Vraag

Anoniem: 464955

Topicstarter
Ik heb bij alle grote apps die gebruikt worden (Instagram, YouTube, Whatsapp) alles uitgezet wat op de achtergrond gebruikt mag worden. Downloads mogen alleen via wifi. Ook GPS gaat alleen via de telefoon.

Toch blijft er dataverbruik vanuit de bundel komen, terwijl mobiele gegevens uit staat, roaming uit staat en wifi aan.

Ik kan alleen de instellingen voor adaptive wifi niet vinden, zit deze in Android One? Ik denk namelijk dus dat als de wifi slecht is, hij automatisch naar mobiele gegevens gaat, want hoe kan er anders dataverbruik zijn?

Kan iemand meekijken?

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 464955 op 05-09-2019 12:58 ]

Alle reacties

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:08

D4NG3R

kiwi

:)

Om hoe veel data gaat het? Enkele KB/s tot misschien een MB of vele MB's? Meestal kan je in de app van jouw provider zien welke apps op welke dagen data hebben gebruikt.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Topicstarter
Gisteren was het 40 MB. Terwijl dus alles uitstaat.

Ik bedoel de Xiaomi kan toch niet zelf mobiele data elke keer aanzetten?

Hoe kan er mobiele data gebruikt worden, als mobiele data uitstaat.

[ Voor 59% gewijzigd door Anoniem: 464955 op 05-09-2019 13:01 ]

• Jordy_413
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-05 09:02
Ik weet niet hoelang je je telefoon al in gebruik hebt maar op de factuur van je provider(althans bij simpel) kan je zien wanneer en hoeveel MB je hebt verbruikt. Misschien daar is naar kijken?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:08

D4NG3R

kiwi

:)

Ik heb zelf de Pocophone F1 (ook van Xiaomi) dus ik neem aan dat de setting op dezelfde plek te vinden is, maar via Settings > Data Usage (Dataverbruik) kan ik precies zien welke app hoe veel data heeft gebruikt. Word daar iets weergeven?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Topicstarter
Jordy_413 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 13:03:
Ik weet niet hoelang je je telefoon al in gebruik hebt maar op de factuur van je provider(althans bij simpel) kan je zien wanneer en hoeveel MB je hebt verbruikt. Misschien daar is naar kijken?
Dit heb ik dus gedaan, gisteren heeft de hele dag mobiele data uitgestaan en is er toch 40 MB data verbruikt volgens Simpel.

Topicstarter
D4NG3R schreef op donderdag 5 september 2019 @ 13:04:
Ik heb zelf de Pocophone F1 (ook van Xiaomi) dus ik neem aan dat de setting op dezelfde plek te vinden is, maar via Settings > Data Usage (Dataverbruik) kan ik precies zien welke app hoe veel data heeft gebruikt. Word daar iets weergeven?
Het gaat niet om mijn eigen telefoon, dus ik ga er even achteraan welke het gisteren waren. Eerder waren het apps als Instagram die op de achtergrond dataverbruik hadden, maar dat hebben we allemaal uitgezet.

Wil je voortaan in één post reageren op meerdere personen? Twee posts onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet gewenst.

[ Voor 10% gewijzigd door rens-br op 05-09-2019 13:40 ]

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:56

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Anoniem: 464955 normaal gesproken zou de telefoon geen data meer moeten verbruiken als mobiele gegevens uitstaan.* Het is dus erg vreemd dat het wel gebeurd. Geeft de telefoon ook zelf aan dat er data is gebruikt, zie daarvoor de plek hieronder.

Mocht je overigens nooit mobiele data willen gebruiken op het netwerk, kan je het beste een nieuwe APN aanmaken met instellingen die niet bestaan. De telefoon kan dan simpelweg geen dataverbinding maken. Je vind deze settings bij:

'Instellingen' -> 'Netwerk en internet' -> 'Mobiel netwerk' -> 'Geavanceerd' -> 'Namen toegangspunt'.

*Uitzonderingen zoals roaming uitgesloten, zie ook: reviews: Roaming uit en toch kosten - Ongewenst dataverkeer in het buitenland.
D4NG3R schreef op donderdag 5 september 2019 @ 13:04:
Ik heb zelf de Pocophone F1 (ook van Xiaomi)
De Pocophone draait op MIUI en de A-serie op Android One. Dus het kan zomaar zijn dat opties niet op dezelfde plek zitten. Op de A2 zit de optie onder:

'Instellingen' -> 'Netwerk en internet' -> 'Datagebruik' -> 'Datagebruik van app'.

• Jordy_413
Ik heb je openingspost nog een keer gelezen..
Maar als ik het goed begrijp staat mobiele data altijd wel aan. Maar wifi ook dus gebruikt hij de wifi maar stel dat je wifi wegvalt valt hij automatisch terug op de mobiele data.

