Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-09 10:19
Aanwezigheid simulatie tijdens vakantie.

Ik heb recent een ICS-2000 module aangeschaft en heb een paar klikaanklik uit schakelaars die nu met de Klikaanklikuit app bediend kunnen worden. Werkt prima.

Waar ik naar op zoek ben is het volgende:

Ik zoek (binnen de app, want dat lijkt mij de meest logische plaats), een manier op een aanwezigheid te simuleren, tijdens bijvoorbeeld een vakantie.
Met hierbij de volgende kenmerken (ik nummer ze even dat verwijst makkelijk naar evt. vervolgvragen/discussies):

1. Periode is in te stellen (begindatum/tijd + einddatum/tijd);
2. De klikaanklikuit schakelaars zijn te selecteren (welke doen mee, welke worden uitgesloten);
3. De kika schakelaars gaan op willekeurige momenten aan en uit;
4. er is in te stellen (per schakelaar) wanneer deze aan en uit moeten gaan (licht schakelaar alleen na 20:00 uur aan)
5: er is in te stellen (per schakelaar) hoeveel tijd er minimaal moet liggen tussen aan en uit schakelen;
6. de volgorde waarin de kika schakelaars schakelen is dus willekeurig.
7. na afloop van de periode (zie punt 1), is het scenario automatisch beeindigd en is alles weer "business as usual"

Ik heb hierover al contact gehad met de Kliklaanklikuit klantenservice en zij bieden goede support (geen kritiek), maar ik krijg niet het gewenste resultaat: er wordt getipt om met regels en scenes te werken, dat al snel heel complex wordt, en bovendien is er niet een mogelijkheid om met random vertragingen te werken (er is altijd een vertraging van vast aantal minuten in de app), bovendien is de volgorde (punt 6) ook altijd hetzelfde, en bovendien is punt 7 niet realiseerbaar (je moet zelf handmatig de eindactie verrichten).

Zijn er mensen die hierover zich net als ik verbazen dat dit niet ondersteund wordt? En die dit wel graag zouden willen zien? Andere ideen? Let op: ik ben geen techneut heb dus ook geen zin om met die complexe combinaties van scenes en regels te gaan werken voor zoiets als een "vakantie simulatie modus".

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:35
Deze https://www.bol.com/nl/p/...KA-aZMGA.1.4.ProductTitle laten schakelen door een simpele KlikAanKlikUit schakelaar gedurende een x tijd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

pastafan schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 13:01:
Zijn er mensen die hierover zich net als ik verbazen dat dit niet ondersteund wordt? En die dit wel graag zouden willen zien? Andere ideen? Let op: ik ben geen techneut heb dus ook geen zin om met die complexe combinaties van scenes en regels te gaan werken voor zoiets als een "vakantie simulatie modus".
heb het ook de ics-2000 in huis. Wat jij wilt is allemaal ondersteund. Het is vrij simpel om als je niet in huis ben bepaalde regels te starten. Die gaan ook weer uit zodra je thuis bent. Dat werkt hier prima.
Gebruik hiervoor Olisto.
Je kan wel degelijk dingen op random tijden starten. Bv om 21.30u binnen plus of min 19 minuten. Of binnen plus of min 13 minuten van zonsondergang.
Uitzetten kan op dezelfde manier.
Je kan dus het licht in de huiskamer op een ander willekeurig moment laten uitgaan dan de lamp in de keuken. En dat is per dag anders.

De ics-2000 is wel goed, maar kan geen gedachten lezen. Je zal je echt zelf moeten verdiepen in hoe het werkt.
Als je daar geen zin in hebt ben ik bang dat het nooit voor je zal gaan werken

[ Voor 53% gewijzigd door Ortep op 06-09-2019 14:20 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:00
Zoals hierboven al is aangegeven is alles te programmeren wat je wil. Eventueel kan je je op vakantie met de app ook je lampen willekeurig aan/uit zetten.

Als je de lampen willekeurige volgorde wil laten aan/uit gaan moet je per lamp een regel aanmaken.

Ga naar regels:
Druk op +
Timer instelhulp
Kies tijd, of zonsondergang.
Stel willekeurige vertraging in
De rest spreekt voorzich.

Je kan dagen en maanden instellen, maar je kan de regel ook aan zetten als je op vakantie gaat en weer uitzetten als je thuis komt.

Hier gaat de woonkamer verlichting het hele jaar door vanzelf aan middels de zonsondergang stand. Het uitgaan gebeurd vanzelf vanaf 22.00 als er geen beweging wordt gedetecteerd. (1 keer per 20 minuten bewegen is genoeg om de lampen aan te houden. )

Als je er een beetje in verdiept kan er veel met de ICS 2000. Er is ook een ICS 2000 topic op tweakers.

