Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgrade gamepc van 2015

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hECANATOR
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-11 12:28
Hallo iedereen,

In 2015 heb ik hier een post gemaakt om hulp te krijgen bij het samenstellen van een gamepc van rond 1200€. Ik was en ben enorm tevreden met het systeem dat ik toen samengesteld heb. Ik begin echter na te denken en mezelf af te vragen of de tijd gekomen is om het systeem te upgraden?
Ik ken zelf wel een beetje van computers, maar niet genoeg om het op eigen houtje te doen. Ik ken voornamelijk de basics dus.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zoals de titel duidelijk maakt, gaat het hier om een gamepc. Hoewel er ook dagelijkse dingen zoals surfen en wat werk met Word, Excel etc zullen gebeuren, is het gamen het hoofddoel van deze pc.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb nog niet echt veel nagedacht over de prijs. Het gaat voornamelijk om de vraag of er iets aan mijn huidig systeem toe is aan vervanging. Het is misschien een beetje moeilijk zonder een richting qua prijs te geven, maar misschien dat ik aan de hand van de tips die jullie geven hier een beter beeld over kan vormen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De pc die ik toen heb samengesteld was de volgende:
Intel Core i5 4590 - 3.3 GHz
Ballistix Tactical 8GB RAM DDR3 - 1600 MHz
Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD (Nvidia GeForce GTX970)
WD Blue WD10EZEX 1TB - 3.5"
Crucial MX100 - Solid state drive 250GB
Seasonic M12II EVO 520W
Fractal Design Define R5
GELID Rev. 2 Tranquillo (Ik denk dat ik deze koeler heb, ben niet 100% zeker).
Voor het moederbord ben ik niet 100% zeker. Speccy zegt dat het Gigabyte Technology Co. Ltd. H97-D3H-CF is.

Zoizo zal ik dus de behuizing behouden. Ik ben hier zeer tevreden van.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Misschien een nieuwe processor en/of GPU? Nog wat extra RAM geheugen?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Neen. Heb wel altijd met Intel en Nvidia gewerkt.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Deze pc dient om te gamen. Ik hoop dus ook de laatste games zo goed mogelijk te kunnen draaien met zo goed mogelijk graphics. Denk aan: Kingdom Come Deliverance, Assassins Creed Odyssey, The Witcher 3, Far Cry 5, Guild Wars 2 en eventuele nieuwe games die uitkomen.

Ga je overklokken?
Ik heb dit nog nooit gedaan, dus ik weet niet of dit een meerwaarde zou zijn?

Wat verwacht je van ons?
Zoals gezegd hoop ik dus tips te krijgen, vertel me wat een eventuele upgrade zou kunnen krijgen, wat de impact zou zijn op de games die ik draai. Ik hoop alles zo smooth mogelijk te kunnen draaien.

Alle reacties

• YoMajesty
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-05 21:52
En wat heb je zelf al gevonden? Op welke resolutie en framerate wil je gamen?

[ Voor 63% gewijzigd door YoMajesty op 05-09-2019 17:08 ]

• hECANATOR
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-11 12:28
Ik game op 1920x1080.
Ik heb voornamelijk gekeken naar upgrades voor de processor en grafische kaart. Ik weet echter niet hoe het zit met compatibiliteit met het moederbord. Daar ken ik dus niet genoeg van.
Verder zou ik graag de SSD opslagcapaciteit verhogen met eventueel 520GB of 1TB en nog 8GB ram minstens erbij.
Ik vind het echter moeilijk om zelf onderdelen te vinden, aangezien ik niet weet wat ze juist moeten zijn zodat ze kunnen werken met de componenten die ik al heb en met het moederbord.
Qua grafische kaart dacht ik aan een RTX2060 of 2070?
Van processoren heb ik echter geen flauw benul.

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-11 14:12
Om je een beetje op weg te helpen:

reviews: Desktop Best Buy Guide: september 2019

Dit is samengesteld door de redactie in overleg met andere tweakers.

Nieuwe processor betekent nieuw moederbord en in dit geval ook nieuw geheugen. Gecombineerd met nieuwe videokaart en grotere SSD zit je feitelijk aan een nieuwe pc. Dus om je vraag kort te beantwoorden, ja jouw pc is aan vervanging toe voor de nieuwe (zware) games.

Qua SSD zou ik wel de Kingston A2000, Samsung 970 EVO of de PNY XLR8 CS3030 nemen. Persoonlijk zou ik geen SSD nemen met QLC geheugen. Maar daar denken sommige hier anders over.

Verschil is kort gezegd dat QLC geheugen (Intel 660p) minder lang mee gaat (niet zo belangrijk, ook QLC gaat lang mee). Maar TLC geheugen (de Kingston, Samsung en PNY) is iets sneller en heeft minder last van instorten van de performance onder zware load. Nu zeggen veel tweakers dat 9/10 gebruikers dit niet merken, en daarom toch een Intel 660p aanraden.

Maar hier kan je het beste even wat reviews over opzoeken om je eigen beeld te vormen.

Upgraden heeft niet zoveel zin, ja je kan een iets snellere processor (2de hands) en iets meer geheugen nemen. Maar de winst zal niet heel groot zijn. En qua videokaart heeft een 2060/2070 geen zin. Simpelweg omdat je processor daar veel te langzaam voor is, dus qua videokaart kan je ook maar een kleine beetje winst boeken door een iets nieuwere te kopen.

Je moet altijd zorgen dat je onderdelen redelijk in balans zijn. Geen Porsche motor in een Fiat 500 zeg maar ;) (Ja er zijn vast mafketels die dit toch gedaan hebben maar je snapt hopelijk wat ik bedoel ;) )

[ Voor 109% gewijzigd door Operations op 05-09-2019 18:34 ]

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5