Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Manier gezocht om auto verzekerd uit te lenen. Snappcar?

Pagina: 1
Acties:

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 23:10
Ik doe voor de vakanties aan huizenruil en autoruil komt daarbij soms ook ter sprake.
(aangezien er hoge parkeertarieven zijn en onze auto met een vergunning heeft is een auto huren voor gasten eigenlijk geen optie)
Het uitlenen van onze eigen auto vind ik geen enkel bezwaar, op 1 detail na en dat is de verzekering. Ik heb er gewoon geen zin in dat wanneer iemand schade rijdt en mijn verzekering keert uit dat dat nog 5 of 10 jaar in mijn premiebedrag doorwerkt; de exacte hoogte van mijn schade door hogere premie is immers met geen mogelijkheid goed vast te stellen.
Ik heb in het verleden gezocht naar verzekeringen voor autodelen maar die werken altijd als een soort premiebescherming, ze keren eventueel een bepaald bedrag ter compensatie uit maar je eigen bonus/malus wordt wel degelijk aangetast.
Wat ik zoek is dus een manier om de auto uit te lenen waarbij mijn eigen verzekering geheel buiten spel blijft in geval van schade.

Is er überhaupt een manier om dit te regelen?
Een mogelijkheid die ik zie is om de auto te "verhuren" via Snappcar, het lijkt erop dat hun verzekering wel daadwerkelijk de WA dekking op zich neemt.
Vraag is of dat gaat werken; kan ik mijn auto via Snappcar alleen aan door mij geselecteerde personen voor een verwaarloosbaar bedrag aanbieden zodat dat verzekeringsverhaal is afgedekt?

Ik sta ook open voor andere oplossingen mochten die er zijn....

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 00:29
Toevallig zat ik wat op snappcar te kijken en daarbij ook door de voorwaarden heen te lezen. Wat ik lees bij hun op de website is dat je zelf de auto beschikbaar moet stellen en ook huurders kan weigeren. Zou dus een optie zijn. Wellicht extreem hoog in de markt zetten, zodat niemand hem interessant vindt, en dan korting geven op je huis.

• ASW1
Je kunt zelf ook beschikbaarheid aangeven, dus wat je zou kunnen doen is simpelweg op onbeschikbaar zetten totdat je een uitleen met iemand wilt afspreken. Ik neem aan dat ik de kosten dan ook op 1 euro o.i.d. zou kunnen zetten. Geen idee hoeveel de lener dan uiteindelijk betaalt aan Snappcar voor de provisie en verzekering?

• MrMonkE
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 23:59

MrMonkE

★☆Bananarama fan☆★

Hmm, misschien ook even een jurist vragen want misschien geldt het voor de wet wel als huur.
Dan gaan er misschien weer andere dingen spelen.

If you can't win an argument with facts just continue arguing and use opinions instead.

• Emielvanputten
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 18:51
https://www.clixx.nl/

Misschien is clixx de oplossing voor je

• ASW1
Dat is nou net wat ik niet zoek.

Bij clixx doen ze een of andere berekening wat je meer aan premie zou betalen over 5 jaar en keren dat uit aan je.
De claim zelf blijft gewoon liggen bij je eigen verzekeraar en na 5 jaar betaal je dus alsnog zelf voor schade die iemand anders ooit gereden heeft.

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 23:21

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Gewoon degene die hem leent de schade laten lappen ipv het via de verzekering te doen.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Drardollan
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 19:59
YakuzA schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 21:26:
Gewoon degene die hem leent de schade laten lappen ipv het via de verzekering te doen.
Zie je geld maar te krijgen. Dat zou ik echt heel erg afraden. Als iemand je auto van 15k kort rijdt, dan heb je een probleem. Of als de huurder iemand anders invalide rijdt.....

Nee, dat is echt een heel slecht idee.

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 19:24

Yucon

*broem*

Lijkt me een eitje, iedereen zal het direct prima vinden even potentieel enorme bedragen af te tikken en feitelijk onverzekerd rond te rijden. Vind je je opmerking zelf ook niet wat ondoordacht?

Yucon wijzigde deze reactie 07-09-2019 21:29 (5%)

• ASW1
Dat kan inderdaad prima werken voor kleine schades maar als het meer dan een paar duizend euro wordt lijkt me dat geen goede optie.

• ReVeL
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 12-10 13:18
Er is ook mywheels daar leurt de ANWB mee.

Het lijkt me dat je op elk platform kan weigeren en periodes kan blokkeren. Je kan immers ineens je auto toch nodig hebben of ermee op vakantie gaan. Volgens mij kan je zelfs een reservering annuleren.

