Curved monitor uitproberen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Endurance
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-07 18:28
Hallo medetweakers,

Ik ben momenteel bezig met het samenstellen van een upgrade van mijn huidige build, en heb daarbij een monitor gevonden die volledig voldoet aan alle specs die ik zoek, maar: het is een curved monitor. En ik heb daar 0 ervaring mee.
Natuurlijk kan ik risico nemen op basis van reviews, het ding kopen en dan maar zien. Maar ik vroeg me eigenlijk af of er mensen in de omgeving van Utrecht zijn die toevallig een 27" 1800R curved monitor hebben staan, en of iemand het gezellig/ok vind als ik vraag of ik die dan een paar uurtjes mag proberen. :)

Op dit moment gebruik ik een 24" Dell U2414H, en die bevalt redelijk, maar ik wil over gaan stappen naar 1440p en hogere framerates. De monitor die ik heb gevonden is de Samsung lc27hg70 https://tweakers.net/pric...lc27hg70-grijs-zwart.html

Hij zal worden gebruikt i.c.m. een Ryzen 7 3700x en waarschijnlijk iets van een 1080ti of 5700xt.

Beste antwoord (via Endurance op 06-09-2019 18:24)

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-07 09:24
PilatuS schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 00:51:
Je merkt er vrijwel niets van. 27 inch is eigenlijk ook niet groot genoeg om echt nuttig te zijn voor een curve. Heb hier een 38 inch 21:9 scherm en dan is het zeker nuttig. Het is wel zo fijn als je goed in het midden zit, maar zelfs bij iets er naast merk je er niets van.

Een curve kan eigenlijk alleen maar een voordeel zijn en geen nadeel. Ik merk er bij normaal gebruik niets van. Ik zou een scherm zeker niet laten liggen omdat ie een curve heeft. Of je merkt er niets van, of je hebt er iets voordeel van, maar een nadeel is het nooit :)
Ik heb een curve 27 inch en ik zit er dicht op (50cm tijdens het gamen) en ik kan je garanderen: het heeft wel degelijk nut.

Ik kom van een platte 27 inch af en op het eerste gezicht merk je het niet, maar als je terug gaat naar een 27 inch plat scherm, dan zie je het erg goed. Mits je er natuurlijk dicht op zit. Het mooie hiervan is ook, dat als je er dicht genoeg op zit, je ook een klein stukje "slechte kijkhoek" in de uiterste hoeken opheft.

Hetzelfde effect had ik met refreshrates: als je van 75 naar 144 gaat merk je het een klein beetje, maar je went er heel erg snel aan...Maar als je dan een maand later weer terug gaat is het haast niet te doen.

De volgende zal wel een 32 inch worden om er nog meer van te genieten. Dus mocht je de ruimte in je budget hebben, dan zou ik voor 32 inch gaan.

@Endurance
Ik woon in Breda en heb een 27 inch Samsung curved 1440p 144hz (pricewatch: Samsung LC27JG50QQU Zilver) scherm staan. Mocht je een keer in de buurt zijn en het komt uit, ben je welkom! Dan zie je meteen hoeveel effect 4ms heeft en of je wel 150 euro extra wil neerleggen voor 3ms winst ;).

[ Voor 14% gewijzigd door StealthyPeanut op 06-09-2019 09:35 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Je merkt er vrijwel niets van. 27 inch is eigenlijk ook niet groot genoeg om echt nuttig te zijn voor een curve. Heb hier een 38 inch 21:9 scherm en dan is het zeker nuttig. Het is wel zo fijn als je goed in het midden zit, maar zelfs bij iets er naast merk je er niets van.

Een curve kan eigenlijk alleen maar een voordeel zijn en geen nadeel. Ik merk er bij normaal gebruik niets van. Ik zou een scherm zeker niet laten liggen omdat ie een curve heeft. Of je merkt er niets van, of je hebt er iets voordeel van, maar een nadeel is het nooit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:54

Dit inderdaad. Al snap ik echt niets van 16:9 schermen met een curve. Voor 21:9 is het echt een must have. Ik heb er meerdere op kantoor, op 3440x1440 van LG. 1 van onze desktops heeft een recht 21.9 scherm (zelfde type verder) en dat vind ik zelf absoluut minder dan de curved varianten.

