andere boxen voor deze stereo?

Pagina: 1
Acties:
  • 177 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:30
hoi,

mijn ouders hebben nu een Technics stereoset staan, met:
SL-PG340A cd player
RS-TR555 tapespeler
SA-GX100L versterker/radio

Volgensmij is dit wel een goede set, ook al is hij wat oud :D

maar nu zitten er NOG oudere boxen aan, er staat op:
Jamo Power 120S, rated power:90W, music effect 120W, imperdance 4-8Ohm, sensivity 1.9W

Ik vind het geluid wat uit deze boxen komt echt niet super.

het klinkt een beetje dof, niet echt helder.

Nu vroeg ik me af wat jullie weten over deze stereoset (is ie goed, of kan ie ook gewoon bij het grof-vuil ? ), en over de boxen.
het is namelijk zo dat als het aan de boxen ligt, er waarschijnlijk nieuwe en betere komen :)

alvast bedankt
Cutebrit

ps. als het aan de boxen ligt, welke raden jullie aan om dasn te kopen?
Ik (en m'n ouders) ben totaal geen audiofiel ofzo, maar het moet wel goed klinken....

• MisterDon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

Tsja.... Jamo is niet een merk dat bekend staat vanwege het ongeloofelijke top geluid, maar eerder als een merk met een redelijke prijs/kwaliteitverhouding.

En het ziet er vaak lekker "catchy" uit, wat vaak jongere kopers aanspreekt.

Bovendien komen ze altijd met enorm hoge belastbaarheden, vaak niet gemeten volgens standaardnormen (RMS) maar volgens hun eigen "real-life" methode, die altijd hoger uitvalt.

Als je denkt dat je er andere boxen aan wilt hangen, dan zou ik eerst eens bekijken wat je budget is. Daarna ga je naar een goede audiozaak (Richer, Staffhorst, RAF enz.), leg je uit wat je hebt en wat je wilt. Daar ga je luisteren wat aardig klinkt.

Vervolgens moet je een keer luisteren met de set die je hebt (versterker en CD-speler) naar de muziek die je ermee gaat beluisteren.

Het mooiste is het natuurlijk als je dat thuis kunt doen; dan staat alles meteen in de ruimte waar het lekker zal moeten klinken.

Nou, en dan maak je een keuze.

Vervolgens sluit je de boel hagelnieuw uit de doos aan en.... klinkt het voor geen meter. Is niet erg, de meeste speakers hebben een tijdje nodig om lekker los te komen en het klankbeeld te geven wat bij ze hoort.

Ik ben ook niet echt een audiofiel of zo. Ik vergelijk het vaak met het drinken van wijn: Het gaat er niet om dat je er hele verhalen over kunt ophangen wat wel en niet goed is; het gaat er om dat datgene wat je hebt, dat je dat mooi/ lekker vindt. En dat kan iedereen voor zichzelf beoordelen.

Succes! :)

[ow... een merk dat naar mijn maatstaven een prima prijs/mooi helder geluid verhouding heeft is Eltax. Ga maar luisteren!]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:49

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik steun bovenstaande post :)

Het ligt inderdaad hoogstwaarschijnlijk aan je speakers.

Ga dus gewoon naar de betere audiozaak toe (niet de bcc/megapool/de blok enzo dus) met een cd'tje en ga luisteren en kijken wat je mooi vindt.

Naar onze tips luisteren voor suggesties heeft geen zin. Ik vind chario erg mooi, maar jij misschien niet. :)

Jamo kan tegenwoordig trouwens ook erg mooie speakers maken, schijnt. :o

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Xandrios
  • Laatst online: 01:30
Op maandag 30 juli 2001 02:24 schreef MisterDon het volgende:
Tsja.... Jamo is niet een merk dat bekend staat vanwege het ongeloofelijke top geluid, maar eerder als een merk met een redelijke prijs/kwaliteitverhouding.

