Maar je kan als klant toch ook op jouw bank rekenen? Van mijn bank verwacht ik dat het geld wat ik daarop zet veilig voor mij "bewaard" wordt en dat ik online betalingen kan uitvoeren door middel van iDeal of bankoverschrijvingen. Daarnaast verwacht ik dat mijn bank mij compenseert als ik geld verlies door een fout die zij gemaakt hebben zoals een hack of transactie die ik zelf niet heb uitgevoerd. Om dat laatste te kunnen garanderen stelt de bank eisen aan de manier waarop ik een transactie uitvoer, deze moet namelijk redelijkerwijs in mijn normale patroon passen en (grotendeels) overeen komen met de manier waarop de meeste transacties uitgevoerd worden. Als ik vervolgens zoveel mogelijk moeite ga doen om mijn internetverkeer zo anoniem mogelijk te maken kan de bank niet meer met voldoende zekerheid detecteren of ik inderdaad de transactie uitvoer. Voor de bank is het op dat moment dus niet te garanderen dat zij de toegang tot mijn geld voldoende beschermen en blokkeren ze mijn rekening. Een bank heeft ook nog verplichtingen naar de overheid toe, namelijk het voorkomen van fraude en witwassen... Als mensen via Tor of allerlei andere manieren hun identiteit proberen te verbergen wordt het voor de bank ook moeilijker om deze taak uit te voeren aangezien ze dan onvoldoende informatie hebben om de gebruiker te identificeren.DJ Henk schreef op zondag 8 september 2019 @ 12:08:
[...]
Vanuit het oogpunt van fraudebestrijding snap ik dat prima. Maar het gaat hier niet alleen om fraudebestrijding. Het gaat er ook om dat ik als klant kan rekenen op mijn bank. Dat ik gewoon van de diensten gebruik kan maken zoals ze aangeboden worden. Dat is ook iets wat we willen. Als je security through obscurity gaat toepassen verbeter je misschien de faudebestrijding, maar je vermindert die betrouwbaarheid.
Welke van de twee zwaarder weegt en hoever je wil gaan met beveiliging is een compromis. Maar als je toch al stelt dat het geen ramp is als iemand erachter komt (en je als bank daar dus op voorbereid bent), dan kun je beter ook gewoon open kaart spelen en zeggen wat er aan de hand is. Dan kan de klant altijd besluiten of hij zijn gedrag aanpast, of een andere bank gaat zoeken.
Zoals ik al aangaf is het meestal geen ramp als (deels) bekend is welke maatregelen er getroffen zijn. Heel veel is namelijk al in de wet te vinden (bedragen die gemonitord moeten worden enz.) maar het geeft wel een voordeel als niet alles bekend is. Tevens denk ik dat 99,99% van de mensen hier niet tegen aan zal lopen en die 0,01% weet écht wel waar hij/zij mee bezig is op het moment dat hij/zij de Tor browser gebruikt en geblokkeerd wordt.
Weet overigens niet of je een keer gezien hebt hoeveel ellende Tor veroorzaakt qua internet verkeer als je een beetje "interessant" bent. Wij krijgen gemiddeld 10 request per minuut binnen van Tor exit nodes waar vrijwel geen enkel legitiem verkeer tussen zit... Wij hebben dan ook al het Tor verkeer zo snel mogelijk in de keten geblokkeerd.
Van iemand met een B.ICT die volwassen is verwacht ik ook wel iets meer dan dit. Dat ze je als een klein kind behandelen begrijp ik héél goed, want zo komt het ook wel een beetje over. Als iemand met een B.ICT begrijp je toch hopelijk wel dat voor een instituut als de bank het een groot risico is om verkeer van Tor zonder meer (al dan niet voor 1 account) toe te staan omdat iemand graag anoniem aankopen wil doen? Dat is exact de use-case van een fraudeur of ander soort internet crimineel.ocf81 schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 23:29:
Ik ben me bewust dat niet elk belletje gelijk een change request oplevert, maar er is ondertussen wel genoeg historie om bij de helpdesk, de fraudedesk en de alarmlijn geen onbekende meer te zijn. Ik heb heel duidelijk bij de ING aangegeven dat ik TOR gebruik, dus dat kan geen verassing meer zijn. De grap is dat de mensen aan de andere kant van de lijn kennlijk de betekenis van de titel B.ICT niet zo goed snappen en mij als een klein kind behandelen.Van een volwassen organisatie mag je toch wel verwachten dat ze ook aan incident monitoring doen en dat dit toch wel eens op gaat vallen en vervolgens er iets aan gaan doen. Na 10 maanden is dat punt wat mij betreft wel bereikt. De manier waarop ik benaderd wordt doet mij vermoeden dat men juist probleemgevallen eruit wil werken.
Dat je alsnog inlogt via internetbankieren zegt niet zo heel veel, het kan net zo goed een of andere kerel uit Rusland zijn die via social engineering jouw gegevens heeft buitgemaakt. Het verkeer past gewoon niet in het normale patroon dus wordt geblokkeerd. Dat ze je liever kwijt dan rijk zijn begrijp ik heel goed, bij mij had je waarschijnlijk een "vaarwel en succes bij een andere organisatie" e-mail gekregen.Ik wil graag via Tor internet aankopen doen zodat niemand mij kan volgen/identificeren
[ Voor 23% gewijzigd door xh3adshotx op 08-09-2019 12:34 ]