Vraag

• RensJ
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-08 15:32
Hoop dat het hier thuis hoort, maar anders merk ik dat vanzelf wel.

Situatie:

Ik heb in de meterkast een modem van KPN ingeprikt in een router van Asus. daarnaast een draadje van router naar een powerline adapter.

Beneden prima Wifi, 1e verdieping ook niets te klagen maar zolder houdt niet over en daar zit mn zoontje te fortniten (en dus te klagen). In de tuin staat onder de overkapping een televisie met kpn ontvanger aan UTP, maar de chromecast die daar in zit heeft onvoldoende netwerk om vanaf mn mobiel iets te streamen.

op 1e verdieping heb ik een powerline adapter van KPN (merk weet ik zo niet, maar schijnt Devolo te zijn)

achter de televisie in de woonkamer zit ook een powerline (vrouw wil de boel nog wel eens rigoureus verplaatsen, dus vaste kabel geen optie.

Dus:

Meterkast - Modem - Router - Powerline KPN
1e verdieping - Powerline - Televisie ontvanger
Zolder - matige WiFi
Tuin - vaste netwerkaansluiting - TV ontvanger (maar zeer matige WiFi)

Nu wil ik eigenlijk de wifi op zolder en in de tuin verbeteren door een Devolo magic 2 set aan te schaffen, maar werken die wel samen met die KPN powerlines?

Of heeft iemand een beter (goedkoper ook werkend) idee.

Beste antwoord (via RensJ op 06-09-2019 10:03)

• dirkdejager73
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-04 13:11
KPN powerlines zijn idd Devolo (500 of 550's maar dat hangt er vanaf hoelang je ze al hebt). Werkt op zich prima tenzij je huis zonnepanelen heeft en jij geen thuisaccu :). Ik zou voor boven dan gaan voor een Devolo 550 duo of wifi, een van de poorten van de duo (eventueel hier een simpel accesspoint op aansluiten als het draadloos moet) of de wifi voor zoon lief. de overgebleven netwerkpoort kan dan voor een outdoor accesspoint worden gebruikt.

Andere opties zijn:
kabel trekken
verbinding maken over een reeds geïnstalleerde coax kabel (je hebt kpn dus die gebruik je niet) https://www.hirschmann-multimedia.com/nl/search?q=moca

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:23

lier

MikroTik nerd

Kabels trekken en op de betreffende plekken een accesspoint of router (geconfigureerd als accesspoint). Het trekken van kabels kan altijd, kost misschien eenmalig meer moeite maar daarna ben je enorm blij dat je het gedaan hebt.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

RensJ schreef op donderdag 5 september 2019 @ 15:25:
Of heeft iemand een beter (goedkoper ook werkend) idee.
Wat is je budget? Zijn er beperkingen waarom netwerkkabel+access point niet kan? Waarom staat je huidige WLAN router in de meterkast?

Regelmatig komt hier de vraag naar “beter WiFi” langs zonder dat de criteria waaraan de oplossing moet voldoen helder zijn.

- Er is maar een goede oplossing voor een snel en stabiel netwerk en dat is bekabeld.
- Er is maar een goede oplossing voor een snel en stabiel WiFi en dat is een of meerdere bekabeld aangesloten 5GHz access points

Alle andere oplossingen zoals powerline adapters, mesh systemen, repeaters, wireless bridges etc. zijn slechter, maar soms is het alles wat mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Waarom niet een extra powerline met wifi op zolder inprikken?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dirkdejager73
KPN powerlines zijn idd Devolo (500 of 550's maar dat hangt er vanaf hoelang je ze al hebt). Werkt op zich prima tenzij je huis zonnepanelen heeft en jij geen thuisaccu :). Ik zou voor boven dan gaan voor een Devolo 550 duo of wifi, een van de poorten van de duo (eventueel hier een simpel accesspoint op aansluiten als het draadloos moet) of de wifi voor zoon lief. de overgebleven netwerkpoort kan dan voor een outdoor accesspoint worden gebruikt.

Andere opties zijn:
kabel trekken
verbinding maken over een reeds geïnstalleerde coax kabel (je hebt kpn dus die gebruik je niet) https://www.hirschmann-multimedia.com/nl/search?q=moca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensJ
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-08 15:32
gaat me er dus puur om dat de Wifi op zolder en in de tuin (iets) beter wordt. Zodat ik in de tuin via de chromecast iets kan streamen en dat de playstation op zolder zonder lag zn spelletjes kan afspelen.

kabels trekken is geen optie. Maar ik ga eens kijken naar zo'n outdoor accesspoint. Buiten ligt zoals gemeld een kabel en ik verwacht dat als ik daar het accespoint aan hang, dat de Wifi op zolder ook voldoende is (zit aan zelfde kant en geen muren etc die hinderen).

Nooit gedacht aan een outdoor oplossing.

tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdejager73
Succes. Onder andere Ubiquiti heeft wel leuke outdoor accesspoints.
Pagina: 1