Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 503292

Topicstarter
Hallo iedereen,

Als ik mijn hbo-opleiding Informatica heb afgerond, dan zou ik graag naar Duitsland willen verhuizen. Veel gevonden over de cultuur, maar gemixte verhalen gelezen over de kans om werk te vinden in Duitsland. Het gaat mij meer om te ervaring en qua locatie heb ik niet echt een voorkeur. Mijn Engels is goed en ik verwacht rond die tijd ietwat Duits te spreken.

Hierdoor heb ik volgende vragen:
  • Wat is mijn kans als junior programmeur werk te vinden in Duitsland?
  • Op linkedin kan ik genoeg ‘headhunter’ vinden om te helpen voor een baantje in Nederland, maar voor Duitsland nog niet gevonden. Bestaan ze überhaupt wel?
Het duurt nog een jaartje voordat ik ben afgestudeerd.

Bedankt alvast!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Op linkedin kan ik genoeg ‘headhunter’ vinden om te helpen voor een baantje in Nederland, maar voor Duitsland nog niet gevonden. Bestaan ze überhaupt wel?
Als ik op 'recruiter' zoek in LinkedIn met regio Duitsland kom ik op 30k resultaten uit.

En tja, je kan er vast werk vinden, maar bedenk wel dat zeker voor een junior positie het in Duitsland gemiddeld genomen een stuk belangrijker is om Duits te praten als in Nederland om Nederlands te praten. Als je dacht echt wil (waarom eigenlijk?) dan zou ik maar heel veel meer Duits gaan leren zodat je tegen die tijd meer dan "ietwat" Duits praat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-07 20:47
Veel naar Duitse zenders kijken dat deden we vroegah om Duits te leren :+ (betere films toen der tijd)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Zoals altijd, als je naar een ander land gaat is het prioriteit om de taal te spreken. Zeker in Duitsland. Niet een beetje, niet wat, maar vloeibaar. Spreken, lezen én schijven.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1235814

Ik zou je adviseren om vanuit Nederland idd via recruiters/job sites werk te vinden. Ga niet verhuizen voordat je werk hebt gevonden is mijn advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indifined1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-07 10:40
Wat zijn je redenen om naar Duitsland te willen?

Ik zit zelf in een situatie die een beetje andersom is. Vanuit mn afstudeerstage (groot bekend internationaal bedrijf in de semiconductor industrie, met europees hoofdkantoor in Zuid Duitsland) wordt er vaak gevraagd aan mij of ik daar wil komen werken. Echter loop ik er een beetje tegen aan dat Nederland (met name oost nederland waar ik nu ook zit) me prima bevalt, en ik al mn vrienden hier heb en hier ook wel een prima baan te vinden is. Maar het knaagt wel, want het is wel een tof bedrijf.

Wat trekt jou zo aan in Duitsland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 503292

Topicstarter
Bedankt iedereen tot nu toe! @Virtuozzo @Sissors wat verstaan we onder de Duitse taal goed beheersen? B1, B2 of C1 niveau? Denk in dit geval een certificaat halen een verstandige zet is.

@indifined1 Kan daar niet echt op ingaan, omdat het een tikje persoonlijk is. Al kan ik wel zeggen dat ik ¼ Duits ben en vele verhalen gehoord heb over Duitsland. Als het niet bevalt dan kan ik altijd nog terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Je zegt dat je je opleiding nog moet afronden, waarom overweeg je niet bijvoorbeeld een stage in Duitsland te doen? Dat is een stuk laagdrempeliger en makkelijker te regelen. Daarna heb je een veel beter beeld bij het leven en werken in (die regio van) Duitsland.
Ik heb twee stages gelopen bij grote multinationals in Duitsland tijdens mijn studie en dat is goed bevallen.

[ Voor 17% gewijzigd door fsfikke op 07-09-2019 10:21 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Vloeibaar niveau dus volgens @Virtuozzo :P. Maar laten we wel wezen, vloeiend gaat niet realistisch zijn. En het is uiteraard ook geen harde grens, er zijn vast bedrijven die het echt niks uitmaakt dat je geen Duits praat, er zijn ook andere waar je echt niet binnen komt als je het niet 100% vloeiend spreekt. Het probleem is dat des te unieker jouw skill set is, met des te meer je kan weg komen. En als starter HBO ben je nog niet uniek.