Dat is wat ik er van uit kan halen.

[ Voor 7% gewijzigd door Jordy_413 op 05-09-2019 13:34 ]

Topicstarter
Nee mobiele data staat uit. Wifi staat aan.

Toch gebruikt hij dus mobiele data vanuit de bundel (of daarbuiten, wat dus hoge kosten geeft).
Jordy_413 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 13:33:
Ik heb je openingspost nog een keer gelezen..
Maar als ik het goed begrijp staat mobiele data altijd wel aan. Maar wifi ook dus gebruikt hij de wifi maar stel dat je wifi wegvalt valt hij automatisch terug op de mobiele data.

Dat is wat ik er van uit kan halen.

Topicstarter
rens-br schreef op donderdag 5 september 2019 @ 13:23:
@Anoniem: 464955 normaal gesproken zou de telefoon geen data meer moeten verbruiken als mobiele gegevens uitstaan.* Het is dus erg vreemd dat het wel gebeurd. Geeft de telefoon ook zelf aan dat er data is gebruikt, zie daarvoor de plek hieronder.

Mocht je overigens nooit mobiele data willen gebruiken op het netwerk, kan je het beste een nieuwe APN aanmaken met instellingen die niet bestaan. De telefoon kan dan simpelweg geen dataverbinding maken. Je vind deze settings bij:

'Instellingen' -> 'Netwerk en internet' -> 'Mobiel netwerk' -> 'Geavanceerd' -> 'Namen toegangspunt'.

*Uitzonderingen zoals roaming uitgesloten, zie ook: reviews: Roaming uit en toch kosten - Ongewenst dataverkeer in het buitenland.

[...]

De Pocophone draait op MIUI en de A-serie op Android One. Dus het kan zomaar zijn dat opties niet op dezelfde plek zitten. Op de A2 zit de optie onder:

'Instellingen' -> 'Netwerk en internet' -> 'Datagebruik' -> 'Datagebruik van app'.
Bizar toch, dat hij dus toch mobiele data blijft verbruiken, terwijl hij uitstaat, ik dacht misschien is dit gewoon een glitch in Android One? Is er een wifi naar 4G schakel instelling in A2? In mijn eigen Samsung zit deze instelling bij adaptive wifi, maar op de A2 kan ik het niet vinden?

Wil je voortaan in één post reageren op meerdere personen? Twee posts onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet gewenst.

[ Voor 12% gewijzigd door rens-br op 05-09-2019 14:56 ]

Anoniem: 472287

Anoniem: 464955 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 14:29:
[...]

Bizar toch, dat hij dus toch mobiele data blijft verbruiken, terwijl hij uitstaat, ik dacht misschien is dit gewoon een glitch in Android One? Is er een wifi naar 4G schakel instelling in A2? In mijn eigen Samsung zit deze instelling bij adaptive wifi, maar op de A2 kan ik het niet vinden?
Bizar is het niet, er is altijd een oplossing voor, maar daarvoor zal je echt even moeten kijken welke apps er data gebruikt hebben. Dat wordt netjes allemaal bijgehouden in Android. Zonder die info is het koffiedik kijken

• Jordy_413
Anoniem: 464955 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 14:25:
Nee mobiele data staat uit. Wifi staat aan.

Toch gebruikt hij dus mobiele data vanuit de bundel (of daarbuiten, wat dus hoge kosten geeft).

[...]
Je moet in instellingen van MIUI even zoeken naar naar datagebruik per app, misschien kan je daar iets aparts opmerken.

• rens-br

rens-br

Jordy_413 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 14:49:
Je moet in instellingen van MIUI even zoeken naar naar datagebruik per app, misschien kan je daar iets aparts opmerken.
De Mi A2 draait geen MIUI.
Anoniem: 464955 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 14:29:
Bizar toch, dat hij dus toch mobiele data blijft verbruiken, terwijl hij uitstaat,
Dat is inderdaad best gek, maar die link die ik gaf gaat over een aantal kb's. 40 MB of meer staat daar echt los van.
ik dacht misschien is dit gewoon een glitch in Android One?
Ik ken meerdere mensen met een A2 en die ervaren dit probleem niet.
Is er een wifi naar 4G schakel instelling in A2? In mijn eigen Samsung zit deze instelling bij adaptive wifi, maar op de A2 kan ik het niet vinden?
Nee, dat is een Samsung instelling die niet standaard terug te vinden is in Android.

