Veilige (gemakkelijke) videoconference software

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Timmeah
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-03 13:17
I.v.m. het van afstand willen kunnen adviseren van klanten voor een fysiopraktijk, zoeken we naar een oplossing voor videoconferencing die gemakkelijk en veilig is.

Nu blijkt dat Skype (business) video afgekeurd is, omdat het niet veilig zou zijn? (ik vind het vreemd, maar het schaadt niet om even rond te kijken naar andere opties)

Hoe dan ook, ik vroeg me af wat voor andere alternatieven er zijn, met oog op veiligheid en gemak.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cogmios
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-03-2024
Wat ik zowat (meestal) tegenkom en waarvan de clients dus vast op de laptop staan:

- Cisco (webEx)
- Microsoft
- Zoom
- IBM

(https://zoom.us/gartner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmeah
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-03 13:17
Dank voor de input, zijn allemaal amerikaanse bedrijven. Volgens mij is dat een issue. Zijn er in europa gevestigde oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:24
Je kunt bij de meeste bedrijven ook vragen of ze een datacenter in Nederland gebruiken voor jou situatie

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Een NL datacenter is dan niet genoeg als die substantiële Amerikaanse banden heeft (laat staan eigendom is van een VS partij). Op dit moment zou ik vanwege eventuele harde Brexit vooral opletten dat het geen Britse partij is...

Maar Amerikaans hoeft op zich (nog, op papier) geen issue te zijn qua privacy, mits de leverancier op de lijst van https://www.privacyshield.gov/list staat (voor ook de betreffende dienst). Bij Amerikaanse leveranciers zou ik ook letten op dat ze HIPAA compliant zijn.

En je natuurlijk een verwerkersovereenkomst afsluit waar afspraken over privacy en beveiliging in staan, maar dat geldt ook voor een Europees/Nederlandse leverancier.

Is er voldoende technische kennis in huis om zelf te hosten en zelf de gebruikers te ondersteunen? Dan is zelf installeren en hosten een optie. Ik ken er geen uit het hoofd maar zoeken op “on premise video conferencing web based” of zo zou moeten helpen.

Of zoek een Nederlands bedrijf dat zich op de zorg richt en het voor je kan doen (het bieden van de video dienst). Als geen Amerikaan gewenst, dan wel opletten dat er onder water geen gebruik wordt gemaakt van Azure, laat staan Amazon of Google of andere niet-Europese (excl UK) hoster..

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)