En het ziet er vaak lekker "catchy" uit, wat vaak jongere kopers aanspreekt.

Bovendien komen ze altijd met enorm hoge belastbaarheden, vaak niet gemeten volgens standaardnormen (RMS) maar volgens hun eigen "real-life" methode, die altijd hoger uitvalt.

Als je denkt dat je er andere boxen aan wilt hangen, dan zou ik eerst eens bekijken wat je budget is. Daarna ga je naar een goede audiozaak (Richer, Staffhorst, RAF enz.), leg je uit wat je hebt en wat je wilt. Daar ga je luisteren wat aardig klinkt.

Vervolgens moet je een keer luisteren met de set die je hebt (versterker en CD-speler) naar de muziek die je ermee gaat beluisteren.

Het mooiste is het natuurlijk als je dat thuis kunt doen; dan staat alles meteen in de ruimte waar het lekker zal moeten klinken.

Nou, en dan maak je een keuze.

Vervolgens sluit je de boel hagelnieuw uit de doos aan en.... klinkt het voor geen meter. Is niet erg, de meeste speakers hebben een tijdje nodig om lekker los te komen en het klankbeeld te geven wat bij ze hoort.

Ik ben ook niet echt een audiofiel of zo. Ik vergelijk het vaak met het drinken van wijn: Het gaat er niet om dat je er hele verhalen over kunt ophangen wat wel en niet goed is; het gaat er om dat datgene wat je hebt, dat je dat mooi/ lekker vindt. En dat kan iedereen voor zichzelf beoordelen.

Succes! :)

[ow... een merk dat naar mijn maatstaven een prima prijs/mooi helder geluid verhouding heeft is Eltax. Ga maar luisteren!]
thanks voor je (errug uitgebreide) reply !

Het budget weet ik zo niet, maar dat zal ik morgen
edit:
vandaag
ff vragen :)

Je zegt dat deze speakers die er nu staan er errug "catchy" uitzien, maar dat vind ik ook wel meevallen...
Het zijn gewoon Houten bakken van 60x35x35 ofzo, zwart gebeitst, met groot zwart filter ervoor.

maar ja, ik begrijp dus dat het niet het beste merk is :D

Heb je mischien enig idee in welke prijsklasse we gaan zitten als we een beetje fatsoenlijke speakers willen?
is dat 200-500 of meer de 500-1000 ?

En is het niet megelijk dat het aan de stereo ligt?
Die is ook niet nieuw meer, maar ik meende dat technics wel een goed merk was...

ik kan wel me de tone regeling op de stereo extra hoge tonen toevoegen, maar dat klinkt niet bepaald mooi.

dan is het geluid zoiets van: Heel hoog en heeel laag.
middentonen zijn er dan totaal niet meer...

nouja, de boxen zijn het dus, ik zal eens even kijken of ik deze week langs een goede audiozaak kan gaan :)

thanks,
CuteBrit

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Ik vind dat je een versterker altijd neutraal moet laten staan. 0 bas en 0 treble. (en al helemaal niet die grrrr.... loudness!!!)

Klinkt het niet mooi, dan ligt het aan je set.

Ik heb sinds een jaartje of 5 Eltax Symphonies. Ze hangen aan een Rotel. Die dingen kostten me toen iets van 300 piek per stuk, dus dat is voor speakers heel betaalbaar.

Bovendien zijn ze keurig afgewerkt, inclusief spikes.

(Eehhh... ik vond die Jamo dingen er toen ik 15 was erg catchy uit zien. Ik had die Jamo Professional boxen in mn kamertje staan en vond dat heel stoer, hoewel er een behoorlijk baggergeluid uit kwam :D )'

[owww... en zeker weten of het je amp of je box is weet je pas na vergelijken he... :) ]

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Op maandag 30 juli 2001 02:41 schreef JvS het volgende:
Ik steun bovenstaande post :)

.....
Zie je wel dat ik over meer kan lullen dan alleen over "how to become a DJ"!!! :D

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op maandag 30 juli 2001 02:51 schreef MisterDon het volgende:

[..]