Maar goed, zoals al gevraagd. Kijk even op de telefoon wat die aangeeft, dan weet je in ieder geval waar het data gebruik vanaf komt (en wellicht heeft die app weer permissies om de mobiele verbinding in/uit te schakelen)

[ Voor 12% gewijzigd door rens-br op 05-09-2019 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jordy_413
rens-br schreef op donderdag 5 september 2019 @ 14:58:
[...]

De Mi A2 draait geen MIUI.

[...]

Dat is inderdaad best gek, maar die link die ik gaf gaat over een aantal kb's. 40 MB of meer staat daar echt los van.

[...]
Oh keek weer scheef dan haha.
Heb zelf ook de A2 maar heb hier geen last van.

Kijk is bij instellingen > Netwerk en Internet > Mobiel Netwerk > Datagebruik per app
Misschien zie je hier iets aparts?
En anders doe is een factory reset.

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-05 18:22

13art

Moderator Mobile
4G verbruikt altijd data. Of dit nou uit staat of niet. Dat ligt niet aan de telefoon of Android, dat is hoe 4G werkt. Hierdoor hebben de nodige mensen in het buitenland hoge telefoonrekeningen gekregen ondanks dat mobiele data uit stond (dit was pa zo bij Youfone). Zet je telefoon eens handmatig op 3G en kijk eens of er dan nog steeds data gebruikt wordt.

Overigens lijkt 40mb per dag me gevoelsmatig dan weer wat veel voor alleen de kleine 4G data pakketjes. Maar goed je moet toch iets proberen.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Topicstarter
Oke ik heb alle gegevens in screenshots gekregen :)

Datagebruik via mobiele gegevens 31- aug t/m nu vanuit de telefoon:
Spotify (kan ik net niet zien)
Instagram (21,84 mb)
Youtube (12,62 mb)
chrome (13,49 mb)
Googleplay services (10.99mb)

Verbruik in totaal 66 MB verbruikt sinds 3 september (nieuwe bundel)
Waarvan volgens Simpel op 5 september bijvoorbeeld:
16.08mb in 1 sessie terwijl toen de wifi aan stond en mobiele gegevens uit.

En op 4 september 2 keer een sessie eentje van 14.46mb en eentje van 17.77 mb. Terwijl dat allebei op tijdstippen was dat hij wifi had en mobiele gegevens uitstond.

Mobiele gegevens heeft hij continu uit staan.

Ik ben echt benieuwd of er in Android One niet ergens een 'bij slechte wifi verbinding automatisch naar mobiele gegevens overschakelen' in de software zit ingebouwd, want daar lijkt dit echt op.

Ik heb in mijn eigen telefoon, terwijl ik mobiele gegevens altijd aan heb staan maar 700 mb dataverbruik via mobiele gegevens voor Instagram bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Anoniem: 464955 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 23:19:
Mobiele gegevens heeft hij continu uit staan.
Aangezien er dus meerdere apps zijn die verbinding maken met het internet betwijfel ik sterk dat de mobiele gegevens inderdaad uitstaan. De apps die je opsomt gaan niet 'zomaar' verbinding maken met 4G.
Ik ben echt benieuwd of er in Android One niet ergens een 'bij slechte wifi verbinding automatisch naar mobiele gegevens overschakelen' in de software zit ingebouwd, want daar lijkt dit echt op.
Nee, die optie zit er echt niet in. Wil overigens niet zeggen dat er een app geïnstalleerd is die ongeveer hetzelfde doet. Zou je eens een lijst met geïnstalleerde apps kunnen plaatsen?

Maar wil de persoon in kwestie nog wel ooit verbinding maken met mobiel internet of is dat niet nodig? Als het niet nodig is is het een kwestie de APN settings wijzigen, zoals ik al eerder voorstelde.

[ Voor 8% gewijzigd door rens-br op 06-09-2019 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
rens-br schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 09:02:

Aangezien er dus meerdere apps zijn die verbinding maken met het internet betwijfel ik sterk dat de mobiele gegevens inderdaad uitstaan. De apps die je opsomt gaan niet 'zomaar' verbinding maken met 4G.
Het gaat om een jongen van 12 die een kleine bundel heeft om te leren met een bundel om te gaan en dus heel braaf zijn mobiele gegeven continu uit heeft staan, maar toch binnen een hele korte tijd zijn bundel (vooral voor nood) kwijt is. De tijden via Simpel zijn allemaal terwijl hij thuis met wifi aan is of als hij op school zit. Het is niet de bedoeling dat er helemaal geen 4g/3g gebruikt wordt dus.

Ik vind het gewoon echt heel vreemd dat er 40 tot 100MB per dag lijkt te 'lekken' terwijl de gegevens uitstaan, met zijn vorige telefoon had hij hier ook helemaal geen last van. Dus het lijkt echt aan de Xiaomi A2 te liggen.

