Is deze ledlamp veilig? (picsss)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik kom wel eens op een locatie en daar gaan om de haverklap ledlampen kapot. Dat is natuurlijk al verdacht. Maar eens gekeken. Dingen worden loeiheet ook. Zitten retrofit in oude plafondarmatuurtjes direct op 230v. Ik heb er 1 opengemaakt en ik kreeg een "flitsubatsu" goedkope rommel gevoel, maar ik heb geen diepgaande electronica achtergrond. :p
Ziet iemand iets raars of iets wat gewoon niet mag?

Buitenkant, afdek al losgehaald;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/76T3HRkKVgCpXlYUFhZLEvsP/medium.jpg

Plaatje met ledjes en verpakte electronica uit profiel geschoven. Plaatje met ledjes heeft een soort veegje smurrie achterop wat waarschijnlijk voor TIM moet doorgaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/913jgqyhjkI9ll2SidzTWfNQ/medium.jpg

Na wegknippen krimpkous
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pOOGmtQRX0R92me0azs5L6ik/medium.jpg

onderkant print
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tTLxUjBO0lXOzCJIHhqdLM8O/medium.jpg

Voor de discussie zou het natuurlijk mooi zijn als dit tikkende tijdbommetjes zijn O-) maar misschien heb ik het mis..

specs

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18:56
Ziet er best OK uit. Er zit een aluminium heatsink lijkt het op de acherkant van de leds. Hoe oud zijn ze? Misschien is de koelpasta droog? Misschien eens kijken wat er warm word?

[ Voor 12% gewijzigd door Torac op 05-09-2019 20:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:21

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

44 LED's, als ze allemaal in serie staan hoef er maar 1 kapot te gaan en de hele lamp doet het niet meer. Misschien wel zo goed om te weten wat er iedere keer kapot gaat.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• ManIkWeet
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-08 08:59
Hebben die dingen een luchtstroom beschikbaar als ze gemonteerd zitten? Misschien helpt dat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

De voeding ziet er niet veilig uit met die printspoortjes waar 230 op staat met wat klodderig gesoldeerde smd weerstandjes en minimale afstand tussen de spoortjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:53
Dat valt me eerlijkgezegd nog prima mee, er lijkt zelfs voldoende scheiding tussen primair en secundair te zijn.

Goed, dat ene SMD-tje hangt er een beetje aangetacked naast, en die is waarschijnlijk met de hand er op gepikt om de stroom van de driver in te stellen.

[ Voor 41% gewijzigd door Sine op 06-09-2019 11:15 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@Torac leds zitten op alu plaatje wat weer in alu profiel schuift. Led-plaatje zit niet superstrak tegen profiel aan. Maar het hele profiel wordt kneiterheet dus warmteoverdracht is er wel. (alles wordt warm :) Ik zou bij een werkende eens meer TIM er in kunnen stoppen..

@memphis Daar ben ik wel benieuwd naar ja.. zal wel in serie staan..?

@ManIkWeet geen luchtstroom, in gesloten plastic koepeltjes

@_ferry_ @Sine thnx, ik vind dat lastig te beoordelen

thnx iig y'all. Wat ook het geval is, is dat deze lamp aan het knipperen was, en dezelfde lamp een meter verder ook aan het meeknipperen was.. Veroorzaakt zo'n falende lamp dan storing op het net oid? Lamp vervangen en die ander knipperde ook niet meer..?

Twijfel had ik ook over of je die 230 zo mag verpakken in 1 laagje en dan in een metalen profiel stoppen..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Lijkt me dat de behuizing wel geaard moet zijn, inderdaad.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
Een lamp in een fitting aarden? Doe je best. Het ding zit blijkbaar ook IN een armatuur, dus dat is ook al geen probleem.

In een gesloten bolletje is natuurlijk altijd kritisch, alle LED lampen vinden teveel warmte niet leuk.

[ Voor 20% gewijzigd door Sine op 06-09-2019 12:33 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Sine schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 12:32:
Een lamp in een fitting aarden? Doe je best. Het ding zit blijkbaar ook IN een armatuur, dus dat is ook al geen probleem.
Haha! Point taken. Ik had het idee dat deze zo in het stopcontact ging. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Room42 op 06-09-2019 12:48 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:39

Mavamaarten

Omdat het kan!

