Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Bombaclat
  • Registratie: maart 2013
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een NAS en omdat ik het zelf leuk vindt om zelf systemen te bouwen, leek me een zelfbouw wel een goed idee. Daarnaast is zelf systemen bouwen meestal financieel aantrekkelijker dan iets kant-en-klaars. Nou weet ik niet of dit voor een NAS ook geldt. Ik heb geen ervaring met NAS-systemen en ben ook nieuw met RAID en alles wat bij een NAS komt kijken eigenlijk. Ik zal mijn eisen en eigen bevindingen toelichten om te kijken of jullie vinden dat ik in de goede richting zit.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een NAS bouwen om bestanden, waaronder ook belangrijke, op te slaan. Van die bestanden zou ik graag een bepaalde selectie automatisch laten backuppen via een cloud opslag. Omdat ik de enige technische ben in het gezin, wil ik graag mijn NAS opslag delen met andere gezinsleden (die niet in hetzelfde huis als ik wonen). Ik zou dus meerdere users van buiten mijn interne netwerk toegang willen geven op een gebruiksvriendelijke manier.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Waar mogelijk wil ik de kosten zo veel mogelijk drukken. Wat ik heb samengesteld komt neer op €500, dat lijkt me een prima bedrag. Als mijn wensen zorgen dat het systeem €1000 gaat kosten, dan zal ik denk ik mijn eisen moeten aanpassen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik neem niks van een ouder systeem.
Ik heb zelf het volgende samengesteld:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Athlon 200GE Boxed€ 45,80€ 45,80
1MoederbordenASRock B450M-HDV R4.0€ 59,50€ 59,50
3Interne harde schijvenWD Red (64MB cache), 2TB€ 75,90€ 227,70
1BehuizingenCooler Master Elite 342 (zonder voeding)€ 32,35€ 32,35
1Geheugen internKingston KSM24RS8/8MEI€ 43,08€ 43,08
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 52,77€ 52,77
1Solid state drivesCorsair Force MP300 120GB€ 35,49€ 35,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 496,69

Processor
1 van de goedkoopste AM4 (past op het moederbord) processors uitgezocht. Met geïntegreerde graphics, weet niet of dat nodig is?

Moederbord
Goedkoopste micro-ATX moederbord uitgezocht dat ECC ondersteund.

RAM
Goedkoopste ECC RAM uitgezocht. 8GB lijkt me voldoende (ik las iets over dat 1GB per TB aan te raden is, dus ik zit wel goed, denk ik). Voordat ik de aanschaf doe, kijk ik hiervoor ook even in V&A.

Behuizing
Goedkoopste kleine behuizing uitgezocht met genoeg HDD bays en een redelijke beoordeling.

HDD
Betrouwbare NAS-schijven om in een RAID5 opstelling netto 4TB te hebben.

SSD
Om het OS op te installeren. M2 om SATA poorten te besparen, zo kan er altijd nog een 4e schijf bij.

Voeding
Goedkoopste 80 plus gold uitgezocht.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik denk dat ik al veel heb verteld, energiezuinigheid is wel een pre bij NAS-systemen denk ik zo.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb nooit iets met RAID gedaan, dus heb me wat proberen in te lezen. Waar ik niet helemaal uit kwam is of het moederbord per se de RAID modus moet ondersteunen (gekozen moederbord ondersteund bijv. geen RAID5), ik dacht te lezen dat daar verschillende oplossingen voor zijn, klopt dat?
ECC is ook nieuw voor mij. Ik had begrepen dat dat wel zo fijn is als je belangrijke data bewaard. Nou is het me gelukt een ECC ondersteunend moederbord en geheugen uit te zoeken, maar met de processor kwam in niet zo ver. Wat raden jullie aan wat betreft ECC?
Verder sta ik ook open voor een oplossing met Synology. Het bereiken van de use-case staat voorop. Alle adviezen zijn welkom, ook over het OS!

