Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:43

Royz

Kleurenblind!!

Topicstarter
Twee maanden terug ben ik een week, samen met een fotomaatje naar de Dolomieten geweest om me daar puur te richten op landschapsfotografie. Nog nooit in dit gebied geweest dus flink gescout en me van te voren ingelezen om er het beste van te maken.

Dit is mijn eerste showcase die ik maak sinds het nieuwe beleid, dus mocht er iets instaan wat niet de bedoeling is pas ik deze even aan :)

De trailer:

De gebieden die op onze lijst stonden:
  • Val di Funes
  • Seceda
  • Tre Cime / Drei Zinnen
  • Alpe di Suisi
Binnen landschapsfotografie is licht zeer belangrijk voor mij, vandaar dat deze foto's voornamelijk zijn gemaakt tijdens een zonsondergang of een zonsopkomst. Van de 7 dagen hebben we uit mijn hoofd slechts 2 zonsopkomsten gemist. Op zich ben ik daar best trots op, want het is flink doorstappen in de Dolomieten. De hikes kunnen pittig zijn, maar altijd de moeite waard. Als je er vanuit gaat dat een zonsondergang rond 22.00 is afgelopen, je vervolgens nog een uur terug moet wandelen en de zonsopkomst alweer om 5 uur 's morgens start (en daarvoor dus weer een uur moet wandelen) kun je je voorstellen hoe kort mijn nachten zijn geweest.

Sinds een paar maanden ben ik overgestapt van Canon naar Sony, maar omdat ik de stap in één keer te groot vond heb ik de gehele trip gedaan met mijn Canon lenzen en een converter. Uiteindelijk was dit mijn setup:
  • Sony A7III
  • Canon 24mm f/1.4L II
  • Canon 135mm f2.0L
  • Sony 24-70mm f/4.0 *gehuurd*
De laatste viel overigens vies tegen, dus dat ik hem weer moest inleveren vond ik niet zo erg.

Sinds een tijdje maak ik ook video's tijdens deze trips, die heb ik bij de foto's geplaatst. Hopelijk is dat ok.

Dolomieten

Val di Funes
Een van de makkelijkste spots om foto's te maken en daarom ook mega populair. Er zijn twee kerkjes die heel populair zijn, eigenlijk vond ik beiden niet denderend qua atmosfeer. Weinig keus ook in compositie sinds de boer het gebied heeft afgezet.

1
Val di Funes Royz NL on 500px.com

YouTube: Val di Funes in de Dolomieten voor landschapsfotografie [#46]

Seceda
Naar Seceda keek ik echt uit, het leek me onmogelijk om op de rand van deze 2500m hoge berg te staan. Alleen de route ernaartoe is al een avontuur inclusief skiliften en helaas ook nog eens erg slecht weer. En omdat de hike zo zwaar was, hebben we de zonsondergang wat spullen achtergelaten om de hike de ochtend erna weer op te halen. Risicovol, dat zeker.

2
Seceda Royz NL on 500px.com

YouTube: Foto's maken bij Seceda op 2500m hoogte in de Dolomieten[#47]

Tre Cime
Tre Cime is een wereld op zich. Er zijn heel veel dagjes mensen, maar als landschapsfotograaf kun je je hier dagen lang vermaken. De rifugio's zijn wat back to basic, zo gaat de elektriciteit uit om 22.00, douchen kost geld en ga zo maar door. Ik zou dit gebied aan iedereen aan kunnen raden.

3
Tre Cime Royz NL on 500px.com

YouTube: Tre Cime in de Dolomieten, wat een gebied voor fotografie Part 1 [#48]

4

5

6

YouTube: Fotograferen in de natuur van Tre Cime / Drei Zinnen in de Dolomiete...

7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Mt1UFGiNiMAVfDis11d2Zmgn/full.jpg Royz NL on 500px.com

8

YouTube: Fotograferen in de natuur van Tre Cime / Drei Zinnen in de Dolomiete...

9

Seiser Alm (Alpe di Suisi)
Seiser Alm is een typisch Alpen gebied en spreekt direct tot de verbeelding. Helaas vragen de hotels in de buurt mega hoge prijzen, maar dat mag de pret niet drukken. We hadden zoveel gelopen, die paar kilometer extra kon er ook nog wel bij. Je mag in dit gebied namelijk niet komen met de auto, als je niet naar 1 van de hotels toe gaat.

10
Alpe di Suisi Royz NL on 500px.com

YouTube: COMPOSITIE LES in de praktijk in SEISER ALM...

