Toon posts:

A6300 of X-T20 als aps-c naast A7rii?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bobcom
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 09:15

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
Mijn vraag:
Zie topic-titel

Relevante software en hardware die ik gebruik:
(M.n. hardware): A7Rii met een paar e-mount lenzen, Metabones-iv met EF-lenzen, diverse legacy- en EF-primes wanneer ik er echt op uit ga om te fotograferen. (Eventueel) A7Rii met aps-c 18-135 mm als 18 Mp walk-around-camera; X-T10 met 18-55 en 50-230 als lichtgewicht-op-pad en direct-bij-de-hand toestel.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Informatie over X-T20 en A6300, met name waar het gaat om ergonomie en gebruik van legacy lenzen

Toelichting:
Ik ben bezig mijn fototografielaadjes op te schonen, en heb al het een en ander de deur uit gedaan. Ik wil de A7Rii als "serieuze" camera houden, en daarnaast een compacte, lichte aps-c camera aanhouden. Compact en licht om hem makkelijk mee te kunnen nemen; aps-c om te kunnen profiteren van het extra bereik dat de cropfactor mij geeft op tele- en macrogebied.

Ik denk daarbij twee kanten op:
  • Een X-T20 als alternatief voor mijn X-T10, met behoud van mijn 18-55 en 50-230 Fuji's.
    • Voordelen: ergonomie van de camera, optieken die ik ken en waardeer, licht en compact zoals op mijn verlanglijstje staat.
    • Nadelen: matig bij manual focus als ik met legacy-lenzen wil spelen (onvoldoende zoekervergroting, eigenlijk alleen focus peaking) , E-mount lenzen die ik heb niet te gebruiken, voor bijv. macro met de Tamron EF 90-2.8 moet ik een €300-adapter aanschaffen, weinig betaalbare opties om het het lenzenpakket uit te breiden met betaalbare primes.
    • Twijfels/open vragen: is de X-T20 vwb de manual focus-ondersteuning duidelijk beter dan de X-T10, wat zijn de verwachtingen vwb betaalbare AF-primes (Viltrox, andere third parties?)
  • Alternatief is een A6300 (heel misschien A6500, als de bruine dat kan trekken).
    • Voordelen: bruikbaar met E-mount lenzen en (via Metabones) EF-lenzen die ik al heb, goede ondersteuning van manual focus met legacy lenzen via focus magnify, via adapter toegang tot betaalbare (EF-S) primes
    • Nadelen: ergonomie: minimaal aantal opties voor directe bediening (2 wieltjes, geen belichtingscompensatie), weinig betaalbare primes (tenzij met adapter, dus minder licht/compact), bestaande kitaanbod minder lichtsterk dan Fuji dus ook op zoek naar extra licht, evt. achter adapter, dus minder compact)
    • Twijfels/open vragen: ik heb geen ervaring met de aps-c Sony's en op het Italiaanse platteland zijn die ook niet zomaar te huur. Daarom zijn de nadelen (ergonomie, lenskwaliteit) veelal aannames: "men vindt/zegt".
Ik verwacht binnenkort een Sony 18-135 oss, en de verkoop van mijn A7 mk1, adapters, wat glas zou mij zo'n €600 - 800 euri moeten opleveren om de eerste stappen te zetten: X-T20 of A6300 (fingers crossed).

Autofocus-snelheid, video, eye af en al die toeters en bellen zit ik niet om te springen. Touch focus is misschien aardig, maar geen dealbreaker - IBIS lijkt mij praktischer.
Wat ik vooral hoop te bereiken is een consistente set, met name op de punten veelzijdigheid, beeldkwaliteit, compactheid en betaalbaarheid.
Ik hoef niet de laatste neusjes van de zalm, zoals Sony G's of Tamron E's; in plaats van het beste is "gewoon goed" goed genoeg voor mij. Daarover hoor ik graag meningen en adviezen.

Bij voorbaat dank.

Sony, Fuji, van alles wat en steeds wat anders. En nu zelfs een webstek in aanbouw..

Alle reacties

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 01:02

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Als het om het extra bereik gaat, dan kun je net zo goed je A7RII houden en de crop modus gebruiken, zal qua megapixels niet veel schelen met de camera's die je zoekt zo uit mijn hoofd.

Qua gewicht, tsja daar ga je wel wat op winnen maar aan de andere kant moet je wel weer een hoop aanschaffen en ga je altijd compromissen maken. Is een andere tas niet eerder wat voor je zodat je het comfortabel mee kan nemen? Ik sleep vele malen meer kilo's mee en ik heb nooit rugklachten of iets dergelijks.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• MRIdev
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 09:08
Ik sluit me bij @Ventieldopje aan. Bij een to-go camera zou ik eerder denken aan een goede compact camera.

