Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:16
Wij willen graag verhuizen en hebben onze ogen gericht op een zeer ruim kavel om te laten bouwen. Ik wil daar graag een nul-op-de-meter woning neerzetten met een aardig pakket zonnepanelen op het dak. Nu begrijp ik dat je BTW terug kan krijgen door jezelf bij de KVK in te schrijven, en met die eenmanszaak je energie te leveren aan het net. Ik heb echter al een eenmanszaak. Is het mogelijk om de zonnepanelen en bijbehorende kosten als een zakelijke investering te zien, en dit af te trekken van de belasting?

Daarnaast is het een lang gekoesterde droom om een recreatiewoning te bouwen bij ons huis. Zou ik dit ook als een zakelijke investering kunnen doen, waardoor ik de bouwkosten en inrichting hiervan kan aftrekken van de belasting? En zo ja, weten jullie toevallig wat voor gevolgen dit heeft voor mijn hypotheek? Of is deze hele gedachte misschien belastingtechnisch heel onaantrekkelijk voor de eventuele verdiensten?

Als ik op Google zoek kom ik alleen maar berichten tegen over 2e huizen als recreatiewoningen, of over kamerverhuur. Hopelijk heeft hier iemand kennis van deze specifiekere vragen. Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:43
Waar veel particulieren van gebruik maken is de Kleine ondernemingsregeling. Deze gaat alleen aankomend jaar op de schop en wordt anders. Volgens mij zitten er nog wat haken en ogen aan die nieuwe regeling voor een particulier die er gebruik van maakt.
(https://www.belastingdien...leineondernemersregeling/)
https://www.belastingdien...leineondernemersregeling/

Punt twee de recreatie woning. Waarom denk je dat je die zakelijk kan verantwoorden en belastingvoordeel kan halen? Ga je deze verhuren of gewoon voor de leuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenger
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-05-2022
Karp schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 20:34:
Wij willen graag verhuizen en hebben onze ogen gericht op een zeer ruim kavel om te laten bouwen. Ik wil daar graag een nul-op-de-meter woning neerzetten met een aardig pakket zonnepanelen op het dak. Nu begrijp ik dat je BTW terug kan krijgen door jezelf bij de KVK in te schrijven, en met die eenmanszaak je energie te leveren aan het net. Ik heb echter al een eenmanszaak. Is het mogelijk om de zonnepanelen en bijbehorende kosten als een zakelijke investering te zien, en dit af te trekken van de belasting?

Daarnaast is het een lang gekoesterde droom om een recreatiewoning te bouwen bij ons huis. Zou ik dit ook als een zakelijke investering kunnen doen, waardoor ik de bouwkosten en inrichting hiervan kan aftrekken van de belasting? En zo ja, weten jullie toevallig wat voor gevolgen dit heeft voor mijn hypotheek? Of is deze hele gedachte misschien belastingtechnisch heel onaantrekkelijk voor de eventuele verdiensten?

Als ik op Google zoek kom ik alleen maar berichten tegen over 2e huizen als recreatiewoningen, of over kamerverhuur. Hopelijk heeft hier iemand kennis van deze specifiekere vragen. Alvast bedankt!
Als ik het goed heb is de investering in zonnepanelen normaal gesproken alleen een zakelijke investering voor de BTW en niet voor de inkomstenbelasting (tenzij het een bedrijfspand betreft). Dat levert dus geen aftrek van de investering op. Je kan alleen de BTW terugvragen en moet vervolgens forfaitair elk kwartaal BTW afdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
0xygen500 schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 20:50:
Punt twee de recreatie woning. Waarom denk je dat je die zakelijk kan verantwoorden en belastingvoordeel kan halen? Ga je deze verhuren of gewoon voor de leuk?
Hij zou zeker niet decoratief zijn :D
Inderdaad omdat we deze zouden willen verhuren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:43
Karp schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 21:14:
[...]

Hij zou zeker niet decoratief zijn :D
Inderdaad omdat we deze zouden willen verhuren!
Dacht eerder in de sfeer van familie die 3 weken komt logeren. :+
Zou je lijkt mij toch gewoon als zakelijk kunnen opvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Al vaker gezegd, heb je gekeken hoe de gemeente over je droom denkt?
Het maken van een recreatiewoning cq het verhuren van ruimten is niet altijd mogelijk (bestemmingsplan). Zou zonde zijn als je het zou kopen en achteraf blijkt dat er geen medewerking aan verleend kan worden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karp
Hsb-3 schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 22:09:
Al vaker gezegd, heb je gekeken hoe de gemeente over je droom denkt?
Het maken van een recreatiewoning cq het verhuren van ruimten is niet altijd mogelijk (bestemmingsplan). Zou zonde zijn als je het zou kopen en achteraf blijkt dat er geen medewerking aan verleend kan worden..
Dat is geen issue gelukkig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Gerbenger schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 21:05:
[...]

Als ik het goed heb is de investering in zonnepanelen normaal gesproken alleen een zakelijke investering voor de BTW en niet voor de inkomstenbelasting (tenzij het een bedrijfspand betreft). Dat levert dus geen aftrek van de investering op. Je kan alleen de BTW terugvragen en moet vervolgens forfaitair elk kwartaal BTW afdragen.
Oplossing: zonnepanelen (en energie-contrac? t) op naam van je partner?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenger
bombadil schreef op zondag 8 september 2019 @ 09:03:
[...]

