Netwerk van 1 GbE naar 10 GbE omzetten QNAP

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoontjeB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-10-2023
Ik heb onderstaand netwerk situatie momenteel op mijn kantoor:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/SXdLWQ8/netwerk-1-GB.png

We hebben zojuist een 10GbE netwerk NAS aangeschaft: QNAP TVS-872XT-i5-16G (pricewatch: QNAP TVS-872XT)
Dit omdat we direct 4k materiaal willen gaan monteren van deze QNAP NAS.

Op deze NAS zitten 2x Thunderbolt 3 poorten en 1x 10GbE poort.

We willen nu sowieso 2x een Windows PC gaan verbinden met deze NAS en 1x een MacBook Pro (zie afbeelding).
Hiervoor wil ik een 10GbE switch aanschaffen, ook van QNAP (pricewatch: QNAP QSW-1208-8C om alles goed te kunnen verbinden.

Maar nu mijn vragen:

- Waar in mijn huidige netwerk installeer ik dit 10GbE netwerk?
- Ik wil dat mijn nieuwe NAS altijd verbonden is met het internet, zodat hij 's nachts alle bestanden naar een andere NAS (die nu nog in mijn huidige netwerk actief is) op een andere locatie gaat backuppen. Maar hou ik nu mijn huidige netwerk intact en zet ik er een geheel nieuw netwerk naast, met aparte ip's?
- Wat wordt mijn DHCP server in mijn 10GbE netwerk?
- Zijn er verder dingen waar ik rekening mee moet houden?

Waar ik al over nagedacht heb: Ik weet dat ik deze NAS direct kan aansluiten op mijn computers, maar dan heb ik in mijn huidige situatie al een probleem: Ik heb twee 10GbE ethernet aansluitingen nodig en op mijn NAS zit er maar 1. Thunderbolt 3 kaarten installeren in mijn pc's heeft niet echt mijn voorkeur.

Ik ben nu al een hele poos aan het puzzelen, maar ik kom er niet uit. Wat is voor ons de beste oplossing?

Beste antwoord (via BoontjeB op 08-09-2019 11:54)

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Klein beetje afstand nemen en bedenken dat de 10GBit/s switch een switch blijft.

Sluit de nieuwe switch aan je huidige switch met een standaard 1Gbit/s UTP kabel of plaats deze direct met een uplink naar je router.
Sluit de NAS op een 10Gbit/s poort, sluit de Windows machines op de 10Gbit/s poorten en eigenlijk heb je dan alles gedaan. Hiervoor moeten deze wel andere NIC kaarten krijgen (of SFP+ insteek kaarten)

DHCP etc blijft dan hetzelfde, het verkeer naar de NAS vanaf de Windows 10 machines zal direct via de switch naar de juiste poort worden gestuurd.

De macbook ga je niet op 10Gbit/s verbinden, deze zal op 1Gbit/s blijven via UTP.

[ Voor 4% gewijzigd door Vorkie op 08-09-2019 11:23 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Klein beetje afstand nemen en bedenken dat de 10GBit/s switch een switch blijft.

Sluit de nieuwe switch aan je huidige switch met een standaard 1Gbit/s UTP kabel of plaats deze direct met een uplink naar je router.
Sluit de NAS op een 10Gbit/s poort, sluit de Windows machines op de 10Gbit/s poorten en eigenlijk heb je dan alles gedaan. Hiervoor moeten deze wel andere NIC kaarten krijgen (of SFP+ insteek kaarten)

DHCP etc blijft dan hetzelfde, het verkeer naar de NAS vanaf de Windows 10 machines zal direct via de switch naar de juiste poort worden gestuurd.

De macbook ga je niet op 10Gbit/s verbinden, deze zal op 1Gbit/s blijven via UTP.

