Ik ben op zoek naar een NAS en omdat ik het zelf leuk vindt om zelf systemen te bouwen, leek me een zelfbouw wel een goed idee. Daarnaast is zelf systemen bouwen meestal financieel aantrekkelijker dan iets kant-en-klaars. Nou weet ik niet of dit voor een NAS ook geldt. Ik heb geen ervaring met NAS-systemen en ben ook nieuw met RAID en alles wat bij een NAS komt kijken eigenlijk. Ik zal mijn eisen en eigen bevindingen toelichten om te kijken of jullie vinden dat ik in de goede richting zit.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een NAS bouwen om bestanden, waaronder ook belangrijke, op te slaan. Van die bestanden zou ik graag een bepaalde selectie automatisch laten backuppen via een cloud opslag. Omdat ik de enige technische ben in het gezin, wil ik graag mijn NAS opslag delen met andere gezinsleden (die niet in hetzelfde huis als ik wonen). Ik zou dus meerdere users van buiten mijn interne netwerk toegang willen geven op een gebruiksvriendelijke manier.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Waar mogelijk wil ik de kosten zo veel mogelijk drukken. Wat ik heb samengesteld komt neer op €500, dat lijkt me een prima bedrag. Als mijn wensen zorgen dat het systeem €1000 gaat kosten, dan zal ik denk ik mijn eisen moeten aanpassen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik neem niks van een ouder systeem.
Ik heb zelf het volgende samengesteld:
Processor
1 van de goedkoopste AM4 (past op het moederbord) processors uitgezocht. Met geïntegreerde graphics, weet niet of dat nodig is?
Moederbord
Goedkoopste micro-ATX moederbord uitgezocht dat ECC ondersteund.
RAM
Goedkoopste ECC RAM uitgezocht. 8GB lijkt me voldoende (ik las iets over dat 1GB per TB aan te raden is, dus ik zit wel goed, denk ik). Voordat ik de aanschaf doe, kijk ik hiervoor ook even in V&A.
Behuizing
Goedkoopste kleine behuizing uitgezocht met genoeg HDD bays en een redelijke beoordeling.
HDD
Betrouwbare NAS-schijven om in een RAID5 opstelling netto 4TB te hebben.
SSD
Om het OS op te installeren. M2 om SATA poorten te besparen, zo kan er altijd nog een 4e schijf bij.
Voeding
Goedkoopste 80 plus gold uitgezocht.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik denk dat ik al veel heb verteld, energiezuinigheid is wel een pre bij NAS-systemen denk ik zo.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb nooit iets met RAID gedaan, dus heb me wat proberen in te lezen. Waar ik niet helemaal uit kwam is of het moederbord per se de RAID modus moet ondersteunen (gekozen moederbord ondersteund bijv. geen RAID5), ik dacht te lezen dat daar verschillende oplossingen voor zijn, klopt dat?
ECC is ook nieuw voor mij. Ik had begrepen dat dat wel zo fijn is als je belangrijke data bewaard. Nou is het me gelukt een ECC ondersteunend moederbord en geheugen uit te zoeken, maar met de processor kwam in niet zo ver. Wat raden jullie aan wat betreft ECC?
Verder sta ik ook open voor een oplossing met Synology. Het bereiken van de use-case staat voorop. Alle adviezen zijn welkom, ook over het OS!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een NAS bouwen om bestanden, waaronder ook belangrijke, op te slaan. Van die bestanden zou ik graag een bepaalde selectie automatisch laten backuppen via een cloud opslag. Omdat ik de enige technische ben in het gezin, wil ik graag mijn NAS opslag delen met andere gezinsleden (die niet in hetzelfde huis als ik wonen). Ik zou dus meerdere users van buiten mijn interne netwerk toegang willen geven op een gebruiksvriendelijke manier.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Waar mogelijk wil ik de kosten zo veel mogelijk drukken. Wat ik heb samengesteld komt neer op €500, dat lijkt me een prima bedrag. Als mijn wensen zorgen dat het systeem €1000 gaat kosten, dan zal ik denk ik mijn eisen moeten aanpassen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik neem niks van een ouder systeem.
Ik heb zelf het volgende samengesteld:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Athlon 200GE Boxed | € 45,80 | € 45,80 |
1 | Moederborden | ASRock B450M-HDV R4.0 | € 59,50 | € 59,50 |
3 | Interne harde schijven | WD Red (64MB cache), 2TB | € 75,90 | € 227,70 |
1 | Behuizingen | Cooler Master Elite 342 (zonder voeding) | € 32,35 | € 32,35 |
1 | Geheugen intern | Kingston KSM24RS8/8MEI | € 43,08 | € 43,08 |
1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 11 400W | € 52,77 | € 52,77 |
1 | Solid state drives | Corsair Force MP300 120GB | € 35,49 | € 35,49 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 496,69 |
Processor
1 van de goedkoopste AM4 (past op het moederbord) processors uitgezocht. Met geïntegreerde graphics, weet niet of dat nodig is?
Moederbord
Goedkoopste micro-ATX moederbord uitgezocht dat ECC ondersteund.
RAM
Goedkoopste ECC RAM uitgezocht. 8GB lijkt me voldoende (ik las iets over dat 1GB per TB aan te raden is, dus ik zit wel goed, denk ik). Voordat ik de aanschaf doe, kijk ik hiervoor ook even in V&A.
Behuizing
Goedkoopste kleine behuizing uitgezocht met genoeg HDD bays en een redelijke beoordeling.
HDD
Betrouwbare NAS-schijven om in een RAID5 opstelling netto 4TB te hebben.
SSD
Om het OS op te installeren. M2 om SATA poorten te besparen, zo kan er altijd nog een 4e schijf bij.
Voeding
Goedkoopste 80 plus gold uitgezocht.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik denk dat ik al veel heb verteld, energiezuinigheid is wel een pre bij NAS-systemen denk ik zo.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb nooit iets met RAID gedaan, dus heb me wat proberen in te lezen. Waar ik niet helemaal uit kwam is of het moederbord per se de RAID modus moet ondersteunen (gekozen moederbord ondersteund bijv. geen RAID5), ik dacht te lezen dat daar verschillende oplossingen voor zijn, klopt dat?
ECC is ook nieuw voor mij. Ik had begrepen dat dat wel zo fijn is als je belangrijke data bewaard. Nou is het me gelukt een ECC ondersteunend moederbord en geheugen uit te zoeken, maar met de processor kwam in niet zo ver. Wat raden jullie aan wat betreft ECC?
Verder sta ik ook open voor een oplossing met Synology. Het bereiken van de use-case staat voorop. Alle adviezen zijn welkom, ook over het OS!