Aanschaf 100hz, 39 - 43" Televisie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1251340

Topicstarter
Ik zoek een?
Een televisie voor in de woonkamer.
Omdat onze woonkamer niet zo heel groot is willen we het graag houden bij een televisie tussen de 39 en 43". 39-43 inch televisie met 100hz beeldverversing en HDR.

Wat is je budget?
Circa 750e

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Voornamelijk om te gamen via mijn ps4 en films en series te kijken.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb de volgende tv bij Coolblue gevonden: Sony KD-43XG8305
Echter wordt er in de omschrijving gesteld dat het scherm een 8-bit paneel heeft en daardoor geen breed hdr kleurgamma weergeven.

Welke vragen heb je hier nog over?
Na enig onderzoek ben ik erachter dat 100hz een fijne specificatie is om games en films vloeiend weer te geven. Daarnaast heb ik ook begrepen dat HDR een goede specificatie is om games mooi weer te geven.
Probleem is dat ik niet of nauwelijks een tv van deze afmetingen met 100 hz kan vinden.

Heeft er iemand een goede tip?

Alvast bedankt voor de hulp.

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 1251340 op 06-09-2019 15:43 . Reden: template toegevoegd ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:58

FeaR

In GoT we trust

Voor aankoopadvies is er Consumentenelektronica Aankoopadvies. Ik zal het topic verplaatsen. Let wel dat de template er niet voor niets is. De template is er om topics te leiden in de vorm die we op GoT graag zien. Dat wil zeggen wat eigen onderzoek. Denk bijvoorbeeld aan een short list met merken en series die je al gevonden hebt. De Tweakers Pricewatch geeft inderdaad weinig TV's binnen dit budget met de eisen van formaat en refresh rate meegenomen maar er zijn er wel een paar.

[ Voor 36% gewijzigd door FeaR op 06-09-2019 14:17 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:04
Zoals je zelf al ervaart zoek je een tv in een heel lastig formaat. Fabrikanten maken geen high-end tv’s meer onder de 49” en soms al niet meer onder de 55”. Dan ga je zien dat de 43” modellen budget mdellen worden zonder 100hz en 10bit panelen.

Als HDR en 100hz heel belangrijk voor je is heb je 2 problemen. Het formaat en je budget. HDR weergave op 43 inch tv’s moet je vergeten. Die tv’s zijn niet in staan om HDR goed werr te geven. Te weinig piekhelderheid, of geen 10bit paneel.

Je moet een keuze maken. Of iets groter en meer budget of genoegen nemen met minder. De sony 49” XF90 (xf9005) is een goede lcd met 100hz en goede hdr weergave. Kost €999, wellicht kun je nog wat van de prijs afkrijgen.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Anoniem: 1251340 schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 12:56:
Ik zoek een?
Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb de volgende tv bij Coolblue gevonden: Sony KD-43XG8305
Echter wordt er in de omschrijving gesteld dat het scherm een 8-bit paneel heeft en daardoor geen breed hdr kleurgamma weergeven.
Dat is natuurlijk de grootste onzin (van Coolblue): de XG83 heeft een Triluminos paneel en kan wél een breder (maar ook weer niet genoeg voor de UHD Premium standaard van 90% DCI P3 xy) kleurgamma weergeven (het is in feite gewoon nog de 43XF85 van vorig jaar). Ook is het een 8-bit + FRC paneel, niet een standaard 8-bit paneel.
Bitdiepte van het paneel en kleurgamma zijn twee aparte dingen. Bitdiepte geeft alleen aan hoeveel tussenliggende stappen er binnen het kleurgamma mogelijk zijn (8bit + FRC en 10-bit zijn nauwlijks van elkaar te onderscheiden; in de Rtings gradient test doet ie het beter dan vrijwel elke 'QLED' :+ ).

Maar qua 100Hz is dit vrijwel de enige keus in 43". Andere ietwat interessante maar niet 100Hz is misschien de 40GXW804 van Panasonic (met VA ipv IPS paneel).

[ Voor 8% gewijzigd door apis29 op 06-09-2019 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:04
@apis29, zulke onzin is het niet van coolblue. Het scherm heeft een 8bit paneel. HDR is er juist voor om rec2020 kleurruimte weer te geven en daar heb je een 10bit paneel voor nodig.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Hulleman schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 01:58:
@apis29, zulke onzin is het niet van coolblue. Het scherm heeft een 8bit paneel. HDR is er juist voor om rec2020 kleurruimte weer te geven en daar heb je een 10bit paneel voor nodig.
8bit + FRC is (vrijwel) net zo goed als 10bit. 10bit zorgt niet voor een vergroot kleurbereik, dit doen de quantum dots, etc. 10bit zorgt enkel voor minder colour banding door meer tussenliggende kleurmogelijkheden (maar doet doet dithering met een 8bit FRC ook, ze doen het niet voor niets beter op de gradient test ;) en in de praktijk. Colour banding had je nog steeds met de 10bit QLED panelen zoals in voorgaande jaren aangehaald door Vincent Teoh met z'n scene uit The Martian terwijl daar bij een Sony bijv. geen sprake van was maar dat is misschien niet het beste voorbeeld om te nemen aangezien het bij de OLED reviews sowieso ook een 10bit paneel is en bij de LCD modellen die hij gereviewed heeft veelal ook).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3gf51M6KlNoifpZ8dZV16lvI/full.png

Temporal dithering. Also called Frame Rate Control (FRC). Instead of sticking two similar colors next to each other, a pixel will quickly flash between two different colors, thus making it look to observers like it is displaying the averaged color.

With good dithering, the result can look very much like higher bit-depth, and many TVs use this process to smooth out gradients onscreen. 8-bit TVs can use dithering to generate a picture that looks very much like it has 10-bit color depth.

Dit is absoluut niet hetzelfde als een standaard 8bit paneel.

[ Voor 35% gewijzigd door apis29 op 07-09-2019 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhnl1979
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-06 11:22
De Sony website geeft anders wél 10bit aan.
Ik zit in het zelfde schuitje. 49" is te groot en 43" perfect, maar wil 100Hz.
Heb je inmiddels een keus kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascoa341
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-06 18:36
Ik zit met dezelfde vraag. Gezien het gebrek aan reactie vermoed ik dat er niet veel meer schot in zit.De Sony en Panasonic zijn dus de beste keuzes in dit segment?
Pagina: 1