[Win10] Rondom vastlopers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-09 23:44
Hallo allen,

Ik heb al tijden een Windows 10 machine draaien die ik als server gebruik en de spil is binnen mijn netwerk. Naast dat al mijn persoonlijke bestanden erop staan, draait hier ook 2x HyperV op (1x met Nextcloud op Ubuntu en 1x Blue Iris voor mijn camera's op Windows 10). PC staat dus 24/7 aan.

Deed het altijd goed, maar sinds een paar weken heb ik om de circa 4-5 dagen te maken met vastlopers waardoor de PC niet meer te benaderen is via bijvoorbeeld RDP of de netwerkshares. Ook Nextcloud ligt dan uit de lucht en mijn camera's zijn ook niet meer te benaderen. De PC staat fysiek dan nog wel aan. Als ik er dan een beeldscherm aan hang, gaat die meteen in slaap modus. Kan dus niet kijken of er sprake is van een BSOD of een gewoon een 'freeze'. Kan dus alleen maar de resetknop indrukken en even later draait alles weer.

Ik weet dus niet of dit nu softwarematig of hardwarematig veroorzaakt wordt. Ik ben in het Windows logboek gaan kijken, daar staan best wat fouten in, maar ik kan er niet uit opmaken wat het eventueel veroorzaakt.

Bij de kritieke fouten komt ik deze tegen, wat eigenlijk niet zo veel zegt volgens mij (deze melding wordt denk ik gegenereerd als ik op de resetknop druk):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WhBo5idxzDEWoJzIotSrQAti/full.jpg

En daarnaast kom ik ook deze tegen rond dezelfde tijd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6FpowsCvsyeCb2XMOnpO35bD/full.jpg

Dat Memory.dmp bestand waar naar verwezen wordt kan ik echter niet vinden (ook niet als verborgen / systeembestand).

Ik weet echter niet zo goed waar ik moet zoeken naar de mogelijke oorzaak. Waarschijnlijk ligt het heel breed. Iemand die mij een duwtje in de goede richting kan geven? Is er nog een andere plek / hulpmiddel waar ik de oorzaak van het vastlopen kan vinden?

Hardware:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-4690 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenASRock Z97 Extreme6€ 0,-€ 0,-
5Interne harde schijvenWD Red WD40EFRX, 4TB€ 110,90€ 554,50
1MonitorenAsus MB168B+ (1920x1080) Aluminium, Zwart€ 0,-€ 0,-
1ToetsenbordenLogitech K400 Plus Wireless Touch Keyboard (Qwerty NL) Zwart€ 36,99€ 36,99
4Geheugen internKingston HyperX KHX1600C10D3B1/8G€ 0,-€ 0,-
1Voedingenbe quiet! PurePower 9 400W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial M500 2,5" 240GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 591,49

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Beste antwoord (via Pazo op 11-09-2019 11:56)

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:36
Goeie keus, zeker als het van 16 naar 17 is gegaan.

Mooi dat restorehealth nu een gerepareerd kloontje op je nieuwe ssd zet

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Als je zoekt op 0x000001CA kom je meestal uit op malware. Lijkt me dat je daar het beste kunt beginnen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 13:08:
Als je zoekt op 0x000001CA kom je meestal uit op malware. Lijkt me dat je daar het beste kunt beginnen
Dat zou mij verbazen, want ik heb een betaalde versie van Malwarebytes die iedere nacht een scan maakt en niets vindt.

Echter ben ik net wel verder gaan zoeken naar 0x000001CA, en kom uit op dit topic waarin ook over random freezes wordt gesproken, en daar wordt gewezen over het updaten van de bios als mogelijke oplossing. Ik ga uitzoeken welke versie ik heb en of er een nieuwe beschikbaar is.

EDIT: Ik heb al de laatste versie van de bios.

