[mag dit?] huis krijgen via "1ste reactie = hebben" model

Pagina: 1
Acties:
  • 7.084 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Als dit voor 1 april was geweest had ik het humor gevonden, maar nu ...:?

ik vind het best bizar dat het blijkbaar nodig is dat mensen achter internet zsm een reactie moeten plaatsen

aanleiding: (de topic(s) zijn gesloten ..)
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/59924334
Hi tweakers,

Ik ben op zoek naar een huis via Woonnetrijnmond.nl de sociale woningverhuursite van Rotterdam. Een module is het Direct-Kans model, waarbij degene die het snelste klikt, het huis krijgt toegewezen. Er staat duidelijk aangegeven dat automatisch reageren dmv scripts of bots niet is toegestaan. Mijn vraag is; Heeft iemand nog een tip hoe ik mijn kansen op een legale manier kan vergroten? Het optimaliseren van de browserspeed heeft niks opgeleverd.

Thanks in advance,
Nu is het niet zo dat je "1ste" reactie direct DE kans hebber bent want
https://www.woonnetrijnmo...het-directkans-zoekmodel/
Reageert u als eerste op een DirectKans-woning?
Dan staat u bovenaan de lijst áls u voldoet aan alle voorwaarden van de woning.
Maar ik vind dit wel een zorg wekkende situatie, immers die mensen die niet reageren maar wel ingeschreven zijn en netjes hun beurt afwachten passeer je op deze manier. gevolg ze wachten nog langer.

Maar je opent ook nog de weg naar "handel" hierbij denk ik aan een vergelijkbare handel als bij tickets voor concerten enzo ..

Dit kan toch gewoon niet .. :?

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shunt
  • Laatst online: 24-04 14:07

Shunt

Boe

vso schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 12:50:
Als dit voor 1 april was geweest had ik het humor gevonden, maar nu ...:?

ik vind het best bizar dat het blijkbaar nodig is dat mensen achter internet zsm een reactie moeten plaatsen

aanleiding: (de topic(s) zijn gesloten ..)
Want gewoon al bij je geboorte ingeschreven staan omdat je ouders daar aan gedacht hebben en dus altijd 100% zeker kans hebben op een woning als je 20 jaar in geschreven staat maar nooit echt nodig hebt gehad is eerlijk?
Nu is het niet zo dat je "1ste" reactie direct DE kans hebber bent want
https://www.woonnetrijnmo...het-directkans-zoekmodel/
Dat is toch normaal want je moet voldoen aan de eisen van de woning (inkomens eisen of leeftijd).
Maar ik vind dit wel een zorg wekkende situatie, immers die mensen die niet reageren maar wel ingeschreven zijn en netjes hun beurt afwachten passeer je op deze manier. gevolg ze wachten nog langer.

Maar je opent ook nog de weg naar "handel" hierbij denk ik aan een vergelijkbare handel als bij tickets voor concerten enzo ..

Dit kan toch gewoon niet .. :?
Hoe ga je een ticket voor een huis kunnen verhandelen?
Je zult je moeten registreren onder een account met geldige informatie en die inschrijvingen zullen niet overdraagbaar zijn.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:17

Nogne

>.<

Ik zie niks raar en waarom zou dit niet mogen? En handel kan niet gebeuren omdat het persoonsgebonden is en niet overdraagbaar.

PS/XBL: Nogne

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Shunt schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 12:54:
[...]

Want gewoon al bij je geboorte ingeschreven staan omdat je ouders daar aan gedacht hebben en dus altijd 100% zeker kans hebben op een woning als je 20 jaar in geschreven staat maar nooit echt nodig hebt gehad is eerlijk?
Er zijn weinig mensen die als 18-jarige geboren worden ;)

[ Voor 15% gewijzigd door anandus op 06-09-2019 12:57 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakOverflow
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-04 14:45

TweakOverflow

Wubbalubbadubdub!

Shunt schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 12:54:
[...]

Leuke theorie, maar je moet toch echt 18 zijn in de meeste steden/dorpen voordat je jezelf kan inschrijven. Volgens mij is het overal zo geregeld, maar zeker weten doe ik het niet.

Weddings are basically funerals with cake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Laatst online: 24-04 14:07

Shunt

Boe

anandus schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 12:57:
[...]
Er zijn weinig mensen die als 18-jarige geboren worden ;)
Vroeaager was die eis er niet eens joh.
Die mensen hebben ook nog gewoon een registratie.
Robinvdh5 schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 12:58:
[...]

