Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:57
Beste tweakers,

Ik ben in het bezig van een Denon AVR-X2500H, die overigens prima bevalt voor films en muziek. Daarnaast heb ik er rondom een Cambrdige Audio Minx 22 setje aan hangen die het compleet naar 5.1.2 vult.

Sinds kort heb ik een andere subwoofer: Yamaha NS-SW300. Tevens maar even een subwoofer matje van Auralex erbij gekocht.

Van de week merkte ik dat bij films de subwoofer prima werkt, maar bij muziek de subwoofer soms toch een beetje aan het nadreunen. Niet echt een strakke bas. Alhoewel hij wel goed ge-integreert lijkt met de speakers.
Uiteraard na een plaatsing volgens het subwoofer topic is de plek uitgekozen (voorzijde naast linkerspeaker) en die lijkt al een stuk beter. Toch mis ik nog steeds in de laagste regionen de strakke bas.

Nu twijfel ik om de set aan te vullen met een Anti-Mode 8033C, maar ik lees her- en der ook hier op het forumn dat je dan net zo goed een nieuwe receiver kan halen met Audyssey MultEQ XT32, aangezien deze ook de bass management beter in regelt. Ook heb ik even gekeken naar een MiniDSP maar dat lijkt mij te ingewikkeld met inregelen.

Wat is nu verstandig in deze? Receiver verkopen en nieuwe halen, of, huidige set aanvullen met AM 8033?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Nou goed bezig sowieso :). Kleine ruimtes en sublaag is een lastige combi. Met één sub blijft dat altijd behelpen. Persoonlijk zou ik liever een 2e sub plus een minidsp toevoegen ipv een anti mode. Met name als je meerdere plekken goed sublaag wilt hebben. Maar ook voor 1 luisterpositie is meerdere subs gunstig omdat je de gaten op kan vullen.

Een minidsp vereist wel ook een umik. De leercurve voor rew is redelijk kort. Meerdere subs helemaal inregelen is wel wat lastiger.

Wellicht een optie om te beginnen met alleen eq; het temmen van de pieken is het allerbelangrijkste. Kan je Denon dit niet gewoon? Anders een minidsp / umik, ik kan evt wel op afstand helpen. En als het dan nog niet goed genoeg is een 2e sub nog een goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
Jag schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 08:34:
Nou goed bezig sowieso :). Kleine ruimtes en sublaag is een lastige combi. Met één sub blijft dat altijd behelpen. Persoonlijk zou ik liever een 2e sub plus een minidsp toevoegen ipv een anti mode. Met name als je meerdere plekken goed sublaag wilt hebben. Maar ook voor 1 luisterpositie is meerdere subs gunstig omdat je de gaten op kan vullen.

Een minidsp vereist wel ook een umik. De leercurve voor rew is redelijk kort. Meerdere subs helemaal inregelen is wel wat lastiger.

Wellicht een optie om te beginnen met alleen eq; het temmen van de pieken is het allerbelangrijkste. Kan je Denon dit niet gewoon? Anders een minidsp / umik, ik kan evt wel op afstand helpen. En als het dan nog niet goed genoeg is een 2e sub nog een goede optie.
Dat klinkt goed! Zo leer ik ook nog wat bij. Maar moet wel eerlijk zeggen dat ik al uren naar Youtube filmpjes heb gekeken hoe dit in te regelen maar werd er niet echt wijzer van. Ik weet niet zo goed waar te beginnen, vanaf de aankoop gezien tot het uiteindelijke inregelen, maar sta er zeker open voor :) Wellicht kan jij mij die stappen beetje voor beetje uitleggen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
brtkpr schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 08:38:
[...]

Dat klinkt goed! Zo leer ik ook nog wat bij. Maar moet wel eerlijk zeggen dat ik al uren naar Youtube filmpjes heb gekeken hoe dit in te regelen maar werd er niet echt wijzer van. Ik weet niet zo goed waar te beginnen, vanaf de aankoop gezien tot het uiteindelijke inregelen, maar sta er zeker open voor :) Wellicht kan jij mij die stappen beetje voor beetje uitleggen >:)
Mocht je de minidsp / umik willen hebben, die koop je op minidsp.nl :) Je hebt een reguliere en HD versie. Die laatste heeft als voordeel dat je langere delays in kan stellen (>7.5ms, wat eigenlijk nooit nodig dan wel wenselijk is) en wat meer output voltage (2.0 ipv 0.9v). Idealiter check je even in de handleiding van je sub wat de input sensitivity is, die moet onder de 0.9 volt liggen. De reguliere versie heeft als voordeel, buiten dat ie stuk goedkoper is, dat ie op 48KHz werkt, wat de filters bij hele lage frequenties nauwkeuriger maakt.

