Betere internetverbinding voor werken in de trein

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:33

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Ik moet regelmatig met de trein van Groningen naar Utrecht voor werk. Nu zou ik het liefst de tijd in de trein zo nuttig mogelijk gebruiken, maar mijn werk vereist wel 90% van de tijd een werkende internetverbinding.

Mijn ervaringen zijn dramatisch.Wifi in de trein is in ieder geval sterk gerelateerd aan de drukte in de trein, maar er lijken sowieso veel blinde vlekken langs het spoor te zijn. Dan heb ik nog een iPhone SE met een simkaartje op het KPN netwerk. Deze probeer ik ook vaak als access point in te zetten, maar ook hier zijn veel storingen. En als het regent wordt het alleen maar slechter.

Nu wil ik graag stappen zetten om dit te verbeteren, indien dat mogelijk is.

Dingen waaraan ik denk:
  • Switchen van provider (maar welke dan? Allemaal zéggen ze bereik te hebben langs het traject)
  • Andere telefoon gebruiken (maar welke? maakt dat veel uit?)
  • Mifi inzetten als accesspoint (pricewatch: Netgear Nighthawk M1 Mobile Router lijkt me een mooie bijvoorbeeld). Naast dat zo de batterij van mijn telefoon niet zo snel leeggaat is deze ook groter dus misschien beter signaal? Of iets waar een losse/betere antenne aangesloten kan worden?
  • Andere plek in de trein? Maakt het uit of je bovenin of onderin de dubbeldekker zit? Voorin of achterin de trein?
  • Iets anders?
Heeft iemand nog andere tips? Ervaringen met verschillende plekken in de trein? Ervaringen met een Mifi-router voor dit probleem? Ervaringen met verschillende providers op dit traject?

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qaatloz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:15
Mijn ervaring is dat als je in de buurt van de stroomafnemer zit het probleem een stuk erger is door de electromagnetische verstoring in die buurt. Verder is de combinatie van in een (voornamelijk) metalen bak zitten met snelheid en een concentratie van mss 200 andere treinreizigers die ook hun mobiel gebruiken dodelijk voor internetsnelheid op welke versie van G ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Qaatloz schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 10:32:
Mijn ervaring is dat als je in de buurt van de stroomafnemer zit het probleem een stuk erger is door de electromagnetische verstoring in die buurt. Verder is de combinatie van in een (voornamelijk) metalen bak zitten met snelheid en een concentratie van mss 200 andere treinreizigers die ook hun mobiel gebruiken dodelijk voor internetsnelheid op welke versie van G ook.
Je bedoelt de plek waar de trein met de bovenleiding verbinding maakt? Daar zal ik eens op letten!

Verder verwacht ik geen wonderen en het hoeft ook niet supersnel. Maar Ik heb regelmatig een ping tussen de 50.000 ms en 150.000 ms, dat is vrij onwerkbaar.

Dat in combinatie met dat het soms wel redelijk acceptabel werkt geeft me wel enige aanleiding om uit te zoeken wat ik zelf kan doen om de omstandigheden zo optimaal mogelijk te maken.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard1074
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01:36
Wellicht een 4g USB dongle met externe antenne ? Als je hier naar zoekt kom je er een paar tegen die niet zo duur zijn. Als je die antenne dan bij het raam zet ben ik benieuwd naar verbeteringen. Geen idee of de plek in de trein uit maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:34
Je bent wat langer onderweg, maar: Pak de stoptrein! :)

De intercity's zijn zo ongelooflijk goed geisoleerd dat de mobiele signalen amper doorkomen in de cabine.

1) Ga zo hoog mogelijk zitten.
2) Ga bij het raam zitten.
3) Goede tip van Richard, een 4G dongle zou kunnen helpen inderdaad.
Op een laptop en de dongle bij het raam leggen. Een wat duurdere versie (zie specs) die meerdere (alle) banden aan kan kan hierbij zeker ook helpen.
Band 20 KPN/Vodafone en Band 8 T-Mobile moet minimaal werken.
Met Huawei goede ervaringen, maar eerlijk gezegd weinig andere gebruikt.
4) Check je traject waar de beste dekking is: https://www.4gmasten.nl/kaart/ - https://antennekaart.nl/map
5) Leen een simkaart van elke provider van een kennis ofzo en test deze in een telefoon.
Zelf test ik met mijn Samsung S10+ (*#0011# bellen) en zo test ik door te kijken hoelang en of Band 3 bijvoorbeeld in gebruikt blijft en er naar Band 20 of 8 wordt terug gevallen.