Leuke theorie, maar je moet toch echt 18 zijn in de meeste steden/dorpen voordat je jezelf kan inschrijven. Volgens mij is het overal zo geregeld, maar zeker weten doe ik het niet.
Zie hier boven die eis is redelijk modern. Toen ik jong was kon je bijna van geboorte af in schrijven.

[ Voor 43% gewijzigd door Shunt op 06-09-2019 12:59 ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Nogne schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 12:55:
Ik zie niks raar en waarom zou dit niet mogen? En handel kan niet gebeuren omdat het persoonsgebonden is en niet overdraagbaar.
Weet ik veel hoe een koe een haas vangt .. ze zullen vast wel een omweg vinden.

En dat komt pas aan het ligt nadat er iemand zijn mond voorbij praat omdat x jalours is op Y hoeveel geld hij ermee verdient heeft.

Of een ICT-er die paar "vrienden" helpt ..

Genoeg mogelijkheden te verzinnen en veel omwegen waar jij / ik niet aan denken ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-04 19:31
Er zijn meerdere systemen die ze hanteren:
WoonnetRijnmond kent de volgende vier zoekmodellen:

Inschrijfduur-zoekmodel
U ontvangt een eventuele woningaanbieding op basis van uw opgebouwde inschrijfduur. Hoe langer u staat ingeschreven, hoe hoger u op de lijst komt te staan. U moet ook voldoen aan de gestelde voorwaarden. Mensen met urgentie krijgen voorrang.

WoningLoting-zoekmodel
De corporatie verzamelt alle reacties tot de periode om te reageren is afgelopen. Door loting ontstaat een lijst met de volgorde voor de woningaanbieding. U moet ook voldoen aan de gestelde voorwaarden. Mensen met urgentie krijgen voorrang.

DirectKans-zoekmodel
Reageert u als eerste op een DirectKans-woning? Dan staat u bovenaan de lijst áls u voldoet aan alle voorwaarden van de woning. Voldoet u niet aan alle voorwaarden? Dan staat u lager of zakt u op de lijst. Urgenten hebben geen voorrang bij DirectKans. Elke dag staan om 20.00 uur nieuwe beschikbare woningen online. Vanaf 18.00 uur kunt u alvast op de ‘nieuw’-pagina kijken welke woningen om 20.00 uur live gaan. Dan kunt u vooraf al bekijken op welke woning u wilt reageren.

Wens&Wacht-zoekmodel
U weet wat u zoekt en heeft de tijd om op een woning te wachten. U schrijft zich in op een wachtlijst. De corporatie benadert de eerst wachtende op de lijst als er een woning vrij komt. U moet wel aan de voorwaarden voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

vso schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 12:50:
Dat is niet nodig, want er zijn nog drie andere 'zoekmodellen'.
Als dat zo zou zijn, waarom zou dat dan niet gelden voor de andere drie zoekmodellen?

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nogne

Nogne

>.<

vso schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 13:02:
[...]

Weet ik veel hoe een koe een haas vangt .. ze zullen vast wel een omweg vinden.

En dat komt pas aan het ligt nadat er iemand zijn mond voorbij praat omdat x jalours is op Y hoeveel geld hij ermee verdient heeft.

Of een ICT-er die paar "vrienden" helpt ..

Genoeg mogelijkheden te verzinnen en veel omwegen waar jij / ik niet aan denken ..
Ik begrijp niet helemaal wat je probeert te zeggen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
8088 schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 13:06:
Dat is niet nodig, want er zijn nog drie andere 'zoekmodellen'.

Als dat zo zou zijn, waarom zou dat dan niet gelden voor de andere drie zoekmodellen?
Beetje off-topic naar mijn idee misschien dekken ze hier 95% van de gevaren af .. maar de volgende woning corperatie gaat naar 90 of direct naar 60% gevolg is dat het slechte de norm word. en het originele idee is goed ..

Mijn vraag is niet "mag bedrijf X dit doen" maar mag deze 1ne manier van huizen "vergeven"

ps er is ook nog een groeps bezichtiging waarbij je als 1ste met juiste meuk bij je de woning kan krijgen.. beetje zelfde "liedje" .. erg sneu als je eigenlijk wel in aanmerking komt maar je kind viel en je moest naar het ziekenhuis .. (lees je mist de loting oim geldige redenen)
Nogne schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 13:14:
Ik begrijp niet helemaal wat je probeert te zeggen :?
tja .wat snap je er niet aan dan ?