Waarschijnlijk hebben ze af fabriek de stroom niet helemaal correct ingesteld. Meer stroom = "wauw wat fel" en dat vinden mensen op korte termijn leuk. Maar niet leuk als de LED's ervan sterven :)

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

maratropa schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 11:20:
thnx iig y'all. Wat ook het geval is, is dat deze lamp aan het knipperen was, en dezelfde lamp een meter verder ook aan het meeknipperen was.. Veroorzaakt zo'n falende lamp dan storing op het net oid? Lamp vervangen en die ander knipperde ook niet meer..?
https://www.123groepenkas...-LEDverlichting-Voorkomen :?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
Verklaard ook waarom die lampen warm worden, omdat er meerdere op dezelfde groep zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ManIkWeet schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 13:58:
[...]

Verklaard ook waarom die lampen warm worden, omdat er meerdere op dezelfde groep zitten.
Ben geen elektro expert .. herrinerde me dit alleen ff ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
vso schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 14:17:
[...]

Ben geen elektro expert .. herrinerde me dit alleen ff ..
Ik ook niet :D
Ik las alleen de koptekst waarin staat dat het warmte kan veroorzaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:16

M14

_ferry_ schreef op donderdag 5 september 2019 @ 21:50:
De voeding ziet er niet veilig uit met die printspoortjes waar 230 op staat met wat klodderig gesoldeerde smd weerstandjes en minimale afstand tussen de spoortjes.
Hoezo? Er zit krimpkous omheen en het geheel ook nog in een eigen behuizing.
Daarnaast is dit prima gesoldeerd. Of het netter kan, vast wel. Maar dat doet absoluut niks af aan de veiligheid.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
ManIkWeet schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 14:46:
[...]

Ik ook niet :D
Ik las alleen de koptekst waarin staat dat het warmte kan veroorzaken
Ja, in de bekabeling en verdeelinrichtingen, NIET in de LED's

En eigenlijk ook nog alleen maar als je er extreem veel gebruikt met grote vermogens. Denk aan straatverlichting of bedrijfspanden met lichtstraten.

[ Voor 21% gewijzigd door Sine op 06-09-2019 16:10 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:04

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Sine schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 16:09:
[...]

Ja, in de bekabeling en verdeelinrichtingen, NIET in de LED's

En eigenlijk ook nog alleen maar als je er extreem veel gebruikt met grote vermogens. Denk aan straatverlichting of bedrijfspanden met lichtstraten.
Alleen vrees ik, bij het zien van de voeding, dat de powerfactor niet geweldig zal zijn en misschien zelfs maar 0,5 is... Dat gaat met een paar lampjes nog goed, maar met 10-tallen niet meer.

@maratropa
Wat vind je loeiheet? Zo heet dat je je vingers eraan brand, of goh, het is eigenlijk net te heet om vast te kunnen houden.

Verschil maakt nogal uit. 60 graden is te heet om vast te kunnen houden, maar nog prima in het bereik van wat een led aan moet kunnen. 90 graden is vingers branden en boven de tolerantiegrens van leds.

In tegenstelling tot wat soms gedacht wordt, ook LED's worden echt wel warm, alleen veel minder dan ouderwetse gloeilampen en de warmte zit vaak opgesloten in de lamp.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:54

Jrz

––––––––––––

Opsturen naar big clive YouTube :-)

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik ben er nooit echt voorstander van om zo'n ding te reverse engineeren om veiligheidsvragen te beantwoorden. Als het echt heel slecht is kun je het met het blote oog wel zien, maar in andere gevallen kun je het beter vanuit commercieel perspectief benaderen. Is de fabrikant of importeur te identificeren? Wie heeft dat ding geleverd? Is het mogelijk dat er imitatie is geleverd? Bij wie kan ik aankloppen als er ongelukken hiermee gebeuren?

In dit geval kan ik al geen leverende partij identificeren, er staat geen merk of adres op en het partnummer is onbekend op Google. Dat is al foute boel, dan zijn die compliance symbooltjes ook niks waard als ik daar bij niemand voor kan aankloppen. Vanuit technisch perspectief oogt die voeding een beetje dubieus qua topologie en betwijfel ik ook die ook enig fatsoenlijk rendement haalt (wat toch wel de beweegreden is om voor led te kiezen), maar daar zou ik wat metingen op moeten los laten om het te bewijzen.