Ik heb zelf ervaring met tig (highend) monitoren en er gaat tot nu toe echt niets boven een 21.9 curved monitor. Maar dan wel vanaf 3440x1440 of hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Inverted_World schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 01:01:
[...]

Dit inderdaad. Al snap ik echt niets van 16:9 schermen met een curve.
Stukje marketing zal het wel zijn. Curved is beter dan niet curved, ook al merk je er niets van.

Bij 21:9 is het inderdaad een must have, helemaal op 38 inch. Omdat de hoeken zo'n stuk verder zijn kijk je er met een curve rechter tegenaan dan zonder curve.

Wat beteft de TS met een 27 inch. Het is sowieso geen nadeel, ook al heeft het weinig voordeel :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)

Even heel snel een hele grote: HO! hierbij zetten.....
Een curve is een voordeel MITS je dichtbij genoeg zit, daarom zijn TV's er ook weer rap vanaf gestapt, want bij een grotere afstand wordt het wel degelijk een probleem, want dan werkt het alleen nog maar als je er in je eentje (of met je vriendin op je schouder) recht voor zit.
Op meer dan pak ém beet 1,5mtr kan je dus wel nadelige effecten gaan ervaren, als je met meerdere mensen bent.

Als grafisch ontwerper ook, omdat er toch een beetje getrokken wordt aan het scherm, en je dus niet exact natuurlijke weergave krijgt. Voor gamen in je eentje, of z'n tweeen met een stoel naast elkaar aan een bureau zal curved niet snel een nadeel leveren inderdaad.

@PilatuS Ja, ik geef je toch ook gelijk dat voor intended use van TS het geen nadelig effect zal hebben, maar "nooit" is misschien een wat te overdreven statement voor eventuele andere lezers van dit topic.

[ Voor 7% gewijzigd door zion op 06-09-2019 01:21 ]

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
zion schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 01:16:
[...]
Op meer dan pak ém beet 1,5mtr kan je dus wel nadelige effecten gaan ervaren, als je met meerdere mensen bent.
Ja, ok. Alleen een 27 inch op anderhalve meter ? Moet de eerste gamer/gebruiker nog tegenkomen die op die afstand zit. Zit hier zelf op maximaal 70cm met een 38 inch :)

Edit: Wat ik zeg dat doe ik ook vanuit de ervaring met PC schermen. TV's heb ik het niet over :)
@PilatuS Ja, ik geef je toch ook gelijk dat voor intended use van TS het geen nadelig effect zal hebben, maar "nooit" is misschien een wat te overdreven statement voor eventuele andere lezers van dit topic.
Bij een TV zou inderdaad kunnen :) Alleen bij een PC scherm zou het mij verbazen als je iemand kan vinden die zo ver zit dat het een nadeel gaat worden. In dit geval is nooit dus het geval bij PC schermen.

[ Voor 40% gewijzigd door PilatuS op 06-09-2019 01:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Endurance
Bedankt voor jullie reacties. Ik voeg nog even wat info toe. Ik zit doorgaans op gemiddeld 80 tot 90 cm van het scherm. Dit wordt wellicht iets minder met de nieuwe monitor vanwege de stand, maar daar kan ik prima mee leven. Ik heb ook de 32 inch versie nog overwogen maar de 27 inch zal toch wat proportioneler op mijn bureau kunnen staan. Bovendien -mezelf kennende- vind ik juist die compacte pixeldichtheid wel fijn op 27 inch. Ik heb een opstelling waar mijn bureau naast een tv-meubel staat (een gekantelde Kallax/Expedit) met daarop een 40 inch TV. Alles is aan elkaar gekoppeld, dus voor films en dergelijke heb ik de tv.

Fijn om te horen dat curved voor mij over het algemeen geen nadeel zou moeten opleveren. Ik was hier wat huiverig voor. Ik vermoed ook een beetje dat ik bij bijvoorbeeld sommige racegames er misschien wel blij mee ga zijn, al speel ik vooral veel open wereldgames, RTS en af en toe DOOM of Wolfenstein.

