Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Poker en allround desktopsysteem +-600 euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• justasking
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-10-2024
Hoi! Ik wil een budget desktop systeem gaan bouwen en kan wel wat hulp gebruiken bij het uitkiezen!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Systeem zal vooral gebruikt worden voor allround zaken en mijn studie. Daarnaast poker ik veel als hobby, dat zal vooral de bepalende factor zijn qua specs denk ik. Binnen mijn studie (en daarna) zit er ook zo her en der wat programmeer werk, niet echt iets om rekening mee te houden perse maar wat rekenkracht is mooi meegenomen. Gamen doe ik eigenlijk niet.

Wat mag het systeem gaan kosten?
De 600 euro in de titel slaat puur op het systeem zonder randapparatuur. Mijn totaal budget is orde 1200 euro, inclusief een goedkope laptop en randapparatuur, zie hier beneden. Dat bedrag is niet erg hard, ik laat me vooral sturen door of meer geld uitgeven me de extra specs of het gebruiksgemak waard zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb niks staan, dus alles moet gekocht worden

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dit is eigenlijk de grootste reden dat ik hier post, in mijn specifieke geval weet ik niet exact wat ik nodig heb.
Ik wil graag een set-up met 2 schermen (liefst gelijk model en grootte) voor thuis (met name vanwege poker).

Omdat ik zo af en toe ook op de uni wil kunnen werken dacht ik in eerste instantie aan een laptop van orde 1000 waar ik dan thuis 1 of 2 schermen aan kan hangen. Na wat rondgekeken te hebben en wat benchmarks bekeken te hebben van cpu's kreeg ik het idee dat ik voor dat bedrag aan lagere scores zit van laptop cpu's dan de Ryzen 5 2600 uit het budgetgame systeem van de desktop best buy guide (september) bijvoorbeeld.

Onderweg heb ik weinig prestaties nodig, Word, lectures kijken en een keer op de bank poker spelen als ik niet achter mn bureau wil zitten is het wel. Daarom kwam ik op het idee om een goedkope laptop te combineren met een budget desktop systeem. Bijkomend voordeel is dan dat ik niet steeds mijn laptop hoef te (ont)koppelen en als ik een keer onhandig ben een laptop van 350 vervangen fijner is dan een van 1000 euro. Ook kan ik dan meer selecteren op gewicht.

Voor het desktopsysteem zelf weet ik niet goed wat ik nodig heb, qua poker denk ik dat de videokaart uit het budget game systeem toch moet volstaan voor 2 schermen omdat het toch niet echt intense graphics zijn, uiteindelijk komt het neer op het delen van wat kaarten, maar ik kan daar ook mis zitten. Ik dacht aan 1080p schermen omdat meer denk ik binnen mijn budget niet haalbaar is.

Qua cpu speel ik veel op sites waar HUD's (statistieken over opponents) überhaupt niet zijn toegestaan en ik verwacht dat dat de grootste bottleneck zou kunnen zijn naast het feit dat er veel tafels tegelijk open staan. Ik ben geen ster in 6+ tafels multi-tablen dus ook daar verwacht ik eigenlijk met de Ryzen uit het genoemde systeem ver genoeg te komen op gemiddeld 4 hooguit 6 tafels. Dat baseer ik ook op het feit dat op mijn huidige laptop (voor hij kuren kreeg) alles eigenlijk prima liep op de i5-4210U, af en toe wat vertragingen maar ik denk eigenlijk dat dat meer mijn matige internetsnelheid is in mijn studentencomplex (dat blijft ook een dingetje) dan die processor.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Weinig voorkeur, eigenlijk puur wat handig/verstandig is qua prijs en prestaties in mijn situatie.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het zou voor mij de eerste keer zijn dat ik een desktop zelf in elkaar zet. Dat vind ik best spannend maar nadat ik een uur lange youtube video heb gekeken van iemand die vanaf scratch begint heb ik daar meer vertrouwen in. Voordeel van die laptop kopen is ook dat het niet direct morgen klaar hoeft te zijn. Makkelijke assemblage is dus een pre maar ik weet niet of dat erg veel uitmaakt tussen onderdelen.

Ga je overklokken?
Was ik niet van plan tenzij de prestaties erg zouden tegenvallen.

Wat verwacht je van ons?[i]
Allereerst advies over de keuze 1000 euro laptop + 2 schermen vs. desktop systeem + goedkope laptop. De laptop die ik op het oog heb is een HP laptop met ryzen 3 3200U, door wat studenten stapelkoringen voor 350 euro.

De keuze voor desktop+goedkope laptop heb ik oa gebaseerd op de benchmark scores van de cpu's van Passmark en het feit dat desktop cpu's meer stroom vragen dus dan neem ik aan dat ze inderdaad krachtiger zijn dan hun broertjes in laptops. Tegelijk weet ik niet of ik laptop en desktop cpu's zo wel mag vergelijken en in hoeverre Passmark cpu benchmark daar uberhaupt de juiste tool voor is omdat benchmarks niet alles zeggen lijkt me. Ik hoor daar graag meer over:

Verder zoek ik advies in welke componenten ik dan kies. Ik wilde het budget game systeem van september als basis nemen:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 127,50€ 127,50
1MoederbordenASRock B450M-HDV R4.0€ 59,50€ 59,50
1VideokaartenMSI Radeon RX 570 ARMOR 4G OC€ 137,50€ 137,50
1BehuizingenSharkoon V1000€ 39,90€ 39,90
2MonitorenLG 24MK400H-B Zwart€ 94,90€ 189,80
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT Ballistix BLS2K8G4D30AESBK€ 74,90€ 74,90
1VoedingenCooler Master MWE White 450W V2€ 37,-€ 37,-
1Solid state drivesKingston A400 2,5" 480GB€ 52,43€ 52,43
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 718,53

De laptop kan ik nog niet in de pricewatch vinden (hij is ook betrekkelijk nieuw), maar die zou dus 350 zijn.