Dus deze lamp zou er bij mij al niet in komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noodels
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Flake schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 09:53:
Ik ben er nooit echt voorstander van om zo'n ding te reverse engineeren om veiligheidsvragen te beantwoorden. Als het echt heel slecht is kun je het met het blote oog wel zien, maar in andere gevallen kun je het beter vanuit commercieel perspectief benaderen. Is de fabrikant of importeur te identificeren? Wie heeft dat ding geleverd? Is het mogelijk dat er imitatie is geleverd? Bij wie kan ik aankloppen als er ongelukken hiermee gebeuren?

In dit geval kan ik al geen leverende partij identificeren, er staat geen merk of adres op en het partnummer is onbekend op Google. Dat is al foute boel, dan zijn die compliance symbooltjes ook niks waard als ik daar bij niemand voor kan aankloppen. Vanuit technisch perspectief oogt die voeding een beetje dubieus qua topologie en betwijfel ik ook die ook enig fatsoenlijk rendement haalt (wat toch wel de beweegreden is om voor led te kiezen), maar daar zou ik wat metingen op moeten los laten om het te bewijzen.

Dus deze lamp zou er bij mij al niet in komen.
https://www.jnled.org/pro...4/jng24-008s-6000-dim-4p/

Maar misschien is deze lamp van TS wel namaak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Dat is 'm inderdaad, die had ik niet gevonden. Maar een gelikte site van een bedrijf uit Hong Kong vind ik niet goed genoeg, eerder verdacht, want dit is niet hoe je zaken doet met Hong Kong. Ik zie op de afbeelding van de datasheet ook grote verschillen met labeling en de silkscreen van de pcb. De kleurtemperatuur van 3000K naar 6000K, er zitten overduidelijk andere leds in, en schijnbaar is dit ding nog dimbaar ook _O-

Als de 'fabrikant' in Hong Kong zit wil je een Europese importeur hebben die garant staat voor dit ding, maar ook het kanaal die 'm uiteindelijk levert kan ook veel zeggen. Het is poepsimpel om hier een fatsoenlijk alternatief voor te vinden waarmee je geen enkel risico loopt, Philips Corepro led PLC lampen kan ik voor ver onder de 10 euro kopen. Is het nou echt de moeite waard om daaraan te centenneuken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
ManIkWeet schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 13:58:
[...]

Kun je uitleggen wat al die lampen op dezelfde groep te maken heeft met te warm worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
Techneut schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 13:43:
[...]
Kun je uitleggen wat al die lampen op dezelfde groep te maken heeft met te warm worden?
Niet meer dan het lezen van de eerste alinea van dat artikel, dus nee helaas niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
In dat geval kan ik eenvoudig volstaan met maar twee woorden, daverende onzin.
In dat artikel waar je naar verwijst, althans het lijkt dat je dat bedoelt (https://www.123groepenkas...-LEDverlichting-Voorkomen) wordt dat volgens mij ook niet gezegd. Mijn advies als het je echt interesseert, koop een boekje elementaire elektrotechniek. Hier alles uitleggen zou een veel te lang verhaal worden.

Edit:
Overigens zijn in dat op zich wel aardige artikel een paar niet helemaal correcte punten. Zoals dat een gloeilamp niet een licht-rendement heeft van 10%, maar krap 3%, meer een kachel dus dan een lichtbron waar hij voor bestemd is.. En de huidige LED-lampen halen niet meer dan ongeveer het 6-voudige daarvan. Dus van een stevige warmte ontwikkeling ben je voorlopig nog niet vanaf. Daarvan getuigt dit onderwerp. En die warmte moet hij echt kwijt, anders sneuvelt hij zoals hier beschreven.

[ Voor 39% gewijzigd door Techneut op 07-09-2019 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Flake schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 11:28:
[...]