[ Voor 5% gewijzigd door Endurance op 06-09-2019 01:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-07 18:24

Ik heb een 27" curved monitor (dezelfde als TS lonkt) en bevalt me toch beter dan de platte 27" die ik hiervoor had. Ik heb mijn monitor aan een muurbeugel hangen en daarmee behoorlijk dichtbij gehaald, de curve heeft op deze manier voor mij absoluut meerwaarde. Een grotere monitor met curve iets verder af was misschien nog idealer geweest, maar die zou ik qua formaat niet kwijt kunnen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoCx
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07-07 20:22
Ik werk dagelijks op een 35" curved monitor. Resolutie is 3440x1440, dus ook een 21:9. Merk er alleen maar profijt van! Het werkt heerlijk rustig en overzicht hou je volledig.

Gamen heb ik er nog niet op gedaan, maar ik weet vrijwel zeker dat ik thuis ook een curved ga neerzetten nog. Werkt heerlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-09-2020
Ik heb een 32 inch 2560x1440 monitor en de 1800R curve heeft zeker wel een voordeel. Je kijkt namelijk niet meer in een te grote hoek naar de randen van het scherm waardoor de hoeken ook minder verkleuring en beter zwart weergave heeft en meer detail is te zien.

[ Voor 6% gewijzigd door Gekke Jantje op 06-09-2019 08:53 ]

Asrock Z370 Extreme4 i9 9900k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Evo 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-07 09:24

Ik heb een curve 27 inch en ik zit er dicht op (50cm tijdens het gamen) en ik kan je garanderen: het heeft wel degelijk nut.

Ik kom van een platte 27 inch af en op het eerste gezicht merk je het niet, maar als je terug gaat naar een 27 inch plat scherm, dan zie je het erg goed. Mits je er natuurlijk dicht op zit. Het mooie hiervan is ook, dat als je er dicht genoeg op zit, je ook een klein stukje "slechte kijkhoek" in de uiterste hoeken opheft.

Hetzelfde effect had ik met refreshrates: als je van 75 naar 144 gaat merk je het een klein beetje, maar je went er heel erg snel aan...Maar als je dan een maand later weer terug gaat is het haast niet te doen.

De volgende zal wel een 32 inch worden om er nog meer van te genieten. Dus mocht je de ruimte in je budget hebben, dan zou ik voor 32 inch gaan.

@Endurance
Ik woon in Breda en heb een 27 inch Samsung curved 1440p 144hz (pricewatch: Samsung LC27JG50QQU Zilver) scherm staan. Mocht je een keer in de buurt zijn en het komt uit, ben je welkom! Dan zie je meteen hoeveel effect 4ms heeft en of je wel 150 euro extra wil neerleggen voor 3ms winst ;).

[ Voor 14% gewijzigd door StealthyPeanut op 06-09-2019 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen0s
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-04 00:03
Endurance schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 00:46:
Natuurlijk kan ik risico nemen op basis van reviews, het ding kopen en dan maar zien. Maar ik vroeg me eigenlijk af of er mensen in de omgeving van Utrecht zijn die toevallig een 27" 1800R curved monitor hebben staan, en of iemand het gezellig/ok vind als ik vraag of ik die dan een paar uurtjes mag proberen. :)
Is dit niet gewoon waar we winkels voor hebben? De laatste keer dat ik een MediaMarkt in liep stonden er ook gewoon een paar op display. Ik snap niet waarom je zoveel gedoe over je heen wilt halen om winkels te mijden :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:45

Fanta

FordPerformance™️

koen0s schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 08:56:
[...]

Is dit niet gewoon waar we winkels voor hebben? De laatste keer dat ik een MediaMarkt in liep stonden er ook gewoon een paar op display. Ik snap niet waarom je zoveel gedoe over je heen wilt halen om winkels te mijden :?
In een winkel zit je er nooit voor zoals thuis, dus veel verder dan een beetje rondkijken kom je niet. Als je het echt wilt ervaren, is het helemaal geen gek idee om eens bij andere Tweakers te gaan kijken.

