Mijn vraag:
Zie topic-titel
Relevante software en hardware die ik gebruik:
(M.n. hardware): A7Rii met een paar e-mount lenzen, Metabones-iv met EF-lenzen, diverse legacy- en EF-primes wanneer ik er echt op uit ga om te fotograferen. (Eventueel) A7Rii met aps-c 18-135 mm als 18 Mp walk-around-camera; X-T10 met 18-55 en 50-230 als lichtgewicht-op-pad en direct-bij-de-hand toestel.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Informatie over X-T20 en A6300, met name waar het gaat om ergonomie en gebruik van legacy lenzen
Toelichting:
Ik ben bezig mijn fototografielaadjes op te schonen, en heb al het een en ander de deur uit gedaan. Ik wil de A7Rii als "serieuze" camera houden, en daarnaast een compacte, lichte aps-c camera aanhouden. Compact en licht om hem makkelijk mee te kunnen nemen; aps-c om te kunnen profiteren van het extra bereik dat de cropfactor mij geeft op tele- en macrogebied.
Ik denk daarbij twee kanten op:
Autofocus-snelheid, video, eye af en al die toeters en bellen zit ik niet om te springen. Touch focus is misschien aardig, maar geen dealbreaker - IBIS lijkt mij praktischer.
Wat ik vooral hoop te bereiken is een consistente set, met name op de punten veelzijdigheid, beeldkwaliteit, compactheid en betaalbaarheid.
Ik hoef niet de laatste neusjes van de zalm, zoals Sony G's of Tamron E's; in plaats van het beste is "gewoon goed" goed genoeg voor mij. Daarover hoor ik graag meningen en adviezen.
Bij voorbaat dank.
Zie topic-titel
Relevante software en hardware die ik gebruik:
(M.n. hardware): A7Rii met een paar e-mount lenzen, Metabones-iv met EF-lenzen, diverse legacy- en EF-primes wanneer ik er echt op uit ga om te fotograferen. (Eventueel) A7Rii met aps-c 18-135 mm als 18 Mp walk-around-camera; X-T10 met 18-55 en 50-230 als lichtgewicht-op-pad en direct-bij-de-hand toestel.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Informatie over X-T20 en A6300, met name waar het gaat om ergonomie en gebruik van legacy lenzen
Toelichting:
Ik ben bezig mijn fototografielaadjes op te schonen, en heb al het een en ander de deur uit gedaan. Ik wil de A7Rii als "serieuze" camera houden, en daarnaast een compacte, lichte aps-c camera aanhouden. Compact en licht om hem makkelijk mee te kunnen nemen; aps-c om te kunnen profiteren van het extra bereik dat de cropfactor mij geeft op tele- en macrogebied.
Ik denk daarbij twee kanten op:
- Een X-T20 als alternatief voor mijn X-T10, met behoud van mijn 18-55 en 50-230 Fuji's.
- Voordelen: ergonomie van de camera, optieken die ik ken en waardeer, licht en compact zoals op mijn verlanglijstje staat.
- Nadelen: matig bij manual focus als ik met legacy-lenzen wil spelen (onvoldoende zoekervergroting, eigenlijk alleen focus peaking) , E-mount lenzen die ik heb niet te gebruiken, voor bijv. macro met de Tamron EF 90-2.8 moet ik een €300-adapter aanschaffen, weinig betaalbare opties om het het lenzenpakket uit te breiden met betaalbare primes.
- Twijfels/open vragen: is de X-T20 vwb de manual focus-ondersteuning duidelijk beter dan de X-T10, wat zijn de verwachtingen vwb betaalbare AF-primes (Viltrox, andere third parties?)
- Alternatief is een A6300 (heel misschien A6500, als de bruine dat kan trekken).
- Voordelen: bruikbaar met E-mount lenzen en (via Metabones) EF-lenzen die ik al heb, goede ondersteuning van manual focus met legacy lenzen via focus magnify, via adapter toegang tot betaalbare (EF-S) primes
- Nadelen: ergonomie: minimaal aantal opties voor directe bediening (2 wieltjes, geen belichtingscompensatie), weinig betaalbare primes (tenzij met adapter, dus minder licht/compact), bestaande kitaanbod minder lichtsterk dan Fuji dus ook op zoek naar extra licht, evt. achter adapter, dus minder compact)
- Twijfels/open vragen: ik heb geen ervaring met de aps-c Sony's en op het Italiaanse platteland zijn die ook niet zomaar te huur. Daarom zijn de nadelen (ergonomie, lenskwaliteit) veelal aannames: "men vindt/zegt".
Autofocus-snelheid, video, eye af en al die toeters en bellen zit ik niet om te springen. Touch focus is misschien aardig, maar geen dealbreaker - IBIS lijkt mij praktischer.
Wat ik vooral hoop te bereiken is een consistente set, met name op de punten veelzijdigheid, beeldkwaliteit, compactheid en betaalbaarheid.
Ik hoef niet de laatste neusjes van de zalm, zoals Sony G's of Tamron E's; in plaats van het beste is "gewoon goed" goed genoeg voor mij. Daarover hoor ik graag meningen en adviezen.
Bij voorbaat dank.
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes