3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
[ Voor 154% gewijzigd door Croga op 06-09-2019 14:19 . Reden: eerdere link toonde ook geen M7 ]
Misschien handig dat je dan even een linkje post waar ze te krijgen zijn.Croga schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 14:15:
Een binnenzeskant (inbus) kan ik zo snel niet vinden. Maar gewone zeskant is echt overal eenvoudig verkrijgbaar.....
https://www.beslist.nl/pr...antenkop_Doos_a_25_stuks/
M6 en M8 inbus zijn overal eenvoudig te vinden, M7 lijkt niet te bestaan.
M7 op zich is al lastig te vinden, in RVS uitvoering wordt wel heel erg lastig ben ik bang.
Waar ben je eigenlijk specifiek M7 voor nodig?
Schijnt Engels te zijn hoorde ik van de installateur.johnkeates schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 14:17:
Waarschijnlijk is er dan geen M7 maar is het een niet-metric maat?
Voor het bevestigen van mijn zadel op de zadelpen. De oude M7x45 is afgebroken terwijl ik aan het fietsen wasbrambo123 schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 14:18:
[...]
Misschien handig dat je dan even een linkje post waar ze te krijgen zijn.
M7 op zich is al lastig te vinden, in RVS uitvoering wordt wel heel erg lastig ben ik bang.
Waar ben je eigenlijk specifiek M7 voor nodig?

Ik ga anders maar eens kijken of ik die 5mm extra kwijt kan.Puch-Maxi schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 14:18:
Kun je halen bij Patrick Saes
edit:
Chips, hij heeft alleen M7x50.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
En anders afslijpenJT schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 14:22:
[...]
Schijnt Engels te zijn hoorde ik van de installateur.
[...]
Voor het bevestigen van mijn zadel op de zadelpen. De oude M7x45 is afgebroken terwijl ik aan het fietsen was
[...]
Ik ga anders maar eens kijken of ik die 5mm extra kwijt kan.
Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.
DIN 912 M7x45 ook nog RVS A2/A4 is dus al helemaal zeldzaam.
Heb je echt RVS nodig? Is het voedselindustrie?
*m7 is niet engels, gewoon 1x0.75 net als m6 gesneden op 1mm diameter meer.
[ Voor 24% gewijzigd door jeroen3 op 06-09-2019 14:28 ]
Moet het dan niet bijvoorbeeld 1/4 inch zijn ipv M7? Of een andere Engelse maat..JT schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 14:22:
[...]
https://www.montagetechni...uk/1-4--20-unc-inbusbout/
12x400WP West Fronius
in M7 45mm vind ik zo 123 alleen titaniumschroeven, misschien kan dat ook?
Of wellicht een >45 inkorten:
Die kan je eventueel ook afkorten denk ik.JT schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 14:22:
...
Ik ga anders maar eens kijken of ik die 5mm extra kwijt kan.
[ Voor 29% gewijzigd door begintmeta op 06-09-2019 14:44 ]
Als je dit niet doet kun je de grootste moeite krijgen om een moertje fatsoenlijk op de bout te draaien.
Hier hebben ze het niet en dat zegt eigenlijk al genoeg. Gewone bout M7 is wel te krijgen in allerlei lengtes.
[ Voor 69% gewijzigd door Jampot007 op 06-09-2019 14:57 ]
Als oud medewerker kan ik zeggen dat je het wel kunt vergetenJampot007 schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 14:55:
https://www.fabory.com/nl
Hier hebben ze het niet en dat zegt eigenlijk al genoeg. Gewone bout M7 is wel te krijgen in allerlei lengtes.
Maar eh, zat er nu ook RVS in, of gewoon staal? En waar is de bout gebroken? Staal zou wel eens een betere keus kunnen zijn namelijk
One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas
M8x45 lijkt een beetje de standaard te zijn.
Op bovenstaande site staat wel een M7x40mm.
Welk merk fiets / zadel heb je?
@memphis Misschien kan jij iets betekenen? Maar als het een kwestie van 5mm extra afslijpen is, lijkt me dat niet de moeite.
Gewoon (8.8) staal is ook iets sterker dan RVS (70). Daarom is staal zelfs misschien wel een beter keus.WEBGAMING schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 15:43:
Waarom moet het zo per se rvs zijn? Snap dat het handig is dat het niet roest, maar verzinkt roest ook niet. (zomaar)
One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas
Als het een Engelse maat is, is het al sowieso geen M7...JT schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 14:22:
M7 bestaat wel, maar is een second-choice ISO-maat. Die zal je niet snel vinden. Er zal altijd de voorkeur voor M6 of M8 gegeven worden.
Als het echt een M7 maat is zou ik gewoon contact op nemen met een degelijke ijzerwaren-handel, en daar vragen of ze er voor je kunnen bestellen.
Maar als het een Engelse maat is, zoals je installateur zegt, dan is het waarschijnlijk een 1/4 (of 5/16) inch bout (imperial). Deze twee komen het dichtste bij M7. Die zou je ook wel in de betere ijzerwarenzaak moeten kunnen vinden.