Al met al ben ik heel tevreden met de foto's die ik heb kunnen maken. Het kan zomaar zijn dat je een week lang slecht weer hebt, maar eigenlijk was elke dag (met uitzondering van Val di Funes) bijzonder.

Nu klaarstomen voor de volgende trip richting IJsland.

Of ik het leuk vond?
Dolomieten

P.S. de layout gepikt van @Verwijderd

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:32
d:)b Dit noem ik nou een showcase. Nu doen de locaties op zich al veel van het werk, maar de composities en nabewerking vind ik ook heel geslaagd.

#10 is denk ik mijn favoriet, lekker rustig, fijne kleuren, en een uitzicht waar ik wel aan zou kunnen wennen :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Topicstarter
Hahn schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 14:39:
d:)b Dit noem ik nou een showcase. Nu doen de locaties op zich al veel van het werk, maar de composities en nabewerking vind ik ook heel geslaagd.

#10 is denk ik mijn favoriet, lekker rustig, fijne kleuren, en een uitzicht waar ik wel aan zou kunnen wennen :P
Dank je wel voor je commentaar @Hahn ! Als je de juiste locatie hebt met de juiste lucht heb je inderdaad al veel van je foto binnen. Uiteindelijk mag ik niet klagen over de omstandigheden die we zijn tegengekomen :)

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falastine
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16-09 09:15

Falastine

Think about my signature...

Mooi hoor, ben een trouwe YouTube abbonee van je.

Experience is what you get when you don't get what you want.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:53
Geweldig! Gave foto's en leuk om ook jullie scouting ed in de video's te zien! Direct aan het bingen... ;)

Alleen als landschapsfotograaf ene 24mm lens als groothoek te hebben niet een beetje weinig? Mijn shots zitten vaak ergens tussen de 10 en 18 mm.

[ Voor 41% gewijzigd door MasterMaceMichu op 08-09-2019 12:35 ]

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
MasterMaceMichu schreef op zondag 8 september 2019 @ 12:31:

Alleen als landschapsfotograaf ene 24mm lens als groothoek te hebben niet een beetje weinig? Mijn shots zitten vaak ergens tussen de 10 en 18 mm.
Op wat voor camera? Crop-camera? Royz heeft 24mm op een fullframe-camera, wat vergelijkbaar is met 15mm op een Canon crop-camera bijvoorbeeld :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
My bad.....Sony....Alleen lens is Canon....zondag en zo.. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
MasterMaceMichu schreef op zondag 8 september 2019 @ 13:30:
My bad.....Sony....Alleen lens is Canon....zondag en zo.. ;)
Sony of Canon zegt op zich weinig. Als hij die 24mm op een Canon 7D had gebruikt, dan was het niet zo wijd geweest ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
I know...Geen crop camera...Zullen we het hierbij laten.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Topicstarter
Hahn schreef op zondag 8 september 2019 @ 13:01:
[...]

Op wat voor camera? Crop-camera? Royz heeft 24mm op een fullframe-camera, wat vergelijkbaar is met 15mm op een Canon crop-camera bijvoorbeeld :)
@MasterMaceMichu wat @Hahn zegt klopt. Dit is 24mm op een fullframe Sony. Op zich vind ik 24mm een uitstekende focal length om mee te werken in landschappen. Daaronder wordt het al snel plat en zeker met bergen op de achtergrond verdwijnt dan het machtige gevoel. Misschien is zelfs 24mm dan nog te wijd. De periode dat wij er waren, waren er veel wildflowers die een prachtige voorgrond bieden. Daar is 24mm helaas niet wijd genoeg voor heb ik gemerkt. Althans, ik kreeg het niet op een fatsoenlijke manier voor elkaar.

FYI ik ben nu volledig over op de Sony E-mount, dus ik heb geen Canon lenzen meer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mercapto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-08 10:10
Erg mooi gebied, erg mooie foto's.
#4 lijkt mij een beetje scheef/vervormd, de horizon loopt naar rechts af...of ik ben gek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:33

RBH

Wat een prachtige foto's zeg, kan me goed voorstellen dat je die hikes er voor over had. :)

Zal later nog eens de video's bekijken, altijd leuk om te zien!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:57
erg toffe platen!

