Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z500
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-09 09:42
Mijn vraag/probleem
Fastboot functioneerd niet naar behoren. Deze staat zowel in het BIOS als in WIndows aan. Echter weet ik dat bij een correcte fastboot je amper de tijd hebt om in het BIOS te komen en dat dit soms via Windows moet. Bij mij heb ik langdurig de tijd om op del/f2 te drukken voordat hij doorgaat naar laden van Windows.
Windows 10 als zijnde UEFI met GTP partionering geinstalleerd.

Nu staat in het bios het volgende waarvan ik vermoed dat dit ermee te maken heeft;
https://i.imgur.com/FWU6u7h.jpg

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb;
BIOS naar default
BIOS update
CMOS reset
BIOS update
Ander PCI slot

Ter info; er zat in de PC eerst een MSI GeForce GTX 970, welke ook een UEFI kaart is, hierbij was hetzelfde probleem overigens. Windows 10 is wel geinstalleerd toen deze kaart erin zat. Ik weet niet of het dan nodig is Windows 10 weer te herinstalleren, maar uiteraard wil ik dat nog even voorkomen.

Moederbord is een Asus x570e en videokaart is een Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Super.

Moet ik Windows herinstalleren? Iemand tips?

Update; ook nog contact gehad met ASUS, hun zeggen dat het aan de windows installatie ligt;
Het verschil zit in het aanmaken van de USB stick. Windows kan sowieso op UEFI worden geinstalleerd, echter dit betekend niet dat u volledig gebruik kunt maken van alle UEFI functies.
U dient in dit geval een Windows USB aan te maken welke de GPT partitie indeling ondersteund. Dit is alleen mogelijk via Rufus en niet via de tools die Windows zelfs aanbiedt.

[ Voor 57% gewijzigd door Z500 op 06-09-2019 13:59 ]

Beste antwoord (via Z500 op 11-09-2019 19:08)

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

bierschuit schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 16:46:
Je weet dat fastboot voor Windows van betrekking is en niet om je POST sneller door te komen?
In tegendeel.

POST is Power On Self Test. Die test wordt dan niet gedaan.

De timer van POST is hoe lang de POST op het scherm blijft staan.

Blijkbaar wordt de GFX niet correct geinitialiseerd, of reageert net te traag als Fastboot aanstaat.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:44
Ik heb recentelijk mijn build gedaan en bij mijn usb stick (gemaakt via de media creation tool) kreeg ik de optie of ik uefi ro gewoon wou installeren.

Je screenshot is overigens nutteloos omdat je de verkeerde gelinkt heb en het niets dan een wazig zooitje is ;)

Het schijnt dat je kan converten naar uefi maar maak een goede backup (systeem kopie via windows)

https://www.maketecheasie...gacy-bios-uefi-windows10/

Ik heb dit niet getest en ben dit ook niet van plan en alle risico's zijn voor jezelf. Dus backup backup backup!

Verdiep je wel in de voor en nadelen.

[ Voor 15% gewijzigd door computerjunky op 06-09-2019 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z500
Ik heb bij het installeren van WIndows gewoon voor UEFI gekozen. Ik hoef dus niets te converteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Heb je je POST tijd wel goed staan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/F1lfP7wG4kl8NivU0sUUbPvW/thumb.jpg

[ Voor 41% gewijzigd door bierschuit op 06-09-2019 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z500
Jup, op 0 sec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
Je weet dat fastboot voor Windows van betrekking is en niet om je POST sneller door te komen?

Als je een heel lange POST hebt dan zou ik zelf zoeken in de hardware / instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En wat gebeurd er op 2seconden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z500

Als je een heel lange POST hebt dan zou ik zelf zoeken in de hardware / instellingen.
Het is idd een lange post.

Daarom denk ik ook dat het komt doordat het bios aangeeft dat gop/vbios niet herkend word. De Windows suggestie kwam van asus support.

[ Voor 3% gewijzigd door Z500 op 06-09-2019 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:52

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Kickje naar CSL

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
@Z500 Je kan er bijna vergif op innemen dat het euvel alleen door ASUS's BIOS gefixet kan worden. Er zijn meerdere AMD Zen 2 borden met heel trage POST van verschillende fabrikanten.
Misschien is het een geheugen training issue, maar ik weet er verder weinig vanaf. Wel redelijk vaak gelezen dat sommigen tussen de 20 en 60 seconden wachten om Windows te gaan laden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

In tegendeel.

Blijkbaar wordt de GFX niet correct geinitialiseerd, of reageert net te traag als Fastboot aanstaat.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• bierschuit
  • Niet online
Snake schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 18:54:
[...]

In tegendeel.

Je hebt, net als ik, deels gelijk.
Bij Fast Boot slaat hij deels wat testen over om de POST sneller te doen laten verlopen. Hij zal nooit de gehele POST overslaan.

Ik was in de war met Windows Fast Startup, wat het koude opstarten van Windows kan doen versnellen.
Pagina: 1