[ Voor 4% gewijzigd door Vorkie op 08-09-2019 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:47
snelste start is je switch vervangen door een 10gbit exemplaar .. , bv een Netgear XS708E

als je link tussen de NAS en de Switch al 10gbit is, zit daar al niet meer de bottleneck
dan kunnen alle pc's 1gbit naar de nas voltrekken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik gok erop dat het nog steeds niet lekker gaat werken, Waarom omdat er teveel tussenzit waardoor het net een beetje vertraging krijgt. Niet erg voor veel dingen maar als je voor je dagelijks werk moet monteren wel. Denk dat je heel gauw al toch met een lokale kopie gaat werken. Dat je die lokale kopie lekker snel trekt is dan een voordeel. Zou eerst bij je collega's eens gaan vragen naar hun ervaringen. Overigens als er schrijven in de NAS zitten zit daar al je bottlenek.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViperXL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-02 00:34
@Frogmen Hoezo zit er teveel tussen? NAS <- 10Gb -> Switch <- -> PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoontjeB
Oké, bedankt. En mijn 1GB router die geeft hierin geen vertraging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
ViperXL schreef op zondag 8 september 2019 @ 11:33:
@Frogmen Hoezo zit er teveel tussen? NAS <- 10Gb -> Switch <- -> PC
Je vergeet de netwerk kaarten en een OS die niet geoptimaliseerd is voor zo'n snel netwerk maar wel voor een snelle SSD.
10 Gb Netwerk is leuk tussen switches en naar een server die heel veel aanvragen krijgt (lees database server) met veel clients. 10 Gb Clients is vooralsnog in mijn ogen nutteloos al zal iedereen die het heeft dat niet snel toegeven.
In dit geval is mijn advies dan ook kijk naar je workflow en optimaliseer die eerst.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
BoontjeB schreef op zondag 8 september 2019 @ 11:34:
Oké, bedankt. En mijn 1GB router die geeft hierin geen vertraging?
Nee, alle devices ontsloten op dezelfde switch (met een plat netwerk) wordt niet via de router gestuurd, maar direct doorverwezen naar de juiste afslag (poort).

Pas als je verkeer naar een device stuurt die niet verbonden is op dezelfde switch zal het verkeer naar je router of huidige switch gaan.

/edit
En de opmerking van @Frogmen is ook belangrijk mee te nemen in het verhaal, als je een paar traditionele schijven erin hebt zitten heb je grote kans dat je niet of nauwelijks voorbij de 110MB/s dataflow komt, dit is een 1Gbit/s verbinding.

[ Voor 20% gewijzigd door Vorkie op 08-09-2019 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViperXL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-02 00:34
Frogmen schreef op zondag 8 september 2019 @ 11:43:
[...]

Je vergeet de netwerk kaarten en een OS die niet geoptimaliseerd is voor zo'n snel netwerk maar wel voor een snelle SSD.
10 Gb Netwerk is leuk tussen switches en naar een server die heel veel aanvragen krijgt (lees database server) met veel clients. 10 Gb Clients is vooralsnog in mijn ogen nutteloos al zal iedereen die het heeft dat niet snel toegeven.
In dit geval is mijn advies dan ook kijk naar je workflow en optimaliseer die eerst.
Windows 10 kan makkelijk 10Gb aan, geen enkel probleem. Wij gebruiken 10Gb over virtuele switches en hardware switches en werkt goed. Voor Apple machines weet ik het niet.
Het meest belangrijke bij een 10Gb netwerk is de throughput van de switch zelf. Als je een 8 poorts 10Gb switch hebt met een throughput van enkel 50Gb/s dan loopt je switch tegen de max als alle poorten gebruikt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoontjeB
ViperXL schreef op zondag 8 september 2019 @ 11:55:
[...]

Windows 10 kan makkelijk 10Gb aan, geen enkel probleem. Wij gebruiken 10Gb over virtuele switches en hardware switches en werkt goed. Voor Apple machines weet ik het niet.
Het meest belangrijke bij een 10Gb netwerk is de throughput van de switch zelf. Als je een 8 poorts 10Gb switch hebt met een throughput van enkel 50Gb/s dan loopt je switch tegen de max als alle poorten gebruikt zijn.
Exactly my thoughts. Deze switch heeft een veel hogere throughput toch? -> pricewatch: QNAP QSW-1208-8C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Al jouw verkeer gaat toch van/naar de NAS, dus ik verwacht niet snel problemen daar. Immers dat limiteert het al op 10gbit/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
ViperXL schreef op zondag 8 september 2019 @ 11:55:
[...]

Het gaat er niet om dat het niet werkt, ik denk alleen dat het resultaat niet zal stroken met de verwachtingen. Persoonlijk zou ik dus investeren in snelle grote SSD in de client en een NAS voor Backup. Maar dat is mijn gedachte.

Pagina: 1