Ik weet niet hoe het bij de Duitsers zit qua certificaten, überhaupt weet ik niet precies wat elk niveau is, behalve dat A1 geen drol voorstelt. Maar ik zou toch minimaal als persoonlijk doel hebben dat je sollicitatiebrief in net Duits geschreven is, en je bij een daadwerkelijk gesprek je zeker het niet-technische gedeelte geheel in verstaanbaar Duits kan doen. En beter dan dat is natuurlijk altijd een pré.

Overigens net even gezocht, maar helaas lijkt hetgeen ik zocht verwijderd te zijn. Was een "vraag het de recruiter" achtig iets van een ex-collega van mij. Was naar Duitsland gegaan puur voor meer loon (en dat viel zwaar tegen). Nu wilde hij terug omdat hij het hiërarchische van Duitse bedrijven verschrikkelijk vond. En natuurlijk, ook dit zal heel anders bij het ene dan het andere bedrijf zijn, maar gemiddeld genomen is het daar gewoon een stuk meer doen wat de baas zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567735

Anoniem: 503292 schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 10:09:
Bedankt iedereen tot nu toe! @Virtuozzo @Sissors wat verstaan we onder de Duitse taal goed beheersen? B1, B2 of C1 niveau? Denk in dit geval een certificaat halen een verstandige zet is.
Ik denk zeker B1 (liever B2) voor een baan op HBO-niveau, zeker omdat in Duitsland van Nederlanders toch wel verwacht worden dat ze zich redelijk kunnen uiten in het Duits (ik werk veel in Duitsland, mijn Duits is C2, en daar wordt toch echt wel op gelet).

Let vooral op je gesproken Duits, minder op het geschreven. Je kunt dat goed oefenen met bijvoorbeeld TV of podcasts, ARD en ZDF hebben beide uitgebreide mediatheken. Ik haal uit Duitstalige teksten van Duitstaligen echt veel fouten die ik dan netjes grammaticaal kan uitleggen terwijl Duitsers mij glazig aankijken :)

Misschien moet je je eerst richten op Berlijn. In Berlijn wordt vaak ook Engelstalig gezocht en bieden redelijk veel tech-bedrijven ook cursussen Duits voor niet-Duitstaligen. Dat gaat ook een beetje op voor Hamburg en München (beide duur om te wonen), Frankfurt ook nog. Roergebied weer wat minder (of ik let er niet op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:19

EiT

Je wil als programmeur aan de slag, dan mag je zeker de taal wel goed beheersen. Ga er maar van uit dat de meeste software in Duitsland ook in het Duits geschreven wordt.
Wij hebben verschillende Duits en Zwitserse software en daar zit, buiten de programmeertaal, geen woord engels in.
Ik zeg overigens niet dat er geen bedrijven zijn die in het Engels programmeren. Alleen zullen er al veel bedrijven afvallen als je de taal niet vloeiend kan lezen/schrijven.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 153rd
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-03 11:24
Ik heb zelf ca. 2 jaar geleden zelfde stap gemaakt.
Hbo diploma gehaald en ongeveer 6 maanden later naar München verhuisd om een baan daar te zoeken.

Ik Ben begonnen met duits leren via Duolingo en tagesschau luisteren/kijken(ca.1 jaar dagelijks).
Tagesschau is ook via stitcher te luisteren en Duolingo heeft ook een App.

Momenteel zit ik op B22 Niveau, genoeg voor dagelijkse/professionele omgang in het begin, maar het is wel echt beter Om dat op een hoger niveau te bringen.

Andere Media die ik fijn vindt zijn die van Süddeutsche Zeitung en die brengen ook dagelijks een podcast uit (auf den Punkt).

Qua werkzoeken: ik zou Xing aanraden. Is wat specifieker op de duitse arbeidsmarkt Gericht.

