Advies opstarten vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Joost1981_2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-06 13:49
In mei hebben wij onze woonkamer flink verbouwd en vloerverwarming als hoofdverwarming + keramische tegels gelegd.

Nu geeft onze thermostaat aan dat het boven de 20 graden is in de huiskamer zonder de vloerverwarming aan te zetten. Echter door de dalende tempratuur buiten is de vloer koud. Vrouwlief wil dus dat we beginnen met de vloerverwarming te gebruiken en ik probeer het opstartprotocol te hanteren. Van de leverancier heb ik begrepen om om de dag de thermostaat op de verdeler met 5 graden te verhogen zodat de vloer langzaam een steeds hogere tempratuur door de buizen krijgt, dit tot 40 á 45 graden.

Echter, doordat de warmte nog in de muren zit is er geen warmtevraag vanuit de thermostaat. Natuurlijk, als ik de setpoint verhoog naar 23 graden slaat de ketel aan. Het wordt nog niet onder de 20 graden.

Nu heb ik de volgende vragen:
  • Ik lees op diverse pagina’s dat er zowel een opstart als afkoel procedure is, de instructies die ik gehad heb van de leverancier is alleen een opstart protocol. Is het aan te raden om ook een afkoel protocol, gevolgd door weer een opstart protocol te voeren zodat we daarna de herfst/winter in kunnen gaan? Dit uiteraard langzaam en beheerst.
  • Hoe begin je echt? Is het aan te raden om gewoon deze gehele opstart procedure van 20 graden aanvoer richting 40/45 graden te verhogen om de dag met 5 graden en gewoon het flink op te stoken in de huiskamer (ramen openzetten om af te koelen)? Laten we dan continu de cv-ketel stoken dat de vloer continu deze warmte krijgt (24 uur per dag)?
  • Moet een opstart/afkoel procedure elk seizoen uitgevoerd worden?
  • Ik begrijp dat het efficiënter met vloerverwarming om een zo constant mogelijk tempratuur aan te houden. Ik zit zelf nu te denken aan 19 graden overdag/s ’nachts en 23 graden na 17:00 uur tot 22:00 uur. Hoop persoonlijk voorkeur maar is een verschil van 4 graden te doen? Wat is jullie advies/ervaring?
De harde zaken:
  • 7 groepen vloerverwarming op 45m2 vloer.
  • Thermostaatknop op de verdelers unit
  • Dekvloer opnieuw gestort inclusief high tech (what’s in the name) isolatiefolie tussen constructievloer en verwarmingsbuizen
  • Remeha Celenta 28c ketel
  • iSense thermostaat
  • Bouwjaar woning 1989, dubbelglas, normale spouwmuurisolatie (glaswol), tempex platen qua isolatie kruipruimte. Volgens mij standaard uit die tijd.
Tweaks gedaan (hulde ook aan de cv tuning pagina):
  • OpenTherm Gateway actief + Domoticz qua monitoring
  • Central Heating Water Setpoint staat op 50 graden
  • Opwarmtijd huiskamer gezet op langzaamst, dit zie je mooi op de pompschakelaar, duurt lang voordat de cv-ketel daadwerkelijk 50 graden aan levert.
  • Pompschakelaar geïnstalleerd (gaat draaien > 20 graden)
  • Nadraaitijd Pomp CV ketel op 5 min gezet
  • Pomp vloerverwarming staat op 50%

Beste antwoord (via Joost1981_2 op 05-09-2019 21:00)

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:33

JdM

Humbled

Ik zou de tweaks op je ketel wijzigen tijdens het opstartprotocol
Een aanvoer van 60/70 graden naar de verdeler is een mooi begin, dan heb je altijd voldoende warmte om te mengen en pendelt de ketel wellicht wat minder, zet op een van de (slaap)kamers die je niet gebruikt een raam open en de verwarming daar aan. Daarmee creëer je een kleine buffer in je CV systeem zodat de ketel minder snel pendelt.
Zet de pompschakelaar uit, pomp dus continu op aan.
Laat de pomp van de CV continu draaien tijdens opstartprotocol.