Qua mic moet je gewoon de Umik hebben. Dat is appel-eitje om die in REW werkend te krijgen. Meten met REW is sowieso heel makkelijk. En de samenwerking met miniDSP is echt ideaal. Je kan in REW met het EQ window heel makkelijk automatisch wat filters laten genereren en die als biquads, zo werken DSPs, laten exporteren en importeren in miniDSP. Er is een aantal kleine handigheidjes die ik je kan laten zien zodat je niet zelf het wiel opnieuw hoeft uit te vinden.

Dit is een voorbeeld van voor en na optimalisatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BXb5E6V4wb8JWuxm69ZJq8at/medium.png

Dit is ongeveer wat je qua resultaat kan verwachten. Niet helemaal, want dit is nog met 2 subs en met multisub optimizer, software waarmee je DSP instellingen kunt simuleren en optimaliseren.

[ Voor 11% gewijzigd door Jag op 06-09-2019 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Heb je al MultEQ XT geprobeerd die al in je versterker zit?
Eventueel kun bij horende app gebruiken zodat je wat meer controle hebt.
https://play.google.com/s...ings.AudysseyMultEq&hl=nl

En heb je ook al een beter plaatsing geprobeerd? Meestal klinkt het beste wanneer je de subwoofer aan de binnen kant van je front luidsprekers plaatst, maar dat wisselt wel eens per opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
Anoniem: 91634 schreef op zondag 8 september 2019 @ 22:41:
Heb je al MultEQ XT geprobeerd die al in je versterker zit?
Eventueel kun bij horende app gebruiken zodat je wat meer controle hebt.
https://play.google.com/s...ings.AudysseyMultEq&hl=nl

En heb je ook al een beter plaatsing geprobeerd? Meestal klinkt het beste wanneer je de subwoofer aan de binnen kant van je front luidsprekers plaatst, maar dat wisselt wel eens per opstelling.
Allebei heb ik al gedaan. Subwoofer is verplaatst van achter de bank naar de voorkant naast de linker speaker.
Klonk al beter.

Daarna Audyssey gedraaid, sub wordt goed geïntegreerd met de speakers.

Neemt niet weg dat bij verschillende bronnen toch duidelijk merkbaar is dat de subwoofer soms echt irritant laag gehad, lees: trilling, terweil deze al grotendeels teruggeschroefd staat naar 40%.

Vandaar dat ik twijfelde tussen een Anti-Mode of minidsp. Beide geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Wat bedoel je met trillen? Dat de er spullen/deuren staan te trillen in je huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
Anoniem: 91634 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 18:58:
Wat bedoel je met trillen? Dat de er spullen/deuren staan te trillen in je huis?
Nou dat niet, lastig uit te leggen. Bedoel eigenlijk meer dat het bass geluid dan niet meer strak is. Het is 'rommelig'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
brtkpr schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 20:34:
[...]

Nou dat niet, lastig uit te leggen. Bedoel eigenlijk meer dat het bass geluid dan niet meer strak is. Het is 'rommelig'.
In kleine ruimtes zoals huiskamers ontstaan door met name de axiale staande golven variaties van 15+dB in de frequentie response. Goed sublaag is dan ook geen vanzelfsprekendheid :).

Daarom kiezen audiofielen, die vaak wat beperkte technische kennis hebben, meestal voor de oplossing om kleine speakers te gebruiken die bijna geen (sub)laag geven. Dat plus staande golven geeft toch een beetje laag. Maar echt kwalitatief goed, diep sublaag wat vet klinkt maar nooit storend, is wat anders :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
Jag schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 20:43:
[...]

In kleine ruimtes zoals huiskamers ontstaan door met name de axiale staande golven variaties van 15+dB in de frequentie response. Goed sublaag is dan ook geen vanzelfsprekendheid :).