Je zult dus onderzoek moeten doen als het nu niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Thanks @richard1074 en @neeecht

Stoptrein helaas niet echt een optie, dan moet ik nog vroeger van huis ;)

Dongle + externe antenne kan natuurlijk ook. Zou dat beter werken dan een Mifi? Met die laatste kan ik mijn telefoon er ook nog aan koppelen, al is dat niet noodzakelijk.

De pricewatch heeft niet zoveel 4G dongles zo te zien, maar iets als dit zou dan kunnen werken: Huawei E3372 + Multiband 4G antenne ?

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:34
@MadEgg die zou je kunnen proberen, gebruikt de goede banden.
Een MiFi zou ook al prima kunnen zijn.

Dongle los of met externe antenne, je zal het moeten testen dan.

Maar als er niet genoeg sites op je traject staan, zul je altijd uitval (naar 3G) krijgen.
Puur testen dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-05 15:12
Toen ik nog dagelijks met de trein ging had ik standaard nagenoeg geen 4g ontvangst in de bossen tussen Amersfoort en Utrecht. Op een gegeven moment geswitched van Vodafone naar T-mobile, en vanaf dat moment ging het als een tierelier.

Daarmee wil ik niet zeggen dat T-mobile beter is, maar mogelijk dat je wel vooraf goed kan uitzoeken hoe de dekking is op jouw traject van de verschillende providers, en liever ergens een abbo nemen dat iedere maand opzegbaar is dan dat je meteen voor 2 jaar vast zit ergens.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Interessant topic. Ik voorzie in de toekomst ook mogelijk 2 reizen van 2 uur met de trein per week. Ander traject, gelukkig redelijk door de randstad voor een groot deel, maar ik zou die uren ook graag werkend in de 1e klas willen zitten. Dan is de werkdruk op de dagen dat ik thuis werk wat lager en kan ik wat meer voor mijn dochtertje betekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Er lijken op zich voldoende masten van zowel KPN als T-Mobile langs het traject te staan om beter te verwachten. Bij Vodafone zie ik geen (virtuele) provider die maandelijks opzegbare abonnementen doet. Ik zit nu bij Telfort op KPN en Ben doet maandelijks opzegbaar bij T-Mobile, dus die kan ik ook zeker eens proberen om de ervaringen van @Freeaqingme eens te testen ;)

De Netgear Nighthawk heeft zo te zien ook aansluitingen voor 2 externe antenne's. Qua prestaties zou het dan met losse antenne niet veel uit moeten maken lijkt me, uitgaande van dezelfde externe antenne. Dan blijft de overweging wat praktischer en/of flexibeler is.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:11
MadEgg schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 14:02:
Er lijken op zich voldoende masten van zowel KPN als T-Mobile langs het traject te staan om beter te verwachten. Bij Vodafone zie ik geen (virtuele) provider die maandelijks opzegbare abonnementen doet. Ik zit nu bij Telfort op KNP en Ben doet maandelijks opzegbaar bij T-Mobile, dus die kan ik ook zeker eens proberen om de ervaringen van @Freeaqingme eens te testen ;)

De Netgear Nighthawk heeft zo te zien ook aansluitingen voor 2 externe antenne's. Qua prestaties zou het dan met losse antenne niet veel uit moeten maken lijkt me, uitgaande van dezelfde externe antenne. Dan blijft de overweging wat praktischer en/of flexibeler is.
Je kunt voor Vodafone 4G ook een prepaidkaart met bundeltje proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Steven.w schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 14:11:
[...]
Je kunt voor Vodafone 4G ook een prepaidkaart met bundeltje proberen.
Goed punt, pre-paid kan natuurlijk ook!

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yeebo
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Vergeet ook niet Tele2 te testen, die hebben hun eigen 4G-netwerk, naast T-Mobile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polopolo150
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-05 22:56
daupie schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 16:11:
Vergeet ook niet Tele2 te testen, die hebben hun eigen 4G-netwerk, naast T-Mobile.
Maar 99% van de gevallen deelt T-Mobile de masten met Tele2. Dus opzich zou dat niet heel veel verschil moeten uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yeebo
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
polopolo150 schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 16:14:
[...]