www.mariovisser.com

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Topicstarter
mercapto schreef op woensdag 11 september 2019 @ 08:19:
Erg mooi gebied, erg mooie foto's.
#4 lijkt mij een beetje scheef/vervormd, de horizon loopt naar rechts af...of ik ben gek.
Nou gek ben je natuurlijk niet. Ik heb wel een leveler in mijn camera dus kan me niet voorstellen dat hij scheef stond. Er is ook niet echt een referentie punt zoals je normaal bij gebouwen hebt. Ik zal er toch nog eens naar kijken (y)
RBH schreef op woensdag 11 september 2019 @ 08:26:
Wat een prachtige foto's zeg, kan me goed voorstellen dat je die hikes er voor over had. :)

Zal later nog eens de video's bekijken, altijd leuk om te zien!
Dank je wel! Ja van te voren natuurlijk goed ingelezen en zeker de punten die niet of nauwelijks per auto bereikbaar zijn, moet je veel in investeren. Gelukkig waren deze allemaal de moeite waard. Val di Funes en Lago di Braies ben ik alleen niet tevreden over :)
Thanks Mario! :w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:28

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Mooie serie!

Vooral plaat 3 vind ik heel mooi. Die kleuren. En plaat 1 is de bekende plaat inderdaad maar ook die blijft mooi.

En gewoon even je spullen achter laten op de berg :| Dapper.

Was je tevreden met de combi A7 + Canon glas of ga je toch over op native Sony spul?

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Topicstarter
sys64738 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 14:57:
Mooie serie!

Vooral plaat 3 vind ik heel mooi. Die kleuren. En plaat 1 is de bekende plaat inderdaad maar ook die blijft mooi.

En gewoon even je spullen achter laten op de berg :| Dapper.

Was je tevreden met de combi A7 + Canon glas of ga je toch over op native Sony spul?
Dank je wel! Ik vond zelf de avond bij plaat 3 misschien ook wel de mooiste avond die we daar gehad hebben.

Die hike naar de top van Seceda was zo loodzwaar, we zagen er echt tegenop om weer die 4/5kg op je rug mee te nemen de berg op. Daarnaast zat er zo weinig tijd tussen zonsondergang en zonsopkomst, we gokten maar dat daar niemand zou komen. Overigens zagen we 's morgens wel een tentje staan langs de weg die er in de avond ervoor nog niet stond B)

Ik ben altijd erg tevreden geweest met de combi met Canon glas. Ondanks dat ik de autofocus in dit gebied natuurlijk niet zo heel vaak heb gebruikt, heb ik daar geen klagen over tijdens andere shoots. De converter die ik gebruikte was overigens de Sigma MC-11. Inmiddels heb ik de Tamron 17-28 en 28-75, dus wel volledig Sony E-mount. Autofocus bij het filmen ontbrak bijvoorbeeld, maar ook sommige features zoals het inzoomen tijdens het handmatig scherpstellen (ja dit kan je instellen, maar als het automatisch gaat is dat wel fijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22:45
Oprecht een showcase! Mooie platen en een goed verhaal eromheen, leuk om te lezen en te zien.

Zelf vind ik 2 en 7 de gaafste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superblaag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-09 21:51

superblaag

Mooi spul hoor!

Geweldige platen!

Ook ik ben verliefd op nummer 3 :)

https://www.henrivandewal.nl | Nikon spullen met ratjetoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willianv
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Gave foto's. Ik zit er 2x per jaar om te skieen en een aantal locaties komt me daarom bekend voor.

Super gebied zeg ik, zowel winter als zomer.

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Topicstarter
MattiB schreef op donderdag 12 september 2019 @ 20:04:
Oprecht een showcase! Mooi platen en een goed verhaal eromheen, leuk om te lezen en te zien.

Zelf vind ik 2 en 7 de gaafste.
Ik vind zelf 2 ook de gaafste, maar ik weet nog niet of dat komt door de moeite die ik ervoor heb gedaan. Over een half jaar kijk ik er wat objectiever tegenaan ;)
superblaag schreef op donderdag 12 september 2019 @ 20:22:
Geweldige platen!

Ook ik ben verliefd op nummer 3 :)
Was een prachtige avond, misschien wel de mooiste die we daar hebben gehad :)
Willianv schreef op donderdag 12 september 2019 @ 20:34:
Gave foto's. Ik zit er 2x per jaar om te skieen en een aantal locaties komt me daarom bekend voor.

Super gebied zeg ik, zowel winter als zomer.
Ja ik heb expres wat foto's opgezocht van in de winter omdat ik me daar geen voorstelling bij kon maken. Dat is wel super om te zien hoor! Ik ben geen echte skier maar ik zou er best heen willen met een volle witte laag erover heen :9~

Pagina: 1