Geluidskaart voor gaming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:38

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Ik heb een nieuwe PC, en dat is een ex-workstation. Audio en video onboard zijn dus crap of afwezig.
Videokaart is reeds opgelost, nu de audio nog.

Wat doe ik ermee: Simpele games. World of Warcraft, Fallout (NV en 4) en hier en daar een keer een verdwaalde shooter.

Wat verwacht ik: 3d surround. Ik wil redelijk accuraat kunnen horen wat er waar vandaan komt.

Wat wil ik uitgeven: zo min mogelijk. Wel een voorkeur (terecht of onterecht?) uit het verleden voor Creative.

Verdere eisen: Geen. De software boeit me niks, ik draai er geen muziek mee behalve wat spotify, ik stream geen concerten en buiten wat filmpjes van het motorrijden monteren gaat er geen audio mee bewerkt worden.

Me dunkt dan dat ik voor weinig geld:

pricewatch: Creative Sound Blaster Audigy Fx

kan kopen. Doet volgens mij wat ik vraag?

Wat als ik meer uitgeef en een:

pricewatch: Creative Sound Blaster Z (retail)

koop? Is dat beter/sneller? Of koop ik dan extra's waar ik niks aan heb?

Alle reacties

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Wat sluit je er op aan?

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Een Yamaha RX-V540 versterker, aangesloten via drie stuks 3.5" jack naar tulp stekkers, voor 5.1 kanalen.
Op de versterker zit een 5.1 set aangesloten van JBL met actieve sub.

De versterker ondersteunt ook een optical in, maar ik heb een tijd terug een hoop gezeik gehad met die methode en ik denk te hebben begrepen destijds dat je via Windows 10 geen echt 5.1 signaal over zo'n optische kabel kunt krijgen, het word gedownsampled oid? Ik had daarmee geen 5.1 in games in ieder geval.

[ Voor 47% gewijzigd door HTT-Thalan op 07-09-2019 17:08 ]

• wagenveld
  • Niet online
Toslink kan idd standaard geen game surround doorgeven. Daar heb je een DD of DTS encoding kaart voor nodig. Op zich is het wat handiger met 1 kabel en geen elektrische verbinding, maar als je de kabelboel al hebt liggen? Mijn keus zou vallen op een USB kaartje met toslink en DDlive oid.

Kun je hier iets mee?
https://www.techpowerup.c...od-for-windows-10.232921/
Driver support en recente kaarten lijkt een beetje een probleem voor deze combi, iedereen zit inmiddels op HDMI. Volgens dit topic: https://hardforum.com/threads/optical-sound-card.1977355/
Doet de Asus U3 DDL. pricewatch: Asus Xonar U3

[ Voor 43% gewijzigd door wagenveld op 07-09-2019 17:55 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Je schrijft dat als ik de kabelboel al heb ik het simpel op kan lossen.

Wel, dat heb ik. Ik heb 3x Jack naar Tulp en een 5.1 "in" op de versterker in gebruik, dus ik heb alleen maar een kaart met 5.1 nodig via 3 jack aansluitingen.

Ik ga niet nog extra gedoe op mijn hals halen door nieuwe dingen te proberen. Die Asus U3 kost bovendien meer dan wat ik voorstel en is ook nog eens een usb oplossing (steekt achteruit de kast en dus niet handig).

• wagenveld
  • Niet online
Yea tot die conclusie was ik al zoekende ook al gekomen. Zoek wel even goed na mbt driver support voor die Creative kaart, recente W10 versie ondersteuning etc. Nog een nieuwere Asus optie die wel intern is, met een Realtek chip (dus driver support moet geen probleem zijn, ook in de toekomst).
pricewatch: Asus Xonar SE

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ja, ik heb Asus een paar keer nodig gehad voor support op een notebook. Die support was dusdanig afgrijselijk slecht (en de reparaties idem, moest keer op keer opnieuw gebeuren) dat ik ze voortaan boycot :P.

• wagenveld
  • Niet online
Tja. Ik heb geen beste ervaringen met Creative drivers in het verleden dus daar zou ik dan weer met een boog omheen lopen. Heb je support nodig voor een geluidskaart?

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-01 23:19
Zelf deze in gebruik, bevalt prima.

pricewatch: Asus Xonar DGX

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik heb de cheap-ass Audigy FX gekocht :). Zit er nu in en werkt (hele) dikke prima. De cutover frequentie van de sub was sowieso een 'dingetje' onder native windows aansturing en nu er een stukje creative software draait is alles veel makkelijker in te richten :).

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
domme vraag misschien: is het audiosignaal op hdmi niet digitaal direct van de bron (zoals mp3) en onverwerkt door audiohardware? Heb je wel een geka nodig als je zo'n versterker met digitaal-in hebt?

[ Voor 21% gewijzigd door Manke op 09-09-2019 18:02 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Manke schreef op maandag 9 september 2019 @ 18:00:
domme vraag misschien: is het audiosignaal op hdmi niet digitaal direct van de bron (zoals mp3) en onverwerkt door audiohardware? Heb je wel een geka nodig als je zo'n versterker met digitaal-in hebt?
Geen idee, maar mijn versterker heeft geen HDMI, dus daar zou ik niks aan hebben.

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op maandag 9 september 2019 @ 18:28:
[...]

Geen idee, maar mijn versterker heeft geen HDMI, dus daar zou ik niks aan hebben.
ter aanvulling: En of het digitaal signaal over toslink en over hdmi niet het zelfde is. Maar toslink heeft ztz een lagere bandbreedte, maar wel betere geluidskwaliteit.
Pagina: 1