• Cler
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 28-09-2021
Hoi Allemaal,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen en een antwoord heeft op mijn vraag.
Ik zit helaas nog in de ziekte wet. Nu is er een jaar voorbij dus krijg ik 70 proc van mijn loon. Ik werk in de zorg dus krijg ik ook een gemiddelde van de ort en daar 70 proc van. Ik werk nu 40 procent. Hier krijg ik dan 100 procent van. Nu kan ik met 40 procent die ik werk eigenlijk weinig tot geen ort ontvangen omdat de uren daarvoor te weinig zijn en ik nog steeds diensten die ik hiervoor met 28 uur draaide niet kan werken. Toch gaat er dan van het gemiddelde ort waar ik 70 van krijg weer 40 procent af omdat ik 40 procent werk. Klopt dit? Zelf denk ik van wel.
Nu krijg ik ook nog een gemiddelde van het werk dat ik ook bij mijn baas deed maar op een andere locatie. Dit viel niet onder mijn contracturen omdat het toch ander werk was op een andere locatie. Dit deed ik langer dan een jaar voor ik ziek werd. Is het nu dan ook zo dat ook daar weer 40 procent van af gaat terwijl dit los staat van de uren die ik werk nu op mijn werk tijdens mijn reintegratie?

Hopelijk kan iemand mij iets meer hierover vertellen.

Groetjes

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:29
Zoals ik de regels (en jou situatie) begrijp is dat je nu 40% werkt.
Voor de resterende 60% krijg je betaald uit de ziektewet. En de ziektewet/cao zegt dat je 70% krijgt.

Bijvoorbeeld Je verdiende voordat je ziek werd 10 euro per uur. en je werkte 10 uur. Als je nu een baan neemt waarbij je 9 euro per uur krijgt en dus 4 uur werkt krijg je
4 uur x 9 euro + 6 (je resterende tijd waarin je dus nog ziek bent) uur x 10 euro (oude loon) x 70%

De grote vraag is wat is nu echt je oude loon (gemiddelde) loon.
Als je 10 euro/uur voor 10 uur werkte is het duidelijk dan is het 100 euro

Maar als je 10 euro/uur voor 10 uur werkt, en daarnaast nog 2 uur voor 8 euro/uur +16 euro ort dan was je totale loon 132 (met een gemiddelde van 136/12 = 11 euro/uur).
Dat een deel op een ander contract was (voor de zelfde baas) maakt hiervoor niet uit. Ik geloof (weet ik niet 100% zeker) dat ze kijken wat je de laatste 3 maanden voordat je ziek werd 'echt' verdiende. En ook de uren zijn de uren die je 'echt' werkte. Dus als je een contract had voor 10 uur maar in de praktijk altijd 20 maakte dan word je aangevuld tot je 'echte uren' (tegen 70% van het loon dat je gemiddeld verdiende)

Nu komst er nog een addertje bij. En dat is dat de 40% die je echt werkt niet precies het zelfde werk hoeft te zijn als je deed. Je werkgever moet je passend werk aanbieden om je zo goed mogelijk te laten re-integreren. Dat wil niet zeggen dat het werk moet zijn met precies het zelfde loon (en vooral toeslagen zoals dat je in weekend meer krijgt of ort boven op je loon)

Ik hoop dat dit het duidelijk maakt

[ Voor 8% gewijzigd door Batavia op 05-09-2019 23:02 ]