Oplossing: zonnepanelen (en energie-contrac? t) op naam van je partner?
Ik zie niet in wat je daarmee hoopt te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Gerbenger schreef op zondag 8 september 2019 @ 09:09:
[...]

Ik zie niet in wat je daarmee hoopt te bereiken.
Zodat je energielevering onder de KOR valt en je dat geld jaarlijks zelf mag houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenger
_JGC_ schreef op zondag 8 september 2019 @ 10:12:
[...]

Zodat je energielevering onder de KOR valt en je dat geld jaarlijks zelf mag houden.
Ah, nu snap ik het. Geen idee of de belastingdienst dat accepteert. Je zal dan wel inkomstenbelasting over je winst moeten gaan betalen. Het lijkt me dat dat op termijn niet gunstig uit zal pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Gerbenger schreef op zondag 8 september 2019 @ 10:19:
[...]

Ah, nu snap ik het. Geen idee of de belastingdienst dat accepteert. Je zal dan wel inkomstenbelasting over je winst moeten gaan betalen. Het lijkt me dat dat op termijn niet gunstig uit zal pakken.
Gaat om de BTW, niet om de inkomstenbelasting. Er is ergens in europa bepaald dat je leverancier bent en dus BTW plichtig. Dat houdt ook in dat je de BTW op aanschaf terug mag vragen. Wat Nederlanders dus massaal doen is BTW terugvragen in het eerste kwartaal en daarna de KOR aanvragen zodat je daarna niks meer hoeft af te dragen.

Een ZZP'er heeft al een BTW nummer en kan dat dus niet doen. Dan heb je 2 opties: het forfaitaire bedrag gewoon betalen, of de hele zooi op naam van de partner zetten met een nieuw BTW nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenger
_JGC_ schreef op zondag 8 september 2019 @ 11:13:
[...]

Gaat om de BTW, niet om de inkomstenbelasting. Er is ergens in europa bepaald dat je leverancier bent en dus BTW plichtig. Dat houdt ook in dat je de BTW op aanschaf terug mag vragen. Wat Nederlanders dus massaal doen is BTW terugvragen in het eerste kwartaal en daarna de KOR aanvragen zodat je daarna niks meer hoeft af te dragen.

Een ZZP'er heeft al een BTW nummer en kan dat dus niet doen. Dan heb je 2 opties: het forfaitaire bedrag gewoon betalen, of de hele zooi op naam van de partner zetten met een nieuw BTW nummer.
Ok. Ik snap het. Ik dacht dat KOR een investeringsaftrek was, maar het is dus de regeling voor BTW voor kleine ondernemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-09 17:43

Foamy

Fulltime prutser

Wat _JGC_ hierboven zegt klopt.. Als je als ZZP-er gebruik wil maken van deze regelingen moet je ieder kwartaal gaan narekenen hoeveel je hebt teruggeleverd, en hoeveel BTW je afdraagt en weer terug zou moeten vangen. Dit moet je niet willen. Kwestie van energiecontract op naam van de partner zetten en deze de teruggave aan laten vragen. Hierna direct ontheffing van administratieve verplichtingen aanvragen en je bent klaar.

blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
De recreatiewoning riekt naar "actief vermogensbeheer", een activiteit die in box1 belast wordt.

Doorgaans wordt er geen ondernemersaftrek of MKB-winstvrijstelling op toegepast en wordt de hele mep dus als belastbaar inkomen toegevoegd. Advies van een fiscalist is hier op zijn plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 15:29
Foamy schreef op maandag 9 september 2019 @ 10:59:
Wat _JGC_ hierboven zegt klopt.. Als je als ZZP-er gebruik wil maken van deze regelingen moet je ieder kwartaal gaan narekenen hoeveel je hebt teruggeleverd, en hoeveel BTW je afdraagt en weer terug zou moeten vangen. Dit moet je niet willen. Kwestie van energiecontract op naam van de partner zetten en deze de teruggave aan laten vragen. Hierna direct ontheffing van administratieve verplichtingen aanvragen en je bent klaar.
Moet je wel een partner hebben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-09 17:43

Foamy

Fulltime prutser

@Rolfie True, maar de TS heeft het over "Wij willen graag verhuizen" en "bij ons huis". Ik was er stiekem van uit gegaan dat dit het geval is.

blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.Millenarian
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 18:52
t_captain schreef op maandag 9 september 2019 @ 11:16:
De recreatiewoning riekt naar "actief vermogensbeheer", een activiteit die in box1 belast wordt.

Doorgaans wordt er geen ondernemersaftrek of MKB-winstvrijstelling op toegepast en wordt de hele mep dus als belastbaar inkomen toegevoegd. Advies van een fiscalist is hier op zijn plaats.
Nee hoor, verhuur van een tweede woning is gewoon box 3. Meer dan normaal, actief vermogensbeheer kom je niet gauw aan toe, dan moet je ongeveer aan projectontwikkeling doen. In box 3 zijn de kosten niet aftrekbaar, de huurinkomsten niet belast en je betaalt belasting over forfaitaire rendement dat je theoretisch kunt behalen met de waarde het vermogensbestanddeel.

Gaat per 2022 veranderen dus ik zou even Prinsjesdag afwachten.
Pagina: 1