[ Voor 9% gewijzigd door vso op 06-09-2019 13:19 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

vso schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 13:17:

offtopic:
Dit bedoel ik met recht opbouwend! Ik zie vaker posts van je die ik moeilijk of niet kan volgen.

Voor mijn gevoel post je heel vaak vanuit emotie. Dat is natuurlijk goed maar het komt daardoor soms over als een verzameling losse zinnen, zonder een duidelijke lijn of verhaal. Misschien eens proberen met wat meer rust een post te tikken? :)

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nogne

Nogne

>.<

vso schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 13:17:
[...]

Wat je probeert te zeggen, ik geef zelf aan dat ik niks bijzonders zie in je TS en dat woning aanvragen niet overdraagbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Niets 'bijzonders' hoor, in de buurt was laatst een nieuwbouwproject, daar moest je jezelf inschrijven via de mail.
Dat kon (en werd pas bekend) vanaf het moment dat de mail met informatie (tekeningen en prijzen) door de makelaar verstuurd was.
Ook dat ging op een 'wie het eerst reageert heeft hem' basis.
Wij reageerde 4 uur nadat de mail verzonden was, en kwamen op plaats 6 en 10 uit voor de 2 huizen die we hadden uitgekozen. Dat is hem dus niet geworden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-04 19:50
Praktisch de hele vrije huursector werkt zo... Het is het wachttijd systeem dat afwijkend is en corporaties zijn juist een mix gaan hanteren om mensen die niet al 10 jaar ingeschreven staan in dezelfde stad ook een kans op een woning te geven. Dat liep namelijk helemaal vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:15
Serieus?

Sociale huur werkt al jaren zo.. ze noemen het alleen "loting" "eerste klik krijgt" etc etc..

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
Dit is mijns inziens vrij normaal. Zo heb ik zelf jaren geleden ook eens een huurwoning toegewezen gekregen. Hier heette dit het ‘direct te huur’ model, elke avond om 19:00u zat ik klaar om er snel bij te zijn. Moeite mag ook beloond worden.

Daarnaast kon ik meedoen aan lotingen en kon ik een woning op inschrijfduur krijgen. Prima systeem dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Zelf zit ik in een woning via dezelfde manier. Standaard bij het huurbedrijf waar ik zit (particuliere huur, dat wel).

2x BambuLab X1CC 3D Printer - Omtech 60w Co2 Laser - Cloudray 30w Fiber Laser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiaomiGlobal
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-03-2020
Ik vind het ook een beetje vreemd, want het hele idee is dat je inschrijft en vervolgens op een wachtlijst staat en dat die positie bepalend is voor de kans op een sociale huurwoning. Maar ze hebben ook het loting model, waarbij iedereen evenveel kans maakt.

Dat laatste vindt ik prima, maar het model van de eerste reageerder vind ik maar vreemd. Al staat er vaak wel bij, dat je aan bepaalde voorwaarden moet voldoen. Echter het blijft gek en je moet basically om 19:00 reageren, want dan komen de nieuwe aangeboden huurwoningen online ( Thuis in Limburg ). Kortom de snelste F5'er krijgt de woning.

Al valt de woningkrapte bij ons nogal een mee en kun je zelfs nog kieskeurig zijn ook, dus er blijven genoeg woningen over: die wel uitgaan van de positie op de wachtlijst.

Het bijgehouden verbruik van mijn zuinige Thaise Suzuki Celerio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 00:03
Ik zie nog steeds weinig (eigenlijk geen) steekhoudende argumenten waarom dit niet zou mogen. Dus ik herhaal de vraag nog een keertje: @vso, waarom zou dit niet mogen?

Heel eerlijk vind ik het zelf ook niet, want het hangt vooral van timing en geluk af op deze manier. Maar 'ik vind het niet eerlijk' vind ik geen sterk argument.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Hahn schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 18:03:
Ik zie nog steeds weinig (eigenlijk geen) steekhoudende argumenten waarom dit niet zou mogen. Dus ik herhaal de vraag nog een keertje: @vso, waarom zou dit niet mogen?

Heel eerlijk vind ik het zelf ook niet, want het hangt vooral van timing en geluk af op deze manier. Maar 'ik vind het niet eerlijk' vind ik geen sterk argument.
topic titel ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 00:03
:? Wat..? Je zal echt wat duidelijker moeten zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Hahn op 06-09-2019 18:06 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:53
Waar staat daar het argument?