[ Voor 26% gewijzigd door Erwin_83 op 06-09-2019 18:18 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
MadDog11 schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 13:21:
Deze https://www.bol.com/nl/p/...KA-aZMGA.1.4.ProductTitle laten schakelen door een simpele KlikAanKlikUit schakelaar gedurende een x tijd ?
Thanks, maar dat is niet helemaal wat ik zoek. Zoek ook mogelijkheid om verlichting te schakelen, en bijvoorbeeld ook gordijnen te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Ortep schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 14:13:
[...]

heb het ook de ics-2000 in huis. Wat jij wilt is allemaal ondersteund. Het is vrij simpel om als je niet in huis ben bepaalde regels te starten. Die gaan ook weer uit zodra je thuis bent. Dat werkt hier prima.
Gebruik hiervoor Olisto.
Je kan wel degelijk dingen op random tijden starten. Bv om 21.30u binnen plus of min 19 minuten. Of binnen plus of min 13 minuten van zonsondergang.
Uitzetten kan op dezelfde manier.
Je kan dus het licht in de huiskamer op een ander willekeurig moment laten uitgaan dan de lamp in de keuken. En dat is per dag anders.

De ics-2000 is wel goed, maar kan geen gedachten lezen. Je zal je echt zelf moeten verdiepen in hoe het werkt.
Als je daar geen zin in hebt ben ik bang dat het nooit voor je zal gaan werken
Ik betwijfel wat je zegt of dat zo is in te stellen, maar ik ga met je mee, en ik ga het proberen via Olisto. Eerste punt waar ik tegen aan loop: hoe stel ik een willekeurig tijdstip in? In de Dan constructie heb ik weet niet voor tig mogelijkheden van Crowstone tot Sonos en ik weet ik het allemaal wat, maar een simpele "willekeurige vertraging", of iets van dien aard zit er mi niet bij. Ik heb onder KlikaanKlikuit alleen de mogelijkeheid om direct een schakelaar te bedienen en dus geen vertraging in te bouwen.

Ik heb nu het volgende gebouwd:
ALS
het is tussen 10 en 15 september
Het tussen 20:00 en 20:30 is

DAN
KlikAanKlikUit schakel lamp1 aan

Wat er nu steeds gebeurt is dat de lamp exact om 20:00 uur aan gaat, maar ik wil dus tussen 20:00 en 20:30 aangaan, iedere dag op ander willekeurig tijdstip....

ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

pastafan schreef op zondag 8 september 2019 @ 14:28:
[...]
Ik betwijfel wat je zegt of dat zo is in te stellen,
Vriendelijk dat je mij en @Erwin_83 van onwaarheden beticht.
maar ik ga met je mee
Ik ben vereerd dat je me nog een kans geeft.
Eerste punt waar ik tegen aan loop: hoe stel ik een willekeurig tijdstip in?
Gewoon in de KaKu app. Dat heeft Erwin je al uitgelegd. Maar ik probeer het ook nog een keer
  • Maak een regel waarin je zegt:
  • Trigger, vast tijdstip (of zonsondergang)
  • Selecteer tijd
  • Gebruik de slider om de willekeurige verschuiving aan te geven.
That's it

Dat kan je dus voor iedere lamp of groep van lampen doen en dan gaan ze allemaal op andere tijden.
Olisto gebruik je om te testen of je thuis bent. Is dat zo dan zijn de regels niet actief, ben je er niet, dan zijn ze wel actief.

[ Voor 13% gewijzigd door Ortep op 08-09-2019 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Ortep schreef op zondag 8 september 2019 @ 14:50:
[...]

Vriendelijk dat je mij en @Erwin_83 van onwaarheden beticht.

[...]

Ik ben vereerd dat je me nog een kans geeft.

[...]

Gewoon in de KaKu app. Dat heeft Erwin je al uitgelegd. Maar ik probeer het ook nog een keer
  • Maak een regel waarin je zegt:
  • Trigger, vast tijdstip (of zonsondergang)
  • Selecteer tijd
  • Gebruik de slider om de willekeurige verschuiving aan te geven.
That's it

Dat kan je dus voor iedere lamp of groep van lampen doen en dan gaan ze allemaal op andere tijden.
Olisto gebruik je om te testen of je thuis bent. Is dat zo dan zijn de regels niet actief, ben je er niet, dan zijn ze wel actief.
Je had het hierboven over de Olisto app. Ik citeer "Gebruik hiervoor Olisto".

Ik dacht dat we het dan ook over de Olisto app hadden. Ik ben al eerder met de Klikaanklik uit app aan de slag geweest maar dat biedt weinig soelaas. De Olisto app lijkt beter in elkaar te zitten maar ik mis dus de mogelijkheid om willekeurige vertraging in te voeren. Dat biedt de Klikaanklikuit app misschien dan weer wel maar de hele mix van scenes en regels spreekt me niet zo aan en wordt bovendien zeer complex bij meerdere schakelaars.

[ Voor 4% gewijzigd door pastafan op 08-09-2019 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

pastafan schreef op zondag 8 september 2019 @ 15:17:
[...]

