Excel vaardigheden uitbreiden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelofff
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-07 13:49
Hallo mede Tweakers,

Al een aantal jaar gebruik ik o.a. excel op school, nu ik afgestudeerd ben en een weekje vrij heb wil ik mijn vaardigheden hierin verbeteren. Ik vroeg mij af of jullie mogelijk een nuttige website(s) weten waar ik d.m.v. het doorlopen van een schema (liefst waar mogelijk ook een excel blad te downloaden is) bepaalde opdrachten uit kan voeren.

Het liefst ben ik opzoek naar websites waar men verder gaat dan de basis (denk bijvoorbeeld hierbij aan 'hoe maak ik een formule', 'wat zijn standaard formules' of 'hoe maak ik een draaitabel').

Nederlands zou makkelijk zijn maar is geen vereisten.

Heel erg bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:14
Heb je er zelf al naar gezocht?

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:36

g0tanks

Moderator CSA
Ik zou zoeken naar Excel courses op platforms zoals Coursera, edX of Udemy.

Mocht je er nooit van gehoord hebben: Wikipedia: Massive open online course

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Persoonlijk vind ik de helpfile en de VBA-helpfile van Excel (als je ook vba wil leren) erg goed.
Bedenk: de belangrijkste dingen om goed met Excel te kunnen werken zijn naar mijn mening (in deze volgorde): 1. Functies; 2. Functies; 3. Functies; 4. Al de rest.
Misschien is deze website iets voor jou (die is niet van mij): Klik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ben ik eerlijk gezegd niet me je eens: functies leren is als woordjes leren op de basisschool. Het is nodig, maar het is niet het woordjesstampen dat de taal leert. M.i. is vooral de structuren en logica leren belangrijk. Plus inderdaad de voor jouw soort gebruik belangrijkste functies (en waar meer te vinden, zoals idd F1).

Maarreuh @Roelofff via Google zijn vele tutorial-achtige sites te vinden van verschillende kennisniveaus. Kan je aangeven welke je hebt bekeken? Los van dat het dan minder afhaalchinees lijkt (en dat zal niet het geval zijn omdat je nu juist wilt leren): dan valt het juiste gewenste niveau beter in te schatten.

De tip van @g0tanks lijkt me een handige, door het format van dergelijke courses.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07 21:02
@Roelofff wat je ook zou kunnen doen, is jezelf een paar opdrachten geven en dan onderzoeken hoe je dat het beste kan oplossen, bijvoorbeeld:
  • Facturen genereren, factuur opslaan als PDF en factuurgegevens bewaren in een ander tabblad, zodat informatie van alle gegenereerde facturen bewaard blijven.
  • Voorraadsysteem + bijhouden van uitgifte van producten + bijtellen van nieuw binnengekomen / bestelde producten.
  • Daarna uitbreiden met dynamische grafieken waarbij je statistieken kan tonen op basis van verschillende datumperioden.
  • Daarna uitbreiden met verwerken van gegevens uit externe bronnen en eventueel terugsturen naar externe bronnen.
Wellicht voor het begin wat te geavanceerd, maar als je je dit soort dingen machtig kan maken, dan gaat je kennis vrij snel omhoog.

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
F_J_K schreef op zondag 8 september 2019 @ 12:44:
Ben ik eerlijk gezegd niet me je eens: functies leren is als woordjes leren op de basisschool. Het is nodig, maar het is niet het woordjesstampen dat de taal leert. M.i. is vooral de structuren en logica leren belangrijk. Plus inderdaad de voor jouw soort gebruik belangrijkste functies (en waar meer te vinden, zoals idd F1).
Met "Functies - Functies-Functies" bedoel ik (vanzelfsprekend) niet het uit het hoofd leren van functiebenamingen, maar het (haast eindeloos) omgaan met functies en ze te combineren. Met alleen erover te lezen kom je e niet, je moet ermee werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:59
Het hangt ook echt af van wat je wilt leren.
Functies zijn inderdaad de basis. Begin sowieso met de kinder-functies als SUM/COUNT/AVERAGE en alle varianten met IF en IFS onder de knie te krijgen. Zorg daarna dat je snapt je hoe VLOOKUP en INDEX en MATCH werken. Daarna wordt het tijd om een afslag te nemen.
Wil je grote gegevensverzamelingen gaan analyseren, dan zijn tabellen, PowerQuery en PowerPivot heel handig.
Wil je complexe berekeningen gaan maken, dan zijn complexere functies aan te raden.
Wil je net veel gaan automatiseren, verdiep je dan in VBA.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelofff
Heren, heel erg bedankt voor jullie reacties. Sinds gisteren ben ik begonnen op edX, deze site bevalt me tot nu toe erg goed. Hierna ben ik van plan om de link van 'dix-neux' te volgen, alhoewel ik hier, na kort gekeken te hebben, al het meeste van weet vermoed ik dat er toch een paar nieuwe opties tussen zitten die ik nog niet beheers. Buiten je link lijkt het me ook erg nuttig om te beginnen met het VBA, hier heb ik nog nul kennis van, opnemen lukt prima, maar een code zelf in elkaar knutselen is nog een stap te ver. Ken je toevallig buiten de help tool van excel een goede site waarvan je kan zeggen dat de informatie goed overdraagbaar is aan een niet IT'er?
F_J_K schreef op zondag 8 september 2019 @ 12:44:
Maarreuh @Roelofff via Google zijn vele tutorial-achtige sites te vinden van verschillende kennisniveaus. Kan je aangeven welke je hebt bekeken? Los van dat het dan minder afhaalchinees lijkt (en dat zal niet het geval zijn omdat je nu juist wilt leren): dan valt het juiste gewenste niveau beter in te schatten.
Bedankt voor je berichtje, mijn huidige niveau kun je omschrijven als 70 tot 80% van de leerstof in de link van ‘dix-neuf’ welke ik al beheers.
Patrick_6369 schreef op maandag 9 september 2019 @ 09:03:
Het hangt ook echt af van wat je wilt leren.
Functies zijn inderdaad de basis. Begin sowieso met de kinder-functies als SUM/COUNT/AVERAGE en alle varianten met IF en IFS onder de knie te krijgen. Zorg daarna dat je snapt je hoe VLOOKUP en INDEX en MATCH werken. Daarna wordt het tijd om een afslag te nemen.
Wil je grote gegevensverzamelingen gaan analyseren, dan zijn tabellen, PowerQuery en PowerPivot heel handig.
Wil je complexe berekeningen gaan maken, dan zijn complexere functies aan te raden.
Wil je net veel gaan automatiseren, verdiep je dan in VBA.
De functies: =Sum, =average, =if, =vlookup beheers ik al prima.