Beste antwoord (via Bombaclat op 09-09-2019 09:10)

• Microkid
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 18:50

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW

Virtualisatie Dictator

Ik zie allerlei functies voorbij komen die je wilt, maar tot nu toe geen voorstel van hoe je dat wilt doen.
- bestanden, waaronder ook belangrijke, op te slaan.
- Van die bestanden zou ik graag een bepaalde selectie automatisch laten backuppen via een cloud opslag.
- ik wil graag mijn NAS opslag delen met andere gezinsleden (die niet in hetzelfde huis als ik wonen).
- Ik zou dus meerdere users van buiten mijn interne netwerk toegang willen geven op een gebruiksvriendelijke manier.
Geen idee waarom je denkt dat zelfbouw hier de oplossing is, als een Synology NAS dit allemaal al voor je kan plus nog veel meer. Denk aan foto album, iTunes, mailserver, DHCP server, domain controller, videotheek, surveillance station, backup voor lokale computers en ga nog maar even door.

Kijk dus eens bijv naar een DS419j met 3x WD RED 2TB. Ben je in 1x klaar, geen gedoe met zelf bouwen, software zoeken, onderhouden enz.

pricewatch: Synology DiskStation DS418j
pricewatch: WD Red (64MB cache), 2TB

Dan zit je op zo'n 575-600 euro. Als het iets meer mag kosten zou je ook naar de DS418 of DS418Play kunnen kijken, die hebben meer geheugen en betere processor aan boord.

Als ik dan kijk naar je doelen:
Check, prima te doen via een Syno.
- Van die bestanden zou ik graag een bepaalde selectie automatisch laten backuppen via een cloud opslag.
Check, via Synology Cloud backup. Ik gebruik het ook. Voor $60 kan je 1TB in de Syno cloud backuppen. Dagelijks maakt mijn DS918+ een backup van mijn belangrijkste documenten. Werkt feilloos.
- ik wil graag mijn NAS opslag delen met andere gezinsleden (die niet in hetzelfde huis als ik wonen).
Check. Je kan gewoon allerlei accounts aanmaken met rechten of folders (of niet). Ook remote toegang mogelijk via portal.
- Ik zou dus meerdere users van buiten mijn interne netwerk toegang willen geven op een gebruiksvriendelijke manier.
Check. Als er 1 NAS gebruikersvriendelijk is, is het een Syno wel.

Ergo: ik zou het zelfbouw verhaal even vergeten en gewoon een of-the-shelf product nemen voor jouw doelen.

Microkid wijzigde deze reactie 08-09-2019 11:50 (28%)

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Alle reacties

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

Ik denk, alvorens je begint met de aanschaf van de hardware, je eerst het OS en applicaties gaat benoemen.

Voor je usecase kan ik bijvoorbeeld NextCloud aanraden, simpel te delen, certificaat van let's encrypt en DNS met een service zoals DynDNS, keerzijde? Linux kennis wel noodzakelijk en je hebt geen DLNA / Plex etc...

De makkelijkste optie is een Synology 218 serie, zeg de 218+, dit is een 2bay Synology, met 2 WD RED schijven van 4TB of 8TB heb je netto 4TB of 8TB waarvan er 1 schijf stuk kan gaan.
Binnen het interne netwerk makkelijk benaderbaar via DLNA, Plex kan erop gezet worden, Cloudsync etc etc etc...(en kost ongeveer 700 euro totaal inclusief schijven).

• wagenveld
  • Registratie: februari 2002
  • Niet online
Kijk ook even welke schijven de meeste GB/EUR geven, dat zijn al een tijd geen 2TB schijven meer. De toegevoegde waarde van RAID5 valt over te discussiëren, eindeloze rebuild tijden, risico als al je schijven uit dezelfde batch komen etc.
Bedenk even dat RAID over beschikbaarheid gaat, dwz hoe snel wil je weer kunnen werken als er hardware kapot gaat. Dus niet over backup of disaster recovery. Afhankelijk van wat je wil bereiken kan een JBOD ook een prima keus zijn.

