Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

welke kamerthermostaat...

Pagina: 1
Acties:

• Bartmans123
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 08-09 11:15
Hallo,
in de woonkamer heb ik een kamerthermostaat Honeywell Chronotherm IV. Die is te programmeren, dat is handig, maar is wel vrij groot. Aan de muur komen de twee draadjes eruit die naar de ketel gaan om het signaal door te geven.
Weet iemand een handigere of evt draadloze variant waarover je tevreden bent. Die ook wel te programmeren is?

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 22:42
Wat is er dan precies mis met de Honeywell ; is hij te groot, te lelijk, hangt hij op de verkeerde plaats?

• DrivinUCrazy
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 21:58

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Je hebt een van de handigste en meest robuuste modellen die je diverse programma's kunt geven, zonder een dure "slimme" (ik heb een hekel aan die term want ik ben het er niet mee eens), thermostaat te kopen.

Ik zou hem laten hangen. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Bartmans123
De honeywell is vrij groot en de kamer is net verbouwd. De muur is behangen met een ouderwets soort behang. Dan valt die grote witte thermostaat erg op. Liever dus een andere, maar dan moet het wel een goeie zijn. Liefst niet op die plek. De draden zijn al wel daar, maar kunnen weggewerkt worden.

• leonbong
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 22:46
Chromotherm wireless
https://images.app.goo.gl/cfpQ7Yp6fAWm4bM96

Die is er aan uit / opentherm en kan ook aan de muur als je wil.

En zo zijn er tig draadloze thermostaten.
O.a deze maar ook Honeywell:
Round wireless
Lyrc
Evohome

En andere merken hebben er ook genoeg.

leonbong wijzigde deze reactie 07-09-2019 09:29 (13%)

• RvL
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 18:44

RvL

Get Perpendicular!!

Tja, de keuze is reuze en wat je kiest wordt vooral bepaalt door je eisen, zoals:

- opentherm, aan/uit of een ander protocol?
- programmeerbaar of niet
- ‘slim’ of niet
- draadloos of niet?

Kortom een hoop vragen die je eerst moet beantwoorden ;)

Draadloos is overigens nooit echt draadloos want vaak heb je of bij de ketel of ik de woonkamer nog wel een ontvanger. Als die ontvanger bij de ketel hangt moet je het bereik goed in de gaten houden. Een paar lagen gewapend beton kunnen killing zijn voor het bereik.

De zogenaamde slimme thermostaten. Kan handig zijn als je een regelmatig leefpatroon hebt, altijd rond dezelfde tijd weg gaat en thuis komt. Ben je onregelmatig weg dan heb je er vrij weinig aan want dat leefpatroon kan hij niet leren. Gevolg: stoken als er niemand thuis is of thuis komen in een koud huis.

Programmeerbaar, spreekt voor zich. Kan je huidige ook maar is t een eis?

Wil je niet slim, niet programmeerbaar wil maar gewoon een ouderwetse draaiknop wil: chronotherm round. Zowel bedraad als draadloos te krijgen en in opentherm en aan/uit.

Heb je meer eisen, kijk dan vooral eens bij de verschillende fabrikanten. Zelf nog steeds erg te spreken over mij Chronotherm IV

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• Bartmans123
Ah bedankt voor alle info.
Als hij de functies heeft van de chronotherm IV is het wat mij betreft prima. Ik dacht dat die alleen aan/uit doorgaf, klopt dat of is die ook opentherm?

• BartW
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 22:35
Bartmans123 schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 09:51:
Ah bedankt voor alle info.
Als hij de functies heeft van de chronotherm IV is het wat mij betreft prima. Ik dacht dat die alleen aan/uit doorgaf, klopt dat of is die ook opentherm?
Chronotherm 4 is inderaad aan/uit. Maar kijk eerst even of je ketel toevallig wel opentherm ondersteunt; het zou jammer zijn om dan aan/uit te gebruiken.

• Bartmans123
BartW schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 09:56:
[...]

Chronotherm 4 is inderaad aan/uit. Maar kijk eerst even of je ketel toevallig wel opentherm ondersteunt; het zou jammer zijn om dan aan/uit te gebruiken.
Het is een Bosch uit 2011 type 42 HRC
Zal het even uitzoeken. Ik moet nu ff weg...

• RvL

RvL

Get Perpendicular!!

BartW schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 09:56:
[...]

Chronotherm 4 is er ook modulerend o.b.v. Opentherm. Staat dan ‘modulation’ onder het scherm.

Ik heb m hier hangen namelijk ;)

Die Bosch ketel zal best Opentherm ondersteunen. Dat doet mijn oudere Bosch HRC ook namelijk. Opentherm heeft dan inderdaad de voorkeur want het stookt een stuk comfortabeler en zuiniger.

Wel even opletten want als je van aan/uit naar opentherm schakelt zal je waarschijnlijk ook in de ketel het eea anders aan moeten sluiten.

RvL wijzigde deze reactie 07-09-2019 10:16 (29%)

Nu de dekens nog...

• Nick van Korven
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 29-09 17:32
Ik heb ook een Honeywell, en ook bij mij hangt hij aan de muur, het ziet er best stoer en modern uit vind ik zelf. Achteraf valt het allemaal best mee ;)

• Bartmans123
RvL schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 10:13:
[...]

Chronotherm 4 is er ook modulerend o.b.v. Opentherm. Staat dan ‘modulation’ onder het scherm.

Ik heb m hier hangen namelijk ;)

Die Bosch ketel zal best Opentherm ondersteunen. Dat doet mijn oudere Bosch HRC ook namelijk. Opentherm heeft dan inderdaad de voorkeur want het stookt een stuk comfortabeler en zuiniger.

Wel even opletten want als je van aan/uit naar opentherm schakelt zal je waarschijnlijk ook in de ketel het eea anders aan moeten sluiten.
Ah ok, ik kan zo niet wat vinden over modulerend. Hebben we het beide over deze?

https://www.kijkvoelbeleef.nl/HoneywellHome/Producten/Product/Chronotherm-IV-1999-2010/

• RvL

RvL

Get Perpendicular!!

@Bartmans123
Geen idee, je afbeelding laadt niet ;)

Ik bedoel deze:

Verschil met de niet modulerende versie qua uiterlijk is dat er bij deze onder het scherm ‘Modulation’ staat. Bij de aan/uit versie staat dat er niet op

Nu de dekens nog...

• Bartmans123
Ah, die heb ik niet. Die van mij heeft dat er niet bij op staan.
Qua model wel precies hetzelfde. De mijne is dus de voorloper van die op jou afbeelding.

• wimpie
  • Registratie: september 1999
  • Niet online
Nog andere tips voor een (goedkope/tweedehandse) kamerthermostaat? Zolang deze maar 'dom' functionaliteit heeft en modulerend (heb nu aan/uit).

Divide and conquer.

• Lensent
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 20:29
Ik ben blij met m'n Remeha iSense

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 22:42
Bartmans123 schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 16:57:
De mijne is dus de voorloper van die op jou afbeelding.
Nee, ding was gewoon in twee smaken, aan /uit en een modulerende versie.
Je lijkt me niet erg technisch, hou er rekening mee dat als je een andere modulerende thermostaat wilt één en ander dan anders op de ketel moet worden aangesloten.
Je zou ook een (al dan niet witte) nest thermostaat kunnen nemen, die zien er modern en gelikt uit en zijn wat kleiner. Voordeel is dat je die in kunt stellen dat de verwarming uit gaat wanneer er niemand thuis is.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True