EDIT 2: Oke, ik komt er achter de CCleaner de geheugendumps en windows logbestanden verwijdert bij de schoonmaak tijdens het opstarten... vandaar dat ik zo weinig vond :X Dus dat heb ik maar even uitgezet. Verder net ook BlueScreenView gedownload om straks de memory dump te kunnen uitlezen. Dus eigenlijk is het nu even wachten op de volgende crash, en hopelijk kan ik dan meer achterhalen.

[ Voor 22% gewijzigd door Pazo op 07-09-2019 14:03 ]

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Zondag 8-9 rond 14.00 is de PC weer vast gelopen. Zaken die ik tegen kom in de logboeken rond die tijd:
Gebeurtenis 2, Kernel-eventTracing:
De sessie Cloud Files Diagnostic Event Listener is niet gestart met de volgende fout: 0xC0000022

Gebeurtenis 455, ESENT:
svchost (2348,R,98) TILEREPOSITORYS-1-5-18: Fout -1023 (0xfffffc01) is opgetreden tijdens het openen van logboekbestand C:\WINDOWS\system32\config\systemprofile\AppData\Local\TileDataLayer\Database\EDB.log.

Gebeurtenis 1020, Perflib:
De vereiste buffergrootte is groter dan de grootte die is doorgegeven aan de verzamelfunctie van het DLL-bestand voor uitbreidbare items "C:\Windows\System32\perfts.dll" voor de "LSM"-service. De opgegeven buffergrootte was 25608 en de vereiste grootte was 27520.

Gebeurtenis 36, TerminalServices-ServerUSBDevices:
Redirection of additional supported devices is disabled by policy.

Gebeurtenis 360, User Device Registration,
Inrichting van Windows Hello voor Bedrijven wordt niet gestart.
Apparaat is toegevoegd door AAD (AADJ of DJ++): Not Tested
Gebruiker heeft zich aangemeld met AAD-referenties: Not Tested
Beleid van Windows Hello voor Bedrijven is ingeschakeld: Not Tested
Inrichting na aanmelding voor Windows Hello voor Bedrijven is ingeschakeld: Not Tested
Lokale computer voldoet aan hardwarevereisten van Windows Hello voor Bedrijven: Not Tested
Gebruiker is niet verbonden met de computer via Extern bureaublad: No
Gebruikerscertificaat voor on-premises verificatiebeleid is ingeschakeld: Not Tested
Computer wordt beheerd door none beleidsregels.
Zie https://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=832647 voor meer informatie.

Gebeurtenis 16, Kernel-General:
De toegangsgeschiedenis in component \??\C:\Users\Server\AppData\Local\Packages\Microsoft.Windows.StartMenuExperienceHost_cw5n1h2txyewy\Settings\settings.dat is gewist, waarbij 3 sleutels zijn bijgewerkt en 1 gewijzigde pagina's zijn gemaakt.
De toegangsgeschiedenis in component \??\C:\Users\Server\AppData\Local\Packages\Microsoft.Windows.Cortana_cw5n1h2txyewy\Settings\settings.dat is gewist, waarbij 35 sleutels zijn bijgewerkt en 7 gewijzigde pagina's zijn gemaakt.
De toegangsgeschiedenis in component \??\C:\Users\Server\AppData\Local\Packages\Microsoft.YourPhone_8wekyb3d8bbwe\Settings\settings.dat is gewist, waarbij 21 sleutels zijn bijgewerkt en 5 gewijzigde pagina's zijn gemaakt.
De toegangsgeschiedenis in component \??\C:\Users\Server\AppData\Local\Packages\Microsoft.SkypeApp_kzf8qxf38zg5c\Settings\settings.dat is gewist, waarbij 2 sleutels zijn bijgewerkt en 1 gewijzigde pagina's zijn gemaakt.
De toegangsgeschiedenis in component \??\C:\Users\Server\AppData\Local\Packages\InputApp_cw5n1h2txyewy\Settings\settings.dat is gewist, waarbij 2 sleutels zijn bijgewerkt en 1 gewijzigde pagina's zijn gemaakt.
De toegangsgeschiedenis in component \??\C:\Users\Server\AppData\Local\Packages\Microsoft.WindowsStore_8wekyb3d8bbwe\Settings\settings.dat is gewist, waarbij 8 sleutels zijn bijgewerkt en 1 gewijzigde pagina's zijn gemaakt.

