Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wil vooraf even zeggen dat ik niet veel ervaring en kennis heb over dit onderwerp, maar wel wat onderzoek heb gedaan.

Het komt er dus op neer dat ik wil beginnen met PC gaming. Mijn huidige PC is inmiddels +/-6 jaar oud. Deze PC is nooit gebruikt om te gamen en is hier ook niet geschikt voor in huidige staat. Nu twijfel ik of ik een nieuwe PC moet kopen, of dat ik met enkele upgrades mijn huidige PC zou kunnen gebruiken om te gamen. Dit zijn de specs:

CPU: i7 3770
GPU: intel HD 4000 (integrated)
MBD: Gigabyte GA-H77M-D3H
RAM: 2x 4GB Transcend 2xR8 DDR3 1600 U
SSD: Kingston 120GB 300V
HDD: 1TB WD Green WD10EZRX
PSU: Thermal Master ATX12V 500W

Mijn doel is om vooral Bouw-/Simulatiegames te spelen op PC (Planet Coaster/Cities Skylines/JW Evolution/Planet Zoo). Ik heb begrepen dat dit soort games over het algemeen nogal veel vergen van de CPU tegenover ander soort games? Ik zou de games in hoge, liefst ultra graphics settings willen spelen. Ik zal de games spelen in 1080p.

Nu zou ik dus een GPU kunnen kopen en aan kunnen sluiten op de PCIE 3.0x16 poort die nu niet wordt gebruikt. Nu vraag ik mij echter af of ik het gewenste resultaat kan bereiken met de i7 3770, of dat deze een CPU bottleneck zal veroorzaken. In het geval dat ik het huidige board kan houden, ben ik tevens van plan de RAM uit te breiden naar 4x4GB.

Zou ik met de i7 3770 het gewenste resultaat kunnen behalen?

Alle hulp is welkom, bij voorbaat dank.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een i7 3770 is natuurlijk al wel een tijdje oud, maar op zich komt zo'n ding nog best netjes mee hoor. Dus ik denk als je er een fatsoenlijke videokaart indrukt, dat je er dan lekker op kan gamen, zeker als je dat op een lage resolutie wilt doen.

Persoonlijk zou ik 't gewoon uitproberen. Je kunt immers altijd nog meer hardware kopen. Een videokaart heb je sowieso nodig, dus of je die nu koopt voor dit systeem en later in iets nieuwers zet, of gelijk wat nieuwers koopt, dat gaat het verschil ook niet maken.

Geheugen is relatief goedkoop te upgraden, alleen kun je dat niet meer meenemen naar een nieuwere build.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

TERW_DAN schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 18:52:
Een i7 3770 is natuurlijk al wel een tijdje oud, maar op zich komt zo'n ding nog best netjes mee hoor. Dus ik denk als je er een fatsoenlijke videokaart indrukt, dat je er dan lekker op kan gamen, zeker als je dat op een lage resolutie wilt doen.
Waarom zou gamen op lagere resoluties beter zijn voor CPU load? (retorisch). OP 4K scoort een 2c/4t cpu even goed als een 10c/20t cpu.

OT:

@Verwijderd
Je CPU kan nog wel even mee, maar technisch gezien loopt die in de genoemde games wel op zn tenen. Juist building games leunen ontzettend op de CPU, zeker naarmate de stad groeit. Verwacht geen 60fps + in skylines als je stad groot wordt. Het blijft een quadcore, waar je tegenwoordig voor een mooie prijs al een mooie 6-core hebt met hogere IPC en clocks. Kortom, je gaat zeker performancewinst zien op een nieuw platform, je zou sowieso kunnen beginnen met een GPU en wanneer je genoeg geld heb eens te kijken naar een platform upgrade.

[ Voor 42% gewijzigd door millman op 07-09-2019 19:00 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik zou eens kijken naar een tweedehands GTX 970.
categorie: Videokaarten

Ik zou ook even checken of je voeding de juiste kabels heeft om een bepaalde kaart aan te sluiten, zonder stroom kom je er ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:13
bierschuit schreef op zondag 8 september 2019 @ 00:58:
I

Ik zou ook even checken of je voeding de juiste kabels heeft om een bepaalde kaart aan te sluiten, zonder stroom kom je er ook niet.
Dat niet alleen. Het is een voeding die kwalitatief helemaal onderaan de ladder staat en met 20A op de 12v lijn kom je niet ver, als die 20A al stabiel te leveren is en/of de voeding niet voor die tijd in de fik vliegt of uitschakelt. Zeer onverstandig om deze voeding te gebruiken icm een videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:10
Wat is je budget?
Maar met een goede degelijke nieuwe voeding en bijvoorbeeld een tweedehands RX580 of GTX1060 kun je een heel eind komen. Maar alles staat of valt met je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties, deze waren zeer nuttig.

Ik ga het gewoon eens proberen met de 3770. De voeding moet inderdaad wel vervangen worden voordat er een GPU in kan. Bedankt voor alle suggesties qua GPU, ik ga nog verder oriënteren wat beste opties zijn en wat ik nodig heb qua prestaties.
Op het gebied van PSU heb ik weinig kennis qua prijs en kwaliteit, hier zal ik me echt nog even in moeten verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:10
Voedingen:
pricewatch: Corsair TX550M V2
pricewatch: be quiet! Pure Power 11 500W

Beide prima voedingen als stabiele basis voor een systeem met een degelijke videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Met een goede voeding een SSD en een GTX 1060 (ti) heb je een heel goed systeem om te gamen. Desnoods een RX 580 8GB in plaats van de 1060.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:22

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ik verplaats dit naar Componenten Aankoopadvies, aangezien het nu gaat om een evaluatie van meerdere componenten.

[ Voor 23% gewijzigd door Bolletje op 10-09-2019 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:11
Ik heb op mijn 3770k nog een gtx 1070 gehad en je kan zo goed al alles op 1080p ultra spelen dus het is zeker geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Ik kan mijn Celeron B ook gebruiken voor gaming, maar dat zegt op zich vrij weinig.

Wat geven de uitgevers van de spellen op voor recommended specs?

LinkedIn WoT Cash Converter

Pagina: 1