Kan je anders een ander kenteken niet tijdelijk opgeven als vervangend vervoer?

ReVeL wijzigde deze reactie 08-09-2019 11:49 (14%)

• Grrrrrene
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
Toen ik mijn auto verkocht aan mijn neefje die hem wilde exporteren naar België (hij woonde daar) heb ik mijn auto via Snappcar aan hem verhuurd en de kosten verdisconteerd in het door hem te betalen bedrag. Alles ging vlekkeloos: ik zet mijn auto op Snappcar en maak hem beschikbaar (gek genoeg wilden anderen mijn oude auto ook wel huren voor een gevoelsmatig hoog bedrag per dag, maar goed) , neefje huurt hem en rijdt volledig verzekerd terug naar Brugge. Daar aangekomen had hij nog enkele dagen om de zaken rondom het kenteken te regelen.

Ik wilde ook geen risico's met schadevrije jaren, ik heb nog nooit schade gereden en heb dus nogal wat schadevrije jaren opgebouwd. Voor autoverhuur tijdens de verhuur van je woning kun je zoiets prima gebruiken: er is dan een aparte verzekering waar eventuele claims op komen. Andere kandidaten (mensen die interesse tonen) kun je gewoon weigeren of negeren, dat kan via de website.

Als verzekeraar gebruikt Snappcar Allianz, wat wel een betrouwbare partij zou moeten zijn. Houd er wel rekening mee dat er een (klein?) verschil zit tussen de prijs die jij vraagt voor autohuur en wat je daadwerkelijk krijgt. Ik geloof dat er bij mij 8 euro per dag ingehouden werd, waarschijnlijk voor de verzekeringspremie en de kosten voor Snappcar zelf.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• ASW1
Grrrrrene schreef op zondag 8 september 2019 @ 12:08:
Toen ik mijn auto verkocht aan mijn neefje die hem wilde exporteren naar België (hij woonde daar) heb ik mijn auto via Snappcar aan hem verhuurd en de kosten verdisconteerd in het door hem te betalen bedrag. Alles ging vlekkeloos: ik zet mijn auto op Snappcar en maak hem beschikbaar (gek genoeg wilden anderen mijn oude auto ook wel huren voor een gevoelsmatig hoog bedrag per dag, maar goed) , neefje huurt hem en rijdt volledig verzekerd terug naar Brugge. Daar aangekomen had hij nog enkele dagen om de zaken rondom het kenteken te regelen.

Ik wilde ook geen risico's met schadevrije jaren, ik heb nog nooit schade gereden en heb dus nogal wat schadevrije jaren opgebouwd. Voor autoverhuur tijdens de verhuur van je woning kun je zoiets prima gebruiken: er is dan een aparte verzekering waar eventuele claims op komen. Andere kandidaten (mensen die interesse tonen) kun je gewoon weigeren of negeren, dat kan via de website.

Als verzekeraar gebruikt Snappcar Allianz, wat wel een betrouwbare partij zou moeten zijn. Houd er wel rekening mee dat er een (klein?) verschil zit tussen de prijs die jij vraagt voor autohuur en wat je daadwerkelijk krijgt. Ik geloof dat er bij mij 8 euro per dag ingehouden werd, waarschijnlijk voor de verzekeringspremie en de kosten voor Snappcar zelf.
Ha geweldig, jouw ervaring is inderdaad precies wat ik zocht. Kosten van 8 euro per dag vallen ook mee, dat durf ik best te vragen, dat kost normaal gesproken 1,5 uur parkeren al.
Enige issue is misschien nog dat het een prima auto is maar wel oud, en de dagwaarde gering, vermoedelijk onvoldoende om iets fatsoenlijks voor terug te kopen. Daar moet ik nog over nadenken. Iemand nog een tip waar ik het beste dagwaarde van huidige auto kan opzoeken, website van de anwb oid?

• Grrrrrene
  • Niet online
@ASW1 : Die kosten van 8 euro moet je nog wel even checken he? Ik kan me voorstellen dat het voor een modernere (duurdere) auto iets hoger ligt :)

Als je bang bent dat iemand je auto total loss rijdt, moet je dat verdisconteren in de huurprijs. Het eerste jaar (?) loop je dan misschien een risicootje, daarna heb je er genoeg aan verdiend om het verschil tussen de dagwaarde en de daadwerkelijke kosten van het aanschaffen van iets vergelijkbaars te overbruggen.

• Trommelrem
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 12-10 07:13
Dit.

Als je geen dagverzekering wilt afsluiten kun je ook afspraken op papier zetten.