Gebeurtenis 100, Client-Lisensing
ClipSVC-service wordt gestart. Oproepende functie: TriggerStarted

Gebeurtenis 100, DeviceSetupMananger
De DSM-service is gestart, de modus is Normal, laatste sessie (of start) was 58281 seconden geleden

Gebeurtenis 101, Client-Lisensing
ClipSVC-service wordt gestart. Versie 10.0.18362.1

Gebeurtenis 112, DeviceSetupMananger
Er is service verleend aan apparaat Canon MX510 series Printer WS (2 omgeleid) ({f12ed10b-de75-2c0c-5fa7-c264a3b6cb55}), 4 taken verwerkt, 42 eigenschappen geschreven, actieve werktijd was 112 milliseconden.

Gebeurtenis 9027, Desktop Window Manager
In Beheer van bureaubladvensters is de sessiepoort geregistreerd.
Ik word er niet veel wijzer uit. Gebeurtenis 360 mbt Windows Hello roept wel vragen op. Ik ga de verschillende gebeurtenissen nog verder googelen, maar misschien dat iemand zo als iets ziet wat niet klopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Heb je het malwarebytes programma zelf wel een update gegeven?

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Mel33 schreef op maandag 9 september 2019 @ 14:34:
Heb je het malwarebytes programma zelf wel een update gegeven?
Malwarebytes scanned volgens een ingesteld programma iedere nacht. Haalt dan eerste updates op en scanned dan. Het programmaversie die ik heb, is de laatste / nieuwste. Ik heb net een handmatige scan gestart (de meest uitgebreide), en daar is wederom niets uitgekomen.
Ik heb net ook HitmanPro gedraaid, vind ook niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Gebeurtenis 1020, Perflib:
De vereiste buffergrootte is groter dan de grootte die is doorgegeven aan de verzamelfunctie van het DLL-bestand voor uitbreidbare items "C:\Windows\System32\perfts.dll" voor de "LSM"-service. De opgegeven buffergrootte was 25608 en de vereiste grootte was 27520.
vergroot je buffer eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Is dat hetzelfde als het wisselbestand in Windows? Want die staat momenteel op automatisch.

Ik heb trouwens net ook HD Tune gedraaid, en zie dat de SSD van het OS de volgende waarschuwing geeft:
(C4) Reallocated Event Count : 16

Wat ik lees, is dat waarschijnlijk de SSD richting zijn einde gaat. :/
De Error scan geeft geen fouten aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Pazo op 09-09-2019 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 16:09
Pazo schreef op maandag 9 september 2019 @ 15:08:
[...]:
(C4) Reallocated Event Count : 16

Wat ik lees, is dat waarschijnlijk de SSD richting zijn einde gaat. :/
De Error scan geeft geen fouten aan.
Inderdaad zsm vervangen, is het begin van het einde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Als ik Google, dan lijkt het met "Watchdog time" the maken...

En ik kom uit op dit:

Open the Device Manager (filename: DEVMGMT.MSC), select View | Show Hidden Devices, go down to the System Devices tree and look for entries named Motherboard resources. Right-click on each one and select Update Driver Software from the context menu that pops up. One of them will be the Intel® Watchdog Timer Driver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Berlinetta schreef op maandag 9 september 2019 @ 21:31:
... go down to the System Devices tree and look for entries named Motherboard resources...
Bedankt, maar het vreemde is dat niet ik daar niets heb staan mbt het moederbord. Enige dat in de buurt komt is Intel Z97 Chipset controller en die is up-to-date.

