Laptop voorzien van Desktop Cpu cooler

Pagina: 1
Acties:

• quako
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-11 21:49
Beste,

Nadat een kennis een Nas had gekocht en ik deze mocht instellen ben ik op een idee gekomen. Ik had nog een oude toshiba R850-14T liggen. Het scherm functioneerd nog maar een deel en het is een wat oudere laptop.

Nu had ik het idee gekregen om van deze laptop een NAS te maken. Hij functioneerd nu als nas.

Wat me wel opviel was dat deze wel behoorlijk lawaai maakt en warm werd. Nu scheelt het al om de laptop stofvrij te maken.

Echter wil ik er een mooier projectje van maken.

Ik wil een houtencase maken met een intake en outtake fan. Daarnaast zou ik het liefst de cpu beter willen koelen met een full size Desktop CPU cooler.

Helaas valt de zoekttocht naar deze cpu cooler tegen. Het enigste wat ik kon vinden wat er een beetje op leek was het volgende: https://www.ebay.com/p/Dy...-1u-CPU-Cooler/1500542384 .

Nu viel me alleen op dat bij deze cooler de afstand tot de schroefgaten 51mm is. Nu is het bij het moederbord van de laptop 42mm en 52mm is.

CPU Laptop

De enigste oplossing die ik kan bedenken is om ijzeren plaatjes te kopen en daar op de juiste afstand de schroefgaten te maken. Alleen ik vermoed dat door de extra dikte van deze ijzeren platen de koeling niet genoeg druk meer heeft op de cpu.

Mijn vraag is of jullie ene goede/handige oplossing hebben?

[ Voor 5% gewijzigd door quako op 06-09-2019 17:48 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:23

Nemesizz

Untouchable

Lastige met veel (desktop) koelers is dat ze voor een bepaalde socket (reeks sockets) gemaakt worden met bijbehorende mounting equipment.

Echt afmetingen moet je vaak in de specs turen (maar ga er vanuit dat de meeste ruim grotere mounting holes hebben dan je laptop mounting holes :P ).

Wat ik zou doen, is meten hoeveel mm je diagonaal hebt. Grotere kans dat er een koeler is die mogelijk wel de afmeting diagonaal heeft, en dan 2 dingen vast schroeven. Is vaak stevig genoeg (eventueel AMD Athlon style 'kussentjes' op de andere hoeken van de CPU doen voor stabiliteit/stevigheid).

Heb zo ook een keer een koeler gemonteerd op m'n socket 423 P4 (heeft een zogeheten 'narrow ILM' , dus lengte en breedte van de mounting holes zijn niet gelijk, terwijl bijna alle desktop koelers een 'square ILM' hebben, vierkante mounting holes). Toen een Zalman koeler diagonaal gemonteerd, werkte prima.

Eventueel een heatsink kopen zonder mounting holes, en die er zelf in boren (chipset koeler bijvoorbeeld) of misschien een koeler van een oude videokaart (denk aan kaarten Geforce 4 / Radeon 9000 of ouder, die hadden vaak koelers met ongeveer zulke afmetingen qua mounting holes).

En... if all else fails, tie-rips >:)

[ Voor 2% gewijzigd door Nemesizz op 06-09-2019 19:34 . Reden: toevoeging ]

• quako
Nemesizz schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 19:33:
Lastige met veel (desktop) koelers is dat ze voor een bepaalde socket (reeks sockets) gemaakt worden met bijbehorende mounting equipment.

Echt afmetingen moet je vaak in de specs turen (maar ga er vanuit dat de meeste ruim grotere mounting holes hebben dan je laptop mounting holes :P ).
Die grote mounting holes zou geen probleem mogen zijn toch? Als je een schroef pakt met grotere kop moeten ze als het goed is gewoon blijven zitten?
Wat ik zou doen, is meten hoeveel mm je diagonaal hebt. Grotere kans dat er een koeler is die mogelijk wel de afmeting diagonaal heeft, en dan 2 dingen vast schroeven. Is vaak stevig genoeg (eventueel AMD Athlon style 'kussentjes' op de andere hoeken van de CPU doen voor stabiliteit/stevigheid).
Dit is zeker een goed idee. Maar de vraag is waar je kan vinden wat de mm zijn van de cpu coolers. Kreeg niet snel de mm gevonden bij de desktop cpu coolers. Her wordt idd alleen genoemd voor welke chipsets ze geschikt zijn.
Eventueel een heatsink kopen zonder mounting holes, en die er zelf in boren (chipset koeler bijvoorbeeld) of misschien een koeler van een oude videokaart (denk aan kaarten Geforce 4 / Radeon 9000 of ouder, die hadden vaak koelers met ongeveer zulke afmetingen qua mounting holes).
Gaten boren heb ik ook aan gedacht. Maar dan moet ik hem dus helemaal doorboren. Zal dit (erg) te kosten gaan van de koeling prestaties?

Bedankt voor je antwoorden alvast!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:23

Nemesizz

Untouchable

Mounting holes bedoel ik de plek waar de schroeven in/door moeten niet zozeer de grootte van de schroef zelf.
Bij veel desktop koelers is dat ruim meer dan van je laptop bordje (wat ik gisteren zo snel even gemeten heb op wat dooie bordjes hier ga je al snel richting 70mm tussen de mounting holes).

Gaten boren in een heatsink boeit niet veel voor de koelprestaties (immers, dingen zoals chipset heatsinks zitten ook gaten in gemaakt). Grootste deel blijft aanwezig en daar gaat het om bij een heatsink. Echter, moet je uiteraard niet gaan boren in plekken/heatsinks met heatpipes, als die lek raken is het wel gedaan met de koel prestaties :P

Als ik even de specs opzoek van die Toshiba, zit er een i5 2410m in, dat is een CPU met een 35W TDP.
Dat moet met een beetje heatsink te koelen zijn, als je soms ziet wat voor kleine heatsinks er bijvoorbeeld op die Atom moederbordjes zaten (waarvan de chipset iets van 45W tdp had als ik me niet vergis).

• quako
Weer bedankt voor het meedenken. Het lijkt er op dat ik dan het beste een keer naar een winkel kan rijden waar ik de koelblok kan opmeten en kan kijken dat er geen heatsinks zitten op de plek waar ik moet boren :)

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:24
Ik zou de kringloop checken. Veel oud spul is vierkant/rechthoekig en heeft geen heatpipes. Hier kun je prima wat gaten in boren. En dat houd een 35w CPU prima koel met een simpele fan erop.

Iets uit de tijd van een p4 oid

• quako
.Maarten schreef op woensdag 11 september 2019 @ 06:06:
Ik zou de kringloop checken. Veel oud spul is vierkant/rechthoekig en heeft geen heatpipes. Hier kun je prima wat gaten in boren. En dat houd een 35w CPU prima koel met een simpele fan erop.

Iets uit de tijd van een p4 oid
Thanks. Wel een leuke plek om te beginnen met deze zoektocht inderdaad.

Ik heb nog wel een oude intel stock koeler liggen voor een pentium D processor. zal is kijken of deze geschikt is. Anders inderdaad even door naar een kringloopwinkel.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:35
Welke ik zelf met veel plezier een aantal jaren heb gebruikt (is nu gestolen door mijn broertje) is de coolermaster U3.

Let op: counter intuitief: zet de ventilatoren NIET waar de laptop warm is, maar juist waar hij koud is. De ventilatoren blazen namelijk, en waar de laptop warm is hoort de lucht de laptop uit te stromen. Door hier ventilatoren richting de laptop te blazen werk je de ventilatie dus juist tegen!
Pagina: 1