Daarom kiezen audiofielen, die vaak wat beperkte technische kennis hebben, meestal voor de oplossing om kleine speakers te gebruiken die bijna geen (sub)laag geven. Dat plus staande golven geeft toch een beetje laag. Maar echt kwalitatief goed, diep sublaag wat vet klinkt maar nooit storend, is wat anders :).
Gaat een MiniDSP hier enigszins verandering in brengen? 😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!
brtkpr schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 20:48:
[...]

Gaat een MiniDSP hier enigszins verandering in brengen? 😆
Met een minidsp kan je uitgebreid en nauwkeurig eq-en. Het elektronisch "dempen" van de resonanties is een goede oplossing voor 1 positie; om op 1 positie een min of meer vlakke response en daarmee goed sublaag te krijgen. Om de variatie in de ruimte verminderen, heb je meerdere subs nodig plus softwarematige optimalisatie.

• brtkpr
Jag schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 21:24:
[...]

Met een minidsp kan je uitgebreid en nauwkeurig eq-en. Het elektronisch "dempen" van de resonanties is een goede oplossing voor 1 positie; om op 1 positie een min of meer vlakke response en daarmee goed sublaag te krijgen. Om de variatie in de ruimte verminderen, heb je meerdere subs nodig plus softwarematige optimalisatie.
Misschien stomme vraag; maar is dan een receiver met betere room calibratie niet beter aangezien die ook de sub en speaker op meerdere plekken meeneemt in z'n berekingen? Audyssey xt32 en dirac bijvoorbeeld?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-05 20:38

JvS

Ik heb hem zelf ook

brtkpr schreef op woensdag 11 september 2019 @ 09:22:
[...]

Misschien stomme vraag; maar is dan een receiver met betere room calibratie niet beter aangezien die ook de sub en speaker op meerdere plekken meeneemt in z'n berekingen? Audyssey xt32 en dirac bijvoorbeeld?
In theorie wel. Maar het lastige is dat een receiver een beetje een black box is en vaak ook het mid/hoog gaat corrigeren en dat is wat mij betreft echt een absolute no/go. Een microfoon zoals die receiver die gebruikt kan direct en gereflecteerd geluid niet onderscheiden (denk aan opgenomen geluid in een badkamer).

Overigens voer je met "multi sub optimizer" ook metingen op meerdere plekken uit en (als het kan) kan je met de minidsp alle kanalen corrigeren. In mijn situatie doen de 4 subs mee en de 2 fronts ook, maar dat kan alleen maar omdat ik een voor-eindversterker heb.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-05 09:28
JvS schreef op woensdag 11 september 2019 @ 10:17:
[...]
In theorie wel. Maar het lastige is dat een receiver een beetje een black box is en vaak ook het mid/hoog gaat corrigeren en dat is wat mij betreft echt een absolute no/go.
De MultEQ app downloaden en de max frequency op bijv. 200Hz zetten :)
<voor Denon / Marantz that is>

[ Voor 6% gewijzigd door Brad Pitt op 11-09-2019 10:22 ]

Nickname does not reflect reality

brtkpr schreef op woensdag 11 september 2019 @ 09:22:
[...]

Nee geen stomme vraag, maar room validatie die ingebouwd zit is zeker mooi dat receivers get hebben maar niet beter dan zelf EQen. Ten eerste geldt dat er ten onrechte geen onderscheid gemaakt wordt tussen laag en midhoog, akoestisch fundamenteel verschillende delen van het spectrum die een verschillende oplossing vereisen (in het kort respectievelijk wel en niet met eq). Ten tweede weet je niet zo goed wat die receiver doet. Meten, evt sub verplaatsen en zelf EQen geeft meer controle en zekerheid dat je er de max uithaalt.

Maar dit gaat allemaal over goed geluid op één plek creëren. Want wat op 1 plek een piek is (bijv 55hz) is op een andere plek een dal. Dus eq klopt altijd maar voor 1 plek helemaal. Dat beantwoordt meteen je vraag: het meten van meerdere plekken is relatief zinloos als je niks met die info kan. Slechts wanneer je meerdere subs hebt met ieder een eigen dsp kanaal bestaat de mogelijkheid om per sub instellingen te maken zodat je op meerdere plekken een vlakke response krijgt (ipv een piek op de ene plek en een gat op de andere plek).

Kortom
Voor goed sublaag op 1 positie volsta je met 1 sub en goede eq. Voor goed sublaag overal heb je meerdere subs plus dsp nodig.
Pagina: 1