Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik vroeg me af, hoe dat zit met in-game items op de steam markt die je kunt kopen en verkopen. In Nederland betalen we allemaal BTW over aankopen (uitzonderingen daar gelaten).

Ik doe nu al een tijdje aan het verkopen en kopen van steam items, via derde partijen (kopen op summer sales etc. en verkopen wanneer de items meer waard zijn). Echter is de winstopslag hierover klein (het gaat ook om kleine bedragen) bij voorbeeld een euro over een item dat ik gekocht heb voor 9 en verkocht heb voor 10 euro, maar als ik dan ook nog BTW daarover betaal maak ik eigenlijk een verlies.

Zijn er mogelijkheden om dit alsnog te kunnen doen? Handelen in steam/in-game items? Of moet ik dan echt gewoon die 21% erbij rekenen..

Sorry als het een beetje dom overkomt :9
Bedankt :)!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik ga er voor het gemak even van uit dat je particiulier handelt of een eenmanszaak hebt.

Als je particulier handelt (en dus ook geen BTW terugvraagt op de voorraad die je inkoopt) hoef je m.i. geen btw in rekening te brengen. Wel moet je de winst opgeven als overige inkomsten bij je belastingaangifte. Je betaalt dan gewoon IB-tarief.

Als je vanuit een eenmanszaak handelt in virtuele goederen dan moet je inderdaad BTW afdragen als je ondernemer bent voor de omzetbelasting. Je mag dan ook de betaalde BTW over ingekochte voorraad terugvragen.

Dit alles gaat er vanuit dat je inkoopt en levert binnen Nederland. De regels zijn (voor virutele goederen in het bijzonder) anders voor inkoop/verkoop uit/naar het buitenland. Daarbij maakt het ook nog uit of het land binnen of buiten de EU ligt.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Ben je BTW-ondernemer of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:47

D4NG3R

kiwi

:)

(Door)verkoop van items op Steam via 3rd party websites is niet toegestaan, maar jij maakt je zorgen om eventuele BTW?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 21:24

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

De belastingdienst is het daar niet mee eens

[ Voor 73% gewijzigd door Outerspace op 08-09-2019 11:40 ]

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een product koopt voor 9 euro inclusief BTW, dan is dat 7,44 exclusief BTW.

Het verschil van 1,56 wat BTW is, vraag je terug bij de belastingdienst.
De partij waar je dit product hebt gekocht betaald deze 1,56 aan de belastingdienst.

Jij vraagt de BTW terug, andere partij betaald BTW, belastingdienst dient als doorgeefluik.

7,44 is dus jouw product wat je in je "magazijn" hebt liggen. Alles wat in je magazijn ligt heeft een waarde exclusief BTW.

Vervolgens verkoop jij jouw product voor 10 euro inclusief BTW, wat 8,26 exclusief BTW is.

Het verschil van 1,76 BTW draag jij af aan de belastingdienst.

Jouw product wat voor 7,44 in je magazijn lag is nu kort gezegd 8,26 op je bankrekening geworden. Min de inkoop prijs van 7,44 is een winst van 0,82 cent.

Ga je echter van particulieren kopen, dan heb je met een marge-regeling te maken.
Verkoop - Inkoop (10 - 9) = 1
Deze 1 euro is inclusief BTW, je draagt dus nog 17 cent af aan de belastingdienst en 83 cent is jouw winst.

Let op dat ik alles af heb gerond en dat je niet moet denken dat een margeregeling beter is om dat je 1 cent meer over houdt. :9

Als je dit soort dingen doet om winst te maken dan ziet de belastingdienst je als zakelijk ondernemer. Wellicht als je jonger bent dan 18 niet, dit gaat natuurlijk (niet lullig bedoeld) om relatief weinig winst per jaar.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2019 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Je hebt hier al een topic over lopen: Belasting over online-inkomsten als 17-jarige

Gezien daar al redelijk wat antwoorden staan, kan deze op slot.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.