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
Ik heb de optie van alleen A7Rii ook overwogen, maar ik wil kunnen blijven fotograferen als de A7Rii ziek wordt of een ongeluk krijgt. Compact ben ik geen fan van, dan kan ik beter mijn X-t10 setje houden - of, als alternatief, de X-t10 vervangen door een x-t20 - waar ik gevoelsmatig het meest naartoe neig. Maar gevoel is vaak een slechte raadgever, vandaar mijn vraag. Bovendien heb ik dan alleen een walk-around, geen reserve.

Een FF en aps-c Sony zou een verstandiger keus zijn omdat een Sony aps-c als lichte walk-around en back-up zou kunnen dienen (desnoods met een Viltrox booster erop). Alleen: hoe werkt het met een Sony aps-c met maar twee wieltjes, als ik aan een camera met een veelvoud aan wieltjes en directe instellingsmogelijkheden gewend ben?

Sony, Fuji, van alles wat en steeds wat anders. En nu zelfs een webstek in aanbouw..

• sys64738
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 23:15

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Dan zou ik eerder voor MFT gaan. Ik schiet zelf ook met die combi. A7Rii voor de echte fotografie-momenten en een Micro Four Thirds camera voor de gewone dagjes weg.

Die MFT is goed genoeg voor (bijna) alle wat ik op gewone dagjes weg tegen kom. Dan zie je er ook meteen niet uit als een Pro fotograaf maar gewoon iemand die lekker dagje weg is en af en toe foto's maakt. OK, die Olympus 40-150 Pro verpest dat imago klein beetje 8) .En voor de low light en high DR plaatjes ga ik gewoon met mijn Sony op pad.

Van de andere kant: als je toch al Fuji spul hebt.... van ruilen komt huilen (of kost in ieder geval meer geld).

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 07:00
Ik heb zelf een x-t20.

Je schrijft dat de x-t10 onvoldoende zoekervergroting heeft. Bedoel je hiermee de loepfunctie bij manual focus? Ik weet dat de x-t20 iig 2 vergrotings-opties heeft, uit m'n hoofd is dat 3x en 10x, door aan een van de wieltjes te draaien kun je hier tussen switchen.

Focuspeaking vind ik zelf beperkt functioneel. Meer dan eens suggereert focuspeaking dat een deel scherp is, wat achteraf toch niet scherp blijkt te zijn. Als je hier rekening mee houdt, is er goed mee te werken, zeker met de 10x loepfunctie.

Viltrox komt binnenkort (oktober?) met 3 primes, te weten de 23, 33 en 56mm, allen f1.4
Kijkende naar de prijs van de 85mm 1.8, is het niet ondenkbaar dat de prijzen ergens tussen de €250,- en €400,- zullen liggen. Echt budget is dat niet, maar vergeleken met fuji's eigen alternatieven scheelt het toch weer 50%. Alternatief (en wat ik ook doe) is marktplaats en cashbacks in de gaten houden. Cashbacks zijn vooral interessant rond black friday. Vooralsnog heb ik alle lenzen zo'n 30% onder de winkelprijs gekocht.

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
@sys64738 Mft zou een optie zijn als erbij-camera, wat nu de X-t10 is, ware het niet dat ik me met deX-t10 en zijn twee lensjes behoorlijk senang voel, en verwacht dat een X-t20 daar nog een schepje bovenop zal doen. Die zou me een sprongetje vooruit kunnen leveren, iets wat ik met mft vooralsnog niet zie gebeuren.

Belangrijkste Fuji-bezwaren zijn eigenlijk dat een walkaround lens met meer bereik dan de 18-55 A: niet zo best zou zijn, en b: behoorlijk onbetaalbaar is. Ook lichtsterkte kost duur ;) op Fuji, en met Fuji zou ik wel een erbij-systeem, maar geen back-up systeem naast mijn A7Rii-plus-optieken hebben.

@LA-384 De EVF-vergroting van de x-t10 ken ik, werkt afaik hetzelfde als die van de x-t20, maar ik kan daar met mf-lenzen maar bar matig mee uit de voeten. Weet niet wat de vergrotingswaarden zijn (schijnt een zorgvuldig bewaard geheim te zijn) maar het is imo 3x niks vergeleken met de EVF-vergroting van de A7Rii (5 en 12x ). Misschien is de X-t20 met 3 en 10x beter bedeeld, anders is het echt het zoekerbeeldformaat (0.62x t.o.v 0,77x voor de A7rII).

• sys64738
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 23:15

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@bobcom Ik ben zelf dus geen Fuji schieter maar de algemene conclusie is volgens mij wel dat die Fuji 18-55 de beste kitlens is die je kunt kopen (voor welk systeem dan ook). Dus een X-T20 met 18-55 zou wel eens perfect kunnen zijn.

Maar vergis je ook niet in een E-M10 of E-M5 met 12-40mm F2.8. Dus ook geen speelgoed cameraatje hoor....

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee