Zoals jullie al wel op de frontpage kunnen lezen, is Tadaam gelanceerd en is reeds bruikbaar.
In dit topic wil ik mijn eerste ervaringen als gewone eindgebruiker zonder connecties met Tadaam delen, en sta uiteraard open voor vragen die jullie hebben.
Frontpage posts
nieuws: Telenet introduceert spin-off Tadaam met internet en tv 'zonder volum...nieuws: Belgische provider Tadaam beperkt snelheid eventueel bij verbruik van...
Wandelgangen
De algemene informatie krijg je wel uit de frontpage posts. Hieronder zal ik extra informatie die ik te weten kom proberen neer te pennen.Tadaam is het resultaat van een groep ontwikkelaars die de infrastructuur van Telenet gebruiken om hun diensten aan te bieden. Hoe de bedrijfsstructuur in elkaar zit is moeilijk te achterhalen. De Terms and Conditions en GDPR policy maken alleen melding van het ondernemingsnummer van Telenet, daaruit kunnen we afleiden dat het eigelijk geen apart bedrijf is, maar eerder een onderdeel van Telenet.
In de wandelgangen heb ik opgevangen dat het voornamelijk bedoeld is voor het Franssprekende deel van België, waar de penetratie van Coax en koper in afgelegen gebieden onvoldoende is.
Bestelling
Om het eens uit te proberen, heb ik me een Tadaam Premium plan besteld.De hele ervaring van bestellen tot online gaan via de Tadaam router is niet enkel snel maar vooral héél gebruiksvriendelijk: bestelproces, pakket ontvangen, installatie, verbinden en online gaan, het voelt allemaal heel hard 2019 en is super gemakkelijk - dit is de eerste keer dat ik zou durven zeggen "dit kan m'n ma zelfs".
Een kort (letterlijk) overzicht:
3/9 19:18 | Tadaam Premium besteld |
3/9 21:16 | e-mail van Tadaam waar ik al een gebruiker/paswoord kan aanmaken, én inloggen op de TV app |
3/9 22:16 | e-mail van Tadaam dat de box al verstuurd was met BPost |
4/9 11:51 | pakket thuis ontvangen |
4/9 18:00 | box uitgepakt, in de stroom gestoken, QR code gescanned en ik was online. |
Als je de uren in het overzicht hierboven leest, dan zie je dat ik op minder dan 24 uur online was. Dat is ongezien, dat heb ik nog bij geen enkele ISP ooit meegemaakt in België.
Alle informatie die beschikbaar is op het internet (reviews, nieuws, ...) maken weinig melding van het feit dat dit een losstaand product is, waar je géén infrastructuur voor moet hebben, waar je geen bestaande setup voor nodig hebt, en helemaal onafhankelijk bent van andere bedrijven, je hebt enkel contact met Tadaam.
Waar iedereen aan voorbij gaat is dat bij een coax of koper internet aansluiting er al bestaande infrastructuur aanwezig moet zijn. Opmerkingen als "ik was bij Scarlet One ook online op 2 dagen!" - dat kan wel waar zijn, maar dan gebruik je een coax of koper aansluiting die al aanwezig was. Als er nog niets van infrastructuur aanwezig is, dan kan ik mij niet inbeelden dat dat op minder dan 24 uur in orde kan gebracht worden. Meestal zit de planning van techniekers/installateurs zo vol dat je er dagen op mag wachten (om niet te zeggen weken).
Hardware
De hardware van de box zelf is een Huawei B528s.Hetzelfde model dat al in de Pricewatch staat onder de Vodafone noemer.
pricewatch: Huawei B528S (Vodafone Gigacube)
Hij heeft een LAN (RJ45) en een telefoon (RJ11) aansluiting. Er zit een naamloze opdrukloze simkaart onderaan in, en achter een klepje zitten nog TS9 aansluitingen om een externe 4G antenne aan te sluiten. Vooraal vind je de statusleds en de WPS knop.

Connectiviteit
Op m'n clients zie ik dat die IPv6 adressen toegedeeld krijgen, alsook een IPv4 adres 188.189.1xx.6xSurf ik naar whatismyIP dan zie ik daar ook het IPv6 adres, dus het lijkt wel alsof connectiviteit via IPv6 gaat. Dit moet ik nog wat verder onderzoeken.
Ook haal ik met gemak de geadverteerde snelheid, dit is zo'n slordige 50Mbps, maar dit is uiteraard heel afhankelijk van waar je je bevindt. Hier staat de box gewoon op m'n bureau op het werk, achter driedubbel glas op een bedrijfsterrein waar ik zeker niet de enige 4G verbinding zal zijn.
De APN is tadaam.telenet.be en blijkbaar staat standaard roaming aan.
Configuratie/Settings
De web interface van de Huawei is afgesloten, zo draait er wel een webserver op poort 80 en 443, maar deze is leeg en geeft geen informatie. Verder staat alleen poort 53 open voor DNS, en voor de rest niets.Een nmap scan van het publieke IP geeft enkel aan TCP113 openstaat (mogelijk voor configuratie via http://my.tadaam.be.
Hoe dat ik het geflikt heb weet ik niet, maar ineens kan de Huawei HiLink app op iOS verbinden, en kan ik enkele instellingen bekijken en aanpassen.
Hieronder enkele screenshots die zichzelf uitwijzen...

De 300GB heb ik zelf ingesteld, deze komt dus bijvoorbeeld niet automatisch door.
Installatie
Dit is een verschrikkelijk kort puntje, want het duurde niet langer dan een minuut om met Tadaam online te geraken.1) Voorzie de Huawei van stroom
2) Wacht minder dan 10 seconden om de 'signal' LED van groen naar blauw te zien gaan
3) connecteer met de Wi-Fi
That's it. Done. Geen geneuzel met kabels of afspraken met techniekers of wachten op administratie van dienst X of Y. Inpluggen en verbonden. Lijkt wel 2019 te zijn...
beta
De Tadaam dienst is gloednieuw, en er zijn dus een paar dingen die nog niet goed werken. Zo kan ik van op m'n iOS apparaten niet aan de my.tadaam.be website, vanop macOS werkt dat wel. Als er nog puntjes zijn dan zal ik ze hier wel melden. Mijn bevindingen over het TV gedeelte pen ik later ook nog neer.[ Voor 8% gewijzigd door Shaidar op 05-09-2019 16:18 ]
iPhone 12 Pro 128GB MacBook Pro (13-inch, 2020, i7, 16GB, 1TB)