• Microkid

Microkid

Virtualisatie Dictator

Kickje naar OT

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Bombaclat
  • Niet online
KRGT schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 20:53:
Ik denk, alvorens je begint met de aanschaf van de hardware, je eerst het OS en applicaties gaat benoemen.
Oke. Ik laat mij graag vertellen welk OS geschikt zijn voor mijn situatie. Aangezien het vrij specifiek is, is dat best een lastige Google search. Vandaar ook mijn vraag hier.
wagenveld schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 21:14:
Kijk ook even welke schijven de meeste GB/EUR geven, dat zijn al een tijd geen 2TB schijven meer. De toegevoegde waarde van RAID5 valt over te discussiëren, eindeloze rebuild tijden, risico als al je schijven uit dezelfde batch komen etc.
Bedenk even dat RAID over beschikbaarheid gaat, dwz hoe snel wil je weer kunnen werken als er hardware kapot gaat. Dus niet over backup of disaster recovery. Afhankelijk van wat je wil bereiken kan een JBOD ook een prima keus zijn.
Ik had de 2TB schijven gekozen vanwege de RAID5, groter leek me wat overdreven. Mijn motivatie voor RAID is eigenlijk dat extra beetje veiligheid voor als een schijf het begeeft. RAID1 lijkt me functioneel ook prima, maar dan zal ik twee 4TB schijven moeten hebben. Kost ongeveer hetzelfde als 3x2TB, maar is langzamer. Als jij zegt: "RAID5, begin er niet aan", is RAID1 dan wel aan te raden, voor mijn eisen? Met JBOD heb je helemaal niet die "backup", toch?

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 07:59

nelizmastr

Goed wies kapot

RAID5 is vanuit een beschikbaarheids oogpunt niet altijd de beste optie. In principe kan je met die config maar één disk verliezen zonder data kwijt te raken, het geeft je weliswaar een extra schijf qua capaciteit.
Wil je bescherming van twee schijven fouttolerantie dan moet je naar RAID1+0 kijken of RAID6. Beide vereisen 4 schijven en geven de capaciteit van 2.

Sowieso is RAID overigens geen backup. Vergeet dat niet. Het is hoogstens een extra bescherming, maar de backup maak je op offline media en of een off-site doel.

I reject your reality and substitute my own

• enthernal
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 16:46
Over het nut van RAID5 valt inderdaad te discussiëren, maar men stelt het hier toch redelijk zwart voor. Rebuild tijden bijvoorbeeld vallen echt wel goed mee, zeker met 2TB disks zoals OT van plan is. De meeste andere punten gelden evengoed voor RAID1 (zelfde batch, 'maar' 1 disk redundant).

Als je twijfelt tussen 2x4TB in RAID1 of 3x2TB in raid5, dan zou ik in eerst instantie vragen in hoeverre je verwacht de array uit te breiden met een extra schijf tot 6TB netto. Als je zeker bent dat 4TB ruim voldoende opslag is voor de verwachte levensduur van de NAS/schijven, dan is een RAID5 inderdaad nodeloos complex.

Als je verwacht dat 4TB de eerste jaren zeker voldoende zal zijn, maar tegen het eind van de levensduur misschien wat krap, dan is RAID5 wel degelijk een goede optie. Als je zeker bent dat je zal moeten uitbreiden tijdens de levensduur van de NAS dan zou ik zeker overwegen om met grotere disks te starten, maar gezien je keuze voor (maar) 4TB netto ga ik er vanuit dat je daarmee min of meer verwacht toe te komen.

Dan wat je hardware keuze betreft:
- Zoals je zelf al aangeeft is er een en ander te doen omtrent AMD AM4 cpu's en ECC. Zover ik weet ondersteunen alle ryzen CPU's ECC, maar zijn enkel de pro's gevalideert. Maar Mischien best toch eens navragen in PMG als je zeker wilt zijn van ECC support. Alternatief kan je ook voor gewoon non-ECC kiezen en daar wat besparen. Je kan er hele discussies over voeren, maar algemeen genomen kan je stellen dat ECC de laatste stap is om mogelijke fouten voorkomen. Als je alle andere voorzorgen niet neemt heeft ECC ook niet zoveel zin.
- Wat de behuizing betreft zou ik iets meer uitgeven en kijken dat je een behuizing hebt met hard disk trays met enige schok absorptie. Met meerdere disks heeft dat echt wel meerwaarde boven vastschroeven tussen 2 plaatjes.