Zo leen ik weleens de auto van een vriend van mij, en hij leent weleens mijn auto. We hebben op papier afgesproken dat er een cap van 5000 euro is aan maximale uitkering, waarbij het risico dus deels bij de eigenaar blijft.

Stel dat de geleende auto een dagwaarde van 3000 euro heeft en alleen WA verzekerd is. Ik rijd ermee in op een file en ik ben daarmee de laatste van de kettingbotsing en ik neem een stuk vangrail en asfalt (is ook al snel enkele tienduizenden euro's per meter) mee, dan zal zijn WA verzekering tot 2,5 miljoen aan vangrail- en autoschade betalen, hij heeft een premiestijging die hem 99 jaar lang achtervolgt (maximaal aantal schadevrije jaren). De 5000 euro die ik hem betaal dekt het verlies aan schadevrije jaren op de lange termijn niet want dat is veel meer dan 2000 euro, maar omdat dit simpelweg is afgesproken als acceptabel verlies zal dit geen reden kunnen zijn voor een breuk in vriendschap. Het is extreem uitzonderlijk om in een file in te rijden op Bentley's, dus als de totale schade de verzekerde maxima overstijgt (ik meen dat het 2,5 miljoen was), dan hebben wij er geen afspraken voor, maar dan is er een groter probleem dan alleen verlies aan vriendschap, dan is er iemand failliet.

Trommelrem wijzigde deze reactie 08-09-2019 13:12 (10%)

• Grrrrrene
  • Niet online
Trommelrem schreef op zondag 8 september 2019 @ 13:10:
[...]

...maar omdat dit simpelweg is afgesproken als acceptabel verlies zal dit geen reden kunnen zijn voor een breuk in vriendschap.
Tot het daadwerkelijk gebeurt :)

Verschil is dat jij het over een vriend hebt, waar je een wederzijdse autoleenconstructie mee hebt, de TS heeft het over huurders van zijn woning, dat zijn volslagen vreemden die waarschijnlijk ook nog eens uit het buitenland komen. Ik zou dan goed verzekerd willen zijn :)

Grrrrrene wijzigde deze reactie 08-09-2019 13:57 (15%)

• Drardollan
Trommelrem schreef op zondag 8 september 2019 @ 13:10:
[...]

Dit.

Als je geen dagverzekering wilt afsluiten kun je ook afspraken op papier zetten.

Zo leen ik weleens de auto van een vriend van mij, en hij leent weleens mijn auto. We hebben op papier afgesproken dat er een cap van 5000 euro is aan maximale uitkering, waarbij het risico dus deels bij de eigenaar blijft.

Stel dat de geleende auto een dagwaarde van 3000 euro heeft en alleen WA verzekerd is. Ik rijd ermee in op een file en ik ben daarmee de laatste van de kettingbotsing en ik neem een stuk vangrail en asfalt (is ook al snel enkele tienduizenden euro's per meter) mee, dan zal zijn WA verzekering tot 2,5 miljoen aan vangrail- en autoschade betalen, hij heeft een premiestijging die hem 99 jaar lang achtervolgt (maximaal aantal schadevrije jaren). De 5000 euro die ik hem betaal dekt het verlies aan schadevrije jaren op de lange termijn niet want dat is veel meer dan 2000 euro, maar omdat dit simpelweg is afgesproken als acceptabel verlies zal dit geen reden kunnen zijn voor een breuk in vriendschap. Het is extreem uitzonderlijk om in een file in te rijden op Bentley's, dus als de totale schade de verzekerde maxima overstijgt (ik meen dat het 2,5 miljoen was), dan hebben wij er geen afspraken voor, maar dan is er een groter probleem dan alleen verlies aan vriendschap, dan is er iemand failliet.
Volgens mij heb je iet echt een idee waar je het over hebt, en wat je gedaan hebt heeft juridisch geen enkele waarde.

Om te beginnen hoef je in Nederland niet te betalen voor asfalt of vangrail na een ongeval. En die premiestijging achtervolgt hem helemaal geen 99 jaar. Met 5 jaar zit je alweer op het oude niveau, en natuurlijk kan het zijn dat je dan wat langer onderweg bent naar het hoogste niveau.

• Trommelrem
Drardollan schreef op zondag 8 september 2019 @ 14:45:
[...]

Volgens mij heb je iet echt een idee waar je het over hebt, en wat je gedaan hebt heeft juridisch geen enkele waarde.