Als de 'fabrikant' in Hong Kong zit wil je een Europese importeur hebben die garant staat voor dit ding, maar ook het kanaal die 'm uiteindelijk levert kan ook veel zeggen. Het is poepsimpel om hier een fatsoenlijk alternatief voor te vinden waarmee je geen enkel risico loopt, Philips Corepro led PLC lampen kan ik voor ver onder de 10 euro kopen. Is het nou echt de moeite waard om daaraan te centenneuken?
Het is niet omdat het uit Hong Kong/ China komt dat het meteen zooi is.

Overigens komen de philips huis tuin en keuken led lampen gewoon uit Shenzhen.
Daar zit consumer luminaires van Signify die nog steeds de philips naam voert voor dit soort producten.

[ Voor 4% gewijzigd door Sine op 07-09-2019 23:35 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-09 22:07

Illusion

(the art of)

Dat zoet eruit als een replacement voor een PL lamp. Je moet voor plaatsen natuurlijk wel het voorschakelapparaat uit het armatuur verwijderen, is dat ook gebeurd?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Sine schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 23:33:
[...]

Het is niet omdat het uit Hong Kong/ China komt dat het meteen zooi is.

Overigens komen de philips huis tuin en keuken led lampen gewoon uit Shenzhen.
Daar zit consumer luminaires van Signify die nog steeds de philips naam voert voor dit soort producten.
Ik vind dit soort opmerkingen een beetje misleidend. Ja, alle elektronica komt tegenwoordig uit China, maar een partij als Philips/Signify/Conrad/whatever die een vorm van controle uitoefent is wel wat waard. Die nemen tenminste aansprakelijkheid op zich als importeur, en daar is via Aliexpress dan weer geen sprake van.

Alleen omdat alle elektronica tegenwoordig uit China komt wil niet zeggen dat alles top of flop is. Je kanaal en importeur heeft een grote mate van aansprakelijkheid en daarmee invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:54

Jrz

––––––––––––

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:22
Techneut schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 21:08:
In dat geval kan ik eenvoudig volstaan met maar twee woorden, daverende onzin.
In dat artikel waar je naar verwijst, althans het lijkt dat je dat bedoelt (https://www.123groepenkas...-LEDverlichting-Voorkomen) wordt dat volgens mij ook niet gezegd. Mijn advies als het je echt interesseert, koop een boekje elementaire elektrotechniek. Hier alles uitleggen zou een veel te lang verhaal worden.
God, lekker vriendelijk en behulpzaam! Je had in plaats van met twee woorden een sneer maken met één woord ook een wél behulpzaam antwoord kunnen geven, namelijk: "Blindvermogen", of als je meer van de engelse terminologie houdt (maar dan zit je wel weer op saldo hetzelfde aantal woorden): "Power Factor".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Zou gekund hebben, één woord blindvermogen of arbeidsfactor (de Nederlandse vertaling van powerfactor). Ware het niet dat dit er hoegenaamd niets mee te maken heeft. Verondersteld werd namelijk dat het te warm worden van LED-lampen (dus niet een smeltveiligheid) mede te maken kan hebben met te veel lampen op dezelfde groep. Wel, weet jij daar sowieso een antwoord op? Met één woord zoals je aangeeft.

In mijn beleving is dat zonder een heel lange verhandeling over de beginselen van de elektrotechniek onmogelijk. En zelfs dan vraag ik me af of het antwoord op zoiets wel mogelijk is. Deze persoon (die ik het ontbreken van voldoende kennis absoluut niet kwalijk neem) citeert duidelijk iemand anders die er gewoon iets uitkraamt dat als een tang op een varken slaat. Dat is het gevaar van iemand in goed vertrouwen citeren.

Dus ik beledig hem er niet mee. Hij zegt ook eerlijk dat hij het niet weet, maar hij verwijst alleen naar een artikel van een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kELAL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-12-2023

kELAL

Jeri is my middle name

Illusion schreef op zondag 8 september 2019 @ 00:46:
Dat zoet eruit als een replacement voor een PL lamp. Je moet voor plaatsen natuurlijk wel het voorschakelapparaat uit het armatuur verwijderen, is dat ook gebeurd?
We hebben een mogelijke winnaar!
Maarja, LEDs in armaturen, die niet voor LEDs ontworpen zijn, is per definitie gepruts.

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!

Pagina: 1