Ik heb wel wat rondgekeken naar andere componenten omdat er nog wat rek zit in mijn budget maar ik ben eigenlijk geneigd dat geld dan te besparen omdat ik niet het idee heb dat die verbeteringen echt nodig zijn. Misschien zit ik daar mis, dus ik hoor graag suggesties.

Tijd om af te ronden, sorry voor het lange verhaal maar het leek me beter teveel info te geven in plaats van te weinig. Als er dingen onduidelijk zijn hoor ik het graag en alvast erg veel dank voor de hulp!

Alle reacties

• rogier2012
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-04 07:13
Ik weet niet op welke sites je speelt, maar meestal is er een bepaalde aspect ratio die een pokertafel heeft.

Voor stars / fulltilt (en dacht party ook) is dit 4x3, waardoor een 1920x1200 monitor echt een stuk handiger is dan 1920x1080.

Verder gaat dit systeem prima werken, ook al run je een HUD.

• justasking
Monitor aspect ratio is inderdaad een goed punt, dat zat ergens in mijn achterhoofd maar was ik al weer vergeten, daar ga ik zeker even naar kijken!

Fijn ook dat dit systeem voldoende kracht heeft. Is het inderdaad verstandig om de combi 2600 + externe videokaart te nemen ipv bv de ryzen 3 2200G met interne videokaart in het normale budget systeem? Ik verwacht dat dat te weinig gaat zijn voor mijn eisen maar dat scheelt 175 euro dus dat is het vragen waard.

Verder vroeg ik me af hoe je verschillende cpu's en gpu's het beste kunt vergelijken? Ik gebruik nu Passmark maar lees daar op internet ook veel commentaar op, welke tools gebruiken andere tweakers?

• Mmore
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:36
Je hebt met je huidige keuze natuurlijk de mogelijkheid om altijd los te upgraden (de GPU/CPU) afhankelijk van wat je nodig hebt, als je voor een 2200G gaat dan zit je met een relatief trage CPU en GPU die je dan waarschijnlijk allebei moet gaan upgraden als je een stapje verder wilt maken met je systeem. Wat dat betreft denk ik dat je huidige build wat meer 'resilient' is. Daar kan je over een jaar of 2 een (misschien tweedehands) 3700 in prikken en weer jaren vooruit :P

CPUs vergelijken kan je het beste doen in reviews, als je bijv. de Ryzen 3000 review pakt op hardware.info of tweakers dan zal je daarin als het goed is vergelijkingen zien met de vorige generatie chips en vergelijkbare chips van de concurrent. Als je daarin bepaalde CPUs mist dan komt dat waarschijnlijk omdat die net in een andere categorie vallen, de 2200G en 2400G hebben hun eigen review bijvoorbeeld.

• rogier2012
Allicht werkt een 2200g waarschijnlijk ook wel (mijn cpu/gpu van 8 jaar oude trekken ook alles net), maar zoals hierboven wordt gesteld is t de vraag hoe gelukkig je er van wordt als je ook maar iets van multitasking gaat doen (browsertabs,discord etc).

Zou zelf wss iets bouwen voor de komende 5 jaar want upgraden als student doe je niet, en ik denk dat een dedicated CPU/GPU daar beter bij past. Als je budget wil gaan, kan je beter de 2400G pakken denk ik zo.

• justasking
Dank voor de reacties! Een stap naar beneden qua cpu/gpu lijkt me dan zeker geen goede. Het punt dat ik niet vlot zal upgraden is een terecht punt, ik heb daarom ook nog even omhoog gekeken. Ik zou bijvoorbeeld ook de ryzen 5 3600 kunnen nemen voor een euro of 70 meer, die lijkt een stuk sterker nog weer. Is dat het in dit geval waard denken jullie?

Ik ben tegelijk aan het kijken naar de resolutie van mijn schermen. Ik overweeg naar 1440p te gaan afhankelijk van de resolutie van een tafel omdat het net in mijn budget zou passen en mogelijk wel een hoop scheelt in flexibiliteit aangaande meerdere tafels (ik kan dan bijvoorbeeld alle tafels op een scherm proppen en terwijl Netflixen op de ander als er weinig actie is). Ik zag al dat Party en Stars net andere verhoudingen hebben en gek genoeg zijn de verhoudingen niet makkelijk te vinden via Google (op een erg outdated site voor Stars na), dus ik ga zo even pixels checken uit een screenshot en kijken of die upgrade nodig/zinnig is. Zou de huidige gpu daar ook voor volstaan? En zo nee waar moet ik op letten voor alternatieven?

• rogier2012
Ik ben bang dat je de afmetingen van de tafels inderdaad zal moeten nameten.

Verder neem ik aan dat je weet wat 1440p inhoudt ( ik denk dat pokertafels meer gebaat zijn bij de fysieke grootte van de tafel dan bij meer pixels per tafel) en dat je ervaring hebt met verschillende type monitors (IPS/VA/TN) om te bepalen of/hoe belangrijk je kleuren / kijkhoek vind. 2 monitors hebben impliceert inmiddels dat je niet recht voor je PC zit en dat TN niet prettig is en IPS wel - ik heb zelf geen ervaring met VA).

Verder kan je https://nl.hardware.info/...round-pc---september-2019 ook wel even bekijken voor de computer componenten - deze setup is zo gek nog niet voor je behalve de schermen denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door rogier2012 op 11-09-2019 07:18 ]

• milotic
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 25-09 10:14
stuur me maar DM net 2 poker builds in mekaar gezet
Pagina: 1