Maar 99% van de gevallen deelt T-Mobile de masten met Tele2. Dus opzich zou dat niet heel veel verschil moeten uitmaken.
Naar mijn ervaring scheelt het toch wel wat (ik zat bij Tele2 Unlimited en had daarnaast T-Mobile), maar dat zal TS moeten uitzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:41

Umbrah

The Incredible MapMan

Tussen Amersfoort en Utrecht is en blijft een drama. Bovendien is dat ook nog eens een absurd druk stuk tenzij je er voor 7u in zit of na 9u, wat bijna elk draadloze spectrum ook nog eens verzadigd. High end LTE modem met USB plug kan helpen, maar idd: leer ook de trein modellen kennen. Bovenleiding is DC, er zit een wisselaar in de trein. Ontwijk de elektrische installaties, de motor bogeys en accepteer een paar zwarte gaten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Umbrah schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 16:25:
High end LTE modem met USB plug kan helpen, maar idd: leer ook de trein modellen kennen.
Ik had het niet vermeld, maar ik gebruik een Thinkpad met ingebouwde 4G modem, waarbij de antenne in/achter het scherm verwerkt zit. Dat gaat dan dus met t-mobile in ieder geval goed/beter.

Ik vind 't ideaal, je hoeft niet iedere keer meer een hotspot te enablen, en in een volle trein ga ik liever ook niet met usb plugs spelen. Al zou ik me daar in de 1e klas minder zorgen over maken.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-03 15:14
Ik ben zelf zeer tevreden over de dekking van T-Mobile, ook in de trein waar anderen waar ik mee reis het vaak af laten weten (KPN en Vodafone). Wellicht is dit interessant?

Test een T-Mobile abonnement voor een maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palo Alto
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
MadEgg schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 10:21:
maar mijn werk vereist wel 90% van de tijd een werkende internetverbinding.
Even een andere insteek. Kan je een tipje van de sluier oplichten waarom je 90% van de tijd een werkende internetverbinding nodig hebt?

Soms kan je met een cache/sync systeem prima offline verder, maar zijn deze nooit ontwikkelt of beschikbaar gesteld. Sowieso lijkt het mij risicovol als een onderneming voor de productie 90% van de tijd afhankelijk is van een werkende internetverbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Palo Alto schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 20:55:
Soms kan je met een cache/sync systeem prima offline verder, maar zijn deze nooit ontwikkelt of beschikbaar gesteld. Sowieso lijkt het mij risicovol als een onderneming voor de productie 90% van de tijd afhankelijk is van een werkende internetverbinding.
Vind je? Bij de (IT-)ondernemingen waar ik gewerkt heb stopte men al met werken zodra de internetverbinding voor 30 seconden er uit lag. Da's niet erg, moet je gewoon zorgen dat je een goede (redundante) internetverbinding hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palo Alto
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Freeaqingme schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 21:41:
Vind je? Bij de (IT-)ondernemingen waar ik gewerkt heb stopte men al met werken zodra de internetverbinding voor 30 seconden er uit lag. Da's niet erg, moet je gewoon zorgen dat je een goede (redundante) internetverbinding hebt.
Ja, en door die redenatie werkt geen van je medewerkers tijdens het woon-werk verkeer, zoals TS beschrijft.

Het hangt uiteraard af van je sector, maar jezelf afhankelijk maken van internetverbindingen is lang niet altijd nodig. Het is simpelweg een gewoonte/gemak omdat er zo’n goede uptime is in Nederland. Het huis is te klein zodra er een langdurige storing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:04

FreakNL

Well do ya punk?

Zoek idd naar dingen die je in die tijd kan doen zonder goeie verbinding. Ik weet natuurlijk niet wat je doet qua werk maar mailen en documenteren gaat prima (semi)offline...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Palo Alto schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 20:55:
[...]

Even een andere insteek. Kan je een tipje van de sluier oplichten waarom je 90% van de tijd een werkende internetverbinding nodig hebt?

Ik werk fulltime aan software "in the cloud". Ik ben continue bezig met nieuwe versies deployen, dependencies downloaden, logs en statistieken analyseren, data synchroniseren, wijzigingen van collega's mergen, overleggen via chat of voip en documentatie lezen.