Natuurlijk kan er een grotere bundel gekocht worden, maar ik vind het vrij bizar dat je dus je bundel aan zou moeten passen, omdat de telefoon iets raars lijkt te doet en je dus mobiele gegevens niet uit kan zetten.

Wat voor soort app zou het kunnen zijn, dan kan ik daar even naar zoeken?
Ik kom later weer terug met een lijst van alle geïnstalleerde apps, want hij zit nu dus op school ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiagoo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-05 15:27
Ik zou toch maar eens goed AL je instellingen langslopen, en anders heb je wel apps die de mobiele data volledig blokkeren? Geloof netguard (de rest ken ik niet uit mijn hoofd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Anoniem: 464955 schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 11:44:
Ik vind het gewoon echt heel vreemd dat er 40 tot 100MB per dag lijkt te 'lekken' terwijl de gegevens uitstaan, met zijn vorige telefoon had hij hier ook helemaal geen last van. Dus het lijkt echt aan de Xiaomi A2 te liggen.
Kan mij voorstellen dat dit de gedachte gang is, maar gezien de vele goede ervaringen die ik met het toestel heb is het in ieder geval geen bug die iedereen heeft. Je kan, zoals eerder voorgesteld, een factory reset overwegen.

Verder is het ook een idee om een firewall te installeren: https://play.google.com/s...greyshirts.firewall&hl=nl. Daarmee kan er per app aangegeven worden of ze toegang mogen hebben tot 4G.
Wat voor soort app zou het kunnen zijn, dan kan ik daar even naar zoeken?
Ik kom later weer terug met een lijst van alle geïnstalleerde apps, want hij zit nu dus op school ;)
Dit kan echt van alles zijn. En er zijn ook apps om een volledige dump te maken van alle applicaties, als je die hier post kunnen we het eens bekijken.

Verder om er zeker van te zijn dat het uitstaat. Heb je de volgende setting uitstaan:

'Instellingen' -> 'Mobiele netwerken' -> 'Mobiel Netwerk' -> 'Mobiele Data'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Misschien ben ik achterdochtig, maar hoe weet je zeker dat op het toestel inderdaad data al die tijd uit geschakeld staat en je zoontje niet stiekem af en toe dit er af haalt om toch even op instagram ed te zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tiagoo schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 12:05:
Ik zou toch maar eens goed AL je instellingen langslopen, en anders heb je wel apps die de mobiele data volledig blokkeren? Geloof netguard (de rest ken ik niet uit mijn hoofd)
Ja we hebben echt alles al gecontroleerd, in z'n screenshots zie ik ook dat hij mobiele gegevens uit heeft staan.
l3art schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 13:31:
Misschien ben ik achterdochtig, maar hoe weet je zeker dat op het toestel inderdaad data al die tijd uit geschakeld staat en je zoontje niet stiekem af en toe dit er af haalt om toch even op instagram ed te zitten?
Hij is zelf juist echt heel begaan, dus dit lijkt het niet te zijn, maar we weten het natuurlijk nooit, wel gek dat hij het met zijn vorige telefoon en dezelfde bundel (sim only) niet had.
rens-br schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 12:09:
[...]

Verder om er zeker van te zijn dat het uitstaat. Heb je de volgende setting uitstaan:

'Instellingen' -> 'Mobiele netwerken' -> 'Mobiel Netwerk' -> 'Mobiele Data'
Ja op bovenstaande manier staat hij uit ja, hebben zelfs GPS op alleen 'telefoon' staan.
Een firewall is ook wel een goed idee.
rens-br schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 12:09:
[...]

Dit kan echt van alles zijn. En er zijn ook apps om een volledige dump te maken van alle applicaties, als je die hier post kunnen we het eens bekijken.
Hoe kan ik zo'n volledige dump maken?

Thanks voor al jullie hulp trouwens! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Even in de Play Store kijken naar een app die dat kan maken. Ik ken die apps zo niet uit mijn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-05 11:17
Als de data instelling echt uit is gezet gebruiken de apps geen data. Dus of deze staat niet uit, of deze wordt af en toe aangezet door een tiener die toch gebruik wil maken van deze apps 😉.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Anoniem: 464955 schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 17:05:

Hij is zelf juist echt heel begaan, dus dit lijkt het niet te zijn, maar we weten het natuurlijk nooit, wel gek dat hij het met zijn vorige telefoon en dezelfde bundel (sim only) niet had.
De ultieme test is de telefoon eens een dag of twee dagen thuis houden en eens zien wat er dan gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

Onder het mom baat het niet schaad het niet:
Na het instellen ook een reboot gegeven? meen gelezen te hebben dat bestaande internet sessies actief kunnen blijven.
Pagina: 1