Ps. Waarom zou je zoveel gedoe in winkels over je heen willen halen om sociaal contact te mijden? :+

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:59

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Ik heb een curved monitor en ondanks dat ik er blij mee ben, houd er rekening mee dat deze veel erger reflecteren. Ik moet er dan ook voor zorgen dat ik nooit een lichtbron achter mij heb anders zie ik geen moer meer.

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
zion schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 01:16:
[...]
Als grafisch ontwerper ook, omdat er toch een beetje getrokken wordt aan het scherm, en je dus niet exact natuurlijke weergave krijgt.
Ik ben eigenaar van een motion design studio, waar we in totaal 6 LG curved 3440x1440 monitoren hebben en 1 rechte variant. Die rechte variant is puur gekocht voor de designer die hoofdzakelijk in illustrator werkt.

De realiteit was dat curved vs recht geen enkel nadelig effect heeft. Sterker nog het heeft voordelen. Kleuren blijven kleurgetrouw door de curve door je kijkhoek. Op een recht 21:9 trekken door de vertekening in je kijkhoeken de kleuren minimaal, maar wel iets weg, tot je met je bureaustoel jezelf een tikje verplaatst.

Verder eens overigens, op grotere afstand is het nutteloos en zorgt het wellicht voor ongewenste reflecties etc.

Overigens is dit uiteraard een ervaring van een klein team. Maar toch krijg ik de indruk dat de mensen die bovenstaande zeggen vaak niet daadwerkelijk grafisch werk hebben gedaan op een curved monitor. Het is niet zo alsof je lijnen schuin lopen als je er recht voor zit. :)
RoamingZombie schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 11:21:
Ik heb een curved monitor en ondanks dat ik er blij mee ben, houd er rekening mee dat deze veel erger reflecteren. Ik moet er dan ook voor zorgen dat ik nooit een lichtbron achter mij heb anders zie ik geen moer meer.
Welke monitor is dat? Lijkt me niet dat dit voor elke monitor opgaat, hier geen last van, en ik zit naast een groot raam.

[ Voor 29% gewijzigd door Inverted_World op 06-09-2019 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:59

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Inverted_World schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 11:26:

Welke monitor is dat? Lijkt me niet dat dit voor elke monitor opgaat, hier geen last van, en ik zit naast een groot raam.
Welke het exact is durf ik je zo niet te vertellen, het is een BenQ in ieder geval. En de lichtbron moet echt achter je zitten, in mij geval de deur naar de woonkamer waar licht naar binnen valt. En het is juist vanwege de kromming dat de reflectie hinderlijk is want bij mijn platte had ik er geen last van.

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Inverted_World schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 11:26:

Ik ben eigenaar van een motion design studio, waar we in totaal 6 LG curved 3440x1440 monitoren hebben en 1 rechte variant. Die rechte variant is puur gekocht voor de designer die hoofdzakelijk in illustrator werkt.

De realiteit was dat curved vs recht geen enkel nadelig effect heeft. Sterker nog het heeft voordelen. Kleuren blijven kleurgetrouw door de curve door je kijkhoek. Op een recht 21:9 trekken door de vertekening in je kijkhoeken de kleuren minimaal, maar wel iets weg, tot je met je bureaustoel jezelf een tikje verplaatst.

Overigens is dit uiteraard een ervaring van een klein team. Maar toch krijg ik de indruk dat de mensen die bovenstaande zeggen vaak niet daadwerkelijk grafisch werk hebben gedaan op een curved monitor. Het is niet zo alsof je lijnen schuin lopen als je er recht voor zit. :)
Ik doe zelf idd geen grafisch design, maar een goede vriend doet scheepsontwerp en die prefereert wel duidelijk een recht scherm, omdat anders zijn CAD tekeningen vervormen, iig in zijn optiek.
Dus dat is idd minder grafisch design, maar CAD, dus misschien had ik het dat beter kunnen noemen, voor kleuren kan ik me goed voorstellen dat die juist weer wel beter blijven omdat de afstand en hoek tov je eigen oog minder groot is met een curved monitor.
Dus ik sta gecorrigeerd :Y

@Inverted_World hieronder: Ja, het zal ook goeddeels te maken hebben met wat je gewend bent, ontwerpers.... het zijn soms net mensen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door zion op 06-09-2019 12:55 ]

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intergalactic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:12

Intergalactic

Testlab Coördinator & Moderator Harde Waren

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

Zoals de rest ook al aangeeft, een curve heeft vrijwel geen negatieve effecten(buiten wat ontwerp meuk om).
Nu betwijfel ik of het daadwerkelijk nuttig is op een 27" monitor, zelf heb ik een XG35VQ en ik moet heel eerlijk zijn... die curve doet me veel goed.

het idee is dan ook dan je je nekt minder hoeft te draaien om even veel te zien, je kan altijd even de mediamarkt binnen wandelen om zo'n ding te bekijken.