Ik heb gisteren wel een nieuwe SSD besteld welke vandaag binnen komt; ik ga die toch maar preventief vervangen. Zo maar eens aan de slag met clone-software.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
@Pazo En dan kan je voor de test op de oude ssd deze comando's eens uitvoeren in admin powershell
• sfc /scannow
• dism.exe /Online /Cleanup-Image /ScanHealth
• dism.exe /Online /Cleanup-Image /CheckHealth
• dism.exe /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

En helpt dat niet, dan je ssd partities verwijderen en opnieuw parten en windows terug zetten. puur om te kijken of je ssd de (C4) Reallocated Event Count 16 weer heeft. maar dat zal vast wel, maar ben toch benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Mel33
Bedankt voor de tip. Zojuist gedaan.

• sfc /scannow geeft:
Windows Resource Protection found corrupt files but was unable to fix some of them.
For online repairs, details are included in the CBS log file located at
windir\Logs\CBS\CBS.log. For example C:\Windows\Logs\CBS\CBS.log. For offline
repairs, details are included in the log file provided by the /OFFLOGFILE flag.
Wil de log evt wel plaatsen, maar die is heul lang :) Staan wel zaken in over bestanden die corrupt zijn en niet gerepareerd kunnen worden.

• dism.exe /Online /Cleanup-Image /ScanHealth geeft:
Deployment Image Servicing and Management tool
Version: 10.0.18362.1

Image Version: 10.0.18362.295

[==========================100.0%==========================] The component store is repairable.
The operation completed successfully.
• dism.exe /Online /Cleanup-Image /CheckHealth geeft:

The component store is repairable.
• dism.exe /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth geeft:
Staat al 10 15 20 min op 98,4%, lijkt niet verder te gaan. :?

EDIT: Ongeduldig, nu wel klaar. :X

[==========================100.0%==========================] The restore operation completed successfully.

[ Voor 10% gewijzigd door Pazo op 10-09-2019 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
@Pazo Rustig afwachten

Edit;
Hij heeft als het goed is de corrupte bestanden vervangen

[ Voor 58% gewijzigd door Mel33 op 10-09-2019 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Mel33
Ja, ik heb nogmaals sfc /scannow gedaan en die geeft nu aan dat corrupte bestanden gerepareerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
@Pazo ben benieuwd hoe de pc nu is, succes!

Edit; Je had alleen de /checkhealth kunnen doen, de scannow repareert ook namelijk als hij iets vind,en het zelf kan repareren, en als het niet lukt dan kan je met de /RestoreHealth het bestand vervangen. (je hebt een offline(dan geef je een locatie van de windows bestanden mee) en en online optie, die jij nu net hebt gebruikt))

als scannow niets vind hoef je de rest op zich niet te doen, alhoewel de checkhealth nog wel voor je eigen info kan.

[ Voor 104% gewijzigd door Mel33 op 10-09-2019 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Mel33 Bedankt. /checkhealth geeft 'No component store corruption detected' dus dat is goed.

Ik ga de SSD binnenkort toch wel vervangen, mede omdat ik er nu ook grotere in zet (huidige zit aardig vol). Verwacht dat pas in het weekend te gaan doen, dus even kijken wat de PC de komende dagen doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
`@Pazo Dus de buffer heeft idd te weinig ruimte wss, Als hij nu nog vastloopt oid dan zou ik wat ruimte vrijmaken op je ssd,
Doe dat later, pas als je weer een probleem hebt, want anders weten we niet wat nou de oplossing was.
succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Yup.

De corruptie kan trouwens de reden zijn van de vastlopers, het kan ook een gevolg er van zijn. Dat is even afwachten en zien wat er de komende dagen gebeurt.

