Vraag

• Rtje84
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-01-2022
Ik zoek een videocamera die naast degelijke video ook hoge kwaliteit audio kan opnemen, en minimaal 2 XLR/TRS ingangen heeft.

Zo kwam ik uit bij de Zoom Q8 video/audio recorder. Maar.. helaas heeft deze camera 1 groot nadeel. Hij kan geen grote bestanden wegschrijven. In plaats daarvan verdeelt hij je opnames over 4GB bestanden, welke je dan later maar weer zelf aan elkaar moet plakken door middel van (betaalde?) software, die overigens ook niet eens bijgeleverd wordt.

Dat vind ik erg omslachtig, en ik wil mijn geld dus niet uitgeven aan iets dat zo suf werkt. Daarnaast verwacht ik dat dit opgelost zal zijn bij de opvolger van de Q8, aangezien hun nieuwste Q model, de Q2n-4k ondertussen wel gewoon grote bestanden kan schrijven. Deze heeft helaas dan weer geen XLR/TRS ingangen.

Eigenlijk zoek ik dus een alternatief voor de zoom Q8, maar het lijkt erop dat dit niet bestaat.

Heeft iemand een idee?

Alle reacties

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:53
Wat zijn je wensen qua camera en wat is je budget? Want je kunt ook gewoon een redelijk degelijke foto/videocamera combineren met een Zoom H4n.
Aan elkaar plakken van videobestanden kan met iedere videosoftware (ook gratis).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtje84
Universal Creations schreef op donderdag 5 september 2019 @ 23:53:
Wat zijn je wensen qua camera en wat is je budget? Want je kunt ook gewoon een redelijk degelijke foto/videocamera combineren met een Zoom H4n.
Aan elkaar plakken van videobestanden kan met iedere videosoftware (ook gratis).
Ja, dat is natuurlijk zo, maar dat vind ik omslachtig en daarom wil ik eigenlijk juist voorkomen dat ik dat moet doen.

Qua camera heb ik weinig wensen, een enigszins degelijk full hd beeld is goed genoeg. Het gaat me vooral om een hoge geluidskwaliteit. Die camera's op die Zoom's zijn ook niet zo heel goed, maar dat is goed genoeg.

Zelf ben ik ondertussen op dit idee gekomen: https://www.uwcamera.nl/w...1aWAflEAQYASABEgIhXfD_BwE

Dit in combinatie met een eenvoudige camera die een 3.5mm microfoon ingang heeft. Zou dat een goede geluidskwaliteit opleveren dat vergelijkbaar is met bijvoorbeeld de producten van Zoom?

Qua budget zat ik te denken aan een paar honderd euro (afgezien van de microfoons) liefst zo min mogelijk natuurlijk. :)

[ Voor 29% gewijzigd door Rtje84 op 06-09-2019 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:32
Mijn eerste gedachte was gelijk aan die van @Universal Creations: een losse recorder geeft je veel meer opties. Als je wat meer info geeft over wat je ermee wil gaan doen, dan helpt dat met meedenken.

Overigens is de mic-input op de gemiddelde dSLR ook een (mini-)TRS, maar ik neem aan dat je op zoek bent naar gebalanceerde inputs?

Heb je ook phantom power nodig?

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtje84
Wormaap schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 09:51:
Mijn eerste gedachte was gelijk aan die van @Universal Creations: een losse recorder geeft je veel meer opties. Als je wat meer info geeft over wat je ermee wil gaan doen, dan helpt dat met meedenken.

Overigens is de mic-input op de gemiddelde dSLR ook een (mini-)TRS, maar ik neem aan dat je op zoek bent naar gebalanceerde inputs?

Heb je ook phantom power nodig?
(ik heb zelf nog iets bedacht in mijn aangepaste reactie hierboven)

Ja, dat is misschien handig inderdaad. :) Ik wil video's maken van het spelen op een staande piano. Hierbij wil ik dus een echt goede geluidskwaliteit opnemen, maar ik denk dat qua videobeeld zo'n beetje elke full-hd camera tegenwoordig wel voldoet, daar stel ik dus geen bijzondere eisen aan.

Ik heb dit hele idee pas gisteren bedacht, en ik heb er verder nog praktisch geen verstand van. Ik heb hier in de eerste instantie een Zoom Q2n-4k voor gekocht, die een zeer goede kwaliteit geluid opneemt maar vrij matig is in video (slecht bij minder licht) maar toch goed genoeg voor mijn doel, zolang ik de boel goed verlicht is de beeldkwaliteit prima.

Door een paar opnames te maken met de Zoom ben ik echter nog enthousiaster geworden en weet ik nu al dat ik met losse microfoons wil gaan werken, dat zal ongetwijfeld een nog beter (stereo) resultaat geven aangezien je deze los van de camera op gekozen posities kan plaatsen. De Q2n-4k stuur ik hoogstwaarschijnlijk dus weer terug, aangezien deze verder geen XLR/TRS microfoon ingangen heeft. En de Zoom Q8 is dus helaas geen optie aangezien die de opnames in 4GB bestanden verdeeld, anders was dat een prima optie geweest.

Ik weet er dus nog erg weinig van. Maar mijn verwachting is wel dat ik iets nodig zal hebben met XLR ingangen en phantom power voor de microfoons. Het verschil tussen gebalanceerd en niet gebalanceerd ken ik nog niet, wat is het verschil?

Verder lijkt het me gewoon heel prettig als ik niet elke keer als ik iets opgenomen heb de audio en de video moet syncen op de computer. Dit zie ik als tijdverspilling, dus liever niet, maar ik wil het ook niet volledig uitsluiten mochten andere opties gewoon niet haalbaar of peperduur zijn. Ik wil het liefst zoveel mogelijk bezig kunnen zijn met spelen/opnemen, dus hoop ik het verder zo simpel mogelijk te houden.

[ Voor 29% gewijzigd door Rtje84 op 06-09-2019 11:05 ]