Zie je wel dat ik over meer kan lullen dan alleen over "how to become a DJ"!!! :D
:X

Verwijderd

het lijkt me logisch dat je meer kans hebt op leuke speakers in de 500-1000 klasse als in de 200-500 klasse....en eh Technics....niet echt super maar voor dat geld tja....

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op maandag 30 juli 2001 03:01 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
het lijkt me logisch dat je meer kans hebt op leuke speakers in de 500-1000 klasse als in de 200-500 klasse....en eh Technics....niet echt super maar voor dat geld tja....
Je moet wel reageren naar de smaak van de topicstarter, denk ik. Die technics versterker is waarschijnlijk voor hem/hun echt een perfect ding. Verschillen tussen versterkers zijn vrij klein en komen eigenlijk alleen tot uiting bij muziek met echte instrumenten enzo. 70% van de bevolking hoort ook geen verschillen tussen versterkers. (met britney muziek, hoor je dat iig echt amper, no flame; "oops" ruled :P).

Speakers daarentegen verschillen echt verschrikkelijk ten opzicht van elkaar, en verbeteren ook enorm, als de prijs toeneemt.

Jag heeft dat een keertje erg raak uitgelegd. Het kwam erop neer dat een speaker technisch zeer imperfect is, en een versterker eigenlijk niet. Bij speakers is dus veel meer verbetering nodig.

Nou ken ik zelf wel wat van die ouwe jamo bakken, en moet dan gelijk denken aan die lelijke dingen met zo'n metalen roostertje voor de tweeters. Diee dingen klinken dus echt he-le-maal nergens naar, en bijna elke willekeurige luidspreker zal beter zijn.

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:13
Op maandag 30 juli 2001 02:42 schreef Cutebritney het volgende:
Je zegt dat deze speakers die er nu staan er errug "catchy" uitzien, maar dat vind ik ook wel meevallen...
Het zijn gewoon Houten bakken van 60x35x35 ofzo, zwart gebeitst, met groot zwart filter ervoor.
Ja klopt, die speakers zijn waarschijnlijk niet van het laatste moment, vroeger waren sowieso alle speakers heel simpel gedesigned. Tegenwoordig maakt Jamo wel catchy speakers, maar hoe het met de geluidskwaliteit zit tegenwoordig weet ik niet. Me eigen (ouwe) Jamo's klinken in ieder geval perfect.
maar ja, ik begrijp dus dat het niet het beste merk is :D
Niet het beste misschien, maar het geluid dat er uit kan komen is niet verkeerd.
En is het niet megelijk dat het aan de stereo ligt?
Die is ook niet nieuw meer, maar ik meende dat technics wel een goed merk was...
Uiteraard kan het ook aan de stereo liggen, mijn opa heeft een Technics setje staan en dat klinkt wel aardig, daar zitten overigens hele vaaaaage boxen bij. (weet het merk niet eens meer)

• tiguan
  • Laatst online: 21:13
Op maandag 30 juli 2001 03:07 schreef JvS het volgende:
Nou ken ik zelf wel wat van die ouwe jamo bakken, en moet dan gelijk denken aan die lelijke dingen met zo'n metalen roostertje voor de tweeters. Diee dingen klinken dus echt he-le-maal nergens naar, en bijna elke willekeurige luidspreker zal beter zijn.
LOOOOL, nou die heb ik dus. Maar ik vind ze goed klinken hoor. Mwah, 't zal wel aan mij liggen.

Wacht, misschien bedoel je toch niet de mijne, want ik heb alleen (officieel) een metalen rooster voor me woofer en een getuit tweeterje (zo'n zacht bolletje) met een soort van plastic beschermertje er voor.