Mocht je nog op een oudere Windowsversie zitten, zou je ook de upgrade naar 1903 kunnen forceren. Dat hielp bij mijn random vastlopers. (edit: maar natuurlijk niet proberen te upgraden zolang de SSD vrij vol is!)
Pazo schreef op maandag 9 september 2019 @ 14:41:
[...]
Malwarebytes scanned volgens een ingesteld programma iedere nacht. Haalt dan eerste updates op en scanned dan. Het programmaversie die ik heb, is de laatste / nieuwste. Ik heb net een handmatige scan gestart (de meest uitgebreide), en daar is wederom niets uitgekomen.
Ik heb net ook HitmanPro gedraaid, vind ook niets.
offtopic:
Ik zou nooit durven vertrouwen op een scan die alleen 's nachts loopt. Als je al besmet bent, dan kan de scanner immers ook gecompromitteerd kunnen zijn. Of hooguit met user zonder adminrechten en met SRP/Applocker ingeschakeld zodat alleen de whitelist kan draaien. Als je wilt scannen zonder realtime scanner, doe het dan vanaf bootable usb stick die je die avond hebt aangemaakt/geüpdatet op een andere machine. (Maar dat doet niemand, veel te arbeidsintensief).

CCleaner 'blind' laten draaien zou ik ook nooit willen doen, vanwege onbedoelde gevolgen zoals die je hier meemaakte.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@Mel33 Het valt iets mee, het is een SSD van 240GB welke 200GB in gebruikt heeft. Dus er zit nog wel wat ruimte op. Maar ik ga er binnenkort een 500GB inzetten. Ik laat het in ieder geval weten als er wat gebeurt de komende dagen.

@F_J_K Windows draait al op 1903. Mbt Malwarebytes, ja die staat inderdaad ingesteld op 's nachts scannen, omdat de server dan het minst doet en dacht zo het systeem het minst te belasten, vandaar. Maar ik heb dus ook handmatig scan uitgevoerd alsmede met HitmanPro, en vonden beide niets.
Mbt CCleaner, die maakt schoon na een reboot (bij opstarten dus). Aangezien de PC normaal gesproken 24/7 aanstaat, gebeurt dat maar weinig normaal gesproken. Misschien heeft het fouten veroorzaakt, is lastig te achterhalen. Ik gebruik CCleaner al jaren op al mijn (Windows) apparaten, en nog nooit problemen ervaren.

Bedankt so far voor jullie hulp. Ben benieuwd of het wat heeft geholpen. Maar toch ga ik nog wel de SSD vervangen ivm de waarschuwing van HDTune.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Het buffer vroeg al 29000 maar dat kan dus 29000MB zijn, en dan is 20GB vrij niet zoveel meer, als het zulke grote buffers nodig heeft.

Dat je pc bleef hangen in een soort slaapstand, (zei je ergens hierboven) en niet bij kwam, dat kan best wel duiden op te weinig ruimte vrij maken (wat dan vast loopt) op ssd om weer wakker te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
PC is (alweer) vastgelopen zojuist. (C4) Reallocated Event Count in HD Tune staat op 17 nu.
Ik heb de backup zojuist aangezwengeld, de SSD is vandaag binnengekomen dus ga na de backup een clone starten en de schijf vervangen. Hopelijk is dat de oplossing.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
Goeie keus, zeker als het van 16 naar 17 is gegaan.

Mooi dat restorehealth nu een gerepareerd kloontje op je nieuwe ssd zet

• Pazo
Dat klonen werkt wel mooi :)
Nieuwe SSD naast de oude in het systeem gehangen, 40 min klonen, PC afsluiten, oude SSD eruit / nieuwe op de oude plaats en starten maar. Alsof er niets verandert is.

Moet alleen nog even kijken hoe ik de volledige ~500GB ter beschikking krijg. Door de kloon heeft ie maar ~240GB (zoals de oude SSD) gebruikt en de overige ~260GB niet gepartitioneerd. Maar ik kan het systeem volume niet uitbreiden met die 260GB ongebruikte ruimte. Zal waarschijnlijk alleen met apart partitie programma kunnen; even puzzelen.