Om te beginnen hoef je in Nederland niet te betalen voor asfalt of vangrail na een ongeval.
Asfalt en vangrail zijn gratis zeker, net zoals mijn Hotmail account?
En die premiestijging achtervolgt hem helemaal geen 99 jaar. Met 5 jaar zit je alweer op het oude niveau, en natuurlijk kan het zijn dat je dan wat langer onderweg bent naar het hoogste niveau.
Het maximum aantal schadevrije jaren in Nederland is 99 jaar. De tredeval is in Nederland 5 jaar. Per jaar stijgt je trede een jaar, of je nu schade hebt gereden of niet. Hier een formule ter verduidelijking:

Met 1 schade: aantal jaren - 5 = trede
Zonder schade: aantal jaren = trede

Je kunt dus nooit op hetzelfde niveau komen, omdat er geen mens is die 99 jaar lang z'n rijbewijs heeft.

• Drardollan
Trommelrem schreef op zondag 8 september 2019 @ 17:17:
[...]
Asfalt en vangrail zijn gratis zeker, net zoals mijn Hotmail account?
Wie beweert dat?
Ik zeg alleen dat jij of je verzekering die niet zo betalen zoals jij doet voorkomen.
En je Hotmail (Outlook.com moet je tegenwoordig zeggen toch?) is ook niet gratis mocht je dat soms denken.
Het maximum aantal schadevrije jaren in Nederland is 99 jaar. De tredeval is in Nederland 5 jaar. Per jaar stijgt je trede een jaar, of je nu schade hebt gereden of niet. Hier een formule ter verduidelijking:

Met 1 schade: aantal jaren - 5 = trede
Zonder schade: aantal jaren = trede

Je kunt dus nooit op hetzelfde niveau komen, omdat er geen mens is die 99 jaar lang z'n rijbewijs heeft.
Er zijn helemaal geen 99 treden. 20 treden is de gangbare max en vanaf trede 15 zit je op de hoogste korting. Het achtervolgt je dus geen 99 jaar.

Aantal jaren rijbewijs is niet (direct) gerelateerd aan treden. Als je begint met een verzekering kom je op een bepaalde trede binnen (dit wordt bepaald door data uit roydata, leeftijd en aantal jaren rijbewijs), vervolgens ga je elk schadevrij jaar een trede omhoog en bij 1, 2 of meer schades een X aantal tredes naar beneden. En dan is er nog de optie dat je geroyeerd wordt bij teveel schades, dan mag je naar een speciale verzekeraar.

Er zijn diverse scenario’s, maar ik schat in dat de meeste mensen 5 tot 10 jaar financiële last van een schade hebben. Uitzonderingen zijn vooral als je op trede 1 (veel langer last) of trede 20 staat (bij geen volgende schades in 5 jaar totaal geen last).

Drardollan wijzigde deze reactie 08-09-2019 17:51 (14%)

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 01:57
Drardollan schreef op zondag 8 september 2019 @ 17:42:
[...]

Wie beweert dat?
Ik zeg alleen dat jij of je verzekering die niet zo betalen zoals jij doet voorkomen.
En je Hotmail (Outlook.com moet je tegenwoordig zeggen toch?) is ook niet gratis mocht je dat soms denken.

[...]

Er zijn helemaal geen 99 treden. 20 treden is de gangbare max en vanaf trede 15 zit je op de hoogste korting. Het achtervolgt je dus geen 99 jaar.

Aantal jaren rijbewijs is niet (direct) gerelateerd aan treden. Als je begint met een verzekering kom je op een bepaalde trede binnen (dit wordt bepaald door data uit roydata, leeftijd en aantal jaren rijbewijs), vervolgens ga je elk schadevrij jaar een trede omhoog en bij 1, 2 of meer schades een X aantal tredes naar beneden. En dan is er nog de optie dat je geroyeerd wordt bij teveel schades, dan mag je naar een speciale verzekeraar.

Er zijn diverse scenario’s, maar ik schat in dat de meeste mensen 5 tot 10 jaar financiële last van een schade hebben. Uitzonderingen zijn vooral als je op trede 1 (veel langer last) of trede 20 staat (bij geen volgende schades in 5 jaar totaal geen last).
Can confirm: 12 jaar geleden nèt voordat ik 1- svj had en ik ben heb er 12 jaar later en schadevrij nog steeds last van, ik zit pas op 5SJV

Elke keer als je overstapt van verzekering, worden de jaren naar beneden afgerond (pas bij een vol SJV krijg je +1 sjv)

Als ik 12j geleden had geweten dat ik het zelf beter kon betalen die 1300€ voor een zeer minimale krasjes-only aanrijding, had ik dat zeker gedaan en stond ik nu op 11sjv

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Tesla Model 3. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• ASW1
Stef87 schreef op zondag 8 september 2019 @ 19:08:
[...]