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

Niet helemaal zelfbouw, maar wel érg geschikt als NAS:
HP Microserver Gen8 of Gen10 met FreeNAS.

Die apparaten zijn heerlijk compact en FreeNAS is een prima NAS platform. Wel moet je er rekening mee houden dat FreeNAS een losse OS disk nodig heeft. Ik heb dat opgelost met een simpele SSD in een USB behuizing die ik aan een interne USB poort heb gehangen. (Ik heb een Microserver Gen8 met G1610T CPU en 16G RAM.)

Backup naar de cloud weet ik niet uit mijn hoofd, het kan wél backuppen naar een andere FreeNAS machine. (Volgens mij zelfs naar een willekeurige andere ZFS kist.)

De 1G RAM per 1T opslag is al heel lang geleden debunked, ZFS kan met veel minder toe maar heeft, om het snel te maken, wel wat ademruimte nodig. FreeNAS *eist* minimaal 8G geheugen. Geheugen is goedkoop, als je voor iets als een Microserver gaat zou ik er meteen 16G ECC in zetten. Levert je meteen wat extra snelheid en ademruimte op.

EDIT: Qua disk configuratie.
RAID5 of het equivalent, RAIDZ1 zou ik links laten liggen.

In zo'n setup, zou ik ondanks de extra kosten, starten met 2 disks in mirror (RAID1) en mocht je uiteindelijk meer ruimte nodig hebben, er telkes sets van 2 disks in mirror bij plaatsen. (Een Microserver heeft ruimte voor maximaal 4 disks.)

Begin zoals anderen ook zeggen met iets grotere disks die een lagere prijs per T hebben zodat je wat ruimte over hebt. Later kun je er altijd disks bij zetten óf de disks zelf inline vervangen door grotere exemplaren. (Met ZFS kan dat zonder downtime. Je vervangt de disks 1 voor 1 door grotere exemplaren en zodra de laatste is vervangen, heb je meer ruimte.)

unezra wijzigde deze reactie 08-09-2019 11:24 (27%)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Virtualisatie Dictator

Ik zie allerlei functies voorbij komen die je wilt, maar tot nu toe geen voorstel van hoe je dat wilt doen.
Geen idee waarom je denkt dat zelfbouw hier de oplossing is, als een Synology NAS dit allemaal al voor je kan plus nog veel meer. Denk aan foto album, iTunes, mailserver, DHCP server, domain controller, videotheek, surveillance station, backup voor lokale computers en ga nog maar even door.

Kijk dus eens bijv naar een DS419j met 3x WD RED 2TB. Ben je in 1x klaar, geen gedoe met zelf bouwen, software zoeken, onderhouden enz.

pricewatch: Synology DiskStation DS418j
pricewatch: WD Red (64MB cache), 2TB

Dan zit je op zo'n 575-600 euro. Als het iets meer mag kosten zou je ook naar de DS418 of DS418Play kunnen kijken, die hebben meer geheugen en betere processor aan boord.

Als ik dan kijk naar je doelen:
Check, prima te doen via een Syno.
Check, via Synology Cloud backup. Ik gebruik het ook. Voor $60 kan je 1TB in de Syno cloud backuppen. Dagelijks maakt mijn DS918+ een backup van mijn belangrijkste documenten. Werkt feilloos.
Check. Je kan gewoon allerlei accounts aanmaken met rechten of folders (of niet). Ook remote toegang mogelijk via portal.
Check. Als er 1 NAS gebruikersvriendelijk is, is het een Syno wel.

Ergo: ik zou het zelfbouw verhaal even vergeten en gewoon een of-the-shelf product nemen voor jouw doelen.

Microkid wijzigde deze reactie 08-09-2019 11:50 (28%)

3000Wp zonnestroom

• TommieW
  • Registratie: december 2010
  • Nu online

TommieW

Numa numa.

