Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• JustSomeWords
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 27-12-2019
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Het gaat om het upgraden van mijn oude werk systeem om thuis te gebruiken. Deze zal ik vooral mee browsen, hobby projecten op programmeren, wat gamen en gebruiken als ik thuis werk of storingsdienst heb. Qua games ben ik vooral fan van simulatie games, City skylines, Parkitect, Planet coaster, Planet zoo, etc.

Verder wil ik een nieuw systeem configureren om op te werken. Op die PC ben ik vooral bezig met programmeren. Gebruik veel virtualisatie, onze projecten draaien in docker containers en draai er meestal tussen 4 en 10 tegelijk, run daarnaast ubuntu (via WSL). Heb altijd meerdere IDE's open staan, tientallen tabbladen van firefox en nog een paar applicaties.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Zolang ik het maar kan verantwoorden kan de prijs veranderen, kwam nu zelf uit rond 1400.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Heb dus al 1 bestaand systeem. Deze zal ik grotendeels meenemen naar de thuis pc. De grafische kaart van het oude systeem behoud ik voor de werk pc aangezien die nog steeds afdoende is en juist de thuis pc waarschijnlijk wat krachtigers kan gebruiken.

Componenten die ik verwacht mee te nemen naar thuis pc.
#CategoryProduct
1ProcessorsIntel Core i7-4790K Boxed
1MoederbordenAsus Z97-DELUXE
1ProcessorkoelingThermalright True Spirit 140 Power
1Geheugen internCorsair Vengeance CML32GX3M4A1600C10
1VoedingenCooler Master V550 Semi-Modular
2Solid state drivesSamsung 850 EVO 500GB
2Overige componentenMSI TPM 2.0 Module

Componenten die in de werk pc blijven
#CategoryProduct
1VideokaartenMSI GeForce GTX 760 2GB Gaming (N760 TF 2GD5/OC)
1BehuizingenFractal Design Define R5 Titanium

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Verwacht veel RAM nodig te hebben, 16 is te weinig 32 is voor nu altijd voldoende gebleken. Mogelijkheid om te upgraden naar 64 zou fijn zijn maar verwacht ik niet snel nodig te hebben.
- Een goede snelle ssd is ook van belang ben vaak en veel aan het compilen en merk dan dit sneller gaat bij collega's met snellere ssd's.
- WiFi AC (5) is nodig er momenteel geen bedraad internet is op mn werkplek. En bluetooth voor mijn koptelefoon is zeer belangrijk. Heb nu een simpeler moederbord gekozen met aparte wifi kaart. Heb als alternatief ook gekeken naar een moederbord met on-board wifi.
- Een TPM module is ook vereist om de harde schijf te versleutelen met bitlocker. Ik weet dat bitlocker ook zonder kan maar is veiliger met.

Voor de werk PC ben ik hierop uitgekomen.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 335,-€ 335,-
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 74,90€ 74,90
1NetwerkadaptersAsus PCE-AC55BT B1€ 49,95€ 49,95
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,74€ 50,74
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D30AESB€ 150,99€ 150,99
1VoedingenCooler Master V Series V550€ 86,90€ 86,90
1Solid state drivesSamsung 970 Pro 512GB€ 148,81€ 148,81
1Overige componentenAsus TPM-M R2.0 (is momenteel incorerct verander ik als ik moederbord zeker weet)€ 12,95€ 12,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.350,28

Totaal hier is inc. de 2 componenten voor de thuis PC

En voor de thuis PC wil ik deze videokaart en case kopen.
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 8G GDDR6€ 358,99€ 358,99
1BehuizingenFractal Design Meshify C - Dark TG€ 81,05€ 81,05

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zeker geen sterke voorkeur voor enig merk. Ben tevreden met alles in huidige pc daar heb ik me enigsinds door laten lijden.

Heb je nog bepaalde eisen/wens en?
Voor de Werk PC graag stille componenten.

Thuis PC verwacht ik later nog een keer te upgraden naar nieuwe Processor, MB e.d. maar voor nu niet nodig. Tenzij jullie ergens nog een quick win zien.

Ben ongeduldig dus als ik eenmaal een keuze heb gemaakt wil ik wel graag snel aan de slag. Dus onderdelen moeten wel goed leverbaar zijn.

Hou van simpele, rustige, zakelijke uitstraling. RGB, gamer, etc. vind ik maar niks. Maar dit kan pragmatisch aangezien alles in de werk pc toch in een gesloten kast zit.

Een kleine irritatie van mij is dat moederborden de boot logo van windows veranderen naar afzichtelijke logo's. Als dat bij een MB niet gebeurt, uitgeschakelt kan worden, of als het niet anders kan er wel een beetje netjes uit ziet is dat erg mooi meegenomen. Maar is zeker geen harde eis :)

Ga je overklokken?
Nee Werk PC ga ik zeker niet overklokken. Thuis PC mogelijk een keertje maar waarschijnlijk niet voor ik die een keer upgrade.

Wat verwacht je van ons?[i]
Bedoeling is om de werk PC weer bloedsnel te krijgen en voor thuis een leuke PC neer te zetten. Ik hoop op wat advies om zeker te zijn dat het hergebruik van bestaande en toevoegen van nieuwe componenten gaat werken.

Verder twijfel ik over het RAM geheugen. Ik heb nu gewoon het geheugen uit de BBG van september overgenomen. Maar hoor ook wat geluiden dat timing en frequentie bij ryzen 3000 daadwerkelijk merkbaar invloed heeft. En gamersnexus raad bijv onderstaande kit aan maar dat is getest met een 3900x en ik weet niet hoeverre dat uitmaakt.
1Geheugen internG.Skill Trident Z RGB F4-3200C14D-32GTZR€ 341,18€ 341,18
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 341,18

Qua SSD heb ik naar de SSD guide gekeken. Door het compilen en de databases die ik lokaal draai heb ik voordeel aan echt snelle SSD dus vond ik de gekozen SSD uit de BBG te sloom. Echter twijfel ik of ik meteen naar de Samsung 970 pro moet gaan of al tevreden kan zijn met een van de volgende 3 (en zo ja, welke dan ;))
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 120,66€ 120,66
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 500GB€ 113,-€ 113,-
1Solid state drivesWD Black NVMe SSD SN700 500GB€ 115,-€ 115,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 348,66

Ook over het moederbord twijfel ik of ik niet beter af ben met een model met geïntegreerde wifi, zoals onderstaand bijv. . En sowieso of een duurdere chipset nog voordeel op kan leveren.
1MoederbordenMSI B450 Gaming Pro Carbon AC€ 145,-€ 145,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 145,-

Ander advies is ook welkom.

Alle reacties

• Soepergrover
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 13:25

Soepergrover

Je staat op m'n cape

Qua geheugen zou ik het bij de Crucial reepjes houden. Da's 3200C16 met de potentie om iets sneller te kunnen draaien dan 3200.
Die G.Skill set waar je het over hebt is 3200C14, maar grofweg twee keer zo duur en met RGB, waar je van aangeeft dat je het niet zo nodig vindt.

De Samsung 970 Pro SSD vind ik persoonlijk wat prijzig. Of je hier daadwerkelijk voordeel mee hebt met compileren en zo is even de vraag.

Het MSI carbon bord is prima. Houd er rekening mee dat je hier een nieuwe BIOS op laat/gaat zetten.

De Meshify kast heeft een glazen paneel. Gezien je opmerking over strak en zakelijk zou je ook een volledig dichte uitvoering van deze kast kunnen kiezen. Scheelt een paar euro's.

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True