Bij ons in Enschede is dit ook bij een aantal woningbouwvereniging, al meer dan 10 jaar. De mensen die er actief op zitten en dus ook actief willen verhuizen, zullen zich inschrijven. Dan wordt je 1e, 2e, of 3e keus(voor het geval de 1e keus niet voldoet).

Het zou wellicht leuk zijn dat als je je al 10x hebt ingeschreven en naast de pot pist dat je de volgende keer iets meer kans maakt. Maar wel dat je zélf actief moet zoeken en inschrijven.

Passief inschrijven is voor mij net zo eerlijk als actief deelnemen/zoeken.

[ Voor 66% gewijzigd door LED-Maniak op 06-09-2019 18:11 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieglerNichols
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Zo lang het gaat om een klein percentage van huizen die op deze manier weggegeven worden vind ik dit wel een goed initiatief. Zo geef je mensen ook een kans die niet al X jaar ingeschreven staan. Beetje vergelijkbaar met het Lottery programma voor Amerikaanse 'Green cards'.

@vso : Weet je ook hoeveel huizen onder dit Direct-Kans model vallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
ZieglerNichols schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 18:13:
Zo lang het gaat om een klein percentage van huizen die op deze manier weggegeven worden vind ik dit wel een goed initiatief. Zo geef je mensen ook een kans die niet al X jaar ingeschreven staan. Beetje vergelijkbaar met het Lottery programma voor Amerikaanse 'Green cards'.

@vso : Weet je ook hoeveel huizen onder dit Direct-Kans model vallen?
green card is geen huis.
Het is toch gewoon niet eerlijk, je negeert 99% van de lijst.. omdat 1% wel actief is ?

ik snap wel dat de mensen lui zijn zowel zoekers als "aanbieders" .. maar je dupeert wel een groot gedeelte van je eerlijk wachtende mensen. je gaat niet 6 jaar of langer wekelijks kijken of je een huis kan "vinden" je hebt ook nog andere bezigheden/sociale verplichtingen.
En je maakt dit voor hun nog daardoor langer wachten.

Ik denk dat het nu komt omdat huizen te lang leeg staan ofzo een maand of 2 ipv een dag ? zoals men wenst .. zo drijf je de winst op.

Kortom dit lijkt me een financiele oorzaak te hebben en dat is gewoon verkeerd .. en dan heb ik het niet over de prive verhuur maar puur over de sociale woon sector

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieglerNichols
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
vso schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 18:28:
[...]
green card is geen huis.
Het is toch gewoon niet eerlijk, je negeert 99% van de lijst.. omdat 1% wel actief is ?
Voor veel mensen is een green card nog veel belangrijker dan een huis, dus als het daarvoor kan, dan waarom niet voor een huis?

Je negeert niet 99% van de lijst. Iedereen op de lijst kan ook meedoen. Bovendien, als 5% van de huizen via de Direct-Kans methode weggaat, dan heeft de meerderheid van de mensen hoog op de lijst nog steeds een veel grotere kans op een huis dan de mensen die niet (hoog) op de lijst staan. Het is niet zo oneerlijk als jij het schetst.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ik heb juist zo mijn bedenkingen bij het traditionele toewijzing systeem waarin mensen, die helemaal niet actief op zoek zijn naar woonruimte, rechten gaan opbouwen..... door..... niks te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
@vso Lees je de reacties wel? Heb zelf ook gezegd op die manier een woning te hebben bemachtigd, een jaar of 7 geleden. Niets financieels aan, maar om het juist wat eerlijker te maken. Op deze manier hebben mensen die niet al 10 jaar ingeschreven staan ook een kans.
Nogmaals: je kunt ook loten en op inschrijfduur een woning bemachtigen he. Het één sluit het ander niet uit.

In mijn gemeente moet je ongeveer 9-10 jaar ingeschreven staan om voor een fatsoenlijke huurwoning in aanmerking te komen. Dan is het zoeken naar andere mogelijkheden om wel te kunnen huren (voor gemeenten/woningcorporaties) voor mensen die ‘slechts’ 2 jaar staan ingeschreven zo gek nog niet, of vind jij van wel?

[ Voor 3% gewijzigd door remzor op 06-09-2019 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-04 21:05

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Gezien de chaos in de argumentatie, en het gebrek aan inhoud in de discussie, plus dat het nergens heen gaat, gaat dit topic op slot.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.