• Mel33
@Pazo deze moet het lukken om de gehele schijf te gebruiken https://www.easeus.com/partition-manager/index.html

edit
Windows Disk Management moet dat wel kunnen uitbreiden< wis de ongebruikte partitie eens(schijfbeheer)

[ Voor 33% gewijzigd door Mel33 op 11-09-2019 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@Mel33 Bedankt, ga ik gebruiken. Heb van hun de kloon software gebruikt en dat verliep dus vlekkeloos :)

• Mel33
Editje in vorige bericht.
Ja succes zal wel lukken.

• Pazo
Mel33 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 10:56:
@Pazo
edit
Windows Disk Management moet dat wel kunnen uitbreiden< wis de ongebruikte partitie eens(schijfbeheer)
Nee dat lukt dus niet, de optie volume uitbreiden blijft grijs / niet aanklikbaar.

• Mel33
@Pazo ben even nieuwsgierig;
Kon je het ongepartitioneerde gedeelte niet rechts klikken en verwijderen? Als dat lukt kan je hem daarna erbij aangooien.

• Pazo
@Mel33
Nee niets werkt via schijfbeheer.
Als de partitie verwijdert is (staat dan in het zwart op 'niet toegewezen'), kan ik die niet toevoegen (uitbreiden) aan de partitie waar windows op staat.
Ook als ik een nieuw eenvoudig volume van die partitie maak, kan ik de Windows partitie niet uitbreiden. En ook als ik m daarna weer verwijder ook niet. De optie volume uitbreiden blijft grijs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bBTFLGJdoJwM270zqlhvpgy3/full.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Pazo op 11-09-2019 11:24 ]

• Mel33
Heb je de pc al wel een herstart gegeven? het zou moeten lukken in schijfbeheer.
Ach nou ja het andere prog zal het wel lukken ook.

Een nieuwe schijf is ook leuk weer te hebben, jatoch

edit
@Pazo wel op het niet toegewezen klikken heh

[ Voor 12% gewijzigd door Mel33 op 11-09-2019 11:30 ]

• Pazo
Nee opnieuw starten nog niet gedaan, ga ik zo even doen. Ik had het net met partition master geprobeerd maar die lukt het ook niet :?
Loop toch tegen nog wat meer meer problemen aan. HyperV werkt niet meer omdat ie een controlepunt mist. Blijkbaar toch niet 1 op 1 kloon.

• Mel33
De herstart doet wonderen let maar op. ;)
Gebruik clonezilla om te klonen, lees je even in daarvoor

• Highlanderqp
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-09 15:31
Graag volg ik dit topic wat verder daar ik hetzelfde probleem heb bij een systeem van iemand anders.
Wat ik gevonden heb hierop is doordat de Niet-Toegewezen ruimte niet aansluit aan de C:\ partitie deze volume niet is uit te breiden.

Tot op heden ook geen tool gevonden waarbij het daadwerkelijk de waarheid spreekt dat je deze zou kunnen "moven" rechts naast de C: partitie

• Pazo
Mel33 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 11:45:
De herstart doet wonderen let maar op. ;)
Dus niet, krijg het niet voor elkaar.

Ik heb nu net NIUBI Partition Editor geïnstalleerd. Daar lukt het ook niet mee. Als ik volumes wil samenvoegen, en ik klik er 1 aan dan wordt de andere grijs. Ook beide opties als Primary of Logical formateren geeft geen verschil. Dit is echt heel vreemd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/N5ddu0kTo4BK6t6dDcNv5Mqp/full.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
@Pazo Windows heeft een beveiliging tegen het veranderen van de grootte van de boot schijf, ik hoor daarentegen wel, dat het verkleinen van de c schijf met 100MB daarna een herstart, dan wel het volledige ongepartiotioneerde kan partitioneren

Edit
Clonezilla heeft de optie om de hele schijf te gebruiken bij het heen schrijven, misschien dat je die eens opnieuw moet doen, lees de opties goed.