Als dit de eerste keer is dat de vloer warm wordt, dan moet je ook een afkoelprotocol voeren, op dezelfde wijze. Scheuren schijnen sneller te ontstaan door afkoelen, dan door verwarmen.
Volg het protocol 2 keer op en neer en stel dan alles in zoals je wilt.
Ja, je systeem moet continu aan staan tijdens opstarten.
Ik vind 5 graden per 2 dagen vrij snel. Ik zou eerder een graad per dag doen, maar dat is lastig te regelen (afhankelijk van je soort vloerverwarmingsverdeler).

Ik warm mijn vloerverwarming nooit ieder jaar opnieuw zo op en heb geen scheuren, maar dat zegt niet dat het bij jou niet gebeurt (ik ken de oppervlaktes van je woning niet/ wat voor lijm is er gebruikt)
Opwarmen van 4 graden bij vloerverwarming kan prima na een nachtverlaging. Wel moet je dan een uur of 4 van tevoren al gaan stoken, mijn ervaring is dat vloerverwarming een graad per uur de woning opwarmt.
Overigens: Als je 4 graden verliest in de nacht bij buiten-nachttemperaturen boven 5 graden celcius, zou ik ook zeker eens naar je isolatie van je woning gaan kijken, daar valt vast nog wat te halen dan mogelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door JdM op 05-09-2019 20:35 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Ik zou de tweaks op je ketel wijzigen tijdens het opstartprotocol
Een aanvoer van 60/70 graden naar de verdeler is een mooi begin, dan heb je altijd voldoende warmte om te mengen en pendelt de ketel wellicht wat minder, zet op een van de (slaap)kamers die je niet gebruikt een raam open en de verwarming daar aan. Daarmee creëer je een kleine buffer in je CV systeem zodat de ketel minder snel pendelt.
Zet de pompschakelaar uit, pomp dus continu op aan.
Laat de pomp van de CV continu draaien tijdens opstartprotocol.

Als dit de eerste keer is dat de vloer warm wordt, dan moet je ook een afkoelprotocol voeren, op dezelfde wijze. Scheuren schijnen sneller te ontstaan door afkoelen, dan door verwarmen.
Volg het protocol 2 keer op en neer en stel dan alles in zoals je wilt.
Ja, je systeem moet continu aan staan tijdens opstarten.
Ik vind 5 graden per 2 dagen vrij snel. Ik zou eerder een graad per dag doen, maar dat is lastig te regelen (afhankelijk van je soort vloerverwarmingsverdeler).

Ik warm mijn vloerverwarming nooit ieder jaar opnieuw zo op en heb geen scheuren, maar dat zegt niet dat het bij jou niet gebeurt (ik ken de oppervlaktes van je woning niet/ wat voor lijm is er gebruikt)
Opwarmen van 4 graden bij vloerverwarming kan prima na een nachtverlaging. Wel moet je dan een uur of 4 van tevoren al gaan stoken, mijn ervaring is dat vloerverwarming een graad per uur de woning opwarmt.
Overigens: Als je 4 graden verliest in de nacht bij buiten-nachttemperaturen boven 5 graden celcius, zou ik ook zeker eens naar je isolatie van je woning gaan kijken, daar valt vast nog wat te halen dan mogelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door JdM op 05-09-2019 20:35 ]

• Joost1981_2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-06 13:49
Dank je @JdM voor je adviezen, dan gaan we daar morgen mee beginnen. Tweaks zijn inmiddels ongedaan gemaakt en zal ik later weer implementeren.

We hebben de tijd dus ik ga denk ik op zo'n 2 a 3 graden zitten per 2 dagen. Better safe then sorry ;) En zal vrouwlief voorbereiden dat we na het stoken weer even af gaan bouwen.

Ik heb geen idee of we 4 graden verliezen per nacht, dat gaan we nu zien met deze nieuwe vloer. Daarom ook geïnvesteerd in OpenTherm/Domoticz en wat sensoren om meer informatie naar boven te halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Rustig opstarten en afbouwen is belangrijker dan wat dan ook, succes het komt vast goed ;)