𝙸𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
zion schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 11:53:
[...]

Ik doe zelf idd geen grafisch design, maar een goede vriend doet scheepsontwerp en die prefereert wel duidelijk een recht scherm, omdat anders zijn CAD tekeningen vervormen, iig in zijn optiek.
Dus dat is idd minder grafisch design, maar CAD, dus misschien had ik het dat beter kunnen noemen, voor kleuren kan ik me goed voorstellen dat die juist weer wel beter blijven omdat de afstand en hoek tov je eigen oog minder groot is met een curved monitor.
Dus ik sta gecorrigeerd :Y
Het grappige in die zin is dat wij dus voor 75% 3D werk doen ( Cinema 4D + Octane + After Effects ) En in die zin met modeleren o.i.d. echt geen problemen ondervinden :P. Maar goed, net een iets anders vakgebied uiteraard. Werk wel ontzettend veel met CAD modellen waar we vervolgens fotorealistische renders/animaties van maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-07 21:26

Solid Seal

3D Printer N00b

Endurance schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 00:46:
Hallo medetweakers,

Ik ben momenteel bezig met het samenstellen van een upgrade van mijn huidige build, en heb daarbij een monitor gevonden die volledig voldoet aan alle specs die ik zoek, maar: het is een curved monitor. En ik heb daar 0 ervaring mee.

Op dit moment gebruik ik een 24" Dell U2414H, en die bevalt redelijk, maar ik wil over gaan stappen naar 1440p en hogere framerates. De monitor die ik heb gevonden is de Samsung lc27hg70 https://tweakers.net/pric...lc27hg70-grijs-zwart.html

Hij zal worden gebruikt i.c.m. een Ryzen 7 3700x en waarschijnlijk iets van een 1080ti of 5700xt.
Ik heb zelf sinds kort een 34" MSI (Optix MAG341CQ) is QHD en ik ben er zeer tevreden over. Curved zie ik eigenlijk niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fitzer
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-07 09:57
Ik heb zelf sinds eind 2018 een curved monitor. X34P Acer Predator, 34". 21:9
Ik ben voor curved gegaan omdat ik heb ervaren dat ik met een platte scherm van dit voormaat het minder fijn vind om naar de hoeken/randen te kijken dan met een curved.
Curved is volgens mij in het algemeen wel duurder dan een plat scherm, maar als je dichtbij je scherm zit, met 21:9 op 34", dan vind ik het wel een goede toevoeging.

Utrecht is wel een beetje ver om even mijn scherm uit te lenen, maar mocht je eens in Purmerend zijn kan je wel even komen gamen.

[ Voor 13% gewijzigd door Fitzer op 06-09-2019 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Endurance
Bedankt voor jullie toevoegingen en zelfs uitnodigingen. Ik ben zelf al in de MediaMarkt geweest, en het zien van een curved scherm is voor mij iets anders dan het ervaren. Maar als ik jullie ervaringen zo hoor dan denk ik dat ik genoeg gemoedsrust heb om er gewoon voor te gaan. :)

Mochten er anderen zijn die dit topic tegenkomen en het willen ervaren, binnenkort staat er bij mij in Utrecht dus een curved beeldscherm met HDR600 op het bureau. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:10
Om hier even op aan te haken, als ik in de markt ben voor een 34 of 35 " scherm (vanwaar deze 2 relatief gelijke formaten?) Wat zijn dan de schermen om op te letten?

Ik neig zelf naar een 1440p, met HDR. Maar ik game er eigenlijk zelden op, is voornamelijk voor het gemak en de benodigde "werkruimte" op het scherm
Pagina: 1