Can confirm: 12 jaar geleden nèt voordat ik 1- svj had en ik ben heb er 12 jaar later en schadevrij nog steeds last van, ik zit pas op 5SJV

Elke keer als je overstapt van verzekering, worden de jaren naar beneden afgerond (pas bij een vol SJV krijg je +1 sjv)

Als ik 12j geleden had geweten dat ik het zelf beter kon betalen die 1300€ voor een zeer minimale krasjes-only aanrijding, had ik dat zeker gedaan en stond ik nu op 11sjv
Dat dus, en misschien heb ik over 3 jaar geen auto meer, of rijdt ik over 10 jaar in een Rolls.
Het valt op geen enkele manier te voorspellen hoe groot mijn uiteindelijke schade is door terugval in schadevrije jaren, en dat is waarom ik bij uitlenen wil dat het tijdelijk over een andere verzekering loopt.
Maar goed, dat kan dus met Snappcar.
Wanneer er nog andere mogelijkheden zijn hoor ik het graag.

• Trommelrem
Drardollan schreef op zondag 8 september 2019 @ 17:42:
[...]

Wie beweert dat?
Daarom maak ik die vergelijking. Je betaalt uit eigen beurs niets, maar je betaalt wel degelijk voor schade aan vangrails.
https://www.autoverzekeri...adevrije-jaren-berekenen/
https://www.pricewise.nl/...schade/schadevrije-jaren/

99 schadevrije jaren. Ook al gaat het tredesysteem tot 17, de gevolgen ervan gaan tot 99.

• Drardollan
Ga je eens goed inlezen zeg, je haalt alle termen door elkaar.

Als zou je alles aan gort rijden in 2 jaar tijd, dan kom je op trede -5. Dan kost je het maximaal 25 jaar om weer aan de top te komen, uitgaande van 20 tredes.

De schadevrije jaren zijn enkel van belang als je overstapt. En zeggen niets over treden. Net als je aantal jaren rijbewijs daar niets over zegt.

Ter info, als je op -5 staat en je echt en probleem hebt dan verkoop je auto en zeg je je verzekering op. 3 jaar later is de Roydata weg. Vraag je een nieuwe verzekering aan daarna, stop je in op trede 3 of 5. Zo ben je nog sneller klaar als het moet.

Drardollan wijzigde deze reactie 08-09-2019 21:13 (40%)

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 01:57
Drardollan schreef op zondag 8 september 2019 @ 21:09:
[...]

Ga je eens goed inlezen zeg, je haalt alle termen door elkaar.

Als zou je alles aan gort rijden in 2 jaar tijd, dan kom je op trede -5. Dan kost je het maximaal 25 jaar om weer aan de top te komen, uitgaande van 20 tredes.

De schadevrije jaren zijn enkel van belang als je overstapt. En zeggen niets over treden. Net als je aantal jaren rijbewijs daar niets over zegt.

Ter info, als je op -5 staat en je echt en probleem hebt dan verkoop je auto en zeg je je verzekering op. 3 jaar later is de Roydata weg. Vraag je een nieuwe verzekering aan daarna, stop je in op trede 3 of 5. Zo ben je nog sneller klaar als het moet.
Ik ging van bijna 1 naar -5SJV, ik had enkel een taxi met 5km/u achter zacht aangereden (bumper en achterscherm) omdat Dhr zijn telefoon opnam en bij invoegen op een vrije weg naar links en ineens midden op de weg ging remmen.. Ik rol er zachtjes tegenaan.

Je hoeft echt maar 1 schade te maken (in ieder geval toen 12j geleden) en je zit gelijk op -5

Als je een auto hebt, heb je die meestal ook nodig en die doe je niet “ff” weg. Overigens gaan die -5sjv vaak pas na 5 jaar geen autoverzekering hebben “weg” niet al na 3 jaar( of is dit recent veranderd..?)

**edit**
Ja als je weer 0 sjv hebt, kan je een instapkorting krijgen maar je hebt nog steeds 0sjv en betaald dus flink meer premie dan wanneer je 5+ sjv zou hebben. Betaal altijd je schade zelf als je je auto wilt blijven rijden en je kan de schade aan zelf betalen.

Stef87 wijzigde deze reactie 08-09-2019 22:09 (9%)

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Tesla Model 3. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• ASW1
De discussie over terugval van schadevrije jaren is interessant maar zie ik graag elders gevoerd worden; daar gaat dit topic immers niet over.
De vraag is juist op welke manier dit vermeden kan worden.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Formule 1

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True