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

"Catchy" is wel het modewoord van deze topic geworden he? :D

Speakers die twee keer zo duur zijn hoeven helemaal niet beter te klinken, want wat je mooi vindt is een subjectief gegeven, wat geen donder te maken heeft met technische feiten.

Als JIJ die rommeldingen van knaakland het beter vindt dan de mooiste (vul hier een gewaardeerd merk in)speakers, dan zijn dat dus voor JOU de beste. Klaar!

Ik heb een tijdje geleden leuf (hier ook bekend) zo'n ordinaire baspijp helpen inbouwen in zijn wagentje. Dat gaat natuurlijk in geen velden of wegen over mooie muziek (vind ik) maar hij vindt dat gebonk dus prachtig! Nou, fine dan. (zijn pa vroeg nog of ie er een potje zwarte schmink bij had gekregen... :D )

• dreeke
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Ik ben ook helemaal gene audiofiel oid hoor... maar heb je geen andere versterker om te proberen. Mijn vader heeft 4 KEF boxen (type weet ik niet, ze zijn in elk geval erg oud, ongeveer 20 jaar)
2 daarvan hangen aan een Onkyo versterker (type weet ik ook niet) en dat klinkt vind ik wel goed. Die andere 2 heeft hij dan bij z'n pc staan met een hele oude Philips versterker eraan. Nou dat klinkt dus echt voor geen meter. Je kan met die bass en treble knopjes blijven klooien wat je wil maar het wordt er echt niet beter van.
Misschien een slecht voorbeeld omdat die Philips versterker waarschijnlijk niet vergelijkbaar is met jouw Technics, maar als je een andere versterker beschikbaar hebt om te proberen ... ?

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Als die versterker niets verkloot met stof problemen dus kraken met name als je de volume knop heen en weer schuift,komt knap geluid alleen uit de boxen!Mijn tip aan jou is(zelf ook gedaan)haal die oude tweeters,middetoners en de basboomerd eruit,bestel uit de conrad nieuwe van infinity(is ook niet gratis)dan heb je het coolste geluid uit da hood,op zeker mits solide kasten en geen mini shit.succes

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-02 19:45

Mary Wana

keyboard nut

als je technics samen met technics gebruikt is het wel oke

en verder maken ze alleen leuke draaitafels

( vind ik dan)

maare oke als je low budget boxen wilt ga dat voor eltax ofzow (200-500)

wil je meer tja (500-1000) dacht ik aan iets zoals B&W of Tannoy

maar voor dat geld heb je enit veel van B&W

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

Verwijderd

van 500-1000 piekies per speaker kan je leuke speakers uitzoeken zoals tannoy. S6 en R2 of R3 zijn leuke en mooie speakers in die prijsklassen maar zoals al zo vaak gezegd je moet zelf luisteren naar wat JIJ mooi vindt.

Verwijderd

[..]

Je moet wel reageren naar de smaak van de topicstarter, denk ik. Die technics versterker is waarschijnlijk voor hem/hun echt een perfect ding. Verschillen tussen versterkers zijn vrij klein en komen eigenlijk alleen tot uiting bij muziek met echte instrumenten enzo. 70% van de bevolking hoort ook geen verschillen tussen versterkers.
ik geef hier ook alleen aan dat het in die prijsklasse niet zo veel uitmaakt welk merk het is...

• Don3k
  • Laatst online: 28-03 19:05

[..]

Joke??? :? :? :?

Ik ben hier achter me ook zo'n bak staan. Ik gebruik alleen die subwoofers omdat die goed en laag klinken (tweeter wel uitgeschakeld).

Owke, alleen in de auto klink beter maar die Jamo subs zijn erg goed!

Don.

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-10-2025

FFF

Vaak zijn die oudere versterkers toch nog van redelijke kwaliteit, ik zou je aan raden om iig bij deze merken te gaan kijken:
mission, eltax, Quadral, B&W. Deze laatste 2 zijn een stapje prijziger.
Pagina: 1