Welke nieuwe macbook is geschikt? Advies?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ale_mm
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20-08-2024
Hi!

Ik ben bezig met een (1,5 uur durende) documentaire op een 15 inch macbook, 2,7 intel core i7, met 16gb memory en1tb storage.

Nu heb ik deze computer in bruikleen, maar wil de eigenaar hem over twee weken terug, en dan is de docu nog niet af. Zelf heb ik een goedkopere macbook die dit soort grote Final Cut projecten niet kan dragen.

Op de website van Apple zie ik macbooks staan met beide 16gb memory, maar de goedkopere versie heeft een 2.6ghz 6-core processor, en de duurdere een 2.3ghz 8-core processor.

Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is, en of de versie met 2.6ghz 6-core een dergelijke documentaire (hij is nu 60GB en nog niet klaar) kan dragen? Waar moet ik op letten als ik een nieuwe macbook koop en deze documentaire wil afmaken?

Ik hoop dat iemand me kan helpen, alvast bedankt! :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik neem aan dat je het hebt over de 15" Macbook Pro?

Het is sowieso lastig vergelijken tussen 8x 2.6 Ghz en 6x 2.3 Ghz. En helemaal lastig wordt het als de eerste een i7 betreft en de tweede een i9. Om dat goed te kunnen, moet je weten hoe de applicatie geschreven is én hoe jij die gaat gebruiken. Daarnaast kan ook de grafische processor een rol spelen. En helaas, ik ken Final Cut Pro enkel van naam.

Wel kan ik je uitleggen waarom de vergelijking zo lastig is.

Er zijn namelijk 3 factoren die van invloed zijn: instructieset, core-count en snelheid.

Een i9 heeft een uitgebreidere en meer geoptimaliseerde instructieset dan de i7. Dat betekent niet per definitie dat een i9 iets kan wat een i7 niet kan, maar de i9 kan het efficienter. Om maar even een simplistisch voorbeeld te geven, stel dat een i9 kan machtsverheffen en de i7 niet. Dan kan 5 tot de 3de macht door de i7 alsnog uitgerekend worden door 5x5x5 uit te rekenen. Waar de i9 dat een stuk simpeler doet. MAAR... de programmatuur moet dan wel zeggen dat hij gaat machtsverheffen. Anders zal de i9 ook gaan vermenigvuldigen.

De core-count geeft aan hoeveel berekeningen er gelijktijdig door een processor kunnen worden uitgevoerd. Maar ten eerste moet de programmatuur multithreading geschreven zijn en ten tweede moet de activiteit die je uitvoert dat ook toe laten. Simpel gezegd, als jij thuis 10 flesjes wilt vullen en je hebt maar 2 kranen, dan kun je 5 sets van 5 tegelijk vullen. Alleen als ze vol zijn, wil je daar waarschijnlijk een dop op draaien. Maar dan zul je wel moeten wachten tot een set flesjes vol is en onder de kraan vandaan is. Anders krijg je niet het gewenste effect. En dan ga ik er even voor het gemak vanuit dat je zelf (als analogie van de progammatuur) 2 handen kunt en gaat gebruiken. Kun je maar 1 hand gebruiken, kun je ook maar 1 flesje per keer vullen. Je mag dan 2 kranen hebben, maar je kunt maar voor 1 kraan werk leveren.

En tot slot, de snelheid... Die is verneukeratief. Als we uit gaan van een single-core CPU, dan is hoe sneller hoe beter. Maar heb je 2 cores, dan is het afhankelijk hoe goed je de tweede core bezig kunt houden. Kun je beide cores op 100% belasten, dan kun je (afgezien van overhead) 2x zoveel berekeningen doen als met 1 core met dezelfde snelheid en instructieset. Draai je daar in tegen een programma wat niet multi-threaded is, schiet je er helemaal niets mee op om meer cores te hebben. Afhankelijk van de workload kan een tragere CPU met meer cores sneller zijn dan een snelle CPU met minder cores. Maar het hoeft niet.

