch dat analoge FM-kabelradio over een jaar - in 2020 dus - wordt uitgefaseerd.
Volgens mij heeft het dan ook geen enkele zin om daar nu al op vooruit te lopen. Dat kun je best uitstellen tot het ooit zover is, en dan heb je het nieuwste van het nieuwste. Tenzij je dit nu als hobby leuk vindt natuurlijk. Dan zijn er zoals al is geantwoord mogelijkheden genoeg.
Kan, maar het kan als het een kwestie van maanden is geen kwaad om alvast te orienteren op de opties.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Dat artikel van totaaltv januari dit jaar heb ik destijds gelezen. Daar is in dit forum ook ruimschoots aandacht aan besteed. Maar het is toen meteen als paniekvoetbal ontzenuwd. Zelf heb ik daar geen oordeel over, maar van verschillende kanten werd er gezegd dit niet bepaald een betrouwbare bron blijkt te zijn.

Maar Ziggo verklaarde toen dat hier voorlopig helemaal nog geen sprake van is. Als die plannen er komen dan kondigen ze dit lang van te voren aan en heb je ruim de tijd om je op de mogelijkheden die er dan zijn te oriënteren. Uiteraard kun je dat ook nu alvast doen, maar daar is beslist geen haast bij geboden. Het zou eerder een kwestie van jaren zijn dan van maanden.

[ Voor 11% gewijzigd door Techneut op 09-09-2019 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudi_rvg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-07 18:32
graag zou ik van mijn digitale werfradio een dab + radio willen maken als dit mogelijk is, en liefst plug en play ,ik kan aan achterzijde iets opbergen bv de dab module heb ook mogelijkheid een stekker in te steken als aux.
kan ook bleutooth ontvangen.
alvast bedankt
groeten Rudi
Modbreak:Stel deze vraag even in een eigen topic volgens het standaard stramien, dus ook inclusief welke radio je exact hebt en welke oplossingen je zelf hebt gevonden.

[ Voor 23% gewijzigd door br00ky op 23-04-2020 07:07 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.