Als je een functie vindt die je leuk lijkt: bel eerst, spreek duits en vraag of het okay zou zijn als je je cv in het engels stuurt(als je je duits nog niet genoeg vertouwd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterT13
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-01 09:33
Ik woon zelf in Zwitserland en hier is het (zoals eerder genoemd) echt van belang om (hoog) Duits te spreken. Dit kun je echter jezelf aanleren met "intensivkurse". Dit zijn full-time Duits-cursussen, waar men heel snel in niveau omhoog gaat. Mijn duits is ook nog niet goed genoeg, maar, tegen de tijd dat ik mijn studie afrondt, hoop ik op C1 niveau te zitten. (En daarna moet ik nog de stap maken naar Zwitsers Duits, maar die hoef jij gelukkig niet te maken :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-07 00:15
In tegenstelling tot de Engelse taal, waar je zo'n beetje gelyncht wordt als they're, their en there door elkaar haalt, valt het mij op dat de Duitsers een stuk gemoedelijker zijn als jij je best doet hun taal te spreken. Ik zit hobbymatig meerdere keren per jaar in Duitsland, dit jaar wat weinig, maar in 2018 ben ik een keer of 20 de grens over gestoken en daar een aantal nachten verbleven, het jaar daarvoor idem. Ik merk, in ieder geval op fora waar je voor de lol zit, dat ze harder zijn richting Duitstaligen die er een bende van maken dan tegen mij. Op het moment dat ik wat schrijf en er is commentaar op, zit er in de eerstvolgende commentaren steevast een opmerking als: "Ik zou willen dat ik net zo Nederlands sprak als Pizza_Boom Duits." of "Pizza_Boom spreekt meer Duits dan wij Nederlands." Waarschijnlijk zal daar in de professionele omgang wel iets strikter op gekeken worden, maar daar heb ik weinig ervaring mee, behalve dan als klant bij een leverancier die Duits en Nederlandstaligen aan boord hebben. Duitsers aan de telefoon zijn geneigd vrij vlot te spreken, wanneer ik met ze face2face spreek, wordt er vaak net iets rustiger gesproken.

Verder merk ik dat, als je ervoor open staat, je ook gewoon de feedback terug krijgt op bijvoorbeeld je uitspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:28

Yucon

*broem*

Volgens mij gebruikt men in Duitsland meer Xing dan LinkedIn, misschien kun je daarom weinig vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 567735

Yucon schreef op zondag 8 september 2019 @ 08:53:
Volgens mij gebruikt men in Duitsland meer Xing dan LinkedIn, misschien kun je daarom weinig vinden.
Mijn indruk is sterk dat Xing echt op z'n retour is, zeker als je internationaal werkt - ik heb nu meer Dutise contacten op LinkedIn dan op Xing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Pizza_Boom schreef op zondag 8 september 2019 @ 01:40:
In tegenstelling tot de Engelse taal, waar je zo'n beetje gelyncht wordt als they're, their en there door elkaar haalt, valt het mij op dat de Duitsers een stuk gemoedelijker zijn als jij je best doet hun taal te spreken.
Valt bij Engelsen volgens mij ook wel mee. Ja elkaar lynchen ze erover, maar sowieso doe je dat niet snel als non-native spreker fout, gezien je het op een hele andere manier leert. En bijvoorbeeld qua accent zijn het alleen Nederlanders die zich druk maken over het accent van Nederlanders die Engels praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fulgora
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:15
Ik werk bij een Berlijns techbedrijf en kan bevestigen dat bij de softwarebedrijven hier amper Duits gesproken wordt.

Als je hier stage wilt lopen of op gesprek wilt komen voor een eerste baan dan stuur maar een PM (je zal de eerste Tweaker niet zijn die op die manier hierheen gekomen is). We hebben dertig inhouse teams dus kunnen bijna iedere stack wel gebruiken.

Voor vacatures kun je ook altijd terecht op de websites van de grote toko's: Zalando, Trivago (Düsseldorf, dichterbij huis), Flixbus (ook in München) etc. Persoonlijk vind ik de niche bedrijfjes die tegen de technoscene aanschurken gaver (Ableton, SoundCloud), daar kun je het ook proberen.
Pagina: 1