=Count heb ik om eerlijk te zijn nog niet eerder gebruikt, ik zal me er eens in verdiepen maar op het eerste gezicht zie ik niet heel veel voordelen in deze functie.

=Ifs, hiermee heb ik eigenlijk nog nooit mee gewerkt, maar kan inderdaad wel nuttig zijn.

=Index en =Match, hier had ik om eerlijk te zijn nog nooit over gehoord.

Terug naar het begrip VBA, ken jij toevallig een prachtige website waar de informatie ook voor mensen zonder technische achtergrond goed te volgen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Roelofff schreef op maandag 9 september 2019 @ 15:13:
Terug naar het begrip VBA, ken jij toevallig een prachtige website waar de informatie ook voor mensen zonder technische achtergrond goed te volgen is?
Waarom gebruik je het excuus 'geen techische achtergrond', je bent immers afgestudeerd :?

[ Voor 14% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 09-09-2019 16:11 ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelofff
0xDEADBEEF schreef op maandag 9 september 2019 @ 15:31:
[...]

Waarom gebruik je het excuus 'geen techische achtergrond', je bent immers afgestudeerd :?
Dat klopt :P, maar op financieel gebied, Bedrijfseconomie (of Finance & Control tegenwoordig). Wij leerden helaas niet hoe je moet programmeren of hoe je denkwijze hierbij moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:59
Sorry, geen idee. Als ik iets wil automatiseren dan google ik gewoon de verschillende deeloplossingen en gooi dat bij elkaar en probeer zo een macro soort van te reverse engineeren.

Maarre, als je in de Finance & Control werkzaam gaat zijn dan zou ik de energie steken in PowerPivot, PowerQuery en PowerBI. Dat is heel hard aan een opmars bezig en voor F&C-professionals (waaronder ikzelf) wordt dat binnen een paar jaar echt wel verplichte kost.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
Voor de zeker- en duidelijkheid: je weet toch dat Excel twee helpfiles kent: 1 voor Excel zonder vba en 1 voor vba. Beide zijn te bereiken (als Excel geopend is) via een druk op de F1-toets. Die van Excel zonder vba als je een werkblad voor je hebt, en die van vba als je in de vba-editor bent (in de vba-editor kom je door ALT-F11 te drukken). Met de uitleg in de vba-helpfile, waar álle vba-opdrachten in staan, kun je je makkelijk een jaar bezighouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anasje10
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-06-2024
Roelofff schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 17:21:
Hallo mede Tweakers,

Al een aantal jaar gebruik ik o.a. excel op school, nu ik afgestudeerd ben en een weekje vrij heb wil ik mijn vaardigheden hierin verbeteren. Ik vroeg mij af of jullie mogelijk een nuttige website(s) weten waar ik d.m.v. het doorlopen van een schema (liefst waar mogelijk ook een excel blad te downloaden is) bepaalde opdrachten uit kan voeren.

Het liefst ben ik opzoek naar websites waar men verder gaat dan de basis (denk bijvoorbeeld hierbij aan 'hoe maak ik een formule', 'wat zijn standaard formules' of 'hoe maak ik een draaitabel').

Nederlands zou makkelijk zijn maar is geen vereisten.

Heel erg bedankt!
Hey,
Ik lees na iets meer dan 2 jaar later jouw topic. Nu ben ik heel erg benieuwd hoe het is afgelopen met je Excel skills? ;)
Pagina: 1