Ik kan best enkele minuten doorwerken zonder internet nodig te hebben, desnoods na een tijdje switchen naar een andere activiteit als ik geblocked raak op de ene, maar binnen het halfuur houdt het echt op. En dan moeten er ook wel een redelijk aantal MB's uitgewisseld worden dus met een paar packets ben ik er niet.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Als je er een beetje budget voor hebt kun je een LTE modem aanschaffen waar je twee of meer sims in hebt zitten.
Dan kun je van beide grote netwerken een kaartje kopen en een redundant verbinding opstellen.
Heb je waarschijnlijk wel een VPN nodig om weer achter èèn IP adres te komen.

Mikrotik LtAP mini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip75
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-04 16:34
Afgelopen zomer op vakantie in Turkije heb ik online een mifi gehuurd, werkte perfect overigens.
Mijn punt is als de TS wil testen zou je eens kunnen kijken wat er in NL te huur is. Meerdere testen is ervaring opdoen met meerdere providers en hardware.

https://www.google.com/se...id=chrome-mobile&ie=UTF-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Op dat traject is de dekking van KPN gewoon matig, ook bellen is vaak niet mogelijk. Andere provider ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
jeroen3 schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 22:44:
Als je er een beetje budget voor hebt kun je een LTE modem aanschaffen waar je twee of meer sims in hebt zitten.
Dan kun je van beide grote netwerken een kaartje kopen en een redundant verbinding opstellen.
Heb je waarschijnlijk wel een VPN nodig om weer achter èèn IP adres te komen.

Mikrotik LtAP mini.
Nice, ik ben enorm MikroTik fan, maar deze kende ik niet. Het huis hangt hier wel vol met MikroTik.

Deze ga ik zeker overwegen!

@Sethro volgens de 4G mastenkaart zou het vergelijkbaar met T-Mobile moeten zijn. Maar ander provider is zeker een optie.

Wellicht in combinatie: KPN+T-Mobile netwerk in de MikroTik LtAP.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
toen ik nog met de trein reiste (3G tijdperk) was de dekking bij de bak overgangen altijd beter dan in de bak zelf..

Ramen in de trein zullen tegenwoordig ook een metaal film hebben tegen warmte / kou...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:03

NeHoX

Gamer + PV

Dit misschien een optie om te proberen? Betere antennes dan je iPhone.

https://www.ah.nl/product...i407276/huawei-mifi-e557s

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

De NS app kan tegenwoordig ook verwachte drukte per treindeel laten zien. Speel daar dus ook op in!
En als je vaak zo'n eind moet, overweeg dan ook met de auto te gaan (en eventueel je rijbewijs dus te halen, maakt je ineens ook heel flexibel), te verhuizen of zelfs een andere baan als niets werkt. Ik vind het eigenlijk niet normaal als je vaak die route aflegt met de trein. Ik heb dat zelf ook 1,5 jaar gedaan op een korter traject en verklaar mezelf achteraf voor gek.

[ Voor 11% gewijzigd door CH4OS op 08-09-2019 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
CH4OS schreef op zondag 8 september 2019 @ 11:13:
De NS app kan tegenwoordig ook verwachte drukte per treindeel laten zien. Speel daar dus ook op in!
En als je vaak zo'n eind moet, overweeg dan ook met de auto te gaan (en eventueel je rijbewijs dus te halen, maakt je ineens ook heel flexibel), te verhuizen of zelfs een andere baan als niets werkt. Ik vind het eigenlijk niet normaal als je vaak die route aflegt met de trein. Ik heb dat zelf ook 1,5 jaar gedaan op een korter traject en verklaar mezelf achteraf voor gek.
Ik doe de route 1 a 2 keer per week, de rest kan ik thuis werken. En geld maakt veel goed ;)

Ik heb auto en rijbewijs maar de trein is duurzamer, verbinding is doorgaans goed en als ik het voor elkaar krijg in de trein te werken levert dat ook meer declareerbare uren op, dus dat heeft dan mijn voorkeur. Een investering van een paar honderd euro heb ik dan al snel terugverdiend.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
CH4OS schreef op zondag 8 september 2019 @ 11:13:
ik mis een beetje het 'waarom'. Als je van de ene grote stad naar de andere grote stad moet is de trein doorgaans amper tot niet langzamer. Daarnaast kan je in de trein gewoon werken, slapen of een boek lezen. Terwijl dat allemaal niet in de auto lukt. Naast de genoemde duurzaamheidsaspecten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Freeaqingme schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 21:41:
[...]