En om het nog iets lastiger te maken, voor zwaar grafische bewerkingen speelt de grafische processor ook mee. Gebruik je veel 3D rendering, dan kan je grafische processor bijna niet snel genoeg zijn. Zeker als je ook lichtval / schaduwen / reflecties en dergelijke gaat berekenen. Plak je enkel 2 filmpjes aan elkaar zonder te transcoden, dan zal de grafische processor niet gebruikt worden. Ga je wel transcoden dan is het maar net afhankelijk van de codecs en de software waar welke berekeningen worden uitgevoerd (CPU of GPU).

Het zou dus best wel eens kunnen dat met jouw werk de keuze van de CPU helemaal niet relevant is en je beter in een zware GPU kunt investeren. Maar dat hoeft niet.

Mijn advies is derhalve, wees wat duidelijker in wat je precies doet (in Final Cut Pro), welke functies en codecs je gebruikt en dergelijke. Iemand met meer verstand van Final Cut Pro zal je dan beter kunnen helpen met het maken van de juiste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03:25
Op welk model werk je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ale_mm
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20-08-2024
Bedankt voor jullie reacties. Jeetje dat is inderdaad een lastig verhaal zeg!!

Om een antwoord te geven op de vragen: In Final Cut Pro gebruik ik voor de documentaire geen extreme technieken. Natuurlijk zal ik wat filters gebruiken om de beeldkwaliteit te optimaliseren, maar het is voornamelijk veel knip en plakwerk, verschillende mensen die aan het woord zijn, dat wordt afgewisseld met andere filmische beelden.

Over het algemeen maximaal 3 lagen over elkaar.
1 audio en 2 video lagen.
Het is vooral de lengte en grootte die de computer moet kunnen dragen. Hij wordt 1,5 uur.
(Mijn oude 13”macbook pro met 8gb geheugen liep op 8 minuten filmmateriaal al vast.)

De computer die ik momenteel gebruik werkt super goed. Geen strandballen gehad tot nu toe, en ik ben op een uur, met een 60GB file.
(15”, 2016, 2.7Ghz Intel Core i7, 16GB, 2133Mhz LPDDR3 met 1TB storage.. graphics, Radion pro 460 4096 MB, Intel HD Graphics 530 1536 MB)

Had ik hem nog twee maanden kunnen gebruiken, had ik geen nieuwe computer hoeven aanschaffen, maar aangezien ik dat wel moet heb ik eentje nodig die met dezelfde snelheid werkt, of beter.

Een tweedehandse koop ik liever niet. Weet iemand misschien welke macbook geschikt zou zijn?

Rido, heel erg bedankt voor je uitleg! Het is voor mij best lastig de verschillen te snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Gezien de huidige specificaties zou ik zeggen dat de goedkopere processor (2.6 Ghz Intel Core i7) genoeg is. Die 0,1 Ghz verschil ga je niet merken en de nieuwe CPU gaat 2 cores extra hebben.

Ook de grafische kaart is beter dan wat je nu hebt.

Waar je wel even op moet letten is dat je genoeg schijfruimte kiest. Natuurlijk kun je een extra USB schijf aansluiten, maar die moet je dan ook overal mee naar toe nemen waar je met je project wilt werken. In tegenstelling tot veel andere merken is een harddisk bij Apple eigenlijk niet uit te breiden of te vervangen.

Ook niet geheel onbelangrijk, vergeet niet de juiste toetsenbord layout te kiezen.

Maar nogmaals, baseer je niet volledig op mijn mening. Ik heb 0 ervaring met Final Cut Pro en hoe die gebruik maakt van je hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn toch ook bedrijven die Apple computers verhuren? Google maar eens op "mac huren"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Ale_mm maak je gebruik van proxy bestanden? Dat maakt het bewerken van video een stuk makkelijker voor je computer.

https://support.apple.com/kb/PH12702?locale=nl_NL
Pagina: 1