[ Voor 24% gewijzigd door Mel33 op 11-09-2019 11:59 ]

• Pazo
Mel33 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 11:57:
@Pazo Windows heeft een beveiliging tegen het veranderen van de grootte van de boot schijf, ik hoor daarentegen wel, dat het verkleinen van de c schijf met 100MB daarna een herstart, dan wel het volledige ongepartiotioneerde kan partitioneren
Helaas. Ik heb C schijf met 100MB verkleind, opnieuw gestart, en nu kan ik de C schijf alleen uitbreiden met die 100MB... :|
Mel33 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 11:57:
@Pazo
Edit
Clonezilla heeft de optie om de hele schijf te gebruiken bij het heen schrijven, misschien dat je die eens opnieuw moet doen, lees de opties goed.
Ga ik naar kijken.
EDIT: moet ik thuis naar kijken, zie dat ik dat via USB moet doen (zit nu extern ingelogd dus kan niet fysiek bij de PC).

[ Voor 7% gewijzigd door Pazo op 11-09-2019 12:08 ]

• Mel33
Poeh, waar heb je die schijf gekocht?

kzou eens kijken of je hem wel op 450GB krijgt in het oude systeem, maar oei maak wel goeie backups of zet het desnoods even op een HDD, die je nog hebt liggen, voordat je alles kwijt bent.

Vooralsnog geef ik windows of het partitie programma de schuld, maar het kan ook een nep schijf zijn van Ali (als het daar hebt gekocht)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highlanderqp
Mel33 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 12:08:
Poeh, waar heb je die schijf gekocht?

kzou eens kijken of je hem wel op 450GB krijgt in het oude systeem, maar oei maak wel goeie backups of zet het desnoods even op een HDD, die je nog hebt liggen, voordat je alles kwijt bent.

Vooralsnog geef ik windows of het partitie programma de schuld, maar het kan ook een nep schijf zijn van Ali (als het daar hebt gekocht)
Ik heb hetzelfde probleem bij een officiële SSD schijf besteld bij AZERTY. Dit issue komt doordat de Niet-Toegewezen ruimte niet aansluit aan de C:\ partitie. de 450 MB is nogal de boosdoener, deze sluit wel direct aan de C:\ partitie

[ Voor 20% gewijzigd door Highlanderqp op 11-09-2019 12:16 ]

• Pazo
Highlanderqp schreef op woensdag 11 september 2019 @ 12:10:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem bij een officiële SSD schijf besteld bij AZERTY. Dit issue komt doordat de Niet-Toegewezen ruimte niet aansluit aan de C:\ partitie. de 450 MB is nogal de boosdoener, deze sluit wel direct aan de C:\ partitie
Exact, die van mij komt ook bij Azerty vandaan. En die 450MB staat er inderdaad ook tussen.
Mel33 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 12:08:
Ik kan er wel gewoon een partitie van maken en gebruiken, dus die ruimte is er wel.

[ Voor 26% gewijzigd door Pazo op 11-09-2019 12:16 ]

• Highlanderqp
Pazo schreef op woensdag 11 september 2019 @ 12:14:
[...]

Exact, die van mij komt ook bij Azerty vandaan. En die 450MB staat er inderdaad ook tussen.

[...]

Ik kan er wel gewoon een partitie van maken en gebruiken, dus die ruimte is er wel.
Probeer het volgende eens startend bij: "What to do when can't extend Parition C" -> https://www.hdd-tool.com/...xtend-volume-c-drive.html

• Pazo
Highlanderqp schreef op woensdag 11 september 2019 @ 12:16:
[...]