Dan ben je niet echt flexibel als organisatie lijkt mij? Ik ben voor veel werk ook afhankelijk van een verbinding, maar ik kan me altijd wel even bezig houden zonder verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Anoniem: 39993 schreef op zondag 8 september 2019 @ 13:59:
[...]

Dan ben je niet echt flexibel als organisatie lijkt mij? Ik ben voor veel werk ook afhankelijk van een verbinding, maar ik kan me altijd wel even bezig houden zonder verbinding.
Tjah, als ik wil lukt 't 'mij ook wel, en als iemand die (mede-)verantwoordelijk was voor die internetverbinding had ik ook het liefst dat iedereen gewoon door ging met zijn/haar werk. Echter, 'omdat' die verbinding 24/7 online was, richt niemand zijn/haar workflow in op ook offline kunnen werken.

Stel je bent programmeur, je kan niet meer bij de PHP documentatie, je kan niet bij StackOverflow, je lokale dev-website laadt uiterst traag (30+ secs) omdat er fonts van een CDN geladen moeten worden, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Freeaqingme schreef op zondag 8 september 2019 @ 14:02:
[...]

Tjah, als ik wil lukt 't 'mij ook wel, en als iemand die (mede-)verantwoordelijk was voor die internetverbinding had ik ook het liefst dat iedereen gewoon door ging met zijn/haar werk. Echter, 'omdat' die verbinding 24/7 online was, richt niemand zijn/haar workflow in op ook offline kunnen werken.

Stel je bent programmeur, je kan niet meer bij de PHP documentatie, je kan niet bij StackOverflow, je lokale dev-website laadt uiterst traag (30+ secs) omdat er fonts van een CDN geladen moeten worden, etc.
Ik snap de frustratie ook wel. Maar ik heb ook taken die ik offline zou kunnen doen. Mails opstellen, expense declaraties invullen. Telefonisch overleg met collega's of klanten. Alvast wat rapportages voorbereiden/afmaken. Zolang ik niet dagelijks een uur offline ben, is er niet zo heel veel aan de hand eigenlijk. Het is niet meer dan "onhandig".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Freeaqingme schreef op zondag 8 september 2019 @ 13:44:
ik mis een beetje het 'waarom'. Als je van de ene grote stad naar de andere grote stad moet is de trein doorgaans amper tot niet langzamer.
Sorry, maar dit is gewoon niet waar. Ik heb zelf 1,5 jaar lang met OV vanuit Amsterdam naar Utrecht gereisd. Van deur tot deur was ik dan met OV elke dag minimaal 1,5 kwijt. Moest dan per se de eerste tram hebben in Amsterdam, als ik om 08:00 op plaats van bestemming moest zijn en dan nog was ik kantje boord op tijd. En dan heb ik het nog over de ideale tijd, dus zonder vertraging etcetera. Een keer stroomstoring gehad, waardoor iedereen met de bus ging. Was toen tegen 12:00 uur pas op het werk...
Daarnaast kan je in de trein gewoon werken, slapen of een boek lezen. Terwijl dat allemaal niet in de auto lukt. Naast de genoemde duurzaamheidsaspecten...
Voor sommige zaken kan werken in de trein, maar met wat ik deed niet. Plus dat ik in de trein werken verre van ideaal vindt. Duurzaamheid is voor werk imo ondergeschikt aan hoe en of je je werk kan doen 'on the road', als dat al nodig is. Als je per se aan het werk moet onderweg, is er echt iets niet goed op het werk. Een goede werkgever houdt namelijk óók rekening met reistijden naar bijvoorbeeld de klant. Je lost dan imo een probleem van de werkgever op.