Mja... stukkie inkorten is de moeite niet, zeker als het om RVS gaat geen probleem, voor een verzinkte bout haal je natuurlijk de bescherming eraf. Maar ach, het zal jaren duren voordat de roest ver doorgedrongen is en anders na montage even de afgeslepen uiteinde aantippen met iets van verf (hamerite)WEBGAMING schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 15:43:
Waarom moet het zo per se rvs zijn? Snap dat het handig is dat het niet roest, maar verzinkt roest ook niet. (zomaar)
@memphis Misschien kan jij iets betekenen? Maar als het een kwestie van 5mm extra afslijpen is, lijkt me dat niet de moeite.
Als je het vervangt en je wil niet opnieuw tappen moet je dus ook een engelse gebruiken.
Misschien dat de TS (@JT ) eerst even kan en wil vertellen waar 'ie t voor gaat gebruiken? M7 bestaat (helaas) wel degenlijk maar is absoluut geen gangbare maat.johnkeates schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 16:41:
Kom op mensen, het is geen M7, het is imperial engels. Dus inches... en niet metric (waar de M voor staat).
Als je het vervangt en je wil niet opnieuw tappen moet je dus ook een engelse gebruiken.
Veel kans dat 'ie z'n 'probleem' op kan lossen met wat simpel én goedkoop M6 spul uit de 'grijpvoorraad' bij de Hornbach door ook het deel aan de andere kant te vervangen.
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Verwijderd
Dat heeft de ts om 14uur22 gedaan.wimmel_1 schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 16:50:
[...]
Misschien dat de TS (@JT ) eerst even kan en wil vertellen waar 'ie t voor gaat gebruiken? M7 bestaat (helaas) wel degenlijk maar is absoluut geen gangbare maat.
Rede genoeg voor een 'Harde Brex-It' dus.... Is waarschijnlijk een boutje met 'UK / US' spoed waar voor 't gemak (vanwege standaard gereedschap) een metrisch berekende kop op zit.
M6 draad in 't framedeel tappen gaat dan waarschinlijk ook niet meer werken. Een M8 bout zal wel te dik zijn.....
@JT Engelse 'draad' wil niet zeggen dat je spullen 'andersom' vast (óf los) gaat moeten draaien maar dat er een andere 'spoed' gebruikt is (afstand tussen de draad / tap-wentelingen is daarbij anders). Linkse 'draad' wordt ook in de metrische omgeving vrij vaak gebruikt bij spullen welke vanwege het draaimoment anders vanzelf los kunnen gaan lopen.
[ Voor 35% gewijzigd door Will_M op 06-09-2019 17:14 ]
[ Voor 10% gewijzigd door JT op 06-09-2019 17:11 ]
Ecodan warmtepomp
Edit: https://www.ebay.nl/itm/R...-1mm-Natural/202107284482 deze lijkt me ook prima

[ Voor 27% gewijzigd door DutchKel op 06-09-2019 17:19 ]
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Ik ga de linkjes niet aanklikken maar wat je vaak met dat (China?) 'spul' ziet is dat de treksterkte niet afdoende is en je de bout dus vrij gemakkelijke in tweeën trekt. Bij het vastzetten van een zadelpen wordt er meestal niet met een momentsleutel gewerkt maar wordt er zomaar op 'gevoel' wat spanning op de bout gezet....DutchKel schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 17:17:
Zoiets? https://www.ebay.nl/itm/4...nensechskant/153544052406 zoek anders even op ebay op M7x45 en je krijgt ontzettend veel resultaten.
Edit: https://www.ebay.nl/itm/R...-1mm-Natural/202107284482 deze lijkt me ook prima
Met deze omschrijving “RacePro - 20x Titanium Parallel Socket Bolt Allen - M7 x 45mm x 1mm - Natural” lijkt het me toch echt wel prima en er mogen er dan zelfs nog wel een paar kapot gaan.wimmel_1 schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 17:25:
[...]
Ik ga de linkjes niet aanklikken maar wat je vaak met dat (China?) 'spul' ziet is dat de treksterkte niet afdoende is en je de bout dus vrij gemakkelijke in tweeën trekt. Bij het vastzetten van een zadelpen wordt er meestal niet met een momentsleutel gewerkt maar wordt er zomaar op 'gevoel' wat spanning op de bout gezet....
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Je mag daar van mij best wel van uit gaan maar ik kan je uit ervaring zeggen dat 't "Titanium" waarmee daar geadverteerd wordt vaak niet meer is dan een (goedkope) Aluminium legering welke in de verste verte nog niet iets met Ti te maken heeft.DutchKel schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 18:21:
[...]
Met deze omschrijving “RacePro - 20x Titanium Parallel Socket Bolt Allen - M7 x 45mm x 1mm - Natural” lijkt het me toch echt wel prima en er mogen er dan zelfs nog wel een paar kapot gaan.
Nou nee. Ik wil niet nog een keer van m'n fiets vallen. Deze keer viel het gelukkig mee.DutchKel schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 18:21:
[...]
en er mogen er dan zelfs nog wel een paar kapot gaan.