Ik had/heb ook een zelfbouw server, maar voor filestorage doeleinden heb ik toch een Synology aangeschaft. Mijn Nextcloud zei veel te vaak "krak", met nog een paar andere uitdagingen.

Een Synology is een veel meer "geen gezeik" oplossing.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
Oneplus 3T

• Bombaclat
  • Niet online
Microkid schreef op zondag 8 september 2019 @ 11:43:
Na al het uitzoeken welke mogelijkheden er allemaal zijn en opzoeken wat alle bijbehorende termen betekenen, zag ik door de bomen het bos niet meer. Leek me een goed moment om de community om hulp te vragen.
Microkid schreef op zondag 8 september 2019 @ 11:43:

Vanuit mijn ervaring met desktop-bouw leek me zelfbouw een goede economische oplossing. Daarnaast haal ik ook plezier uit het bouwen van systemen, maar als jij zegt dat ik aan al mijn eisen kan voldoen met een Synology en het me een hoop rompslomp bespaard, dan klinkt dat wel als een aantrekkelijke optie. Het lijkt me zo op het eerste gezicht ook niet heel veel duurder. Ik ga wat meer in de mogelijkheden van Synology duiken.

Bedank voor je uitgebreide reactie :)

• Q
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 16:51

Q

Au Contraire, mon capitaine!

Ik snap dat je het leuk vind om zelf een computer te bouwen en er mee te knutselen. Je gaat echter een computer bouwen die echt 100% solide moet zijn. Als er problemen zijn dan heb je geen support en moet je het zelf helemaal kunnen oplossen.

Gezien je kennis en ervaring + de verantwoordelijkheid die je hebt voor andere mensen adviseer ik je om naar een kant-en-klare oplossing te kijken van Synology of een ander merk.

De hardware is maar één aspect, de kosten in eigen tijd en de rol van systeembeheerder zijn ook kosten die je moet mee rekenen.

Ik denk dat het waardevol is om misschien iets meer uit te geven voor peace of mind voor jezelf en de andere mensen die jouw NAS gaan gebruiken.

Q wijzigde deze reactie 09-09-2019 07:22 (21%)

Blog | 71TB NAS | 450MB/s over Gigabit | Thinking about ZFS for NAS? | The Perfect NAS

• Bombaclat
  • Niet online
Q schreef op maandag 9 september 2019 @ 06:55:
Ik snap dat je het leuk vind om zelf een computer te bouwen en er mee te knutselen. Je gaat echter een computer bouwen die echt 100% solide moet zijn. Als er problemen zijn dan heb je geen support en moet je het zelf helemaal kunnen oplossen.
Heel goed argument. Ik heb inmiddels een pricewatch: Synology DiskStation DS418 besteld samen met 2x pricewatch: WD Red (64MB cache), 4TB om mee te beginnen.

• Microkid

Microkid

Virtualisatie Dictator

Bombaclat schreef op maandag 9 september 2019 @ 09:10:
[...]

Heel goed argument. Ik heb inmiddels een pricewatch: Synology DiskStation DS418 besteld samen met 2x pricewatch: WD Red (64MB cache), 4TB om mee te beginnen.
Ik had er meteen 3 besteld, dan kan je meteen naar Raid-5. 2 kan ook, maar denk er dan aan dat je je disks op Synology Hybrid Raid (SHR) instelt. Synology zorgt dan zelf voor een 1-disk redundancy. Dan kan je later, als je van 2 naar 3 disks gaat, gewoon een schijf bijprikken zonder verlies van je data of opnieuw opbouwen van je raid set.

https://www.synology.com/..._Synology_Hybrid_RAID_SHR

Microkid wijzigde deze reactie 09-09-2019 09:59 (15%)

3000Wp zonnestroom

• Q
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 16:51

Q

Au Contraire, mon capitaine!

Bombaclat schreef op maandag 9 september 2019 @ 09:10:
[...]

Super, ik hoop dat je er veel plezier aan beleeft :) .

Blog | 71TB NAS | 450MB/s over Gigabit | Thinking about ZFS for NAS? | The Perfect NAS

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrisch rijden

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True