Probeer het volgende eens startend bij: "What to do when can't extend Parition C" -> https://www.hdd-tool.com/...xtend-volume-c-drive.html
Right click drive D and select "Resize/Move Volume", drag middle position rightwards in the pop-up window.
Mooi he, die optie staat er dus niet bij... enkel bij de C schijf, verder bij geen enkele andere schijf / partitie :?

• Highlanderqp
Pazo schreef op woensdag 11 september 2019 @ 12:20:
[...]

Right click drive D and select "Resize/Move Volume", drag middle position rightwards in the pop-up window.
Mooi he, die optie staat er dus niet bij... enkel bij de C schijf, verder bij geen enkele andere schijf / partitie :?
Dan is mijn vermoeden correct dat het inderdaad bij mij ook niet werkte... was er even niet meer zeker van. Sorry dat ik jou als testmuis gebruikte O-). Helaas heb ik dan ook nog geen oplossing kunnen vinden.

• Pazo
Dat is niet erg, alle input / suggesties zijn welkom. Moet toch opgelost worden.

• Mel33
Hm ik heb ook zoiets bij de hand gehad, maar bij mij was de oorzaak dat ik een kleine 45MB GNU Parted had,en die heb ik vergroot door een stukje van de c af te halen van +410MB en naar>NTFS, kwam doordat ik samsung magic had gebruikt op een verkeerde manier ofzo, of in het verleden gnu parted gebruikt heb, geen idee meer hoe dat zat.
lees je met clonezilla goed in,( ik maak een image op een externe usb hdd van 3TB), ja die boot je van usb of dvd als je een 2de hdd extern of intern heb aangesloten

Maar je bent extern ingelogd? zou je een beperking kunnen hebben?
maargoed nu wordt het even teveel, probeer het met samsung magic helemaal opnieuw een image van de oude over te zetten. en alleen die disken erin die je ook wil gebruiken

Ps, je zal de hele image opnieuw moeten doen en de hele schijf toewijzen

• Pazo
@Highlanderqp @Mel33 Gelukt! Met het programma AOMEI Partition Assistant Standard Edition kon ik zonder problemen de vrije ruimte met de C-schijf mergen. Heb nu 465GB op de C-schijf. Opgelost dus!

Bedankt alleen voor de hulp. Hopelijk is het originele probleem mbt de vastlopers nu opgelost door het vervangen van de SSD. Ben benieuwd.

[ Voor 4% gewijzigd door Pazo op 11-09-2019 13:53 ]

• Highlanderqp
Pazo schreef op woensdag 11 september 2019 @ 13:52:
@Highlanderqp @Mel33 Gelukt! Met het programma AOMEI Partition Assistant Standard Edition kon ik zonder problemen de vrije ruimte met de C-schijf mergen. Heb nu 465GB op de C-schijf. Opgelost dus!

Bedankt alleen voor de hulp. Hopelijk is het originele probleem mbt de vastlopers nu opgelost door het vervangen van de SSD. Ben benieuwd.
Top om te horen!
Heb je toevallig een bron(lees stappenplan) waarmee je dit heb opgelost? Dan probeer ik dit binnenkort eens bij het systeem waar ik hetzelfde ervaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Gewoon dat programma downloaden en installeren, en toen kon ik via de C-schijf en de 'Unallocated space' beide aanklikken en vervolgens Mergen (samenvoegen). Wijst zich vanzelf.

• Highlanderqp
Pazo schreef op woensdag 11 september 2019 @ 13:58:
Gewoon dat programma downloaden en installeren, en toen kon ik via de C-schijf en de 'Unallocated space' beide aanklikken en vervolgens Mergen (samenvoegen). Wijst zich vanzelf.
Oké duidelijk! bedankt voor het doorgeven!

• Mel33
@Pazo mooizo, veel plezier.
Ben wel benieuwd met welke software je de eerste keer de clone/part gemaakt hebt?

• Pazo
@Mel33 Ook van EaseUS, Todo Backup Free software.

• Mel33
@Pazo my bad dan haha

Pagina: 1