Ecodan warmtepomp
zadelpenbout is standaard m7 of M8 x 40barry86 schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 15:56:
De constructeur die bedacht heeft m7 toe te passen mag direct terug de schoolbanken in
zeker dat je die 45 mm echt nodig hebt?
[ Voor 9% gewijzigd door Tens op 06-09-2019 19:20 ]
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
begintmeta schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 14:42:
[...]
Die kan je eventueel ook afkorten denk ik.
Dank voor de tip allen. Ik denk dat dit optie 3 wordt.titan1901 schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 14:46:
Mocht je gaan afkorten, vergeet dan niet voor het doorzagen een moertje op de bout te draaien. Daarna doorzagen, het gezaagde uiteinde afschuinen op een slijpsteen en dan de moer van de bout draaien. Door die paar keer los en vast te draaien op het puntje van de bout tap je als het ware nieuw draad en heb je een perfecte bout op lengte gemaakt.
Als je dit niet doet kun je de grootste moeite krijgen om een moertje fatsoenlijk op de bout te draaien.
Was RVS. Onder het zadel van een mountainbike (dus geen/weinig spatbord) die wordt gereden in alle soorten weer. Bout is gebroken in het schroefdraad. Hij is iets gebogen, die spanning heeft hem letterlijk de kop gekostmystic schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 15:06:
[...]
Als oud medewerker kan ik zeggen dat je het wel kunt vergetenM7 is sowieso moeilijk en zal in de meeste winkels niet liggen, alleen op bestelling.
Maar eh, zat er nu ook RVS in, of gewoon staal? En waar is de bout gebroken? Staal zou wel eens een betere keus kunnen zijn namelijk
Ghost 5000SE met Ergon zadel.kevlar01 schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 15:28:
https://www.internet-bikes.com/zadelpennen/zadelpenbouten/
M8x45 lijkt een beetje de standaard te zijn.
Op bovenstaande site staat wel een M7x40mm.
Welk merk fiets / zadel heb je?
De ijzerwarenzaak waar ik was moest dan gelijk 200 stuks bestellen ofzo die ze nooit meer kwijtraken.Opifex schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 15:52:
[...]
Als het een Engelse maat is, is het al sowieso geen M7...
M7 bestaat wel, maar is een second-choice ISO-maat. Die zal je niet snel vinden. Er zal altijd de voorkeur voor M6 of M8 gegeven worden.
Als het echt een M7 maat is zou ik gewoon contact op nemen met een degelijke ijzerwaren-handel, en daar vragen of ze er voor je kunnen bestellen.
Er komt best wel wat kracht op te staan, gaat dat niet ten koste van de verzinking?WEBGAMING schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 15:43:
Denk dat een nieuwe zadelpen met gangbare maten dan goedkoper isXyRuS schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 15:44:
Afhankelijk van wat je eraan wilt besteden zou je het ook kunnen uit besteden bij iemand met een draaibank in het bezit.
Ghost 5000SE.
Een van de fietsboeren hier had wel iets korter M7 liggen ja. Misschien maar met de fiets naartoe lopen en proberen als optie 1. 7x50proberen als optie 2, inkorten van 7x50 als optie 3, nieuw busje met bout regelen optie 4. Dan moet het wel lukken denk ik.Tens schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 19:17:
[...]
zadelpenbout is standaard m7 of M8 x 40
zeker dat je die 45 mm echt nodig hebt?
Ecodan warmtepomp
1. M8 tappen en andere doorvoergaten opboren.
2. Complete zadelpen vervangen, tientje van MP.
RVS is niet nodig, alleen maar zwakker dan 8.8 en als je pech hebt corrodeerd het alsnog vast door spanningsverschillen.
[ Voor 30% gewijzigd door bbbrumbrum op 07-09-2019 08:23 ]
Ik zou voor de suggestie van bbbrumbrum gaan. Uitboren en M8 erin tappen met een verzinkt boutje.
Kiek em goan!
[ Voor 6% gewijzigd door Helgie op 07-09-2019 08:47 ]
Hypocrites must die
Even klein lesje voor de techneuten
Het is dus een inbusschroef en geen inbusbout. Zoeken wordt er dan al wat makkelijker op.
M7 is wel leverbaar en bij de grotere leveranciers ook wel op voorraad.
Waardeloos lesje. Hier een schroef waar je iets omheen klemt.testmuts schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:30:
M7x45 inbus...... SCHROEF
Even klein lesje voor de techneutenEen bout is waar je het montagegereedschap omheen doet. Een schroef is waar je het montagegereedschap in steekt.
Het is dus een inbusschroef en geen inbusbout. Zoeken wordt er dan al wat makkelijker op.
M7 is wel leverbaar en bij de grotere leveranciers ook wel op voorraad.
https://www.elektramat.nl...ZnAeO3qh9wVIaAnKkEALw_wcB
Joe
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 15:40
/u/42776/crop6501d346786db_cropped.png?f=community)
Dit topic is gesloten.