[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 08-09-2019 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-05 11:26
NS maakt ook gebruik van het T-Mobile netwerk voor het wifi netwerk in de trein. Dus vandaar dat T-Mobile ook zo goed scoort in de trein. Echter is het vaak wel als het voor de wifi wegvalt het ook wegvalt op je telefoon.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
CH4OS schreef op zondag 8 september 2019 @ 16:43:
[...]
Sorry, maar dit is gewoon niet waar. Ik heb zelf 1,5 jaar lang met OV vanuit Amsterdam naar Utrecht gereisd. an deur tot deur was ik dan met OV elke dag minimaal 1,5 kwijt. Moest dan per se de eerste tram hebben in Amsterdam, als ik om 08:00 op plaats van bestemming moest zijn en dan nog was ik kantje boord op tijd. En dan heb ik het nog over de ideale tijd, dus zonder vertraging etcetera. Een keer stroomstoring gehad, waardoor iedereen met de bus ging. Was toen tegen 12:00 uur pas op het werk...
Normaalgesproken kost het me 20 minuten extra reistijd om met OV te gaan ten opzichte van de auto. Het hangt maar net af waar je naartoe moet, maar dat is in dit geval gewoon heel gunstig.
Voor sommige zaken kan werken in de trein, maar met wat ik deed niet. Plus dat ik in de trein werken verre van ideaal vindt. Duurzaamheid is voor werk imo ondergeschikt aan hoe en of je je werk kan doen 'on the road', als dat al nodig is. Als je per se aan het werk moet onderweg, is er echt iets niet goed op het werk. Een goede werkgever houdt namelijk óók rekening met reistijden naar bijvoorbeeld de klant. Je lost dan imo een probleem van de werkgever op.
De klant betaalt simpelweg wat hem gefactureerd wordt. Uren waarin niet gewerkt worden worden niet gefactureerd. In dit geval levert werken onderweg me extra vrije uren op op een ander moment, maar ik begin binnenkort als freelancer en sluit niet uit dat ik dan regelmatig (deels) op hetzelfde traject zal reizen. In het westen zijn nu eenmaal meer / interessantere opdrachtgevers te vinden dan in het noorden. Dan is het helemaal een puur financiële kwestie.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

MadEgg schreef op zondag 8 september 2019 @ 20:52:
De klant betaalt simpelweg wat hem gefactureerd wordt.
Maar dat is niet waar ik het over heb. Als de werkgever jou geen reistijd gunt als je naar een klant of uberhaupt naar kantoor komt, is er echt wat niet goed en kun je beter kijken naar alternatieven. Normaal gesproken maakt een medewerker zich ook niet al te veel zorgen over de uren en de billability (en al helemaal niet over de factuur naar de klant) die een medewerker naar de klant heeft. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 08-09-2019 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
CH4OS schreef op zondag 8 september 2019 @ 20:54:
[...]
Maar dat is niet waar ik het over heb. Als de werkgever jou geen reistijd gunt als je naar een klant of uberhaupt naar kantoor komt, is er echt wat niet goed en kun je beter kijken naar alternatieven. Normaal gesproken maakt een medewerker zich ook niet al te veel zorgen over de uren en de billability (en al helemaal niet over de factuur naar de klant) die een medewerker naar de klant heeft. ;)
Uren reistijd worden verrekend met de gebruikelijke reistijd naar de standplaats. Effectief betekent dus dat het eerste en laatste uur voor eigen rekening zijn, tenzij ik ze nuttig besteed (en ze dus declarabel maak). De rest van de reistijd wordt sowieso doorbetaald. En ik werk dus al aan een alternatief, maar daarbij blijft mijn houding tov reistijd hetzelfde: liefst zo nuttig mogelijk, en dus declarabel, inzetten.

Tja

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Even een update, gister voor het eerst mijn oplossing uitgeprobeerd met hoge tevredenheid.

Mijn gear is nu:
- Ben simkaartje (op T-Mobile netwerk dus)
- MikroTik LtAP Mini + 4G module
- MikroTik mANT LTE externe 4G antenne
- Anker 20000 mAh powerbank om het geheel van prik te voorzien
- Een zuignap om de mANT antenne aan het raam van de trein te bevestigen

Werkt als een trein :+ Vrijwel de hele rit sterk signaal, Tussen Amersfoort en Utrecht de gebruikelijke blinde vlek, maar nu was de verstoring na enkele seconden voorbij waarbij het eerder eigen gewoon het hele stuk niet werkte.

Of het nu voornamelijk aan het andere netwerk ligt of aan de 4G ontvanger weet ik niet. Wel heb ik getest met de ingebouwde antenne van de LtAP en daarna met de externe 4G antenne en de signaalsterkte en kwaliteit waren véél hoger met de externe antenne.

Tja

Pagina: 1