Je had het hierboven over de Olisto app. Ik citeer "Gebruik hiervoor Olisto".
Citeer dan ook alles en niet alleen wat je leuk of minder leuk vindt:
Die gaan ook weer uit zodra je thuis bent. Dat werkt hier prima.
Gebruik hiervoor Olisto.
Ik ben al eerder met de Klikaanklik uit app aan de slag geweest maar dat biedt weinig soelaas.
Die doet dus precies wat je wilt zoals je al door verschillende mensen is uitgelegd.
Je bent ook al gewezen op het ICS-2000 topic. Ook daar kan je lezen hoe het moet en wat er kan.
de hele mix van scenes en regels spreekt me niet zo aan en wordt bovendien zeer complex bij meerdere schakelaars.
Tsja, de hele wereld is complex, Belastingen, pensioenen, zorgverzekeringen en home automation.
Soms moet je ergens moeite voor doen.
Ik wens je verder veel succes met het werkend krijgen van een systeem dat al bij vele mensen gewoon goed werkt.

[ Voor 14% gewijzigd door Ortep op 08-09-2019 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Ik probeer even ergens anders, wellicht dat men daar iets beter bij kan dragen. Salut!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

pastafan schreef op zondag 8 september 2019 @ 16:11:
Ik probeer even ergens anders, wellicht dat men daar iets beter bij kan dragen. Salut!
Tja, de oplossing is je gegeven, maar dat is te complex. Wat wil je dan? Dat iemand in z'n vrije tijd jou een kant en klaar script aanlevert?

Klinkt als "ik wil een drie-sterren menu op tafel zetten, maar het moet net zo makkelijk zijn als kip met appelmoes".
Zodra iemand je dan vertelt dat je misschien met meer dan drie ingrediënten moet gaan koken is het "ho eens even, daar heb ik niet om gevraagd! Wat een stom advies".

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Ik doe alles met de KaKu app en dat werkt prima, met wat jij wil @pastafan heb je gewoon wat programmeer werk per lamp.

En erna kan je dan weer een scène maken die alles regels aan zet voor als je op vakantie gaat en een scène die al je regels op pauze zet als je weer thuis bent.

De KaKu app is niet zo ingewikkeld als je er even de tijd voor neemt.

Naar een kant en klare oplossing kan je ook elders zoeken, maar gewoon gaan programmeren in de app zal sneller zijn ;)

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• pastafan
Mijn insteek was inderdaad een kant-en-klare oplossing te vinden, dan wel een mogelijkheid om de apps van Klikaanklikuit/Olisto te verbeteren voor de ontwikkelaars. Niet iedereen zit er op te wachten om extensief programmeerwerk te verrichten voor futiliteiten als het licht willekeurig aan en uit te schakelen.

In mijn ogen zou deze intelligentie in de apps zelf kunnen worden ondergebracht en zouden de mensen die veel meer aan de gebruikerskant zitten (dus niet zitten te wachten om allerlei scenarios zelf te hoeven programmeren) veel beter bediend kunnen worden. Dit in het kader van gebruikersgemak en het leveren van features.

Ik vermoed dat we niet helemaal op dezelfde golflengte zitten.

Gelukkig is er op het Olisto forum wel zinvolle discussies hierover. Zie: https://forum.olisto.com/...or-een-bepaalde-tijd/1568

NB: ik ben er inmiddels achter hoe mijn wens gerealiseerd kan worden, nu nog dmv een combinatie van Klikaanklikuit app en Olisto app, wellicht in de toekomst geintegreerd in 1 app. :)

[ Voor 9% gewijzigd door pastafan op 11-09-2019 15:59 ]

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-08 15:56
Ondanks mijn soortgelijke maatregelen is er recent bij mij ingebroken. Enorm drama natuurlijk, maar goed. Ze letten blijkbaar niet meer op lampen aan en uit, maar plakken gewoon oldschool een plakbandje op de deurbel. Als er niemand opent na een paar minuten, trekken ze de cilinder uit de deur, et voila. Ik denk dat inbrekers onderhand ook wel door hebben dat er grote groepen mensen zijn die hen met domotica voor de gek proberen te houden.

Als ik iets geleerd heb is dat het enige dat redelijk effectief blijkt een sirene combineren met bewegingsdetectoren is. Kerntrekbeveiliging, haaksloten, anti-inbraakstrips, geautomatiseerde lichten... Het breekt toch even net iets minder aangenaam in als er 100db ellende door je trommelvliezen scheurt. Een buitensirene mag niet meer tegenwoordig, maar die boete incasseer ik liever dan weer een grondige inbraak. :\

EDIT: sorry, beetje offtopic. Verbitterde Tweaker hier. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Negakinu op 11-09-2019 16:13 ]

too old, too cold

• pastafan
@Negakinu ik vind je bijdrage zeer zinvol, en wil je dan ook hartelijk danken. Heeft mij ook aan het denken gezet: inderdaad dieven "doorzien" tijdschakelaars etc ook wel. Beste werkt wellicht een sirene, wellicht.

Tot de tijd dat ze die ook eerst uitschakelen met een drone? Of wellicht al met oorbescherming gaan inbreken... wie zal het zeggen.

• Erwin_83
Als ze bewust bij je komen inbreken werkt er niks en kan je alleen vertragen. Als jou beveiliging beter is op het oog dan die van de buren gaat de gelegenheids inbreker daar heen. Dus anti kerntrek sloten en anti inbraak strip e.d.

Pagina: 1